Henrik's Rejselog 2014

Poster i 'REJSEBESKRIVELSER' oprettet af Henrik Olsen, 27/1/14.

  1. Henrik Olsen

    Henrik Olsen co-founder Redaktør

    Beskeder:
    11,575
    "Synes godt om" modtaget:
    26,597
    Point:
    113
    Hejsa,

    Jeg ville prøve noget nyt og dele en rejselog med jer. Min tanke var at skrive kort om de enkelte flyvninger jeg laver i løbet af året og sådan lidt om oplevelsen, servicen og generelt det at primært flyve intra-EU i økonomi.

    Jeg vil opfordre alle andre til at gøre det samme og starte deres egen lille rejselog så vi på denne måde kan få nogle "mini Trip Reports" og læse om og stille spørgsmål til.

    Oversigt:

    Flyvning nummer 1 - 2014
    Flyvning nummer 2 - 2014
    Flyvning nummer 3 - 2014
    Flyvning nummer 4 - 2014
    Flyvning nummer 5 - 2014
    Flyvning nummer 6 - 2014
    Flyvning nummer 7 - 2014
    Flyvning nummer 8 - 2014
    Flyvning nummer 9 - 2014
    Flyvning nummer 10 - 2014
    Flyvning nummer 11 - 2014
     
    Senest redigeret: 9/4/14
    Flemming Poulsen "Synes godt om" dette.
  2. Henrik Olsen

    Henrik Olsen co-founder Redaktør

    Beskeder:
    11,575
    "Synes godt om" modtaget:
    26,597
    Point:
    113
    Flyvning nummer 1 - 2014

    Efter at være boardet 20 minutter senere end planlagt grundet sent indkommet fly, så viste det sig at dette skulle være den mindste forsinkelse. Velankommet til sædet og med ”boarding completed” så kom dagens realiteter frem. Der var grundet vinden kun en bane operativ og alle fly skulle igennem de-icing. Det betød at vi måtte sidde i en time i flyet og vente på ”push back”.

    Personalet var på denne morgenflyvning som efterhånden var en formiddagsflyvning rigtig gode og med service i højsædet fra starten af. SAS Plus fik serveret vand/juice i ventetiden. Efter næsten 60 minutters venten blev det annonceret at der vor alle ville komme vand/the/kaffe rundt grundet ventetiden, dog blev dette hurtigt afbrudt, da kaptajnen kunne fortælle at der nu var givet ok til push back.

    Efter en tur igennem de-icing gik turen til den ene bane der var i brug og afsted det gik.

    Turen i luften var igen god med god service og en ting som jeg ikke har mødt ret mange gange før at der midt på flyvningen blev serveret chokolade/slik fra en kurv til alle passagerne. Dette var en virkelig positiv overraskelse og værdsat.

    Eneste anke er forsat udbuddet man kan få ombord. Sandwich med Feta og lignende bliver aldrig favoritten og der vil jeg ønske man kunne deltage i et SAS Catering panel der smagte på tingene og kom med gode forslag til hvad der kunne sælges/serveres om bord. Det er trods alt en af de ”fødekilder” som jeg ret ofte benytter i løbet af et typisk år.

    Men thumbs op for en god SAS flyvning til Milano Malpensa (MXP) trods forsinkelsen.
     
    Kristian og Flemming Poulsen "Synes godt om" dette.
  3. Flemming Poulsen

    Flemming Poulsen VIP medlem

    Beskeder:
    0
    "Synes godt om" modtaget:
    1
    Point:
    99
    Super idé.

