"Fly-miles" eller "Hotel-point"? - gode hotelprogrammer.

Poster i 'HOTEL OG BONUSPROGRAMMER' oprettet af john christensen, 27/5/15.

  1. john christensen

    john christensen TripFlyer

    Beskeder:
    142
    "Synes godt om" modtaget:
    360
    Point:
    63
    Hej

    Efter nogle år med EuroBonus og FlyingBlue har jeg nu kastet mig over hotellernes fordelsprogrammer. Jeg har lige meldt mig i BestWestern Rewards (BWR), men jeg har et par spørgsmål, som I måske har et par hints til.

    Kan man sådan cirka regne med, at "værdien" af point, som man tjener ved at bruge BWR-kortet, er cirka det samme, som ved at optjene eurobonus i stedet? Så vidt jeg har forstået, så kan jeg kun optjene én af delene pr. booking/overnatning - eller tager jeg fejl? Dvs. booke et værelse og så kun få enten point hos BW eller booke og optjene 600 eurobonus.

    Jeg har ikke nogen speciel præference for at skulle bruge hoteller mere end gratis flyrejser i fritiden, men er der mon noget, der er smartere end andet?

    Jeg har set, at Hotels.com også har deres 1 nat gratis pr. 10 overnatninger, men er det mon lige så fordelagtigt som hotellernes egne programmer? Jeg har lidt svært ved umiddelbart at gennemskue det.

    ps. BW kører med at man kan optjene 1000 ekstra point, men prisen for et værelse er så til gengæld dyrere. Er det normalt? Så er det jo ikke et vildt godt tilbud, tænker jeg? Har lige vedhæftet et screendump.
     

    Attached Files:

    Flemming Poulsen "Synes godt om" dette.
  2. tbh

    tbh VIP medlem

    Beskeder:
    3,120
    "Synes godt om" modtaget:
    8,170
    Point:
    113
    Det er en videnskab! :)
    Personligt bryder jeg mig ikke så meget om Best Western, så de få gange jeg vil bo der på betalte ophold ville jeg vælge EuroBonus point, da jeg nok ville have svært ved at få nok point til meningsfulde ophold.

    Det er som sådan ret komplekst om værdien er den samme, det kommer jo både an på hvor mange point du optjener til EB/BWR i forhold til hvad du bruger af penge samt hvilket værdi du får ud af pointene. Hvis du bor på dyre Best Western får du flere point da det er kommer an på spend, men du får den samme mængde eurobonus point uanset om du betaler 500 eller 5000 kr for opholdet, mener jeg. En god regel for EuroBonus er at redemptions med værdi på mere end 10 øre per point (eller er det 7?) er god value.
    Et eksempel på at regne værdi og hvor komplekst det hurtigt kan blive har været deres tur til Houston de har solgt til ~10.000 kr og haft point bargainst til 50.000 point + ~500 i afgifter altså 9500 kr værdi ud af 50.000 point, hvilket svarer til 19 øre per point. Derudover ville du så have tjent 20.0000 point på turen betalt med penge. Og så er spørgsmålet så ville du have fløjet business hvis det ikke var for point, og ville du have fløjet til Houston?

    Hotels.com er et alternativ som nok er godt for folk der ikke kun bor på bestemte kæder. Et tab ved det er at du ikke optjener status hos hotelet og du er selvfølgelig 'tvunget' til at book kun igennem den side. Der må du regne med andre kæder, hvilken kategorier du bor på, hvor mange nætter det ville tage for dig at optjene en nat (hvis det er mere end 10 er hotels.com's rewardnights jo bedre i den henseende). Derudover har jeg en fornemmelse om at det ofte er billigere direkte igennem kæden, specielt med AAA rabat etc. Hvis du bruger hotels.com er der nogle cashback portaler der giver noget rabat, og der er sikkert nogle her på sitet der ville elske at give dig et referal link.

    Det er meget normalt at man kan betale ekstra for lidt flere point. Om det kan betale sig er op til hvordan du bruger dine point, men det kan jo være en satsning hvis de vælger at devaluere pointene eller sætte priserne op. Samtidig tvinger det dig også til at bruge den kæde.

