EB award regler for *A?

Poster i 'SAS | EUROBONUS' oprettet af Sebastian011, 18/8/16.

  1. Sebastian011

    Sebastian011 VIP medlem

    Beskeder:
    713
    "Synes godt om" modtaget:
    1,229
    Point:
    93
    Goddag IF,
    Jeg har pt. 52.000 EB point, hvor 9000 desværre udløber til April 2017. Umiddelbart er planen at få fat på de sidste 2000, så jeg har 54.000 som jeg kan bruges på en oneway award billet (gerne i business, afhængig af hvordan rejsen bliver, ellers så en lang economy). Er lidt på vippen omkring at sælge min motorcykel og rejse et par måneder for de penge, men uanset hvad så er der et par award spørgsmål jeg skal have afklaret ift. at bruge mine EB point med *A partnere:

    0) Hvis nogen kender den tur hvor jeg får mest fly for pengene, må I gerne sige til - det kan godt være en helt skør routing!

    1) Hvilke selskaber får man de billigste award billetter hos? Synes fx Lufthansa kræver mange penge oven i!

    2) Er open-jaw tilladt (og i så fald koster det ekstra inden for samme zone?) Fx LAX -> NYC -> MIA

    3) Er stopover tilladt (og i så fald, koster det ekstra?), og hvordan med transfer, under 24 timer?

    4) Der står man må bruge 8 segmenter pr. kupon, så jeg går ud fra at det er 8 fly sammenlagt på en retur billet, men også 8 fly på en oneway. Må man så i princippet gerne bruge alle otte segmenter på en oneway, og flyve på kryds og tværs i USA? (FX LAX til SFO via NYC?)

    Jeg har aldrig prøvet at indløse Star Alliance før, så det er en helt ny verden.
    Mvh
     
  2. Schwert

    Schwert Grumpy old men RULES!!!

    Beskeder:
    1,955
    "Synes godt om" modtaget:
    5,599
    Point:
    113
    Slår lytte lapperne HELT UD her....:cool::cool:
     
    Sebastian011 "Synes godt om" dette.
  3. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,400
    "Synes godt om" modtaget:
    12,806
    Point:
    113
    Kan kun være enig. Fik en billet på business BLL-FRA-BEG, retur. Og skulle betale samme beløb, som en billet på økonomiklasse koster. Var dengang ikke klar over, at jeg også kunne købe opgradering med point. Har aldrig tjekket, om det var blevet billigere.
     
  4. Sebastian011

    Sebastian011 VIP medlem

    Beskeder:
    713
    "Synes godt om" modtaget:
    1,229
    Point:
    93
    Det er lidt svært at gennemskue hvem der tager fuel surchage for deres award space og hvem der ikke gør, kan ikke finde en oversigt
     
  5. THammer

    THammer VIP medlem

    Beskeder:
    1,562
    "Synes godt om" modtaget:
    5,634
    Point:
    113
    Som tommelfinger regel er det billigst at bruge sine point/miles/callitwhateveryouwant i sit eget program. Dvs f.eks. Miles&More Miles hos LH, Eurobonus Point hos SK.
    Reglen bekræftet undtagelsen...
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  6. Sebastian011

    Sebastian011 VIP medlem

    Beskeder:
    713
    "Synes godt om" modtaget:
    1,229
    Point:
    93
    Jeg prøvede lige at få prissat en tur hos EB som en oneway med seks segmenter der hver har under 24 timers transfer så de ikke tæller som stopover.

    Fejlen er at jeg transfer transfer flere gange igennem BKK og SIN, så det blev set som en retur billet. Det kan jo blive svært at bruge alle 8 segmenter i Sydøst Asien når der kun er to *A selskaber (plus United til Guam), men i det mindste er fuel surcharge ikke så gal:

    Besked fra SAS:
    Den ene ser således ud:
    TG 431 13JAN BKKDPS 0850 1415 På Buisness
    SQ 943 14JAN 6 DPSSIN 1300 1535 På Økonomi
    SQ 966 14JAN 6 SINCGK 1840 1925 På Buisness

    Her ligger prisen i skatter på 462DKK
    Og points på 30000points hvis den skal købes på økonomi er point prisen 15000points.