    Kan kun opfordre til at alle laver en lille rejselog herinde til opdateringer om de rejser der foretages. Har et par uger til min næste rejse, men så kommer der også en herfra.... Første bliver intet mindre end en Super Deluxe Trip Report med......tadahhh...... easyJet ;) Nok ikke så meget at skrive om - udover den enormt lange gå tur ud til lavprisfingeren ;)
     
  4. Henrik Olsen

    Henrik Olsen co-founder Redaktør

    Beskeder:
    11,575
    "Synes godt om" modtaget:
    26,597
    Point:
    113
    Flyvning nummer 2 - 2014

    Denne tur gik fra Zurich til København med en SAS A320 fra 2007 som var indrettet med de nye sæder som jeg forsat ikke helt ved om jeg kan lide eller ej. Sæderne giver en anelse bedre plads til knæene men jeg syntes at de er noget hårde at sidde i på flyvninger længer en 1 times tid.

    Selve turen igennem Zürich lufthavn gik smertefrit da jeg ankom med tog fra Basel. Dette betød at vi blot skulle fra perron niveau op og igennem security og via Fast Track gik dette hurtigt og uden de store forsinkelser.

    Da vi ankom 1½ time før var der også tid til en tur i Swiss Senator Lounge hvor der var tid til lidt at spise og få svaret på nogle arbejdsmail. Dejligt at få dette klaret når man nu ankommer til København kl 2215. Denne lounge kommer der snart en ”lounge review” af.

    Lige før kl 2000 kom der en melding at flyet var godt 20 minutter forsinket grundet ”late arrival of inbound airplane”. Og dette var dejligt at få denne besked via SMS. Dette er en af det gode ting ved at jeg bruger TripIt (www.tripit.com) da det gør at jeg kunne blive lidt ekstra tid i loungen uden at skulle vente i gate området.

    Vel ankommet til gaten gik der ikke lang tid før boarding startede og som Star Alliance Guld kunne jeg som den første komme ind på min plads 18A og få et sæt aviser (en dejlig service ved SAS at kunne få danske aviser på hjemturen også) og finde god plads til min trolley og var heldig at midtersædet var tomt, da flyet ikke var helt fyldt op. Dette er altid positivt og jeg håber virkeligt at man kunne få denne ”seat block” som standard som Eurobonus Guld når flyene ikke er fyldt op. Det ville være en service at få som ikke kostede noget ud over opmærksomt personale.

    Selve servicen om bord var af god standard af et godt cabin crew som gjorde hvad de skulle under hele flyvningen. Der kunne dog godt være lidt flere smil undervejs selvom det er sidst på dagen.

    Vel ankommet til København og igen hurtigt ude af lufthavnen og vel hjemme godt 30 minutter efter jeg forlod flyet.
     
  5. Henrik Olsen

    Henrik Olsen co-founder Redaktør

    Beskeder:
    11,575
    "Synes godt om" modtaget:
    26,597
    Point:
    113
    Flyvning nummer 3 - 2014

    Denne tur var første langtur som jeg skulle på med MiniO (MiniO er min søn på tidspunktet var 11 måneder og 3 uger). Det var vigtigt for mig at have med på en tur inden han fyldte et år - man er vel Frequent Flyer :)

    Turen gik i sin fulde til New York og dette segment var til Toronto. Billetten var købt via Widerø's "udsalg" i slut december måned hvor jeg købt godt ind af billetter til USA. Så turen kostede i alt for 2 voksne og et "lab child" godt dkk 4.000,- for fuld service og bonuspoint.

    Ret spændt på turen, da det er første gang fruen og jeg skulle have et barn med på en 8h30m flyvning, mødte vi op i lufthavnen og første opgave var at få checket vores klapvogn ind - Dette gik smertefrit dog med lidt nysgerrighed på om den nu også mødtes os i Newark New York en del timer senere...

    Afsted til Loungen for at få spist MiniO af og gjort ham lidt klar til security og et ret presset gateområde i C fingeren. Afsted det gik til gaten. Dog grundet noget teknisk blev vi 30 minutter forsinket. Vi fik dog talt med den ansvarlige i gaten som meget flinkt gav os en række ved bulk head. Dette skulle vise sig at være perfekt da vi først kom i luften da MiniO havde besluttet sig for kun at sove 45 minutter på turen - resten af tiden holdt vi legeplads på gulvet mellem sæderne og afskærmningen til business class. Det var helt fantastisk at have fået denne mulighed. Kunne godt have frygtet over 8 timer på et standard sæde med en knægt med "krudt i rø..." - dette må kommer vi nok til at prøve en gang :)

    Turen gik rigtigt godt og servicen var god fra et crew som var oppe i årerne, men som med det produkt de havde lavede en super service og var igennem kabinen 3 gange med måltider (varm mad som frokost, snack og en wrap før landing). Frit valg på drikkevare hylden til alle 3 serveringer.

