Fuel Surcharge (YQ) på Star Alliance Awards via SAS

Poster i 'SAS | EUROBONUS' oprettet af Frequie, 31/8/14.

  1. Frequie

    Frequie VIP medlem

    Beskeder:
    390
    "Synes godt om" modtaget:
    791
    Point:
    93
    Jeg skal snart planlægge nogle award flyvninger med mine Eurobonus point. Jeg vil bruge en Star Alliance award som man bookes via SAS. Fx 110.000 EB point til en C-billet til USA.

    Nu kommer så spørgsmålet som jeg simpelthen ikke kan finde et klart svar på: i hvilket omfang bliver man opkrævet fuel surcharge (YQ) når man booker denne type Award billet?

    Jeg ved godt at man ikke betaler YQ på SAS' egne award flyvninger, men hvad med fx Lufthansa, Air Canada og United - bliver man ALTID opkrævet YQ eller kun for nogle enkelte selskaber? Og hvis man gør, kan man så stole på at det er den YQ charge der fx også er oplyst på en ITA søgning?

    Måske Bonusfeber skulle lave en artikel om dette ret komplicerede emne ;) Har på fornemmelsen at man her skal holde tungen lige i munden, men at man omvendt kan score nogle gode award flyvninger.
     
    Kristian "Synes godt om" dette.
  2. Flemming Poulsen

    Flemming Poulsen VIP medlem

    Beskeder:
    0
    "Synes godt om" modtaget:
    1
    Point:
    99
    God idé med en artikel om det. Den tager jeg gerne op, men har ikke den store erfaring på dette område. Ved Lufthansa opkræver YQ og at det er det samme som når du søger en almindelig billet.

    Det er et ganske kompliceret område - akkurat som med pointoptjening i det forskellige billetklasser på forskellige selskaber. Ville være dejligt hvis selskaberne gjorde dette meget mere gennemskueligt.

    YQ er i mine øjne blot en skjult billetpris - og ikke noget der burde høre hjemme på en awardbillet. Flyver man economy kan det sjældent betale sig at bruge sin award hos de selskaber som opkræver den.

    Men meld gerne ind her hvad jeres erfaringer er...
     

Del denne side