    Den anden rejse ser således ud på Business:
    TG 434 15JAN CGKBKK 1305 1635
    TG 413 16JAN BKKSIN 1130 1450
    SQ 918 16JAN SINMNL 1910 2250

    Her ligger prisen i skatter på 411DKK
    Og points på 30000points hvis den skal købes på økonomi er point prisen 15000points
     
    Kristian og Henry "Synes godt om" dette.
  7. Sebastian011

    Sebastian011 VIP medlem

    Beskeder:
    713
    "Synes godt om" modtaget:
    1,229
    Point:
    93
    Er der nogen som har erfaring med Business på United inden for USA? Der er det jo forholdsvis let at sammensætte en god rute, men nok ikke en så spændende oplevelse
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  8. jakobv84

    jakobv84 Popcorn VIP medlem

    Beskeder:
    3,760
    "Synes godt om" modtaget:
    8,837
    Point:
    113
    Husk at amerikanske selskaber typisk ikke har business, kun first på domestic.
     
    Sebastian011 "Synes godt om" dette.
  9. *flyer

    *flyer Sjeff

    Beskeder:
    245
    "Synes godt om" modtaget:
    631
    Point:
    93
    Hvor der kun er to klasser – Y/C eller Y/F – prissættes det som business.
     
    Sebastian011 "Synes godt om" dette.
  10. jakobv84

    jakobv84 Popcorn VIP medlem

    Beskeder:
    3,760
    "Synes godt om" modtaget:
    8,837
    Point:
    113
    Okay vidste jeg ikke SAS gjorde for det er det ikke alle der gør (BA afregner det som F f.eks.)
     
  11. HenrikAmby

    HenrikAmby VIP medlem

    Beskeder:
    93
    "Synes godt om" modtaget:
    327
    Point:
    53
    Hvad med at gå efter 60.000 point og tage en one way First i Asien? Jeg har selv lige fløjet DPS-SIN-NRT med hhv. Singapore Air på C og ANA på F.

    Det ville jeg umiddelbart sige var en meget større oplevelse end at flyve regional business. Kom af med <500kr i skatter for den.
     
    Sebastian011, Kristian og *flyer "Synes godt om dette"
  12. HenrikAmby

    HenrikAmby VIP medlem

    Beskeder:
    93
    "Synes godt om" modtaget:
    327
    Point:
    53
    Du kan se efter skatter og afgifter, hvis du søger på ITA Matrix.

    Booker du en billet i Asien er det en god ide at tjekke skatter og afgifter under alle omstændigheder, da de kan være lavere end EBs nye standardsatser.

    Sidst jeg bookede bad jeg dem re-prise min billet og sparede ca 700kr ifht standardsatsen.
     
    Sebastian011 "Synes godt om" dette.
  13. Sebastian011

    Sebastian011 VIP medlem

    Beskeder:
    713
    "Synes godt om" modtaget:
    1,229
    Point:
    93
    Hvor længe går der før de trækker mine point? Der var lidt problemer med at booke turen, og jeg har betalt skatter osv... men mine point er ikke trukket endnu, og det er en uge siden? Er det først når jeg flyver turen?
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  14. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,400
    "Synes godt om" modtaget:
    12,806
    Point:
    113
    Når jeg har brugt EB til bonustur med Lufthansa, så er de altid trukket samme dag. Og det giver da også mening, at point trækkes så snart du har købt billetten: Så fristes du ikke til at bruge de samme point endnu engang.

    Har du fået billetten?
     
  15. Sebastian011

    Sebastian011 VIP medlem

    Beskeder:
    713
    "Synes godt om" modtaget:
    1,229
    Point:
    93
    Den står som bekræfter, skatterne er trukket og jeg har modtaget kvitteringen
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  16. Sebastian011

    Sebastian011 VIP medlem

    Beskeder:
    713
    "Synes godt om" modtaget:
    1,229
    Point:
    93
    For lige at vende tilbage til denne, så er her hvad jeg har fundet ud af:
    1) SAS' udregning af priser er totalt amatøragtigt udført, og derfor utilregnelig.
    2) Open-jaw kan ikke købes til den angivne "retur" pris, det betragtes som to oneways (så 2x60% af prisen), fx CPH-PEK-ARN bliver til CPH-PEK og PEK-ARN
    3) Stopover er ikke gratis, det betragtes også som to oneway billetter. Så længe et transfer er under 24 timer er det okay, så behøver man ikke booke den første afgang.
    4) Umiddelbart kan man ikke få lov til at flyve fx LAX-SFO via NYC, fordi der er et direkte *A fly imellem de to lufthavne. I mit tilfælde er der ikke et direkte fly mellem Tokyo og Sri Lanka, så jeg kan vælge at stoppe i enten Bangkok eller Singapore, afhængig af hvem jeg vil flyve med. Man kan altså ikke få lov til at bruge alle 8 segmenter, som de siger der kan være på hver kupon, medmindre man har fundet en virkelig spøjs rute.