    Efter landingen godt 30 minutter sen grundet afgangen fra København blev vi ledt igennem US immigration og videre ud til det mindste lille gateområde for at fange vores fly til Newark som grundet at vi allerede havde lavet immigration delen var at tolke som US domestic. en klar fordel da dette er noget hurtigere end den sædvanelige immigration i Newark.

    Næste segment er så YYZ-EWR med United.
     
    Flemming Poulsen "Synes godt om" dette.
  6. Henrik Olsen

    Henrik Olsen co-founder Redaktør

    Beskeder:
    11,575
    "Synes godt om" modtaget:
    26,597
    Point:
    113
    Flyvning nummer 4 - 2014

    Andet segment på vores tur med MiniO til New York var med United fra "US Domestic" området i Toronto. Dette var et område for de mindre fly som alle var uden jet ways. Så man skulle gå udenfor og så boarde ad trappen. En lille ting - vejret var pænt køligt med minus 12 grader så det var lidt en udfordring at pakke MiniO ind til turen på 30 meter og så ud igen i det lille Embraer fly. Desuden var han blevet pænt træt efter hans valg om ikke at sove på turen over dammen. Det lykkes og afsted det gik på den 1h10m korte flyning.

    God service af stewardessen som stod for dette. Tydeligt at se at disse korte domestic turer er rene produktionsmaskiner hvor det hele bare er standard og omkostningen skal holdes nede på et minimum. Men alt virkede og skemaet holdte så vi kunne ikke forlange mere.

    Endelig ankommet til Newark New York og sørme om ikke der kom en klapvogn til os. Så var vi klar til at finde et hotel og via Uber ville jeg have booket dette men jeg fik lidt udfordringer på min telefon trods at jeg har bruge Uber flere gange før uden problemer. Dog havde vi en opgave og det var at komme så hurtigt som muligt ind til Radisson Martinique hotellet på Manhatten så fluks en opringning til CarmelLimo og 10 minutter senere så var bilen klar uden for. Turen til det central Manhatten kostede USD 75,- med drikkepenge og tog ikke mere end godt 45 minutter. Det var stort set ikke noget trafik i tunneldelen eller på selve Manhatten.

    Efter en lang tur så var tiden kommet til at sove lidt - sammen med MiniO :)
     
    Flemming Poulsen og Kristian "Synes godt om" dette.
  7. Henrik Olsen

    Henrik Olsen co-founder Redaktør

    Beskeder:
    11,575
    "Synes godt om" modtaget:
    26,597
    Point:
    113
    Flyvning nummer 5 - 2014
     
  8. Henrik Olsen

    Henrik Olsen co-founder Redaktør

    Beskeder:
    11,575
    "Synes godt om" modtaget:
    26,597
    Point:
    113
    Flyvning nummer 6 - 2014
     
  9. Henrik Olsen

    Henrik Olsen co-founder Redaktør

    Beskeder:
    11,575
    "Synes godt om" modtaget:
    26,597
    Point:
    113
    Flyvning nummer 7 - 2014

    Denne tur var første ben på turen til San Francisco og fik med SAS fra København til Zürich. Fra Zürich er det med Swiss i Økonomi i 12h20m.

    Billetten har ialt kostet 1900,- og blev købt via tip her på Bonusfeber i december hvor Widerøe havde nogle MEGET gode priser grundet "error fares". Forsøgte så her til morgen i Zürich at lave en "cash upgrade" til Business men de ville have over dkk 8.000,- for dette stunt. Jeg takkede pænt nej til dette selvom det er fristiende at flyve på business i over 12 timer.

