Kort og godt: Hvis man har bestilt billet via en OTA og bliver 3+ timer forsinket, hvem skal man så kontakte for at få erstatning iht EC261/04: flyselskabet eller rejsebureauet? Sagen gælder en rejse med DY BLL-OSL-ARN
Flyselskabet, er jeg ret sikker på. Det er jo også deres skyld, mere end rejsebureauets Held og lykke!
Tak Det er også hvad jeg umiddelbart har fundet frem til på nettet. Men jeg var ikke helt sikker eftersom at det jo er rejsebureauet der har ansvaret for ombooking m.m. Der ryger et request afsted til DY.
Helt sikkert DY. Men du skal nok regne med at enten bruge meget tid, engagere en advokat eller bruge et af flyforsinkelselse no cure no pay selskaberne. DY ryster ikke op med pengene bare fordi du sender en mail. Lad os vide hvordan det går.
Tag kontakt til rejsebureauet først, eftersom det er derigennem du har købt din billet. Rejsebureauet skal kunne hjælpe dig, men husk lige at læse deres vilkår og betingelser igennem også. Dernæst kan du godt prøve at kontakte flyselskabet for kompensation - jeg hjælper dig gerne, hvis sagen går i hårdknude. Alternativt kan du også indbringe sagen for den nationale myndighed i det land, hvor forsinkelsen fandt sted. Sig til, hvis du får brug for hjælp. Du kan jo lige så godt benytte dig af juridisk hjælp fra InsideFlyer's egen jurist
i sidste uge havde jeg fornøjelen af at blive forsinket 11 timer på vej hjem fra Portugal.Årsag: fueling systemet brød ned i LIS lufthavn i fire timer, så ingen fly kunne blive tanket, hvorfor jeg missede connection i Zurich I min verden, er dette udenfor Swiss' 'ansvarsområde', og dermed IKKE berettiget til erstaning - hvad tænker i? PS: Iøvrigt rigtig fin håndtering af Swiss ift. rebookning, hotel etc.
Det er ligegyldigt om det er "andres" skyld, det er altid flyselskab der hænger på den - det er dem du har en "kontrakt" med, der med sagt du skal klage til Swiss om det er ekstraordinært skal jeg ikke gøre mig klog på, men de fleste tekniske problemer bliver ikke takseret som ekstraordinær. Går ud fra det var Swiss du skulle med fra LIS til ZRH Forordningen er faktisk til at forstå: http://eur-lex.europa.eu/legal-content/DA/TXT/HTML/?uri=CELEX:32004R0261&from=EN
Det er et meget relevant og interessant spørgsmål, du dér stiller. At tanke fuel til flyet må antages at være et led i det transporterende flyselskabs sædvanlige aktivitetsudøvelse. Flyselskabet vil nok forsøge at hævde, at der er tale om en "ekstraordinær omstændighed", som de ikke er ansvarlig for og at de dermed ikke skal betale kompensation. EU Domstolen har i en lignende sag C-394/14 konkluderet, at der ikke er tale om ekstraordinære omstændigheder ved de begivenheder, som må antages at være led i den sædvanlige aktivitetsudøvelse. Selvom der faktisk VAR tale om en ekstraordinær omstændighed, ville flyselskabet stadig skulle drage omsorg for passagererne i det omfang, det er nødvendigt (tænk bare på askeskyen i 2010, hvor flere millioner passagerer var strandet i dagevis verden over). Med andre ord: Swiss Air var nok uden skyld ved fuel tankningen i LIS, men skulle stadig sørge for ombooking, måltider m.v. til dig, jf. EU Forordning 261/2004 og retspraksis
Som FF skriver var der helt ok response på ombooking, hotel etc. mon ikke spørgsmålet mere er rettet mod muligheden for at søge kontant kompensation??
Hus juristen svare da også juridisk læs:kryptisk på dette Du har altid mulighed for at søge kompensation, men om du får den er et andet spørgsmål
Takker og bukker for input - Swiss sørgede både for forplejning, hotel og ombookning på fornemste facon I min optik er en portugisisk fuel pumpe udenfor Swiss evne at have direkte ansvar så agter ikke at jagte yderligere kompensation - dog altid interessant med jeres andres betragtninger herpå ☺️
I princippet kan du være ligeglad med hvor rejsebureauet får pengene fra, og så alligevel ikke. Under æskeskyen lejede vi en bil tilbage fra Stockholm mod det jyske, rette krav mod rejsebureauet hvorefter der gik mange, mange måneder hvor Flybillet.dk og SAS kastede aben frem og tilbage. Ikke i orden!
Hovedregel: Du vil altid først skulle rette henvendelse til den virksomhed, hvor du har købt billetten til rejsen. Hvis du har købt din billet hos et rejsebureau, har du - udover rettighederne jf. EU forordningen - også nogle rettigheder i forhold til rejsebureauet. Bliver flyet f.eks. aflyst, skal du derfor både rette skriftlig henvendelse til flyselskabet og til rejsebureauet. Der vil opstå et regresspørgsmål mellem rejsebureauet og flyselskabet, idet de to parter internt må finde ud af, hvem der skal udbetale kompensationen til dig.
Ok, så skal vi måske prøve at tage det den vej, via rejsebureauet. Norwegian har allerede blankt afvist at udbetale erstatning med henvisning til "ekstraordinære omstændigheder", uden at specificere hvad det dækker over. Det er vel ikke godt nok at give sådan en forklaring?
Det vil DY altid gøre. De fører alle sager rettens vej - enkeltvis! Jeg ville gå direkte til en af no cure no pay selskaberne - og betale mig fra besværet med DY. En af mange grunde til at jeg holder mig langt væk fra DY
Det er altid flyselskabet man skal gøre krav gældende overfor i tilfælde af forsinkelser mm. Et ordentlig rejsebureau vil selvfølgelig altid hjælpe ift. ombookning af hotel, lejebil mm., hvis det bliver nødvendigt. Rejsebureauet kan/bør også hjælpe med kontaktoplysninger til flyselskabet, så den rejsende kan søge kompensation. Selve kompensationen har et rejsebureau intet med at gøre! Derudover er det altid en gode ide, at tjekke hvor ens (online)rejsebureau egentlig høre hjemme. I mange tilfælde er det ikke i Danmark og reglerne, og måden man er beskyttet på som forbruger, kan dermed være markant anderledes.
Du kan også prøve at få Trafikstyrelsen til at se på sagen, de kan tage sagen op, hvis flyselskabet afviser. De har en dedikeret side til det her: https://klage.flypassager.dk/