Halv erstatning, er det fair???

Poster i 'INSIDEFLYER DK - LOUNGE' oprettet af Ali Taran, 26/2/15.

  1. Ali Taran

    Ali Taran VIP medlem

    Beskeder:
    580
    "Synes godt om" modtaget:
    1,414
    Point:
    93
    Hej

    Jeg havde en flyvning i december måned (har også omtalt den her inde i nogle af de andre tråde) fra Cph til Sfo.

    Flyvet var ca 3,5 time forsinket. Har skrevet til SAS kunde service og bedt om en erstatning fordi flyet var forsinket. Har så fået en mail idag som undskylder for forsinkelsen osv osv og her kommet svaret:

    "Vi kan i dette tilfellet erstatte deg i samsvar med EU 261/2004. Med henvisning til Sturgeon saken (EU C-402/07 -432/07) reduseres erstatningenmed 50% når du ankommer din endelige destinasjon med en forsinkelse på mindre enn 4 timer.
    Du er derfor berettiget til 300EUR i dette tilfellet."


    Jeg er selvfølgelig glad for de 300 euro (har aldrig søgt om erstatning før) men ville blive endnu mere glad hvis jeg fik 300 mere. Så mit spørgsmål er: Har jeg krav på mere/burde jeg kræve de sidste 300 euro eller skal jeg ta til takke med de 300 euro og være glad for jeg overhoved fik noget???
     
    Sebastian011 "Synes godt om" dette.
  2. alexanderln

    alexanderln Cakespade member

    Beskeder:
    2,359
    "Synes godt om" modtaget:
    5,813
    Point:
    113
    @Ali Taran
    Hvis de henvender til tidligere sager, så tror jeg nok at de har ret.. men det skader ikke noget at blive ved. Du kan også ofte få en Travelvoucher på det dobbelte beløb!
     
    Ali Taran "Synes godt om" dette.
  3. Sebastian011

    Sebastian011 VIP medlem

    Beskeder:
    720
    "Synes godt om" modtaget:
    1,250
    Point:
    93
    Jeg var også forsinket på SFO-CPH SK936 , og har indsendt en klage. Hvor længe var de om at svare på din? Fint at vide at der er grundlag for en sag!

    Det er rimelig kringlet at forstå, og Sturgeon sagen er fra 2009 hvor fly forsinkelser også blev berettiget til kompensation. Men der står i SAS EU passenger rights:

    "1.E. Kompensation ved forsinkelser i ankomst på 3 timer eller mere.
    Hvis dit fly forsinkes med 3 timer eller mere i ankomst er det
    reglerne, der er beskrevet nedenfor i punkt 2E, som afgør, om du er
    berettiget til kompensation"


    Fordi vi er mere end 3 timer forsinket er vi berettiget til kompensation som specificeret i punk 2.E:
    "2.E. Kompensation ved aflyste flyvninger og flyvninger, som er
    forsinket med 3 timer eller mere i ankomst.
    a) 250 euro ved flyvninger på op til 1.500 kilometer.
    b) 400 euro ved flyvninger inden for EU på mere end
    1.500 kilometer.
    c) 400 euro ved øvrige flyvninger på 1.500-3.500 kilometer.
    d) 600 euro ved flyvninger, som ikke falder ind under punkt a),
    b) eller c).
    "

    Dvs. reelt er det 600 euro fordi vores afstand er større end 3500 kilometer. Men under samme punkt står der:
    "Ovennævnte kompensation reduceres med 50% i følgende
    situationer:
    Du får 50% af ovennævnte kompensationsbeløb, hvis du tilbydes
    ombooking til et andet fly, som lander:
    a) Højst 2 timer efter din oprindelige ankomsttid ved
    flyvninger på op til 1.500 kilometer.
    b) Højst 3 timer efter din oprindelige ankomsttid ved
    flyvninger mellem EU-lande på over 1.500 kilometer.
    c) Højst 3 timer ved alle andre flyvninger på mellem 1.500
    og 3.500 kilometer.
    d) Højst 4 timer efter din oprindelige ankomsttid ved
    flyvninger, som ikke falder ind under punkt a), b) eller c).
    "

    Så umiddelbart skal det være fire timer forsinket hvis det fulde beløb skal gøre sig gældene på den tur.

