Færre op/upp's i fremtiden!

Poster i 'SAS | EUROBONUS' oprettet af Schwert, 2/7/14.

  1. Schwert

    Schwert Grumpy old men RULES!!!

    Beskeder:
    1,955
    "Synes godt om" modtaget:
    5,599
    Point:
    113
    Det måtte jo komme:

    http://www.check-in.dk/SAS-traekker-lod-om-opgraderingstilbud

    I fremtiden bliver der nok færre opgraderinger til "os gode kunder" (der ikke vil betale ;) ) Når SAS iværksætter dette nye initiativ. Rent forretningsmæssigt giver det selvfølgelig god mening, og SAS er i en situation hvor alt der "giver god mening" skal prøves af.

    Jeg kan dog konstatere at jeg jævnligt får et tilbud fra Emirates der rent økonomisk ligner dette fra SAS meget, og på CPH - DXB har dette ihvertfald ikke betydet manglende opgradering.

    Jeg bliver dog LIDT prækeret over at man skal straffes for at være dansker, med en prisforskel på DKK 700 bare fordi Svensken har en sølle valuta, der knapt nok rækker til at købe en "Surströmning" - hvorfor i hede hulen kan man ikke opkræve ex. 2899,- fra CPH og 3499,- fra ARN????? :(:(:( Det er en om'er SAS!

    /Schwert
     
    Clipper "Synes godt om" dette.
  2. tbh

    tbh VIP medlem

    Beskeder:
    3,120
    "Synes godt om" modtaget:
    8,170
    Point:
    113
    Øv...
    Surt, men ikke overaskende med valuta. Der er vist mange steder vi skal straffes for at bruge DKK...
    Nogen der har indblik i hvordan det er sammenlignet med optiontown?
     
  3. jakobv84

    jakobv84 Popcorn VIP medlem

    Beskeder:
    3,760
    "Synes godt om" modtaget:
    8,837
    Point:
    113
    Synes ideen er fin nok... min erfaring fra UA siger det ikke var fantastisk brugt alligevel lidt ligesom du nævner med Emirates. For de fleste er 3499,- per vej nok alligevel for spidst ifht. hvad de folk har betalt for selve billetten, så tror nu ikke dem med høj EB status behøver at frygte noget.
     
    Schwert "Synes godt om" dette.
  4. Flemming Poulsen

    Flemming Poulsen VIP medlem

    Beskeder:
    0
    "Synes godt om" modtaget:
    1
    Point:
    99
    Personligt synes jeg det er fint med så mange muligheder for at købe sig til "billige" opgraderinger som muligt. Dog er jeg noget nervøs for om dette er første skridt til at afskaffe OptionTown. Skal jeg betale disse summer for en opgradering, så vil jeg også have 200% bonuspoint - ellers er det ikke så interessant for mig. Og her er OT en god løsning, selvom det er dumt at have det hos en ekstern partner og at deres IT-løsning nærmest er værre end SAS IT ;)

    Men forretningsmæssigt, så forstår jeg udemærket SAS. Det eneste der undrer mig er at man ikke har gjort det for mange år siden. Havde de gjort det i Europa også for flere år siden, så havde vi måske endda stadig haft Business Class og ikke måtte nøjes med Plus.
     
  5. jakobv84

    jakobv84 Popcorn VIP medlem

    Beskeder:
    3,760
    "Synes godt om" modtaget:
    8,837
    Point:
    113
    Tja -- får du 5,000 points ekstra ved 200% optjening? Med en gennemsnitsværdi på 10øre per pts snakker vi jo 500,-. Det er selvfølgeligt værd at tage med i overvejelserne, men man skal også passe på man ikke ender med nogle meget dyrtkøbte points
     
  6. Flemming Poulsen

    Flemming Poulsen VIP medlem

    Beskeder:
    0
    "Synes godt om" modtaget:
    1
    Point:
    99
    Man skal naturligvis altid lave regnestykket og her tager jeg naturligvis både højde for selve opgraderingen og pointsummen man får ekstra. Eco til plus via Optiontown synes jeg er en god deal, men ville være tilbageholdende hvis jeg ikke fik 200%, så synes jeg den samlede værdi når en grænse for ikke at være så interessant.
     
  7. Frequie

    Frequie VIP medlem

    Beskeder:
    390
    "Synes godt om" modtaget:
    791
    Point:
    93
    @jakobv84

    Du har ret i dit regnsestykke og jeg er enig i at man ikke blindt skal gå efter points for enhver pris. Især kan jeg ikke forstå folk der bruger ufattelige mængder af tid og besvær for at få 300 points her og 500 points dér, hvor man får 30/50 kr. i værdi hvis det er ekstrapoints.

