Er græsset grønnere og loyalitet...

Poster i 'SAS | EUROBONUS' oprettet af Henrik Olsen, 14/10/18.

  1. Henrik Olsen

    Henrik Olsen co-founder Redaktør

    Beskeder:
    11,597
    "Synes godt om" modtaget:
    26,639
    Point:
    113
    Jeg har i dag skrevet en længere artikel. Reelt noget som jeg har kigget på i et stykke tid, men den fik for alvor “vind i sejlene” sidste mandag.

    Den handler om SAS og det at være kunde ved dem. Er de denne gang gået for vidt og koster det dem for mange kunder og er tillid og loyalitet forsvundet?

    Læs den gerne og kom med jeres kommentar, holdning, indspark osv. Jeg vil rigtigt gerne have en dialog omkring det med loyalitet og om græsset er grønnere på den anden side?

    Link: https://insideflyer.dk/sidste-uge-graesset-groennere-paa-side-loyaliteten-sat-paa-proeve/
     
  2. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,395
    "Synes godt om" modtaget:
    12,788
    Point:
    113
    Din artikel kommer godt omkring emnet. Jeg kunne ønske, at fremtidige artikler ville fokuseret lidt på, hvor let man kan opnå status hos andre selskabers programmer.
     
    PENSIONISTEN, Henrik Olsen, DanielBahn og 2 andre "Synes godt om" dette.
  3. LasseBauer

    LasseBauer Aktivt medlem

    Beskeder:
    46
    "Synes godt om" modtaget:
    123
    Point:
    33
    Jeg synes du kommer godt rundt om problemstillingen. Havde jeg boet i jylland, så havde jeg skiftet til Flying Blue med det samme. Der er jo alligevel ofte en mellemlanding. Indtil videre holder jeg mig til EB alene pga SAS-basen, men skal jeg interkontinentalt flyver jeg klart LH Gruppen og krediterer EB.

    Det der kan få mig til at skifte til agean eller M&M er prisen på deres Award billetter på SAS fly. Det har jeg svært ved at overskue(hvis det giver mening).
     
    Beaglen, PENSIONISTEN, Henrik Olsen og 2 andre "Synes godt om" dette.
  4. miri90

    miri90 VIP medlem

    Beskeder:
    408
    "Synes godt om" modtaget:
    803
    Point:
    93
    Enig i dette. Det er nok for meget at forlange, men det kunne være virkelig fedt med en artikel der virkelig går i dybden med, om der "nemmere" kan optjenes en EBG-lignende status hos ST eller OW, hvis man, som jeg selv, tidligere tjente sit EBG via hovedsagligt Go-billetter hos SAS. Ydermere om det vil være fordelagtigt at skifte Eurobonus ud med Aegean's, Lufthansa's eller Turkish' *A program, hvis man hovedsagligt flyver Eco og sagtens vil kunne dedikere sig til et andet selskab i stedet, hvis det betød at *A-gold kunne optjenes hos dem fremadrettet.
     
    PENSIONISTEN, Henrik Olsen, DanielBahn og 3 andre "Synes godt om" dette.
  5. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,395
    "Synes godt om" modtaget:
    12,788
    Point:
    113
    Med mit rejsemønster giver det ikke mening. 9 ud af 10 af mine rejser er mellem Billund og Ankara - og dér flyver KLM ikke.
     
    PENSIONISTEN, Henrik Olsen og SebastianBruun "Synes godt om dette"
  6. Baadsgaard

    Baadsgaard VIP medlem

    Beskeder:
    1,212
    "Synes godt om" modtaget:
    4,497
    Point:
    113
    Inden for Star alliance er der vel ikke nogen, der er meget bedre end SAS? LH er også revenuebaseret

    Der er vel to ting i det her: generel pointoptjening og status optjening.

    Status kan du de fleste steder hente på segmenter og skal du i nærheden af et guldkort eller det der svarer til det, skal du op på omkring 35-45 segmenter. På point kan det være noget mere bøvlet, men sådan er det vel også de fleste steder.

    Ser ikke at græsset er meget grønnere andre steder, men mere at SAS’s græs ikke er grønnere end de andres græs.....
     