    Turen med SAS gik fint og havde på denne tur med en Airbus 320 en plads ved vinduet på række 12 (nødudgang). Servicen var fin og hurtig da der kun var halvt fuld.

    Nu sidder jeg i Panorama Lounge i E gate området og kigger ud på det gode vejr i Zürich og om 1 times tid er det videre til US of A og et par gode dage i næsten 20 grader.
     
    jefi99 og THammer "Synes godt om" dette.
  10. Henrik Olsen

    Henrik Olsen co-founder Redaktør

    Beskeder:
    11,575
    "Synes godt om" modtaget:
    26,597
    Point:
    113
    Flyvning nummer 8 - 2014

    Andet segment af dagens tur førte mig fra Zürich til San Francisco med Swiss og en Airbus A340-300.

    Forsøgte som tidligere nævnt at spørge til en cash upgrade men prisen var for høj og var over dkk 8.000,- Grunden var at business class var helt udsolgt da vi kom til boarding da jeg spurgte til en pris i gaten også - nogle gange kan man være heldig at de er til at tale med.

    Men havde mit sæde ved vinduet på række 40 så det var i den bagerst del af bussen, men turen var faktisk ikke så slem og sæderne OK. Det har været lidt tid siden jeg har fløjet med Swiss på langrute så det var en god genopfriskning.

    Der var 3 gange service på turen. Et hovedmåltid med to valg og nok dette som var største kritikpunkt. Man kunne vælge mellem kylling eller vegatar. Valgte kyllingen og var positiv overrasket da den var lækker og mør og ikke tør som det plejer at ske og har oplevet på fx. SAS flere gange. Så måske SAS skal på "kokkeskole" ved Swiss :) Et mellemmåltid med en sandwich 4½ time før landing og så en wrap 1½ time før landing. Der var fuld drink service på første og sidste servering med både soft drinks og alkohol. Dog ikke champagne/mousserende vin, hvilket heller ikke var forventet.

    Rimeligt underholdningssystem med gode film og TV-serier med en større skærm end SAS.

    Hele kabinen og underholdningssystemet bar præg på slid og min kontrolenhed virkede heller ikke for godt på knapperne. Men det positive var at det var "Video on Demand" på økonomi hvilket er en positiv og rar ting at have.

    Landede 30 minutter før planlagt og tidspunktet gjorde at der ikke var så mange i køen til imigration så det tog "kun" 30 minutter.

    Nærste tur er på mandag fra San Francisco til Toronto hvor jeg lige har et lille døgns lay over inden turen går hjem til København igen tirsdag aften.
     
    jefi99 "Synes godt om" dette.
  11. Henrik Olsen

    Henrik Olsen co-founder Redaktør

    Beskeder:
    11,575
    "Synes godt om" modtaget:
    26,597
    Point:
    113
    Flyvning nummer 9 - 2014

    Dette var en tur på 5½ time med en Airbus A319-100, så dette var jeg lidt spændt på. Turen gik fra San Francisco til Toronto med en target ankomst til på 23:15. Det var også den tur som gav mig et lay over på næsten 24 timer, da jeg først skal videre dagen efter kl 21:00. Dermed en dag som turist i Toronto - en by jeg ikke havde været i før trods 5 gange i igennem lufthavnen. Så dette skulle nydes med lidt turisttid.

    Selve turen på tværs af USA og ind i Canada gik overraskende godt. Et fyldt fly på økonomi så jeg fik sat mig til rette på 4 sidste række ved vinduet som en af de første for at være sikker på at få plads til min bagage og ikke skulle kæmpe for pladsen.

    Sædet var fint og der var OK plads til benene til en person på de 100kg og 184cm. Skærmen med underholdsningsystemet var det samme setup som på deres langruter og der var rigelig med underholdning on demand. Første gang jeg har set dette i en A319-100.