    Det står lidt tydeligere her:
    "It follows that the compensation payable to a passenger whose flight is delayed, who reaches his final destination three hours or more after the arrival time originally scheduled, may be reduced by 50%, (in accordance with Article 7(2)(c) of Regulation No 261/2004, where the delay is)in the case of a flight not falling under points (a) or (b) of Article 7(2) – less than four hours"

    Lidt ærgerligt at være et par minutter fra det dobbelte beløb, men på den anden side er det også mange penge for at være forsinket tre-fire timer.

    Du kan jo prøve at "fange" dem på at der står du skal være tilbudt "re-routing" i deres egne passenger rights, men det tror jeg ikke man får meget ud af.

    Er det noget man skal bede om eller bliver man tilbudt det? Måske man kunne tillokke sig de 600 euro x2 i en Travelvoucher :)
     
    Senest redigeret: 11/3/15
  4. alexanderln

    alexanderln Cakespade member

    Beskeder:
    2,359
    "Synes godt om" modtaget:
    5,813
    Point:
    113
    @Sebastian011
    Det er noget man bliver tilbudt, har fået det 2 gange.
    Sidste gang i oktober, da jeg frivilligt stod af CPH-ARN for at tage det to timer senere. Der fik jeg 75 € cash el. 150 € voucher (som jeg valgte).
    Forrige gang var i 2010, da MAL-CPH blev aflyst, fik valget mellem 400 € cash el. 800 € voucher! Vi var hele familien afsted, så vi valgte 2 x cash og 2 x voucher :)


    Tror også det er billigere for SAS at give voucher end kontanter! Så de siger sikkert ja
     
    Ekeren, Ali Taran og Sebastian011 "Synes godt om dette"
  5. Ali Taran

    Ali Taran VIP medlem

    Beskeder:
    580
    "Synes godt om" modtaget:
    1,414
    Point:
    93
    Hov glemte helt min egen tråd.

    @Sebastian011 der gik lidt over 3 uger inden de svarede.


    Nu har jeg sendt dem mit konto nr og dokumentation for billetten er købt osv. men har så også tilføjet i mailen at jeg syntes ikke det er helt ok da jeg mister en hel dag af min ferie og de betyd 10 % af min rejse. Jeg har prøvet at understrege at det er stor forskel på om man kommer på hotel kl 19 eller kl 23. Og at det ikke er bare 4 timer men en hel dag. Og så har jeg skrevet at jeg syntes de burde smide Voucher eller nogle opgraderinger som en undskyldning. Nu må jeg se hvad de svare.
     
    Kristian og jefi99 "Synes godt om" dette.
  6. Sebastian011

    Sebastian011 VIP medlem

    Beskeder:
    720
    "Synes godt om" modtaget:
    1,250
    Point:
    93
    @Ali Taran Spændende spændende! Jeg går stadig selv og venter på svar så du må meget gerne fortælle om du fik noget ud af efterfølgende mail :)
     
    Ali Taran "Synes godt om" dette.
  7. Ali Taran

    Ali Taran VIP medlem

    Beskeder:
    580
    "Synes godt om" modtaget:
    1,414
    Point:
    93
    Har lige fået svar fra SAS

    De afviser min ekstra klage og skriver Vi tilbyr i denne saken kompensasjon på grunn av den ulempen det medførte at dere kom forsinket fram til bestemmelsesstedet. Så er reglene slik at når en forsinkelse er mindre enn 4 timer (i dette tilfellet 3 timer forsinket) så tilbyr vi EUR300 i kompensasjon på denne strekningen.


    Så jeg tar takke med de 300 euro. Sagen er afsluttet fra SAS og min side.... :D:D:D
     
    Henrik Olsen og Sebastian011 "Synes godt om" dette.
  8. Sebastian011

    Sebastian011 VIP medlem

    Beskeder:
    720
    "Synes godt om" modtaget:
    1,250
    Point:
    93
    Jeg har også lige fået svar fra SAS, og vi får begge 600 euro i kompensation (så vidt mit svensker rækker). Nu har jeg spurgt dem om det kan byttes til en voucher på 1200 euro som @alexanderln fortæller, men jeg tror det er lidt tvivlsomt hvis jeg skal være helt ærlig
     
    Henrik Olsen og alexanderln "Synes godt om" dette.
  9. Ali Taran

    Ali Taran VIP medlem

    Beskeder:
    580
    "Synes godt om" modtaget:
    1,414
    Point:
    93
    Ohh fedt. Så fik du fuld erstatning. Men hvorfor vil du ha dem i Voucher når du kan få rigtige penge??
     