    SophieHendriksen, Thorkild, PENSIONISTEN og 5 andre "Synes godt om" dette.
  7. Erwin Lansing

    Erwin Lansing Skribent

    Beskeder:
    2,191
    "Synes godt om" modtaget:
    6,475
    Point:
    113
    Helt enig. Jeg kom netop fra, at have optjent guldet hos KLAF i det jyske, for når man alligevel skal have en mellemlanding, er der bare flere direkte ruter at vælge imellem fra AMS eller CDG end CPH (plus de er en 3-4 år bagud i racet mod bundet ift SAS). Jeg har så holdt fast i Skyteam efter jeg flyttede til Amager, mest fordi jeg ikke orkede et år at starte med pøblen (hint til SAS: statusmatch). De sidste måneder overvejede faktisk om tiden ikke var kommet til et skifte, især med MC Premium, men de overvejelser er lige puttet tilbage på babrænderen et stykke tid endnu. Indtil næste enhancement hos FB.
     
    PENSIONISTEN, Henrik Olsen og Henry "Synes godt om dette"
  8. Henrik Olsen

    Henrik Olsen co-founder Redaktør

    Beskeder:
    11,597
    "Synes godt om" modtaget:
    26,639
    Point:
    113
    Regnestykke:

    Hvor mange flyvninger skal der til mellem København og New York for at optjene en gratis EuroBonus flybillet.

    Pris i point: 60.000
    Optjening per tur som minimum EBG: 250 point
    Returflyvinger nødvendig: 120
    Pris i alt for 120 returflyvninger: 300.000,- kroner

    Så skal altså bruge 300.000,- for at optjene til en Go bonusbillet, som koster i kontanter 2.500,- kroner.

    Man får lidt ondt i øjene af sådanne regnestykke....
     
    AaB_CPH, Flyvefisken, MaleneChristensen og 8 andre "Synes godt om" dette.
  9. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,395
    "Synes godt om" modtaget:
    12,788
    Point:
    113
    Det er jo en meget relevant beregning.

    Da jeg blev medlem af EuroBonus for rigtigt mange år siden. skulle jeg have 11 rejser på økonomi fra AAR via CPH til RIX (Riga), for at optjene point nok til en gratis billet på turen. Så en rabat på 9%. (Dengang skulle vi ikke betale flyskatter på bonus billetterne).

    I dit eksempel, får man en billet til en værdi på 2.200 DKK (2500 - flyskat) for et forbrug på 300.000 DKK. Altså en rabat på 0,7%

    Det siger vel alt.
     
    Beaglen, DanielBahn og Steen Madsen "Synes godt om dette"
  10. danielstrandby

    danielstrandby VIP medlem

    Beskeder:
    234
    "Synes godt om" modtaget:
    951
    Point:
    93
    Jeg er i den position, at jeg endnu ikke har opbygget status hos noget selskab endnu. Jeg havde på intet tidspunkt seriøst overvejet andet end SAS, for der var ikke de store argumenter for ikke at vælge dem, men da hverken på nuværende tidspunkt og nok heller ikke inden for de næste 5-10 år har pengene til at købe andet end de billigste billetter, så er jeg begyndt at kigge mig omkring.

    - Flying Blue er ikke så oplagt grundet den revenue-baserede optjening og min hang til tilbudsbilletter (også selvom det er svært helt at fravælge dem, da jeg er rigtig glad for KLM og AMS).
    - A3 ville give mening ift. *A-status, og det ville ikke være urealistisk at kunne opnå *A-gold uden at fyre rigtig mange penge af på mileage runs. Derudover er de fleste af mine ture til det europæiske fastland, og så er det fedt at kunne flyve SK, LH, LX, OS, SN, TP, osv. Problemet med A3 er at bruge de optjente point på noget fornuftigt, da jeg ikke føler der er helt lige så meget opmærksomhed omkring deres bonusrejser og pointopgraderingsmuligheder, i hvert fald ikke på de sider jeg læser med på. Derudover føles det lidt upersonligt at vælge et selskab, som jeg overhovedet ikke kommer til at have noget forhold til, udelukkende for at udnytte deres optjening, men det kan godt være jeg bare bør være mere kynisk. (Kravet om antallet af rejser på A3 for at blive silver/gold gør mig ikke så meget, da CPH-ATH-X-ATH-CPH kan flyves for et relativt lille beløb)
    - OW og Executive Club er bestemt også en mulighed, specielt med BA og AY. Dog vil det generelt være mindre praktisk, da det oftere vil skulle kræve en mellemlandning og der vil være færre selskaber på de ruter, som jeg kommer til at rejse mest.

