Hjemme igen fra Azorerne

Poster i 'DESTINATIONER' oprettet af Jørgen, 22/1/16.

Tags:
  1. Jørgen

    Jørgen Aktivt medlem

    Beskeder:
    92
    "Synes godt om" modtaget:
    176
    Point:
    33
    Efter en uge på Azorerne kom jeg hjem i aftes efter en begivenhedsrig uge og er nu ved at varme mit hus op igen. Turen gik på economy med KLM og SATA (se tidligere deal) Afgang tors d. 14/1, en dag med en smule sne i dk hvilke resulterede i at metroen nærmest var gået i stå mod lufthavnen. Men jeg fik kæmpet mig ud til lufthavnen godt en time før afgang. Pga. frosten skulle vi afises før start, så vi sad i flyet i halvanden time og ventede på at komme afsted. Derved missede jeg forbindelsen fra AMS til LIS. Jeg fik god behandling, Voucher til frokost og 4* hotel med fuld pension, samt en toilettaske med sokker og tshirt, da min bagage forblev indskrevet.Efter en tur i welnes afdelingen og en god 3 retters menu med vin gik det næste dag videre via LIS til PDL. Det var ialt en lang tur, med ankomst ved 21 tiden. Vejret er meget omskifteligt nu, men jeg fik dog et par dage med solskin. Altid omkring 15-17 grader.
    I går var det samme så ved at ske, da vi kom forsinket fra LIS, med 20 min i AMS nåede jeg dog akkurat forbindelsen til CPH, men uden min bagage, som jeg stadig venter på.
    Fra vist nok pålidelig kilde (en belgier jeg mødte på hotellet i Ponta Delgrada) forsøger myndighederne at få flere turister til øerne ved at tilbyde gratis fly mellem øerne. Det kræver dog at du 1) har billet med SATA til PDL 2) at du kun opholder dig 24 timer hvert sted. 3) at du arrangerer dette inden du starter din rejse hjemme fra.
    Hvor længe dette er muligt ved jeg ikke, men nok værd at undersøge for dem der skal afsted.
    Der er ni øer ialt, men ikke alle har flyforbindelse.
    Utroligt hvad man kan få for 800 Kr.
     
    mhsalv, Michael Wahl, Rikke Haugen Olsen og 13 andre "Synes godt om" dette.
  2. Beaglen

    Beaglen VIP medlem

    Beskeder:
    529
    "Synes godt om" modtaget:
    1,845
    Point:
    93
    Håber, at din bagage meget snart dukker op og med intakt indhold. Skriv endelig, hvis du har brug for juridisk hjælp i den anledning :)
     
    Jørgen "Synes godt om" dette.
  3. Sebastian011

    Sebastian011 VIP medlem

    Beskeder:
    713
    "Synes godt om" modtaget:
    1,229
    Point:
    93
    Haha jeg har hhv. 4 og 5 timers connection i AMS/LIS, så tror ikke der er fare for at jeg misser min connection! Men det lyder spændende med gratis fly imellem øerne, hvor kan man se nærmere på det henne?
     
    jefi99 "Synes godt om" dette.
  4. Henrik Olsen

    Henrik Olsen co-founder Redaktør

    Beskeder:
    11,597
    "Synes godt om" modtaget:
    26,640
    Point:
    113
    Det her bliver en spændende tråd når så mange skal på besøg dernede. Det glæder jeg mig til :)
     
  5. Jørgen

    Jørgen Aktivt medlem

    Beskeder:
    92
    "Synes godt om" modtaget:
    176
    Point:
    33
    Bagagen er landet i god behold. ;) Vedr. fly mellem øerne ville jeg kontakte SATA.
     
    Beaglen "Synes godt om" dette.
  6. Rune

    Rune VIP medlem

    Beskeder:
    166
    "Synes godt om" modtaget:
    484
    Point:
    63
    Michael Wahl "Synes godt om" dette.
  7. Michael Wahl

    Michael Wahl VIP medlem

    Beskeder:
    406
    "Synes godt om" modtaget:
    730
    Point:
    93
    Så er jeg kommet retur fra Azorerne og tænker jeg her kan give et par ord omkring oplevelser og tips :)

    Indtjekning i CPH kunne kun foregå på KLM flyene. Indtjekning til SATA flyet skulle ske i transfer desk i Lissabon. Og de var ikke de hurtigste til at hjælpe (så online check in anbefales) J Bagagen blev dog uden probs tjekket hele vejen tur/retur.