  10. alexanderln

    alexanderln Cakespade member

    Beskeder:
    2,359
    "Synes godt om" modtaget:
    5,813
    Point:
    113
    Hvis man (ligesom i mine tilfælde) kan få det dobbelte beløb i vouchere ville jeg gøre det til hver en tid.. Men det kommer jo an på ens rejsebudget
     
    Sebastian011 og Ali Taran "Synes godt om" dette.
  11. Sebastian011

    Sebastian011 VIP medlem

    Beskeder:
    720
    "Synes godt om" modtaget:
    1,250
    Point:
    93
    Travelvoucher er kun til SAS flyvninger ikke? Jeg skal til Asien i sommerferien og de flyver jo hverken til Thailand, Vietnam eller Indonesien :/
     
  12. tbh

    tbh VIP medlem

    Beskeder:
    3,126
    "Synes godt om" modtaget:
    8,185
    Point:
    113
    Jo, det er kun til SAS flyvninger.
     
    Sebastian011 "Synes godt om" dette.
  13. Kristian

    Kristian VIP medlem

    Beskeder:
    5,297
    "Synes godt om" modtaget:
    12,909
    Point:
    113
    @Sebastian011 er da sikker på, at du kan vælge at sælge dine vouchers til nogle, immervæk omkring 9.000kr..
     
    Sebastian011 "Synes godt om" dette.
  14. tbh

    tbh VIP medlem

    Beskeder:
    3,126
    "Synes godt om" modtaget:
    8,185
    Point:
    113
    Er der nogle regler med sådanne vouchers? Må de sælges?
     
  15. Henrik Olsen

    Henrik Olsen co-founder Redaktør

    Beskeder:
    11,614
    "Synes godt om" modtaget:
    26,712
    Point:
    113
    Du kan godt sælge dem. De er ikke "låst" til dig som sådan. Jeg har brugt en voucher tidligere fra en anden og brugt selv på min rejse. De er blot lidt besværlige at bruge, da man skal ringe ind og booke rejsen og så komme forbi med selve voucheren eller sende den. Så det koster tid at bruge den.

    Og typisk får man ikke fuld pris for en voucher. Det er nok tættere på 50-60% af værdien du får for den.

    Hilsen
    Henrik
     
    Sebastian011 og tbh "Synes godt om" dette.
  16. tbh

    tbh VIP medlem

    Beskeder:
    3,126
    "Synes godt om" modtaget:
    8,185
    Point:
    113
    Tak for et meget informativt svar! Jeg har lige et par extra spørgsmål:
    De 50-60% er ved salg og ikke når man indløser, ikke?
    Ved telefon booking med vouchers kommer der gebyr på?
    Og nu ved jeg godt du liiige er overskrevet aldersgrænsen for ungdomsbilleter, men hvis nu der var nogen der havde erfaring om de kan bruges på det?
     
  17. alexanderln

    alexanderln Cakespade member

    Beskeder:
    2,359
    "Synes godt om" modtaget:
    5,813
    Point:
    113
    Ikke hvis du er EBS/EBG :)
     
    tbh "Synes godt om" dette.
  18. Sebastian011

    Sebastian011 VIP medlem

    Beskeder:
    720
    "Synes godt om" modtaget:
    1,250
    Point:
    93
    Jeg går ud fra at de kan bruges på alle fares @tbh - og man optjener vel også EB points som normalt?

    Nu skal jeg lige have svar, men jeg tror det er nemmere at få udbetalt ved kasse 1 i stedet for at skulle bruge energi og tid på 'måske' at kunne tjene 1000 kr mere. 600 euro er også mange penge :)

    Desværre flyver SAS ikke "dybt" nok i Asien, så hvis jeg alligevel skal betale i den dyre ende for at komme til Beijing og så penge oven i for at komme videre derfra - så kommer jeg nok alligevel længere for 600 euro :)
     
  19. jefi99

    jefi99 Titanium VIP Member

    Beskeder:
    2,282
    "Synes godt om" modtaget:
    4,782
    Point:
    113
    Hvad med HKG? :rolleyes:
     
    Sebastian011 "Synes godt om" dette.
  20. Sebastian011

    Sebastian011 VIP medlem

    Beskeder:
    720
    "Synes godt om" modtaget:
    1,250
    Point:
    93
    Det er først fra September :/
    Jeg flyver omkring 12 Juli - 14 August (plus/minus).
    Hvis det er samme fly som til SFO så gider jeg alligevel ikke flyve med SAS, det var godt nok skrabet på både catering og entertainment
     

Del denne side