Indenrigstrafikken i Norge, Danmark og Sverige lammet af piltostrejke i Norwegian

Poster i 'PRESSEMEDDELELSER' oprettet af Nicki Lolk Sørensen, 3/3/15.

  1. Nicki Lolk Sørensen

    Nicki Lolk Sørensen VIP medlem

    Beskeder:
    2,275
    "Synes godt om" modtaget:
    6,776
    Point:
    113
    Norwegian
    [​IMG]

    Indenrigstrafikken i Norge, Danmark og Sverige lammet af piltostrejke i Norwegian
    Norwegian - 2015-03-03 19:56 CET
    [​IMG]



    Mere end 35.000 kunder i Skandinavien bliver i morgen berørt af pilotstrejken i Norwegian. Norwegian-ledelsen har helt siden weekenden forsøgt at finde en løsning med Norwegian Pilot Union (NPU) og fagforeningen Parat for at undgå, at endnu flere rejsende bliver berørt – men uden at lykkes.

    Trods gentagende forsøg fra Norwegian-ledelsen på at få konstruktive samtaler for at undgå optrapning af strejken, har det ikke været muligt at få en dialog. Dette medfører desværre, at alle indenrigsflyvninger i Norge, Danmark og Sverige indstilles i morgen onsdag d. 4. marts. Alle afgange mellem de skandinaviske hovedstader er også aflyst.

    Norwegian beklager på det stærkeste over for alle rejsende, som bliver påvirket af aflysninger. Vi vil gøre alt, hvad vi kan, for at tage vare på passagerer på bedst mulig måde. Alle, som har registreret sit mobiltelefonnummer på sin Norwegian-profil, og som bliver påvirket af strejken, vil få en sms fra Norwegian. Vi beder alle om at følge med påNorwegians hjemmesider og ”Er flyet i rute” for opdateret information om alle enkeltruter. Kunder, der er berørt af aflysninger kan ringe på +47 21 49 21 49 (døgnåbent).

    Disse afgange bliver ikke berørt af strejken

    Flyvninger til/fra Storbritannienmed rutenummer DY2400 til DY2900
    Flyvninger til/fra Spanien med rutenummer DY5100 til DY5598
    Flyvninger til/fra Finland med rutenummer 5599 til 5999
    Flyvninger til/fra USA og Thailand med rutenummer DY7001 til DY7999

    Baggrund for konflikten

    Konflikten gælder Norwegians skandinaviske datterselskab, Norwegian Air Norway (NAN).

    Norwegian havde forud for mæglingen foreslået flere helt nødvendige omkostningsreduktioner for at sikre et bæredygtigt selskab og sikre arbejdspladser fremover. Desværre har NPU/Parat ikke imødekommet disse krav, men snarere fremmet krav, der går i den forkerte retning i forhold til aftaler, som blev indgået ved forrige overenskomstforhandling i 2013. NPU kræver bestemmelsesret over Norwegian-koncernen, overenskomst med et selskab de ikke er ansat i, samt at den norske overenskomst også skal gælde uden for Norge. Norwegian kunne heller ikke gå med på kravet om en koncernanciennitet for NAN-piloterne, dvs. anciennitet i et selskab de ikke er ansat i. I praksis ville det give skandinaviske piloter mulighed for at skubbe kollegaer ud ved de øvrige baser i Europa.

    Norwegian vil gøre sit yderste for at tage vare på passagererne på bedst mulig måde i henhold til EU’s regelværk.
     
    Flemming Poulsen "Synes godt om" dette.
  2. Flemming Poulsen

    Flemming Poulsen VIP medlem

    Beskeder:
    0
    "Synes godt om" modtaget:
    1
    Point:
    99
  3. jefi99

    jefi99 Titanium VIP Member

    Beskeder:
    2,282
    "Synes godt om" modtaget:
    4,781
    Point:
    113
    Betyder det, at de vil ombooke til andre selskaber? Næppe...
     