    I må meget gerne komme med input, specielt hvis der er noget jeg komplet har overset
     
    MaleneChristensen, Beaglen, DanielBahn og 4 andre "Synes godt om" dette.
  11. HenrikAmby

    HenrikAmby VIP medlem

    Beskeder:
    93
    "Synes godt om" modtaget:
    327
    Point:
    53
    Hvad mener du helt konkret problemet er med det? Har selv fine erfaringer med at booke Star Alliance Awards med A3 miles.
     
    DanielBahn og Henry "Synes godt om" dette.
  12. Bekgaard

    Bekgaard VIP medlem

    Beskeder:
    458
    "Synes godt om" modtaget:
    1,290
    Point:
    93
    Man kunne også lave regnestykket med SAS Plus:

    Pris i point: 60.000
    Optjening per tur som minimum EBG: 5000 point
    Returflyvninger nødvendig: 6
    Pris i alt for 6 returflyvninger: 6 * 9.500 = 57.000,- kroner

    Og men mastercard premium, kan man være heldig at veksle bonusbilletten til Plus (eller Business).
    Det er stadig dyrt, men det er vel strategien at få folk op i Plus/Business ?
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  13. Thorkild

    Thorkild VIP medlem

    Beskeder:
    250
    "Synes godt om" modtaget:
    1,275
    Point:
    93
    Jeg må indrømme jeg er blevet mere afslappet omkring dette her et par uger efter. Dels ændrer mit rejsemønster sig efter at jeg er blevet selvstændig og ender nok med at være glad for den sikrede LTG, når min EBD periode udløber om et år. Når jeg ser tilbage på mit tidligere rejsemønster gennem de seneste 15-20 år, vil det heller ikke have ændret så meget, da jeg oftest har rejst plus/business og/eller flexible billetter som f.eks. TravelPass. Det er også sket et par gange, at jeg har udnyttet muligheden for at få plads på et ellers helt udsolgt fly, hvilket har betydet meget.

    Med den nye model er det helt klart at den type rejsende, som jeg har været, fortsat har de samme fordele. Der bliver måske bare lidt færre EBDere og EBGere.

    Når priserne fortsætter med at gå ned, kan der ikke være plads til lige så meget i rabat / dividende som tidligere. Da jeg blev meldt ind i EB for 24 år siden, skulle der 90.000 point, kun tjente på SK til at blive EBG. I starten af min karriere i slut 80'erne kostede den billigste økonomi-billet med TG til HKG som en firmaspecialpris en halv månedsløn! ....og der var ingen bonusprogrammer. Da LH startede M&M var prisen hos dem nede på 1/3 månedsløn.

    SAS har dog stadig været nogle kludderhoveder til at melde dette ud og det forhold har i min bog givet nogle alvorlige ridser i lakken, men alt i alt er jeg stadig meget tilfreds.
     
    SophieHendriksen, MaleneChristensen, Beaglen og 6 andre "Synes godt om" dette.
  14. Frequie

    Frequie VIP medlem

    Beskeder:
    390
    "Synes godt om" modtaget:
    791
    Point:
    93
    Hvis dette betyder at de priroriterer kunder der flyver Plus/Business og samtidig giver dem bedre fordele, så er det ikke nødvendigvis skidt. Ville ikke gøre noget hvis Guld-loungen var LIDT mindre crowded... og hvis de indførte flere NYE fordele til EBD (og ikke bare fjernede eksisterende fordele fra EBG).

    Hvis de kan formå at lave dette, så kunne det godt få mig til at købe flere Plus billetter til mine fritidsrejser. Mine arbejdsrejser er i forvejen mest Plus/Business.
     
    Ulrik og Henry "Synes godt om" dette.
  15. DanielBahn

    DanielBahn VIP medlem

    Beskeder:
    613
    "Synes godt om" modtaget:
    1,679
    Point:
    93
    Vi - kæresten og jeg - er lidt i syv sind omkring det med bonusordninger.. vi har i 2 år haft BAEC bronze, og har efterhånden oparbejdet en ganske fin mængde point hos dem, især med hores BA mastercard som formentlig kommer til at kaste 50-60.000 point af i indeværende år..