    Flyturene med både KLM (SkyTeam) og SATA (*A) gik helt ok. SATA flyet var dog af en liiidt ældre stand og ikke widebody – så helt alm europa biz sæder.

    På alle 6 ture foregik biz turen i alm sæder med frit midtersæde. På den første SATA flyvning fik vi række 1 (lidt kort benplads) og på retur SATA flyvningen blev vi placeret på forskellige rækker og kunne ikke få det lavet om.

    Ingen af de 6 flyvninger tilbød Champagne (stor fejl hvis man spørger mig). KLM havde dog en ok Cava.

    KLM Crown loungen i AMS er ganske fin. Blue (*A) loungen i LIS er nærmest ikke et besøg værd (billeder kommer senere). KLM loungen i LIS på retur turen er helt ok. Dog med de værste bobler jeg har smagt ;-)
    Edit: Glemte loungen i PDL på vejen hjem. Pænt indrettet - ok drikkevarer men ingen (morgen)mad udover lidt kiks.

    Mindre forsinkelse ud af AMS mod LIS bød blot på mindre ventetid i den dårlige lounge i LIS

    De fire KLM ture gav i alt 9.496 bonus point på Ivory medlemskab
    SAS point for SATA turene er endnu ikke gået ind (tænker de burde da SATA er *A medlem – men kan ikke finde SATA på SAS’ hjemmeside).

    Fra PDL lufthavn er taxaer indtil byen fastpris 10 EUR (og taxaer rundt i byen fast pris 5 EUR).

    Der ligger mange fine restauranter i centrum og i havneområdet. Hovedretter koster omkring 10-14 EUR, vin 10-12 EUR for en flaske og en espresso efter maden ca 70 eurocent J What’s not to like

    De fleste cafeer mv. har en lille fadøl til 1 EUR og en stor til 2-3 EUR.

    Vi boede på Antillia Apartmento hotel. Fint hotel med både indendørs og udendørs pool samt fine terrasser. Vi blev opgraderet fra db.vær. til lejlighed – så det var ikke dårligt. Fint hotel men dog relativt hårde senge, og wifi virker rimeligt dårligt på værelserne men god i poolbaren & receptionen.

    I havnen ligger der et stort lækkert havnebad som dog først åbner 1. juni.

    Lige omkring hospitalet i den nordlige del af byen ligger shoppingcentret Parque Atlantico (åbent alle dage til kl. 23).

    På Rue de Santa Catarina ligger en tobaksfabrik. De tilbyder gratis rundvisning i deres cigar håndrulle produktion hver torsdag kl. 13, 14 og 15. Kan varmt anbefales.

    Vi lejede også bil dernede. 30 EUR pr dag + 9 EUR pr dag for CDW (Husk det – ellers er der ingen kasko dækning overhovedet).

    Rundt på øen kan anbefales de varme kilder i Furnas, de varme kilder/pool ”Termas de Ferraria” ved byen Ginetes, søerne ved Sete Citades, flot natur midt på øen mellem Ribeira Grande og Vila Franca Do Campo (den gamle hovedstad).

    Rigtigt mange bjergveje og flot natur.
    Hvalsafari også muligt for ca 55 EUR men skal bookes adskillige dage i forvejen…!

    Ø-hopping prøvede vi ikke men næste gang jeg skal derned ville jeg personligt prioritere en tur til øen Pico der også har hovedparten af deres vinmarker... og som i øvrigt er på UNESCO's verdens naturarvs liste :)

    Håber det giver lidt tips til de næste der skal derned J
     
    Senest redigeret: 19/4/16
    *flyer, Beaglen, thefesk og 6 andre "Synes godt om" dette.
  8. Ulrik

    Ulrik VIP medlem

    Beskeder:
    1,960
    "Synes godt om" modtaget:
    7,487
    Point:
    113
    Er de det?
     
