En full flight eller hvad...? SK902 EWR-CPH 09 MAY 2016

Poster i 'BONUSBILLET & REJSEHJÆLP' oprettet af obs, 5/5/16.

  1. obs

    obs VIP medlem

    Beskeder:
    1,445
    "Synes godt om" modtaget:
    2,960
    Point:
    113
    Dette kan være et 'noob' spørgsmål men jeg stiller det alligevel og håber at spørgsmålet er stillet i den rigtige tråd:

    Jeg skal med SK902 fra EWR til CPH på mandag og vil gerne opgradere fra Eco til Plus eller Business. Men jeg funderer over om flyet er stort set udsolgt eller om SAS af andre årsager har fjernet en del billetter fra inventory.

    Når jeg kigger på ExpertFlyer så ser det ud til at der kun er enkelte billetter i Business (C2 D2), Plus (Y1 S1) og Eco (E2 M1 H1). Men seat mappet ser forholdsvis tomt ud: 13 af 40 ledige sæder i Business, 19 af 28 i Plus og Eco kabinen er vel kun omkring halvt fyldt. Eco kan jeg forstå, for der skal man jo normalvis betale for at vælge sæde på forhånd, hvad mange sikkert undlader. Men jeg ville umiddelbart tro at mange i business og Plus vælger sæde på forhånd, men jeg kan selvfølgelig tage fejl.

    Hvad kan dette tyde på?
     
  2. Flemming Poulsen

    Flemming Poulsen VIP medlem

    Beskeder:
    0
    "Synes godt om" modtaget:
    1
    Point:
    99
    Det fortæller egentligt ikke så meget - og så alligevel....

    Lad os tage billetklasserne først. Flyet kan sagtens være halvtomt i Business og Plus og samtidig er der kun nogle få billetter til salg. Det vil f.eks. ske, hvis Economy er voldsomt overbooket. Hvis SAS ikke forventer fuldt hus på de dyrere klasser, så sælger de videre af de billigere.

    Seat map fortæller ikke så voldsomt meget. Rigtigt mange passagerer har ikke fundet ud af at man kan vælge sæder på forhånd. Langt de fleste som f.eks. bestiller via onlinerejsebureauerne får ikke tildelt sæde ved booking (eller vælger at spare gebyret for det). Er der gruppebookinger, så er det heller ikke unormalt at de ikke er seated endnu. Normalt vil der dog være en større nøjagtighed på Business og Plus end på Economy - da procentdel af kunder som ikke vælger sæde (eller skal betale gebyr via OTA'er) er større på economy.

    Hvis der totalt kun er nogle få billetter til salg på flyet, så tyder det på at flyet er ved at være fyldt - uanset hvad seatmap siger. Ud fra ovenstående, så vil jeg ikke blive overrasket, hvis der totalt kun er 2 billetter til salg på flyet. De to billetter, som sælges i hver klasse kan teoretisk være de samme. Hvis de to ledige pladser er på Business, så kan disse pladser sagtens sælges på alle tre klasser og SAS så bare satser på at opgradere nogen andre.

    Ud fra mine erfaringer, så kunne det sagtens ligne en afgang, som er overbooket i Economy og SAS dermed skal opgradere pax uanset. Er dette tilfældet, så kunne det være positivt i forhold til chancerne for opgradering med cash eller point.

    Men på den anden side, så ved man aldrig når det er SAS IT-systemer, som er involveret :D

    Under normale omstændigheder, så ville de bookingtal du skriver ovenfor betyde et ret så fuldt fly og i sammenhold med seatmap - en overbooking i eco..
     
    Senest redigeret: 5/5/16
    PENSIONISTEN, jefi99, Peter F. og 5 andre "Synes godt om" dette.
  3. obs

    obs VIP medlem

    Beskeder:
    1,445
    "Synes godt om" modtaget:
    2,960
    Point:
    113
    Tak @Flemming Poulsen for meget godt input. Jeg havde glemt det med bestillinger gennem rejsebureauerne, det er selvfølgelig også en faktor som kan påvirke seat map.

    Jeg tænker også at jeg vil lægge et bud på opgradering gennem Plusgrade. Så er spørgsmålet bare om man skal byde højt eller lavt. Jeg fik godkendt opgradering til Business på udturen for 4000 SEK, men på den flight er der tilsyneladende nogen flere billetter til salg stadigvæk (C9 D9 Y9 S9 E9 M9 H9 Q9 O9 G9 N9)

    Men ellers er der selvfølgelig en chance for at opgradering for point i lufthavnen (sælger de også stadig opgraderinger i lufthavnen ?), men det kræver selvfølgelig at man møder op i god tid derude.
     
