På boarding passet står altid "Boarding at" - og så et tidspunkt, som normalt ligger 35 - 40 minutter før afgang (på indenrigs i Danmark normalt 20 minutter før). En gang troede jeg, at det betød, man startede med at gå om bord på flyet på det tidspunkt. Men efter et par rejser med SAS og Lufthansa er jeg blevet klogere. Jeg har oplevet, at når jeg dukker op ved gaten på det tidspunkt er de ved at lukke (altid ved afgange fra Frankfurt til Beograd, når vi skal med bus til flyet), men også at jeg stadig måtte vente 15 minutter på at boarding begynder (typisk i Warszawa, når jeg skal hjem til København - men også mange andre gange). Og dette har ikke været forbundet med ændring i afgangstid. Nu er jeg jo meget behageligt anlagt, så jeg vil gerne vente i lounges så længe som muligt - men samtidig vil jeg også gerne så tidligt ombord, at jeg kan lægge håndbagagen op i hylden før alle medpassagerer har fyldt den. Anbefalinger eller observationer?
Det er lidt som vinden blæser, og jeg forstår efterhånden ikke, hvorfor de skriver det. Du skal hellere se efter, hvornår de lukker gaten - det kan variere. Men hvis du kommer efter den tid, kan de nægte dig at komme om bord.
Men det står jo sjældent på SAS boarding pass (og husker ikke at have set det så tit hos andre selskaber)
Jeg betragter tidspunktet på boarding passet som vejledende, men vil dog sørge for at holde skarpt øje med informationsskærmene i selve lufthavnen. Fra retspraksis kan jeg huske en dom, hvor nogle flypassagerer selv havde ansvaret for at holde sig orienteret via lufthavnens informationsskærme. I sagen havde flypassagererne nemlig stolet blindt på informationerne omkring gate på boarding passet og med det resultat, at de så missede flyet, fordi det var afgået fra en helt anden gate / terminal. Med den dom in mente stoler jeg derfor aldrig på informationerne på boardingkortet, men holder mig til faktuel information i lufthavnen.
Et gæt: Det står der fordi nogle 'sjuskede' læsere tror det er tiden de skal være i gaten for at komme med - og så er man i det mindste fri for at vente på dem. Lidt som at onkel Jørgen og tante Alvilda inviteres til en halv time før resten af selskabet, fordi de altid kommer for sent. Som vovsen checker vi altid afgangstavler, uanset hvad der står på boardingkortet - ja egentlig har vi jo slet ikke noget boardingkort, for det ligger på bonuskortet.
Ha ha, næh nej! Jeg sørger skam altid for at være i lufthavnen i god tid og har ikke misset en flyafgang endnu
Det er vel en slags "30 minutters forsikring", så de undgår for mange forsinkelser. Det plejer dog at tage gode 15-20 minutter at få alle gennem køen til at scanne deres boarding pass og vise pas, så der kan man sidde og slappe lidt af ved gaten
Måske lidt af en sidebemærkning, men det har trods alt noget med "boarding" at gøre. Har ofte været ude for i BKK, jeg ved ikke om det kun er TG relateret: Det er jo en stor lufthavn, og når skiltet viser "go to gate", har jeg ofte tænkt, åh ja jeg kan da lige nå en smøg i et rygerum. De er iøvrigt nedlagt, bla fordi visse arter af turister ikke kan forstå at dørene skal være lukket, for ikke at genere andre medpassagerer og ansatte OG ikke mindst, at udluftningen ikke fungerer, når dørene er åbne. Nå men det var et sidespring. Stopper med at inhalere skadelige stoffer, ser til min rædsel at skærmen blinker rødt med FINAL Call, shit, løber som en stukket gris fra concource A til E, eller noget lignende,for at finde ud af at boarding ikke er begyndt. De springer simpelthen boarding over på deres skærme.
Vi har prøvet lige netop det samme med TG, hvor det dog var ud af CPH. Vi var virkelig langt fra gaten, da vi også skulle ryge og lang tid før afgang stod der pludselige "Final Call" på skærmene. De sprang ligesom "Boarding" over. Og da vi så løb afsted kunne vi undervejs se der blev skiftet til enten "Gate closed" eller "Gate closing" kan ikke helt huske det, da det er flere år siden. Da vi så kom frem til gaten var der en lang kø, og de var netop begyndt boarding, hvilket så stod på i et stykke tid før afgang. Nu hverken ryger eller rejser vi med TG mere, så det har ligesom løst problemet for os.
God tråd. Der er gået inflation i de og man mister troen på det. Min oversættelse er: Go to gate = de har fundet ud af hvilken gate maskinen afgår fra ( i gl dage i Newcadtle stod der iøvrigt “go to taxfree” før de havde en gate) Boarding = de har fundet flyet og det er ved gate - formentlig Final call = Boarding er påbegyndt Gate closing = Nu spidser det til - og det lange ben skal på nakken Gate closed = Du kan muligvis stadig nå det
Ret ofte fra fx FCO, ændres SK boarding fra 25-30 min før, til 45 min før. Men det ændres først på selve dagen for afrejse, og så vil nogen måske mene, at man var i god tro, da man påbegyndte sin rejse og havde læst boarding 30 min før. (Nu skal det så lige siges, at jeg aldrig, som i nogensinde, er boardet til tiden fra en italiensk lufthavn - men de laver god vin og mad)
Så længe man er i gaten senest til den tid, som flyselskabet kræver jævnfør rejsevilkårene, så kan det vel næsten være ligegyldigt hvad der står på boardingkortet Kommer man senere end deadline, må man også tage konsekvensen hvis gaten er lukket. "Boarding closing" vil dog se bedre ud på boardingkortet, så har pax fået en påmindelse om,hvornår gaten lukker