    Servicen gik fint og det var et "buy on board" koncept meget lig med SAS og deres SAS Go/SAS plus dog med meget bedre udbud af maden såsom sushi og varm pizza. Sushien vardesværre udsolgt så det blev en pizza og lidt snack ved siden af som aftenmad. Drikkevarer såsom øl/vin/spiritus var også til køb, men softdrinks, juice, kaffe, the etc var inkluderet i billettens pris.

    Oversigten:
    upload_2014-3-25_20-34-25.png

    Så konceptet SAS kører har Air Canada kørt i et stykke tid (mon de har taget det derfra ud fra AC's anbefaling?)- dog ikke på langrute - i hvert fald ikke i februar, men det får jeg bekræftet i aften når jeg flyver til København på økonomi på sidste del af denne tur til USA.
     
  12. Henrik Olsen

    Henrik Olsen co-founder Redaktør

    Beskeder:
    11,575
    "Synes godt om" modtaget:
    26,597
    Point:
    113
    Flyvning nummer 10 - 2014

    En tur hjem fra Toronto som natteflyning. Afgangen flyves med en Boeing 767-300ER, med 211 sæder - heraf 24 Executive Business Suites. Jeg "valgte" at sætte mig i den bagerste del af boksen og fik blokeret pladsen ved siden af mig ved check in da der ikke var fyldt helt op. Dejligt når det kan lade sig gøre.

    Selve turen gik ok - dog var servicen noget hurtigt overstået og som oftes på disse flyvninger hen over natten så kan man få den følelse af "de skal bare være færdige" når de nu blot forsøger at få overstået servicen således at lyset kan slukkes og folk kan sove/hvile. Det er en fin balance som ikke altid lykkes og denne tur var en af de gange hvor det ikke helt lykkedes.

    Maden var igen fin og det virker ret godt det med at vakumpakke det og således lukkes der ikke noget fugt ud under genopvarmningen. Det får dog maden på bakken til at se lidt "billig" og et færdigmåltid taget fra frostboksen i Bilka. Men kvaliteten var ganske god.

    Fik sovet en 2-3 timer på turen og så også lidt film. Så alt i alt en god og standard tur hen over "dammen", dog med bemærkningen omkring servicen.
     
  13. Henrik Olsen

    Henrik Olsen co-founder Redaktør

    Beskeder:
    11,575
    "Synes godt om" modtaget:
    26,597
    Point:
    113
  14. Henrik Olsen

    Henrik Olsen co-founder Redaktør

    Beskeder:
    11,575
    "Synes godt om" modtaget:
    26,597
    Point:
    113
    Flyvning nummer 11 - 2014 til nummer xx (skal lige rydde lidt op i dem) :)
     
  15. Henrik Olsen

    Henrik Olsen co-founder Redaktør

    Beskeder:
    11,575
    "Synes godt om" modtaget:
    26,597
    Point:
    113
    Flyvning nummer xx - 2014

    En eftermiddagsflyning med en CRJ900 hvor jeg fik sikret mig en plads ved emergency exit ved 17A. Det var en hurtig flyning med kun 30 minutter saa den lille maskine naaede faktisk ikke andet end i luften foer landingen kunne begynde.

    Servicen var lidt overraskende - der var en mikro brik appelsin juice til alle i SAS Go. Der var dog ikke kaffe/the/vand paa denne korte tur.

    Intet ud over det saedvanelige og god service i kabinen.

    Turen derned var ikke det vaesentlige - det var mere besoeget ved Airbus loerdag og Lufthansa om soendagen.
     
  16. Henrik Olsen

    Henrik Olsen co-founder Redaktør

    Beskeder:
    11,575
    "Synes godt om" modtaget:
    26,597
    Point:
    113
    Flyvning nummer xx - 2014

    En lille tur fra HAM i SAS Plus for at se lidt på hvad service de byder på en sådan kort flyvning (40 minutter) og serviceret af Cimber.