    PENSIONISTEN og Henrik Olsen "Synes godt om" dette.
  4. obs

    obs VIP medlem

    Beskeder:
    1,445
    "Synes godt om" modtaget:
    2,960
    Point:
    113
    Nu har billedet i øvrigt ændret sig:

    C4 D4 Z0 R0 J0 Y4 S4 B0 P0 A0 E4 M3H3 Q2 V0 W0 U0 K0 L0 T0 O0 G0 N0

    Har SAS frigivet nogle flere pladser, eller er det mere sandsynligt at nogen har afbestilt?
     
    PENSIONISTEN og Henrik Olsen "Synes godt om" dette.
  5. Henrik Olsen

    Henrik Olsen co-founder Redaktør

    Beskeder:
    11,597
    "Synes godt om" modtaget:
    26,643
    Point:
    113
    Det kan sagtens være at der er nogle med fleksible billetter som har flyttet afgang eller afbooket. En vis del har jo fleksible billetter og grundet helligdagene passer det jo meget godt med at det ændrede sig i går.
     
    PENSIONISTEN og obs "Synes godt om" dette.
  6. Flemming Poulsen

    Flemming Poulsen VIP medlem

    Beskeder:
    0
    "Synes godt om" modtaget:
    1
    Point:
    99
    Ombookininger, afbookning eller rejsebureauer som har haft nogle bookinger "on hold", gruppebestillinger, som er blevet justeret etc. Mulighederne er mange. Reelt set er der måske tale om at der er to pax, som har ændret - og at de billetter er kommet ind i blokken fra C og Y understøtter min teori om at der er overbooket i M. Sikkert stadig kun 4 sæder til salg totalt på flyet.

    Personligt ville jeg byde rimeligt lavt på Plusgrade. Denne flyvning ligner en hvor de er okay med at opgradere uanset. Men men - man ved jo aldrig. At der er mange billetter til salg på C er ikke nødvendigvis nogen fordel. Min erfaring siger, at chancerne er størst når den klasse du oprindeligt har er overbooket. Og sådan kunne det godt se ud her. Men det vil altid være gambling
     
    Senest redigeret: 6/5/16
    PENSIONISTEN, obs og clager "Synes godt om dette"
  7. *flyer

    *flyer Sjeff

    Beskeder:
    245
    "Synes godt om" modtaget:
    631
    Point:
    93
    Det kan også være at SAS har valgt at åbne for muligheden for at overbooke med yderligere to pax...

    Jeg tror man skal passe på med at overfortolke tallene.

    Det eneste de siger noget om, er hvor mange pladser, SAS vil sælge til en given pris. Selvom der normalt er en sammenhæng mellem antallet af pladser til salg til en given pris og antallet af ledige sæder på flyet, behøver det ikke at være sådan. SAS kan vælge at sælge flere pladser en der er sæder - på samme måde kan SAS også vælge at holde sæder tilbage.

    På samme måde er seatmap heller ingen pålidelig kilde så lang tid før afgang. Der er mange som først vælger sæder ved check-in, og de fremgår naturligvis ikke af seatmap.

    Det eneste man med sikkerhed kan sige, er at så længe man ikke arbejder med revenue management mv. i SAS, kan man intet sige. Men man kan naturligvis gætte kvalificeret :)
     
    PENSIONISTEN, isolCBflyer og obs "Synes godt om dette"
  8. Flemming Poulsen

    Flemming Poulsen VIP medlem

    Beskeder:
    0
    "Synes godt om" modtaget:
    1
    Point:
    99
    Enig - det vil altid være gæt baseret på den erfaring man ellers har.

    Jeg har igennem mange år kigget på seatmaps og bookingtal ifm. at finde afgange med ledige standby pladser. Det har trods alt givet lidt erfaring og vi har haft ret stor succesrate hidtil. Men det eneste jeg med garanti har lært af det er at man ikke kan regne med det og at der ingen garantier er ;)

    Dog vil jeg sige at man normalt kan regne mere med seatmap på Business Class (og til dels Plus) end på economy. Mest fordi mange som flyver Business booker via rejsebureau og deres rejseagent tildeler dem et sæde ved booking. På economy er seatmap mere eller mindre ubrugelig før check-in åbner.
     