  4. Flemming Poulsen

    Flemming Poulsen VIP medlem

    Beskeder:
    0
    "Synes godt om" modtaget:
    1
    Point:
    99
    Det har jeg meget svært ved at tro de gør... Men derfor holder man sig jo ikke tilbage for at få det til at se sådan ud ;)

    Jeg så også i et svensk medie, at der var kritik af at de i sms-erne de udsendte ikke inkluderede information om at man kunne refundere sin billet. Her nævnte de kun at man kunne ombooke på norwegian.se

    Alle kneb gælder for at beholde kundernes penge - selv når kunderne er strandet....
     
    clager og jefi99 "Synes godt om" dette.
  5. Nicki Lolk Sørensen

    Nicki Lolk Sørensen VIP medlem

    Beskeder:
    2,275
    "Synes godt om" modtaget:
    6,776
    Point:
    113
    Er sgu lidt pissed på Norwegian. Skulle til Oslo her til morgen klokken 07:10... I går eftermiddag fik jeg en sms om, at DAT ville udføre flyvningen. Senere kom pressemeddelelsen om, at alle intra-skaninaviske flyvninger var aflyst, men det fremgik alligevel ikke klart på hverken Norwegians eller CPH's hjemmeside. Ventede en halv time i telefonen til Norwegian, hvorefter medarbejderen påstod, at han ikke kunne høre mig. Jeg måtte forholde mig til deres pressemeddelelse og bestilte en SAS-billet til klokken 07:20 - til en formue! Jeg skulle videre fra Oslo til New York med British Airways (en tidligere rejsedeal - sidder i Oslo nu), og kunne derfor ikke vente på at blive ombooket e.l. Da jeg stod op klokken 4, stod der 'aflyst' på cph.dk, og jeg var overbevist om, at jeg havde truffet det rette valg og at Norwegian ville skulle refundere min billet. Jeg checker bagage ind i lufthavnen og ender i SAS-loungen, hvor jeg får en sms fra Norwegian om, at gaten er ændret. De har åbenbart valgt at gennemføre flyvningen alligevel! Min bagage er forsvundet i systemet, så jeg kan ikke bare fortryde...

    Nu er jeg så i tvivl om, hvad jeg egentlig er berettiget til...

    Jeg ER på vej til New York, men turen fra København til Oslo har nu kostet mere (2.705 kroner) end resten af turen OSL-LHR-JFK og EWR-ATL-MAN-LHR-CPH (1.835 kroner + 9.000 Avios). Øv!
     
  6. Flemming Poulsen

    Flemming Poulsen VIP medlem

    Beskeder:
    0
    "Synes godt om" modtaget:
    1
    Point:
    99
    Velkommen i klubben over passagerer, som oplever Norwegian som Monkey Business når ting ikke går efter planen...

    Hvis din afgang har stået som aflyst på et tidspunkt, vil jeg mene du er i din fulde ret til at lave andre rejeplaner og skal da naturligvis have refunderet din billet. Om du får det uden kamp fra Thaiwegian er så en anden sag. Har du screenshot fra cph.dk?

    Selvom Norwegian helt sikkert aldrig vil gå med til det umiddelbart, så ville jeg endda prøve at forlange at de betaler SAS billetten istedet for. Iht. EU-reglerne skal de ombooke dig - også til andre selskaber. De påstår godt nok noget andet og prøver at snige sig udenom, men det ville jeg nok prøve at kæmpe for uanset. Evt. med hjælp fra en af flykompensationsfirmaerne (selvom jeg normalt aldrig ville benytte mig af dem, så er dette måske en undtagelse).

    God tur til New York - trods alt....
     
    jefi99, Nicki Lolk Sørensen, clager og 1 anden person "Synes godt om dette".
  7. Nicki Lolk Sørensen

    Nicki Lolk Sørensen VIP medlem

    Beskeder:
    2,275
    "Synes godt om" modtaget:
    6,776
    Point:
    113
    Jo tak. Jeg prøver også at få noget ud af det. Vil selv foretrække, at de refunderer SAS-billetten, for jeg ville da aldrig købe en billet fra CPH-OSL til 2.700 kroner, med mindre hjerneskallen var flækket.

    Må se på det, når jeg tjekker ind på hotellet.
     
  8. jakobv84

    jakobv84 Popcorn VIP medlem

    Beskeder:
    3,760
    "Synes godt om" modtaget:
    8,837
    Point:
    113
    Kunne din rejseforsikring dække det omkring forsinket fremmøde da du jo tog handling for at fange din rejse?
     
  9. Flemming Poulsen

    Flemming Poulsen VIP medlem

    Beskeder:
    0
    "Synes godt om" modtaget:
    1
    Point:
    99
    Muligt, men normalt dækker rejseforsikringer ikke når der er strejker m.v. Men det kan vel afhænge af vilkårene... Et forsøg værd...
     