    Så var vi jo med LH på first og optjente derigennem 39.000 EB point; det gav EB sølv til os begge, og vi tænkte egentlig at det nok var på sin plads, at skifte over til SAS i den forbindelse, da kæresten nok får guld med et par firmature her i efteråret med SAS, og jeg kan opnå det via SAS mastercards 1.200 point eller et par MR..
    men, for det første så er bonusrejser ret dyre med SAS.. vores 39.000 point får os ikke ret langt, og slet ikke hvis vi gerne vil hjem igen. Derudover så er deres alm priser også ret dyre - ja man slipper for en mellemlanding, men vi flyver ikke regelmæssigt nok til, at det er et reelt problem..

    For det tredje, så er vores rejsemønster på de store dyre ture i premiumkabinerne stort set alene båret af hvor det bedste tilbud er.. hvis der en dag er to torsdage i en uge, og den ene af dem indeholder et godt tilbud på La Premiere, så er det dér pengene bliver lagt, selvom det falder udenfor vores “loyalitet”..

    Så indtil videre tror jeg vores 39k point bliver satset i noget plusgrade til business på et tidspunkt..
     
    Beaglen, Henry og Ulrik "Synes godt om dette"
  16. Ulrik

    Ulrik VIP medlem

    Beskeder:
    1,960
    "Synes godt om" modtaget:
    7,487
    Point:
    113
    Det er fuldstændig rigtigt - eller sådan ser det ud. Det hænger bare ikke sammen med at de er stolte at omkostningerne er nedbragt så meget at de nu kan satse på fritidssegmentet hvor væksten er. Det er netop det segment de rammer. Ja, konkurrencen er hård i det segment og omkostninger til bonusrejser og status fordele er formentlig en stor andel af billetprisen, men problemet for kunden er at SAS oftest er 2-500 kroner dyrere end deres konkurrenter EZY, D8, FR. Så hvorfor vælge SAS hvis guleroden er væk? og så er jeg tilbage ved starten; at man gør det sværere for vækstsegmentet at vælge en selv som rejseleverandør.

    Men som jeg har sagt før, er det vel gennemberegnet i Excel af nogle højtuddannede medarbejdere i Frösundavik
     
    Flyvefisken, Beaglen, isolCBflyer og 3 andre "Synes godt om" dette.
  17. danielstrandby

    danielstrandby VIP medlem

    Beskeder:
    234
    "Synes godt om" modtaget:
    951
    Point:
    93
    Det er nærmere uvidenhed fra min side af. Der er ikke lige så mange gode guides til A3-redemption, og jeg aner absolut ingenting om deres kampagner osv. ift. Eurobonus, hvor det er noget nemmere at følge med via IF.
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  18. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,395
    "Synes godt om" modtaget:
    12,788
    Point:
    113
    Jeg har boet i udlandet de seneste 7 år (Serbien, Moldova og Tyrkiet) - og må konstatere, at de gode tilbud på brug af Eurobonus point primært er for personer, der flyver fra Danmark. Men jeg har holdt fast i EB, dels fordi jeg ikke ville starte forfra et andet sted med at optjene status - og dels fordi, jeg jo en dag vil vende tilbage (hvilket nu er sket).

    Og mine optjente point er gået til at forære rejse til familien.

    Men jeg har været glad for lounge adgang og nogle af de upgrades, der er fulgt med.

    Jeg vil derfor gerne høre mere om dine erfaringer, @HenrikAmby
     
    Beaglen, danielstrandby og DanielBahn "Synes godt om dette"
  19. HenrikAmby

    HenrikAmby VIP medlem

    Beskeder:
    93
    "Synes godt om" modtaget:
    327
    Point:
    53
    Brugte Aegean pga. jeg havde en del ture med Lufthansa og Brussels fra Billund. Kunne ikke tjene nok point til Eurobonus Gold, så A3s lave krav til optjening passede mig fint.

    Jeg har tidligere booket både ANA First og Singapore Airlines business via deres call center.

    Nu kan man også søge og booke Star Alliance billetter online, så det er endnu nemmere. Og der er en meget fin kalender oversigt f.eks.:
    upload_2018-10-15_11-34-45.png
     
    THammer, Henry og danielstrandby "Synes godt om dette"
  20. SebastianBruun

    SebastianBruun Persona non grata.

    Beskeder:
    2,069
    "Synes godt om" modtaget:
    4,833
    Point:
    113
    Er det ikke nyt? Eller var Tyrkiet ikke med bopæl i landet?
     
    Henry "Synes godt om" dette.

Del denne side