  9. Michael Wahl

    Michael Wahl VIP medlem

    Beskeder:
    406
    "Synes godt om" modtaget:
    730
    Point:
    93
    Det mener jeg at de selv angav. Og det sagde de i transfer desken i LIS. Men de kan jo selvfølgelig tage fejl...
    Må vist blot afvente og se om der kommer point for den del af turen :-D
     
    PENSIONISTEN og Ulrik "Synes godt om" dette.
  10. alexanderln

    alexanderln Cakespade member

    Beskeder:
    2,358
    "Synes godt om" modtaget:
    5,807
    Point:
    113
    Fløj du SATA (S4) eller TAP (TP), TP er nemlig *A, ikke S4..

    og tak for fin beskrivelse. :)
     
    Michael Wahl, PENSIONISTEN og Ulrik "Synes godt om dette"
  11. Michael Wahl

    Michael Wahl VIP medlem

    Beskeder:
    406
    "Synes godt om" modtaget:
    730
    Point:
    93
    Fløj SATA - ikke TAP...
     
  12. clager

    clager Platinum VIP medlem

    Beskeder:
    1,716
    "Synes godt om" modtaget:
    5,864
    Point:
    113
    Meget fin beskrivelse for os der skal afsted senere.
    Jeg kan ikke forestille at SATA er *A medlem
    Prøv at se hvad de skriver på hjemmesiden om deres FF program Imagine
    https://www.sata.pt/en/imagine
    Blue loungen i LIS du skriver om er da vist ikke en *A lounge - men en kontrakt der bruges af SATA (og PP/DC)
     
    Michael Wahl og Ulrik "Synes godt om" dette.
  13. Michael Wahl

    Michael Wahl VIP medlem

    Beskeder:
    406
    "Synes godt om" modtaget:
    730
    Point:
    93
    Blue loungen i LIS havde et stort Star Alliance banner ude foran indgangen.
    Og mener ikke de stod på den gode lounge - men der var dog en del flyselskaber på denne.
     
  14. Sebastian011

    Sebastian011 VIP medlem

    Beskeder:
    713
    "Synes godt om" modtaget:
    1,229
    Point:
    93
    Jeg kunne kun kreditere mine SATA segmenter til TAP programmet. Jeg synes også det var en fin tur, og vi blev jo ombooket så vi fløj over Toronto med to dages layover. Desværre var der equipment change så det var ikke New World Business som vi ellers var lovet, ingen flat beds men stadig en fin tur!
     
    Kristian og Henrik Olsen "Synes godt om" dette.
  15. Henrik Olsen

    Henrik Olsen co-founder Redaktør

    Beskeder:
    11,597
    "Synes godt om" modtaget:
    26,640
    Point:
    113
    Hjem via Toronto - det var godt nok en anden vej end planlagt :)
     
  16. Handberg

    Handberg Medlem

    Beskeder:
    24
    "Synes godt om" modtaget:
    70
    Point:
    13
    Så er jeg også kommet hjem fra Azorerne.

    Til dem der ikke har været afsted endnu, så kan følgende link anbefales
    http://www.geekyexplorer.com/sao-miguel-island-in-4-days/
    Vi sprang over whale watching og Salto do Prego, og nåede det hele på de 3 hele dage vi havde :)

    Fin service på flyene som andre også har skrevet om, jeg to en frivillig overnatning i Amsterdam pga overbooket fly. Så jeg fik voucher (350€) til min næste flyvning. Fik dem til at ombooke mig til BLL, i stedet for CPH, som er mere praktisk for mig. I sær pga spor arbejde hen over fyn.
    Der til fik jeg så også min baggage med mig, modsat de andre som fløj direkte til CPH, hvor deres baggage først dukkede op i går.

    En lille interesant ting, havde en veninde der i sidste øjeblik valgte at tage med os.
    Og det lykkes os at finde samme route på biz via flybillet.dk (skulle self have brugt viviro.com men tænkte ikke lige på det da vi skulle booke).
    Anyway så har de den frækhed at tage 431kr for 1x23kg på bookningen, valgte det fra da jeg jo ved at der gratis er 2x23kg med på en biz booking. Men det er sgu da bondefangeri!

