Som bekendt for nogen har jeg et mindre pitstop her på Guam og vil gerne fortælle lidt om denne smukke ø der ikke er kendt af så mange mennesker. Minder meget om Hawaii.
View attachment 8334
Befolkningen er Chamorroer (oprindeligt folkeslag der er mørke som aboriginals og PNGer) plus en masse filippinere og mange andre andre folkeslag fra østen samt nogen få tilflyttere fra fastlandet men de er i mindretal undtagen på militærbasen.
Øen er en del af de nordlige Marianere og er et territorium kontrolleret af USA men med et vist selvstyre men med stor militæraktivitet grundet den strategiske beliggenhed.
Andersen AFB har kampfly og missiler - og missilskjold - klar hvis der er nogen lidt længere vestpå der puster sig for meget op
Øen ligger en cirka 3-4 timers flyvning fra Japan, Sydkorea og Taiwan, derfor er her næsten kun turister fra disse lande der finder det interessant at kunne besøge et USA i miniformat kort hjemmefra og det samme er tilfældet med den nærliggende ø Saipan.
Til Hawaii skal der flyves dobbelt så langt ca 7 timer fra Japan/Sydkorea
Guam ligger i bæltet af tyfoner der normalt opstår fra august til november, heldigvis har der ikke været nogen alvorlige i år. Klimaet er tropisk med masser af sol, regn, skyer hver dag.
Jeg holder til på Outrigger Beach Resort i turistbyen Tumon Bay. Hotellet er en del af en kæde hoteller fra Hawaii men har nu bredt sig til andre steder i verden. Efter at have set de andre hoteller i byen er jeg glad for mit valg. Fin strand, krystalklart vand og fine snorkel, dykkerforhold.
View attachment 8332
View attachment 8329
Prisniveauet er højt, alt kommer med skib fra fastlandet eller bliver fløjet ind så det er kostbart ligesom på Hawaii eller USVI.
En gallon gas koster lidt over us$4 hvilket nærmer sig danske benzinpriser !
Guam er gearet til luksusturismen med oceaner af mærkevare butikker til Gucci / LV / Michael Kors /Rolex hungrende japanske og sydkoreanske forbrugere.
Lokal transport er med lejebil eller åbne turistbusser, skolebørnene bliver kørt i de sædvanlige gule skolebusser. Nogen få taxier med startgebyrer på us$40 - monopol priser, uber findes ikke.
Guam kan anbefales hvis man fx er på Filippinerne og gerne vil et smut til "USA", der kan fås flybilletter med lavprisselskabet Cebu Pacific ned til usd 150 for en retur fra Manila til Guam uden baggage og sædereservering.
Om transporten til og fra øen kommer der mere separat.
View attachment 8330
View attachment 8331
View attachment 8333
Click to expand...