    Der er mange tanker i det, men et par korte anbefalinger:
    - Hvis du bor meget på en kæde hoteller kan det oftest bedre betale sig at samle deres point end at få dem over til en flypartner. (men tjek for dig selv)
    - Lad vær med at betale ekstra for point med mindre du er meget sikker på hvad du vil bruge dem til og hvornår
    - Overvej en anden kæde hvis rejsemønster/firmapolitiker og andet tillader det

    Held og lykke :)

    Edit: og det er korrekt at du kun får enten EB point eller BWR point
     
    john christensen "Synes godt om" dette.
  3. john christensen

    john christensen TripFlyer

    Beskeder:
    142
    "Synes godt om" modtaget:
    360
    Point:
    63

    Tusind tak for et solidt svar tbh! Så er jeg blevet lidt klogere på det hele. Tror jeg vil undersøge de forskellige hotelkæder lidt mere, da jeg ikke har præference/tvunget til en enkelt kæde. Hotels.com tror jeg, at jeg vil holde mig fra af pga. dit skriv. Havde selv lidt noget af det i tankerne.
     
    tbh "Synes godt om" dette.
  4. Schlandy

    Schlandy VIP medlem

    Beskeder:
    574
    "Synes godt om" modtaget:
    1,653
    Point:
    93
    I øvrig så status matcher best western *EBG til BW diamond level - med de få fordele det nu indebærer.....
     
    john christensen "Synes godt om" dette.
  5. Nicki Lolk Sørensen

    Nicki Lolk Sørensen VIP medlem

    Beskeder:
    2,282
    "Synes godt om" modtaget:
    6,838
    Point:
    113
    john christensen "Synes godt om" dette.
  6. Flemming Poulsen

    Flemming Poulsen VIP medlem

    Beskeder:
    0
    "Synes godt om" modtaget:
    1
    Point:
    99
    Synes Hotels.com kan være et helt okay bonusprogram, men som tbh skriver, så afhænger det helt af dit rejsemønster og hvilke hoteller du normalt bor på.

    Hvis du f.eks. har et rejsemønster og et antal overnatninger, som gør det svært at holde sig til en kæde og dermed ikke optjene en høj status, så synes jeg ikke at hotels.com er et dårligt valg. Er status derimod vigtig, så er det naturligvis ikke Hotels.com man skal vælge.

    Én gratis nat efter ti betalte - er ikke så dårligt. Specielt når man har rimeligt frit valg på alle hylder og over hele verden - kombinerer man med cash-back er det endnu mere interessant

    Man skal vælge bonusprogram ud fra det rejsemønster man allerede har. Ikke ud fra hvad man evt. kunne ændre i det. Naturligvis vil der være en del at hente på f.eks. at udnytte nogle af kampagnerne. Selv udnyttede jeg IHG's kampagne til fulde tidligere på året - selvom jeg næsten aldrig bor hos dem og ingen status har. Men det gav gode point på kontoen til gratisnætter senere.

    Bor du meget på BW i forvejen, så giver det nok god mening at satse på dem. Ellers synes jeg det er et ganske ligegyldigt program som giver minimalt med goder. Men igen - det kommer jo an på om man mest er til status eller point.

    Med EBG kan du matche til Club Carlson Gold og BW Diamond - så er du allerede godt igang.

    Og husk så på at det godt kan betale sig at være "utro" en gang imellem - også selvom idéen med bonusprogrammer er noget andet. Selv bruger jeg Club Carlson og Hyatt mest, men når f.eks. IHG har en "into the nights"-kampagne, som kan give mig næsten 60.000 point på 7 overnatninger, så går jeg efter det. Når de point er tjent er jeg tilbage på Hyatt og Club Carlson igen.

    Hyatt er rigtigt interessant, hvis man kan opretholde Diamond-level og selvfølgelig rejser nogle steder, hvor de har hoteller (de har ikke så mange som de større kæder). Deres 4 bekræftede suite-opgraderinger om året er et fantastisk gode og ikke mindst Club-adgang/morgenmad for hele familien - uanset værelsestype. Næste år falder jeg nok til Platinum-level og er ikke sikker på at jeg kommer til at bruge Hyatt særligt meget efter det. Deres Platinum er i mine øjne ikke meget værd.

    Club Carlsons bedste benefit til Gold og Concierge er deres 2-for-1 tilbud i weekenden, hvor man kan bo to nætter og bare betale for en. Opgraderingerne hos dem er lidt hit-or-miss - selvom som Concierge. At Concierge kun for morgenmad for én person irriterer mig ganske meget - og får mig ofte til at vælge dem fra på private rejser.

    Til gengæld elsker jeg Club Carlson points+cash priser, som giver mulighed for fuldt fleksible bookinger til en meget rimelig pris. Dem booker jeg ofte i god tid og har som fall-back løsning, hvis der ikke dukker bedre tilbud op.

    IHG har også nogle ganske gode points+cash priser rundt omkring, som kan være interessant. Status hos dem har jeg ikke erfaring med, men at dømme efter deres "goder", så virker de ikke særligt interessante og gør ikke at det er en status jeg jagter. De har dog en fast track til Guld, som jeg mener man får efter 10 nætter eller sådan noget.