    Screen Shot 05-25-16 at 09.55 AM.PNG
     
    Beaglen, alexanderln, asf og 1 anden person "Synes godt om dette".
  17. alexanderln

    alexanderln Cakespade member

    Beskeder:
    2,358
    "Synes godt om" modtaget:
    5,807
    Point:
    113
    Har også lige et par tips.. (er dog endnu ikke hjemme endnu).
    Meldte mig ind i TAP VICTORIA (deres FFP), hvor S4 flyvningen giver 200 % optjening. Samtidig er der 3.000 miles bonus ved tilmelding og man kan gratis overføre miles til andre TAP-konti. Dette gør at hver af os optjener ca. 6.000 miles, som kan lægges sammen til 24.000 på en konto, som er nok til en t/r rejse med TAP til Portugal, el. en rejse fra 2 til Azoerne fra Portugal, hvis man kunne tænke sig at besøge dem igen :) bare et godt tip til kreditering af S4 segmenterne
     
    Michael Wahl, tbh, Henrik Olsen og 3 andre "Synes godt om" dette.
  18. alexanderln

    alexanderln Cakespade member

    Beskeder:
    2,358
    "Synes godt om" modtaget:
    5,807
    Point:
    113
    så går turen hjem og jeg er nu i LIS og glæder mig over at KLM tager over som et lidt mere civiliseret flyselskab, for dagen har virkelig startet underligt!

    Ok, startede med online check in og aflevering af lejebil hos Ihla La Verde. Heldigvis så du ikke de ridser på hjulet som en kantsten forårsagede her i går, selvom de var ret grundige med at tjekke bilen. Hurtigt ind i SATA Plus check-in og få kufferten til CPH. Her fik vi boarding pass, men hun glemte "priority" mærker, selvom det var en decideret SATA Plus skrænke.

    Herefter ind igennem security og i SATA Loungen, hvor hun skrev alt fra boarding-passet ned (inkl. mit TAP nummer etc.) selvom der stod fint C på boardingpasset og det ikke var nødvendigt. Herefter begyndte boarding til vores flyver, dog var der INGEN i pas-kontrol.. så køen blev længere og længere (se billedet. Gaten er bag glasset i baggrunden ;) ), imens dem som skulle videre fra BOS fint kunne boarde denne A320. Først ca. 30 mins efter blev der åbnet for paskontrollen og vi kunne komme igennem på flyet.
    2016-08-01 08.10.49 HDR.jpg
    I business på flyet var vi 10 personer (fyldt), men som billedet nedenunder indikerer så var over-head bins i business helt proppet med udstyr, og da havde de forreste sæder må vi jo heller ikke stille vores baggage der. Grundet den sene boarding kunne vi dog heller ikke få plads i over-head bins og han bad os bruge nogle af dem bag gardinet. Jeg begyndte at brokke mig, og mente at man skulle finde plads i det rum som crew'et bruger, men så vil den mandlige purser fint belære mig om carry-on rules, selvom jeg selv kun havde en lille rygsæk.. han forstod vidst ikke rigtigt noget omkring "inconvinience" og at det ikke er rart at have alle sine personlige ting bag gardinet, og udenfor rækkevide.. Han behøver ikke vide at det er en error-fare, men havde jeg betalt ved kasse 1 havde jeg været stik-tosset! Nogle af de andre passagerer tog dog noget baggage ud, da de kunne stille det under midtersædet... men det var ikke ligefrem purserens ide.
    2016-08-01 08.33.36 HDR.jpg
    Ellers over stok og sten med OK morgenmad (uden introduktion, bare spørgsmål om coffee/tea? og han vidste ikke engang hvad der var i pandekagen)- dog blev der ikke en eneste gang spurgt om der var mere man var interesseret i, og så landede vi. Taxiede 20 mins til busgate og kørte 15 mins for at komme i endnu en paskontrol samt igennem security i LIS, da de er for "dovne" til at lave immigration i PDL og lave ruten til en Schengen-rute ligesom deres rute til Porto er.
    2016-08-01 09.07.38.jpg
    Jeg er glad for at det bliver nogle TP-points på kontoen og turen derned var med smilende og opmærksomt personale.. men denne tur var en som gør man ikke ligefrem er ked af de sidste 2 segmenter er med KL (som krediteres til DL, da jeg mener deres miles er væsenligt mere værd end hos Flying Blue) ;)
     
    Beaglen, Ulrik, tbh og 6 andre "Synes godt om" dette.

Del denne side