Gå efter Eurobous Gold eller Aegean Gold?

Poster i 'FLYSELSKABER OG BONUSPROGRAMMER' oprettet af FlyingFarmer, 13/4/16.

  1. FlyingFarmer

    FlyingFarmer Nyt medlem

    Beskeder:
    4
    "Synes godt om" modtaget:
    16
    Point:
    3
    Hej Insideflyer

    Jeg har fulgt med i et stykke tid men, det her er mit første indlæg. Så bær over med begyndervanskelighederne :)

    Jeg har altid været medlem forskellige steder og har lidt point hos både Star Alliance, OneWorld og Skyteam, men det er aldrig noget jeg har dyrket og jeg har aldrig været i nærheden af elite status. Men nu er jeg, efter et par lange ture i år, blevet EBS. Nu er jeg så småt begyndt at sætte mig lidt ind i det og har læst stort set alt hvad jeg kunne finde på nettet.

    Spørgsmålet er nu:
    Skal jeg fortsætte med at samle point hos EB og gå efter guldet eller er jeg bedre tjent med at starte "forfra" og fokusere på A3? Jeg har jo de 20.000 basic point hos EB og mangler derfor "kun" 25.000 for at nå guld. Men ville det være mere fornuftigt at forsøge at optjene de 24.000 på A3 og få guld hos dem? Jeg går mest op i loungeadgang for hele familien og så at have point nok til en opgradering i ny og næ.

    De fire påkrævede A3 flyvninger tænker jeg at kunne få ud af verden på en ferietur til Grækenland over sommeren.

    Jeg er med på at jeg næsten ville være guld hos A3 hvis jeg fra starten havde lagt alle mine point der, men som sagt var det ikke noget jeg gik op i før jeg fik mit EBS...

    Jeg håber at i kan hjælpe :)
     
  2. tbh

    tbh VIP medlem

    Beskeder:
    3,120
    "Synes godt om" modtaget:
    8,170
    Point:
    113
    Lounge til hele familien (1 gæst + 3 børn mener jeg formuleringen er?) (i SK lounger) får du kun med EBG. Med A3*G har du kun ret til 1 gæst.
    Samtidig vil du også kun kunne bruge EB point på opgradering. Det meget ofte best betale sig at kreditere til det selskab man flyver mest med, specielt hvis man kan opretholde guld der.
    Dog er rekvalifikationen væsentlig nemmere med A3 (12.000 point + 4 flyvninger/24.000 point).

    Hvor længe har du tilbage af din kvalikationsperiode? er det realistisk at opnå guld med dit rejsemønster? Kan du genopretholde det næste år?
     
    FlyingFarmer og Ulrik "Synes godt om" dette.
  3. FlyingFarmer

    FlyingFarmer Nyt medlem

    Beskeder:
    4
    "Synes godt om" modtaget:
    16
    Point:
    3
    Min kvalificeringsperiode løber indtil 30/9 dette år og i den periode kan jeg nok godt nå EBG. Kræver det så igen 45.000 basic point at rekvalificere sig næste år? Det er til gengæld ikke 100% sikkert at jeg kan opretholde det.

    Jeg burde kunne nå A3*G indenfor samme periode og så er det jo langt nemmere at opretholde. Men ja, så går jeg glip af de EB-specifikke fordele. Og jeg flyver trods alt mest med SK, A3 ville kun være aktuelt for at få og opretholde det nemme guldkort. Men det kræver jo et par ture til Grækenland for at det blir rigtig nemt.

    Det er et rigtigt dilemma ;)
     
  4. asf

    asf VIP medlem

    Beskeder:
    826
    "Synes godt om" modtaget:
    1,930
    Point:
    93
    Som @tbh siger giver det oftest mest mening at kreditere til det selskab man flyver mest med. Ud over lounge til hele familien får du også kun adgang til SAS Fast Track security med EBG, ikke A3 Gold. Hvis du optjener EB-point med kreditkort, shopping mv. får du også hurtigere point til en rejse hvis du krediterer til EB, frem for at sprede pointene mellem de to programmer.