    SAS glemte iøvrigt at ringe tilbage til mig ang. ovenstående billet (ligesom de har glemt syv ud af ti gange nu), og først da jeg selv kontaktede dem to uger senere fik jeg at vide den ikke kunne bookes alligevel. Refundering har taget over en uge nu.
     
  17. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,400
    "Synes godt om" modtaget:
    12,806
    Point:
    113
    Jeg syntes også, det var lidt mystisk, at du havde fået en billet uden at have betalt med point. Men det havde du så heller ikke.

    Jeg kan da godt forstå, at du er skuffet, når du nu havde regner med en anden løsning. Men er nogle af dine punkter ikke lige efter bogen på nogle af de normale billetter (eksempelvis at stopover højst må være på 24 timer).

    Til gengæld må man forvente, at medarbejderne hos SAS kender reglerne - og kan fortælle dig dig, de forskellige betingelser.
     
  18. Sebastian011

    Sebastian011 VIP medlem

    Beskeder:
    713
    "Synes godt om" modtaget:
    1,229
    Point:
    93
    @Henry
    Grunden til at jeg synes at de er nogle værre amatører, er fordi agenterne ikke ved en dyt ud over at booke fra A til B. Kommer man med lidt mere specifikke ønsker er de fleste helt på bar bund, og det er da heldigt at jeg kan trække på selv at kunne søge efter Award space.

    Hver gang en billet med *A partner skal prissættes tager det næsten et døgn, og de glemmer som regel at ringe tilbage. Dertil kommer det at de i mange tilfælde ikke har styr på Award reglerne, og det tager derfor et yderligere døgn at få svar fra Eurobonus afdelingen, som man ikke selv kan få direkte kontakt med, og hvis de så har forstået spørgsmålet forkert eller givet et afvigende svar, så skal man igennem hele humlen igen.

    Men værst af alt er at de åbenbart prissætter billetterne manuelt, hvilket betyder at der er forskel i prisen når hhv. Jens og Peter udregner den, ellers er det måske en afgørende faktor om det er mandag eller tirsdag, jeg kan ikke lige gennemskue det.

    I hvert fald startede jeg med at booke KUL-NRT-BKK-CMB som var den førnævnte billet der blev annulleret fordi den kostede 90.000 og ikke 45.000 point. Her betalte jeg 250 Kr i afgifter.

    Så nøjes jeg bare med NRT-BKK-CMB på samme fly som før til 45.000, men nu koster afgifterne 1500 kr.

    Det må være en fejl tænker jeg, og beder dem tjekke igen. Så regner de sig frem til 1300 Kr i afgifter.

    Igen stiller jeg spørgsmålstegn, specielt fordi både COPA og United kun tager 180 kr + point, mens Thai også kun tager 180 Kr i afgifter hvis man køber den kontant. Efter en udregning til koster billetten nu 475 Kr. På dette tidspunkt gider jeg ikke slås med den mere og betaler.


    For sjov får jeg prissat NRT-BKK, den skal de have 700 kr for. Der er ingen sammenhæng.

    Jeg synes godt nok det er uprofessionelt at man kan få tre så forskellige priser på præcis samme billet.

    Jeg er ikke skuffet over at miste den første billet, for den var også et Long shot, men jeg er meget skuffet over at skulle spilde så meget tid pga. deres uvidenhed og langsommelige proces. Det er ikke hvad jeg forbinder med et godt loyalitets program. Men jeg er også kun EBS, måske man skal være guld for at få den gode Service :)

    Så blev der lige ventileret lidt :p
     
  19. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,400
    "Synes godt om" modtaget:
    12,806
    Point:
    113
    Det du beskriver er ikke i orden.

    Jeg har også haft nogle "sjove" oplevelser, når jeg skulle booke bonus billet med lufthansa + nogle underlige bonus billetter med SAS.

    Så også diamant-medlemmer får den behandling, du har beskrevet. Så jeg må skuffe dig: Den behandling du har fået er ikke en af fordelene ved at være sølvmedlem.
     

Del denne side