    Omvendt skal man skelne værdien af points i disse tre:
    A) Ekstrapoints (samt basispoints over 100.000 i et indtjeningsår)
    B) Basis-points ved opnåelse af Guld
    C) Basis-points at gå fra Guld->Diamond


    Points i A er mindst værd, og her er jeg enig i at godt udgangspunkt er 10 øre per point - måske højere hvis man kun forventer at bruge dem på business class eller first class.

    Points i B er mest værd og her skal man regne på hvor meget Guld-status er værd. Jeg har lavet et quick-and-dirty regnestykke og er kommet frem til at SAS Guld-status er 20.000 kr. værd for mig i løbet af et år. Dette er nok MEGET forskelligt fra person til person. Derfor er jeg villig til at betale op til 40 øre per basis point + 10 øre per ekstrapoint = 50 øre per point i alt. Hvis man mangler points til at opnå Guld, så giver det fantastisk mening at køre fx OptionTown, hvor man for 1500 kr. får 5000 basis points.

    Points i C er mere værd end i A, og her må man igen regne ud hvad værdien er i at gå fra Guld til Diamond. Her skal man tænke at man så kan forære et Guldkort væk, hvilket kan have en stor værdi for nogen, og mindre værdi for andre :)
     
    Flemming Poulsen og Schwert "Synes godt om" dette.
  8. Schwert

    Schwert Grumpy old men RULES!!!

    Beskeder:
    1,955
    "Synes godt om" modtaget:
    5,599
    Point:
    113
    Her glemmer du helt "snob effekten" for et EBD kort :cool::cool::cool:

    /Schwert
     
    Christian Løn "Synes godt om" dette.
  9. jakobv84

    jakobv84 Popcorn VIP medlem

    Beskeder:
    3,760
    "Synes godt om" modtaget:
    8,837
    Point:
    113
    Jeg startede en anden tråd på forum om værdien af et points og, uagtet at points på papiret kan have mere værdi, er spørgsmålet ved hvilket punkt man er indifferent. Jeg går udfra de færreste betaler transatlantisk first class ud af lommen -- og i så fald har pointsene kun teroetisk værdi -- men snarere hvad man vil give for en sådan. Hvis economy tur/retur er 5.000 kr., vil mange her på forummet måske nok give 10.000kr -- men nok ikke 50.000 kr! Og så er vi tilbage ved, for simplifikationens skyld, værdien af et ekstrapoints. Personligt er jeg lidt luksusdyr så jeg er måske selv nærmere 15 øre per pts end 10 øre, men det kan hver enkelt jo udregne ved at finde ud af hvor meget mere værdi man lægger på at flyve business/first vs. economy.

    Det er helt fair at medtage status især hvis man opvejer det ifht. til et mileage run. For mig lyder 20.000 kr i værdi for SAS Guld pr. år helt vildt, men det er jo et meget individuelt spørgsmål om hvor meget og hvordan man rejser.

    Anyway min pointe var mest at man ikke skal glemme værdien af kontanter i jagten på bonuspoints og ikke ende med at overbetale et sted bare fordi der følger nogle pts med. Især -- som du antyder -- når vi taler pts i hundrede og ikke i tusinder.

    True -- det er umuligt at tage højde for :)
     
    Flemming Poulsen og Schwert "Synes godt om" dette.
  10. Schwert

    Schwert Grumpy old men RULES!!!

    Beskeder:
    1,955
    "Synes godt om" modtaget:
    5,599
    Point:
    113
     
    Flemming Poulsen "Synes godt om" dette.
  11. Flemming Poulsen

    Flemming Poulsen VIP medlem

    Beskeder:
    0
    "Synes godt om" modtaget:
    1
    Point:
    99
    Præcist hvad et guld/diamant-kort har i "værdi" er - som Schwert skriver - meget individuelt.

    Selv sigter jeg "kun" efter at beholde mit guld-kort og det synes jeg giver ret god værdi for mig. Jeg rejser en del, men slet slet ikke i samme omfang som Schwert. 20.000 ville jeg nok ikke give for det, men 10.000 måske.

    Alene letheden i Fast Track, ekstra bagage og lounge betyder ret meget for min rejseoplevelse. Hvor er det skønt ikke at skulle pakke kufferter til ferien uden at skulle tænke på hvert eneste kilo, gå i lounge uden at skulle rode med betaling og ikke mindst gennem fast track i security for hele familien.