    Der hvor A3 giver mening (derfor jeg selv bruger dem) er hvis du ikke flyver nok til at kunne genoptjene EBG, fordi A3G er ret nemt at genoptjene: En t/r i SAS Plus til sydspanien og en t/r til en græsk ø med A3, så er du stort set hjemme. Eller en t/r i SAS Plus til f.eks. Hong Kong, som giver 21.000 point til A3.

    Bemærk i øvrigt, at du skal bruge 6 A3-flyvninger og 36.000 point for at blive Gold hvis du starter fra nul..! Det er fordi tier miles nulstilles når du når Silver, og så skal du stadig bruge 48.000 point eller 24.000 point + 4 flyvninger derfra.

    Så jeg tror det står og falder med hvilken strategi for genoptjening af statusen der passer dig bedst. Kan du genoptjene EBG nemt fremover, så er det nok at foretrække.
     
    FlyingFarmer, tbh og Ulrik "Synes godt om dette"
  5. asf

    asf VIP medlem

    Beskeder:
    826
    "Synes godt om" modtaget:
    1,930
    Point:
    93
    Det kræver 45.000 point igen ja. Dog får du de 25% bonus som EBG på SAS-flyvninger, så det er en smule nemmere hvis du overvejende flyver SK.
     
  6. tbh

    tbh VIP medlem

    Beskeder:
    3,120
    "Synes godt om" modtaget:
    8,170
    Point:
    113
    Lige en sidste ting på falderebet, der kommer ændringer til EuroBonus efter sommeren og selv med de små hints de har give er det svært at sige hvad det får af betydning, men bare så du er forberedt.
     
  7. FlyingFarmer

    FlyingFarmer Nyt medlem

    Beskeder:
    4
    "Synes godt om" modtaget:
    16
    Point:
    3
    Okay så giver det pludselig mere mening at forsøge at nå EBG i stedet for at starte A3 helt fra scratch. Jeg vidste ikke at den resettede når man når sølv hos A3.

    Tak for tips, tror jeg forsøger at nå EBG i denne periode og så jeg tage den derfra.
     
    tbh og asf "Synes godt om" dette.
  8. asf

    asf VIP medlem

    Beskeder:
    826
    "Synes godt om" modtaget:
    1,930
    Point:
    93
    Nå ja, en af de ting der kommer med ændringerne i EB er basispoint via familiekontoen - detaljerne er stadig uvisse, men det kan hjælpe på vej mod status :)
     
  9. lionshield

    lionshield VIP medlem

    Beskeder:
    314
    "Synes godt om" modtaget:
    508
    Point:
    93
    En fordel hos A4 som guld og sølv medlem er man kan købe tier miles, så man ikke behøver nødvendigvis at flyve for at opnå lige det sidste.
     
  10. jakobv84

    jakobv84 Popcorn VIP medlem

    Beskeder:
    3,760
    "Synes godt om" modtaget:
    8,837
    Point:
    113
    Kan man også hos Eurobonus: https://points.flysas.com/ Har ikke undersøgt om A3 er billigere.
     
    Schwert "Synes godt om" dette.
  11. asf

    asf VIP medlem

    Beskeder:
    826
    "Synes godt om" modtaget:
    1,930
    Point:
    93
  12. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,401
    "Synes godt om" modtaget:
    12,808
    Point:
    113
    Som de andre siger, så afhænger valget meget af dit rejsemønster (herunder hvilke selskaber, du rejser med).

    Jeg har personligt valgt at gå efter EBG, fordi:
    • For det meste rejser med SAS (og andre Star Alliance selskaber)
    • Bruger SAS security i CPH
    • Har de gratis kreditkort
    • Sætter pris på de ekstra 25% point, som man får på SAS-rejser (og som gør det lettere at opretholde guldstatus)

    Men det næste problem er naturligvis at beholde guldstatus.
    Da jeg nogle år har ligget på grænsen til at beholde guldstatus, har jeg også gået meget selektivt efter at få rejser, hvor jeg optjener flest point. De sidste fire år, har jeg været udstationeret i Beograd - og har rejst fra Beograd via Frankfurt/München til København på økonomiklassebilletter. Jeg har oftest rejst Beograd-Frankfurt (som giver 100 point mere end via München) og videre med SAS på den sidste del (som giver 625 point mere end at rejse med Lufthansa). På en returrejse betyder det, at jeg kan få 3850 point (i stedet for 2400 point). Eller sagt med andre ord: Jeg kan beholde guldstatus med 12 rejser (i stedet for 19).