    Rikke Haugen Olsen og PENSIONISTEN "Synes godt om" dette.
  9. obs

    obs VIP medlem

    Beskeder:
    1,445
    "Synes godt om" modtaget:
    2,960
    Point:
    113
    Jeg synes at dine antagelser lyder plausible, så jeg tænker også at jeg vil lægge et bud på opgradering. Det ser i øvrigt ud som om at der er blevet flere ledige sæder i Business men samlet set er antal billetter gået ned. Så jeg tænker også at der kan være en rimelig chance for opgradering.
     
    Flemming Poulsen og PENSIONISTEN "Synes godt om" dette.
  10. obs

    obs VIP medlem

    Beskeder:
    1,445
    "Synes godt om" modtaget:
    2,960
    Point:
    113
    Jeg må lige trække på eksperterne her igen :)

    Når jeg kigger på seap mappet for den pågældende flight nu så står omkring en tredjedel af de ledige sæder i business (15/40) nu som blokeret. Hvad kan det betyde?

    Enkelte sæder i Plus står nu også som blokeret, men der er også stadig masser ledige sæder.

    Status på billetter er: C3 D3 Y3 S3 E3 M3 H3 Q3
     
    PENSIONISTEN "Synes godt om" dette.
  11. PENSIONISTEN

    PENSIONISTEN PENSIONISTEN EBD

    Beskeder:
    1,560
    "Synes godt om" modtaget:
    6,715
    Point:
    113
    @obs
    Luftfartsselskabers overbookings procent på de enkelte klasser samt kalkulerede no-show procent er nok ikke offentlige, ""så det kan måske blive en dreng, måske en pige"".
     
    isolCBflyer og Henry "Synes godt om" dette.
  12. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,401
    "Synes godt om" modtaget:
    12,809
    Point:
    113
    @obs

    Jeg er ikke ekspert - men kan ikke se, at de konklusioner, som andre tidligere har givet er ændret. Hvis jeg forsøger at bestille billet til afgangen, får jeg denne meddelelse:

    sas.png

    På business, er der også 3 ledige pladser. Men jeg kan ikke få billet på økonomi.
     
  13. Flemming Poulsen

    Flemming Poulsen VIP medlem

    Beskeder:
    0
    "Synes godt om" modtaget:
    1
    Point:
    99
    Det passer umiddelbart godt med at den er overbooket på økonomi og der stadig er plads på Plus og Business. Hvis den er meget overbooket, så flyet totalt er ved at være fyldt, så sælger de muligvis stadig kun de billetter de planlægger at overbooke med. Derfor en dyr pris.
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  14. Flemming Poulsen

    Flemming Poulsen VIP medlem

    Beskeder:
    0
    "Synes godt om" modtaget:
    1
    Point:
    99
    Blokerede sæder behøver ikke betyde noget. Det kan blot være at de arbejder med seatmap og er ved at flytte lidt rundt på folk - evt. give courtesy upgrades, cleare andre upgrades etc. Når de arbejder på en afgang, så er det helt normalt at seatmap bliver spærret eller en masse sæder er blokeret.

    At de sæder som er til salg er flyttet rund i andre klasser kan stadig blot betyde at de sælger 3 sæder på afgangen total. Hvis en klasse sælger 1 billet, så kan alle klasser sagtens gå ned på 2. Det er sikkert bare et spørgsmål om prisjusteringer el.lign.
     
    Henry og obs "Synes godt om" dette.
  15. tbh

    tbh VIP medlem

    Beskeder:
    3,120
    "Synes godt om" modtaget:
    8,170
    Point:
    113
    Vær opmærksom på at når du søger envejs er der billetter der ikke ses. Antallet passer nok fint af business og plus billetter passer nok fint, men de kan fås i en billigere prisklasse. Samtidig er der også go, endda go saver billetter til salg. Mange billetter er ofte kun til salg som retur rejser, ofte også med regler som minimum stay 6/7 dage eller natten mellem lørdag og søndag
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  16. obs

    obs VIP medlem

    Beskeder:
    1,445
    "Synes godt om" modtaget:
    2,960
    Point:
    113
    Så gik også opgraderingen på hjemturen igennem og for €475 bliver hjemturen nu også i Business.

    Jeg tror at @Flemming Poulsen har ret i sine antagelser om at der er udsolgt i Economy, og at SAS måske derfor alligevel ville skulle opgradere. Men så kommer man jo ind i et helt andet lotteri hvor man dels skal møde op i god tid, måske får det bagerste sæde lige op galley, ikke får de ekstra 3750 point (med mindre man er heldig at der sker et uheld), eller at man måske slet ikke bliver opgraderet.

    Så for ca. 3600 kroner tror jeg egentlig at det er en okay deal :)
     
    kc1829, Ulrik og Kristian "Synes godt om dette"

Del denne side