    Hos Hilton får hele værelset gratis morgenmad - og selv som guld synes jeg at jeg ofte har fået opgraderinger m.v. Har aldrig rigtigt tjent point nok til at få noget særligt ud af det, men har faktisk været helt okay glad for min status hos dem. Morgenmad til alle på private rejser står rimeligt højt på min liste over ting jeg prioriterer i et bonusprogram.

    Men i bund og grund, så skal man nok i første omgang beslutte om det er gratis nætter eller status, som er mest interessant. Status opnåes rimeligt let hos CC, BW og IHG. Hilton har også en challenge, hvor man rimeligt let kan opnå Guld.
     
    john christensen og jefi99 "Synes godt om" dette.
  7. jefi99

    jefi99 Titanium VIP Member

    Beskeder:
    2,282
    "Synes godt om" modtaget:
    4,781
    Point:
    113
    Best Western har ikke nogen fast politik hvordan de håndterer elites, men som Diamond har jeg fx. fået fri minibar og upgrades, men andre gange ikke noget som helst.

    @Nicki Lolk Sørensen benytter Dubli, der er godt, hvis du er virkelig dedikeret. Jeg benytter selv TopCashback som jeg har skrevet om her: http://forum.bonusfeber.dk/threads/tjen-penge-på-dine-rejser.482/ - sign-up link her: http://www.topcashback.com/ref/Member51792844101

    Du får hos TopCashback typisk en lidt lavere cashback end hos Dubli, men til gengæld koster det ikke noget at være medlem, det koster ikke noget at få udbetalt dine penge, og så har der heller ikke været nogen kritiske TV-programmer om det ;)

    TopCashback USA giver 7% på hotels.com (plus hver 11. nat gratis), 5% på BestWestern.com, 6% på Radisson, 6-10% på IHG, 14% på hotelclub.com etc.

    Hvis du har nogen spørgsmål, så skyd bare løs ;)
     
    john christensen, Flemming Poulsen og THammer "Synes godt om dette"
  8. john christensen

    john christensen TripFlyer

    Beskeder:
    142
    "Synes godt om" modtaget:
    360
    Point:
    63
    Tak for et spændende og givtigt svar Flemming.

    Jeg er journalist og rejser en del, men ofte er det invitationer, hvilket betyder, at fly og hotel ofte er booket. Jeg forsøger så at samle hvor jeg kan, men det kan være lidt en udfordring :eek:). PT prøver jeg at holde mig til EB og FlyingBlue. Og som sagt på hotel-siden er jeg som tidligere nævnt ikke tilknyttet noget fast. Men men, begynder mere og mere at booke nogle hoteller selv, hvilket gør det interessant.

    Hvis jeg, som du nævner, ser på, a Hotels.com giver hver 10'ende nat gratis og kombinerer det med det Cashback er der nok flere fordele ved det end en hotelkædes program, fordi jeg sjældent booker så mange overnatninger selv. Status ville være fint, men jeg må også være lidt realistisk.. Så er det nok bedre at satse på EB/flyingblue-point når jeg rammer hoteller, der passer ind her - og så benytte hotels.com+ cashback.
     
  9. john christensen

    john christensen TripFlyer

    Beskeder:
    142
    "Synes godt om" modtaget:
    360
    Point:
    63
    Hvordan er det nu lige @jefi99 - Hvis jeg køber hotelovernatning på Hotels.com (enten via Dubli el. TopCashBack), så får jeg del i både den frie overnatning på Hotels samt cashback på Dubli el. TopCashBack. Men hvordan spiller det ind på point?
    Kan jeg stadig smide EB-kortet på disken på hotellet og så samle point? For man kan jo ikke, som jeg forstår det, samle både den gratis overnatning på hotels.com og så samle point på hotel-kædernes programmer?
     
  10. Nicki Lolk Sørensen

    Nicki Lolk Sørensen VIP medlem

    Beskeder:
    2,282
    "Synes godt om" modtaget:
    6,838
    Point:
    113
    Nej. Hvis du køber via hotels.com, booking.com eller andre, får du ikke point hos IHG, Club Carlson eller andre. De giver ikke både i pose og sæk - desværre!
     
    john christensen "Synes godt om" dette.
  11. jefi99

    jefi99 Titanium VIP Member

    Beskeder:
    2,282
    "Synes godt om" modtaget:
    4,781
    Point:
    113
    Du kan godt samle freenights hos fx hotels.com OG få cashback. Men du kan ikke også få eksempelvis IHG point.
    Men du kan godt booke fx. IHG (eller Bestwestern etc) via topcashback...
     
    john christensen "Synes godt om" dette.

Del denne side