    Så mit råd til dig: Du skal i planlægningen af dine rejser forsøge at få flest mulige basis-point (naturligvis skal du afveje med økonomien).

    Og alt dette ender op i 3 spørgsmål (som ikke hører hjemme i denne tråd):
    1. Hvad gør du for at beholde en bestemt status hos SAS (eller andet flyselskab)?
    2. Hvad må ekstra basis-point koste?
    3. Hvad er et guldkort i det hele taget værd?
    Hvis disse spørgsmål er behandlet andet sted, så blot henvis - ellers vil jeg opfordre til, at I starter en ny tråd til disse svar.
     
    Kasper, mhsalv og Frequie "Synes godt om dette"
  13. Frequie

    Frequie VIP medlem

    Beskeder:
    390
    "Synes godt om" modtaget:
    791
    Point:
    93
    Jeg vil lige tilføje at det er rigtigt nok at det kræver 45.000 points at få et SAS Guldkort.

    Efterfølgende kræver det dog 36.000 basis points at beholde Guldkortet hvis man flyver med SAS (man får jo 25% bonus på basis point når man flyver med SAS, altså 9.000 points). I alt 45.000 points.
     
    asf og Henry "Synes godt om" dette.
  14. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,401
    "Synes godt om" modtaget:
    12,808
    Point:
    113
    Enig - og i min beregning har jeg medregnet de ekstra 25% for SAS rejser. Men husk, at hvis du rejser med andre Star Alliance selskaber, så giver det ikke 25% ekstra
     
  15. Schwert

    Schwert Grumpy old men RULES!!!

    Beskeder:
    1,955
    "Synes godt om" modtaget:
    5,599
    Point:
    113
    Utroligt som man bliver klogere her på IF hele tiden.... Jeg vidste at man kunne købe basispoint (til en LATTERLIG høj pris) men jeg ANEDE ikke at man kan konvertere konvertere extra point til basis point (også til en skidt kurs, meeeeen alligevel) hvis man lige mangler de sidste..........
     
    mhsalv, Ulrik, clager og 1 anden person "Synes godt om dette".
  16. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,401
    "Synes godt om" modtaget:
    12,808
    Point:
    113

    Ja, 4000 basispoint koster 4000 kroner. Ret mange penge.

    Du kan naturligvis også vælge et købe en flybillet for pengene (og få godt et point for hver krone billetten koster).

    sas-rom.png
     
    Frequie "Synes godt om" dette.
  17. obs

    obs VIP medlem

    Beskeder:
    1,445
    "Synes godt om" modtaget:
    2,960
    Point:
    113
    Og i år er det endnu dyrere end det var sidste år. Men kun for danske medlemmer.

    Sidste år kostede 1000 basispoint ca. 851 DKK. Men i år valgte SAS så at prisen for danske medlemmer skulle stige til 1000 DKK, mens den svjv fortsat er 1000 SEK for svenske medlemmer (og formentlig 1000 NOK for norske medlemmer).

    En ret voldsom prisstigning, synes jeg...
     
    Schwert og Kristian "Synes godt om" dette.
  18. Schwert

    Schwert Grumpy old men RULES!!!

    Beskeder:
    1,955
    "Synes godt om" modtaget:
    5,599
    Point:
    113
    ELLER have taget NoN til HKG til ca. 6 point/kr :cool::cool::cool:
     
    Henry, asf, clager og 2 andre "Synes godt om" dette.
  19. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,401
    "Synes godt om" modtaget:
    12,808
    Point:
    113
    Nemlig - jeg har stadig meget at lære af de erfarne medlemmer på IF
     

Del denne side