    Disse ting kan man selvfølgelig sætte en pris på for hver gang man bruger dem, men alene det at man ikke behøver gøre det og ikke skal bruge tid på et tjekke hvilke lounges der er tilgængelige, bagagegebyrer, betale for pre-seating etc etc. har en stor værdi for mig også, så den reelle værdi er nok højere end hvad de enkelte ting koster sammenlagt.

    Til gengæld, så synes jeg ikke det er så svært at opretholde et guld-kort for en lille merudgift. Efter en t/r til SEA i Economy - med Optiontown opgradering til Plus er jeg allerede halvvejs. En USA t/r mere på samme måde og næste år er sikret. Det har så været en merpris på 4x150EUR, hvilket absolut er en pris jeg er villig til at betale for at beholde status.
     
    Schwert "Synes godt om" dette.
  12. jakobv84

    jakobv84 Popcorn VIP medlem

    Beskeder:
    3,760
    "Synes godt om" modtaget:
    8,837
    Point:
    113
    Absolut! Der er da så sandeligt fordele ved at være guldmedlem og noget ro over at kunne gå i lounge, osv. og dit scenarie giver absolut mening.

    I forhold til de 20.000,- mener jeg ikke det er HELT ved siden af HVIS man kommer i nærheden af Diamond og det er målt på sektorer, selv kommer jeg igennem CPH ca. 100 gange årligt, og 100 lounge adgange er +-15.000,- læg så oven i det ca. 50 ture igennem OSL og ARN samt de gange jeg har familien med, så er 20.000,- egentligt lavt sat :) - men enig det kræve nok mere rejseaktivitet end "bare guld"[/QUOTE]

    Jeg vil nu nok sige at hvis du er igennem 100 gange om året så får du også meget ud af det og hvis du kan sparer en hund eller halvanden i mad/drikke/ventetid per gang så kan 20.000 godt være rigtigt. Men som du skriver så er det nok mere Diamand man skal op i før 20.000 er den værdi man reelt hiver ud. Jeg vil påstå at de flestes sande værdi nok er nærmere 5.000-10.000, men nu er der jo heller ikke tale om sort/hvid, bare at man skal sørge for ikke at overbetale for at skaffe points!
     
    Schwert "Synes godt om" dette.
  13. Frequie

    Frequie VIP medlem

    Beskeder:
    390
    "Synes godt om" modtaget:
    791
    Point:
    93
    Jeg er helt enig i at værdien af Guld-status svinger meget afhængigt af hvor meget man rejser, så det kan sagtens være 5K for nogen og 30K for andre.

    Jeg mener også I skal tage andre ting med i jeres regnestykke end lounge adgang. Jeg rejser ikke så meget som Schwert, men har taget nogle andre fordele end lounge med i min udregning:

    - frit valg af sæde (jeg rejser ofte på Go og jeg vil altid vælge sæde, så her er der sparet noget for hver bestilling - fx har jeg lige sparet 1200 kr. på en rejse for to til USA på Go). Bare den her løber op i flere tusinde kr. for mig per år.
    - ekstra kuffert (det bruger jeg af og til på ferie-rejser, men ikke hver gang)
    - fast-track (man sparer hurtigt mange timer i kø på et år)
    - 25% ekstra bonuspoints på alle SAS flyvninger. Hvis man fx flyver for 50.000 bonus point per år, så får man 12.500 ekstra point, som har en værdi på mindst 1.250 kr. (og gør det nemmere at opnå Guld næste år, eller opnå Diamond)
    - sparet årsafgift på Diners/MC (600 kr. per år)

    Nu har jeg nok også nørdet mere med dette end de fleste :)
     
    obs, Kristian og Schwert "Synes godt om dette"
  14. Schwert

    Schwert Grumpy old men RULES!!!

    Beskeder:
    1,955
    "Synes godt om" modtaget:
    5,599
    Point:
    113
    @Freqie du har så evigt ret, der er mange mange fordele der ikke kan gøres op i kolde kontanter, jeg rejser selv oftest på go, da jeg ikke kan se værdien i en wrap og en plads forrest (med mindre jeg har behov for fleksibilitet) derfor har min vej til Diamond også været den lange, nemlig de +100 segmenter (pyyyy - bliver helt svedt ved tanken) og som Aarhusianer er der jo kun en vej gennem CPH (men var nok liiiiige frisk nok da jeg skrev 100 på CPH, det er nok retteligt kun omkring 60 når jeg regner efter, men hva' fa'n better safe than sorry ;) )

    God weekend!
    /Schwert
     
    Frequie "Synes godt om" dette.

Del denne side