    Turen var efter at have brugt dagen ved Lufthansa Technic og kigge lidt på hvad de lavede i deres maintenancebase i Hamburg. Dette var ganske interssant og afslørede at de havde en lille butik i at lave custom design af normale kommercielle fly såsom B747-400, B747-8I og A380 og de mindre A330/A340 etc :) Det tog kun cirka 12-18 måneder at lave dette fra bunden af....

    Følgende designbillede er noget af det man bygger ind i næsen af en B747:

    upload_2014-5-12_21-31-50.png

    Men tilbage til flyturen igen. Turen gik hurtigt og servicen af den ene kabineafsatte der var hurtig igennem men med god service til alle på SAS Plus. Der var 12 sæder optaget og alligevel fik hun givet snacks og drinks i Plus og så en lille brik juice til Go delen og indsamlet det hele igen på under 25 minutter. Det er hårdt arbejde må man sige.

    Men en god tur som afslutning på en god weekend.
     
  17. Henrik Olsen

    Henrik Olsen co-founder Redaktør

    Beskeder:
    11,575
    "Synes godt om" modtaget:
    26,597
    Point:
    113
    Flyvning nummer xx - 2014

    En tur over middag til Amsterdam i SAS Go. Fik sat mig stille og roligt på 12A på denne A320 og dermed en nødudgang med masser af ben plads. Afgangen var kun cirka 50% booket og midterpladsen var ikke taget. Igen svært at gætte om der er nogen soft block eller bare heldigt. En gang kunne det være rart at få hele den rigtige historie på dette område.

    Turen gik godt med god primært svensk service og alt gik som planlagt. Lykkes dog at tage en lille morfar på de sidste 30 minutter inden landing.
     

    Attached Files:

  18. Henrik Olsen

    Henrik Olsen co-founder Redaktør

    Beskeder:
    11,575
    "Synes godt om" modtaget:
    26,597
    Point:
    113
    Det har stået lidt stille for sig men jeg skal love for at der kommer gang i aktiviteten igen her de næste måneder frem til julen banker på.

    Der er følgende ture på programmet:

    1: CPH-OSL-DXB-CPH - SEP
    2: CPH-LHR-CPH - SEP
    3: CPH-SFO-LAS-EWR-CPH - SEP
    4: CPH-MXP-IST-BKK-SYD-SIN-CMB-LHR-CPH - OKT (Årets mest sjove og spændende tur over 5 dage og 6 forskellige selskaber)
    5: CPH-MAD-CPH - OKT (Bonusfeber MAD DO)
    6: CPH-PAR-CPH - OKT
    7: CPH-JFK-CPH - DEC (Med Norwegian - kan være den bliver spændende)

    November mangler der et par ture, men skal flytte til vores nye hytte så der holder jeg mig nok hjemme det meste af tiden og er iført håndværkertøjet :)

    Ruten til den lange tur til SYD er på over 22K miles og ser sådan ud:

    upload_2014-8-15_21-44-6.png

    Den er bygget op af dels error fares og et godt tilbud i C med Turkish, Thai og Sri Lankrian :) Til dem der sikkert tænker er der tid i SYD - og ja - der er lige præcist en hel dag plus det løse dagen før og efter :)

    Rart at have lidt bookinger på kontoen igen efter en lidt tørlagt sommer...
     
    jefi99 og Christian Løn "Synes godt om" dette.
  19. Christian Løn

    Christian Løn VIP medlem

    Beskeder:
    229
    "Synes godt om" modtaget:
    391
    Point:
    63
    Tur nummer 4 lyder rigtig spændende:)
     
    jefi99 og Henrik Olsen "Synes godt om" dette.
  20. Henrik Olsen

    Henrik Olsen co-founder Redaktør

    Beskeder:
    11,575
    "Synes godt om" modtaget:
    26,597
    Point:
    113
    Der kommer en bunke bonuspoint ud af den tur så lidt den den konto er der også :)
     
    Christian Løn og jefi99 "Synes godt om" dette.

Del denne side