  10. Frequie

    Frequie VIP medlem

    Beskeder:
    390
    "Synes godt om" modtaget:
    791
    Point:
    93
    Jeg ville ikke give op på den dér. Du har en god sag. Bare det at du selv går ud og køber en billet betyder jo at du var i god tro i forhold til at du troede at Norwegian havde aflyst.
     
    jefi99 "Synes godt om" dette.
  11. Nicki Lolk Sørensen

    Nicki Lolk Sørensen VIP medlem

    Beskeder:
    2,275
    "Synes godt om" modtaget:
    6,776
    Point:
    113
    Tak for gode råd! Er netop checket ind på hotel i New York (30.000 Carlson-point for tre nætter på Radisson), men jeg orker ikke at kigge på det før i morgen :)
     
    Frequie og Flemming Poulsen "Synes godt om" dette.
  12. Nicki Lolk Sørensen

    Nicki Lolk Sørensen VIP medlem

    Beskeder:
    2,275
    "Synes godt om" modtaget:
    6,776
    Point:
    113
    Negativt svar fra Norwegian - på svensk?!?:


    Hej Nicki,

    Tack för att du kontaktade oss.

    DY3221 från Köpenhamn till Oslo den 4. mars 2015 opererade enligt planlagt schema .

    Vi beklagar för olägenheten och den frustrationen som denna strejk har åsamkat dig. Norwegian gjorde allt som stod i vår makt för att lösa konflikten och för att hjälpa våra strandsatta resenärer men vi kunde trots detta inte undvika att många drabbades av strejken. Vi tackar alla passagerare för visat tålamod och förståelse.

    Vi ber om ursäkt att vi inte kunde genomföra denna resa med vårt eget flygplan. Ett flygplansbyte var nödvändigt för att undvika att ställa in avgången.

    För att försäkra oss om att alla passagerare får samma assistans vid en försening eller inställt flyg, följer vi, såväl som andra flygbolag, de allmänna bestämmelserna för assistans och kompensation som anges i EU förordningen 261/2004, Montrealkonventionen och Sturgeon-domen. Vi har utrett och bedömt din ansökan enligt gällande regelverk och har kommit fram till nedanstående beslut:

    Tyvärr kan vi inte återbetala den outnyttjade Norwegian-biljetten eftersom flyget inte var inställt eller försenat med mer än 5 timmar. Detta grundar sig på EU-förordningen 261/2004.

    Tyvärr kan vi heller inte tillsmötesgå ditt krav om återbetalning av alternativa SAS biljetter . Nedan klargörs skälen till vårt beslut.

    Eftersom ditt flyg gick enligt schema, eller om vi kunde erbjuda transport inom en rimlig tid, kan vi inte återbetala kostnaderna som du haft för alternativ transport.

    Vi beklagar för de konsekvenser som strejken medförde för dig, men vi hoppas trots detta, att vi kommer att ha nöjet att välkomna dig ombord hos Norwegian igen vid ett senare tillfälle.

    Med vänliga hälsningar
    Susanne

    Customer Relations
    Phone: +47 815 21 815
    Web: norwegian.com
    Follow us on Facebook
     
  13. Flemming Poulsen

    Flemming Poulsen VIP medlem

    Beskeder:
    0
    "Synes godt om" modtaget:
    1
    Point:
    99
    Standard svar. Prøv igen ;) De giver vist ikke andet end standardsvar ved første forsøg ;)
     
    jefi99 "Synes godt om" dette.
  14. tbh

    tbh VIP medlem

    Beskeder:
    3,120
    "Synes godt om" modtaget:
    8,170
    Point:
    113
    Der burde være konsekvenser for flyselskaber der notorisk afviser legitime claims...
    Det giver jo god mening at de gør det når mange vil give op og der ikke er nogen konsekvenser...
    Udover det er det her da en af de spændende sager, jeg håber det ender med at lykkedes...
     
    Flemming Poulsen og jefi99 "Synes godt om" dette.
  15. Nicki Lolk Sørensen

    Nicki Lolk Sørensen VIP medlem

    Beskeder:
    2,275
    "Synes godt om" modtaget:
    6,776
    Point:
    113
    Jeg kan vel ikke andet end at appellere til deres moral. Eller kan I slynge nogle paragraffer ud?
     
  16. tbh

    tbh VIP medlem

    Beskeder:
    3,120
    "Synes godt om" modtaget:
    8,170
    Point:
    113
    Norwegian, moral? hmm..
     
    Flemming Poulsen og jefi99 "Synes godt om" dette.
  17. Frequie

    Frequie VIP medlem

    Beskeder:
    390
    "Synes godt om" modtaget:
    791
    Point:
    93
    Hvad med at bruge nogle flykompensations-sites?
    De kører jo gerne sagerne i retten hvis ikke de betaler. fx https://www.getairhelp.com/
     
  18. jakobv84

    jakobv84 Popcorn VIP medlem

    Beskeder:
    3,760
    "Synes godt om" modtaget:
    8,837
    Point:
    113

Del denne side