jefi99's store Balkan-tur

Poster i 'REJSEBESKRIVELSER' oprettet af jefi99, 19/5/15.

  1. jefi99

    jefi99 Titanium VIP Member

    Beskeder:
    2,282
    "Synes godt om" modtaget:
    4,781
    Point:
    113
    Jeg har længe haft en Balkan-tur højt på min to-do-liste, og nu er det så blevet nu.

    Baggrunden er, at jeg har været i de fleste lande i Europa, men mangler en del nede i det sydøstlige hjørne. Turen kommer til at vare fem uger. Jeg lægger ud i Kroatien, og regner med at komme forbi Bosnien, Serbien, Kosovo, Montenegro, Albanien, Makedonien og Bulgarien i første del af turen (cirka 3 uger), hvorefter jeg fortsætter via Tyrkiet til Georgien og Armenien, hvor jeg mødes med et par venner, der flyver ind fra henholdsvis New York og København.

    Jeg er booket på SK2831 i morgen fra CPH til SPU. Jeg havde reserveret 25A på A321'eren, der er det ultimative guldsæde, men da jeg lige skulle checke min booking tidligere i dag, så opdagede jeg at der var equipment change til en A320, og jeg var flyttet til 11F. Det ændrede jeg dog selv til 12D. Jeg er ikke fan af vinduespladser - kun hvis jeg kan få 25A på A321'eren ;)

    Meget lidt er planlagt, så rejseplanen kan ændre sig fra dag til dag. Jeg booker ikke hoteller mere end et par dage frem, og kan også ændre ruten efter vejrudsigten, den lokale cuisine og de lokale damer, samt lignende faktorer. Det eneste der lige nu ligger 100% fast, er at jeg flyver til DK den 25. juni fra EVN.

    Her i tråden vil jeg holde jer opdateret om turen. I er velkomne til at kommentere, spørge og komme med forslag.
     
    Senest redigeret: 19/5/15
    Beaglen, Allan Holm Petersen, Baadsgaard og 13 andre "Synes godt om" dette.
  2. THammer

    THammer VIP medlem

    Beskeder:
    1,562
    "Synes godt om" modtaget:
    5,634
    Point:
    113
    Det her bliver en god tråd at følge med i :)
    God tur @jefi99 her fra BRU. Skal med SK2590 til CPH i aften i sæde 11D :D.
    PS: Skål i Leffe :D
     
    jefi99 og Kristian "Synes godt om" dette.
  3. jakobv84

    jakobv84 Popcorn VIP medlem

    Beskeder:
    3,760
    "Synes godt om" modtaget:
    8,837
    Point:
    113
    WTF så nåede vi ikke en bonusfeber forårsøl!?!? Skuffende :(
     
  4. jefi99

    jefi99 Titanium VIP Member

    Beskeder:
    2,282
    "Synes godt om" modtaget:
    4,781
    Point:
    113
    Er i loungen i morgen mellem 8 og 9 ;)
     
    THammer "Synes godt om" dette.
  5. Kristian

    Kristian VIP medlem

    Beskeder:
    5,297
    "Synes godt om" modtaget:
    12,909
    Point:
    113
    Er der arrangeret forårsøl? Nå, men er selv i loungen i morgen lidt over middag :cool: - en Asientur venter...
     
  6. tbh

    tbh VIP medlem

    Beskeder:
    3,120
    "Synes godt om" modtaget:
    8,170
    Point:
    113
    Jeg venter stadig på et TR med asiana F.... Men god tur lyder spændende
     
    Senest redigeret: 19/5/15
    jefi99 "Synes godt om" dette.
  7. jefi99

    jefi99 Titanium VIP Member

    Beskeder:
    2,282
    "Synes godt om" modtaget:
    4,781
    Point:
    113
    Kom tidligere ;)
    Den er næsten færdig ;)
     
    Kristian og tbh "Synes godt om" dette.
  8. clager

    clager Platinum VIP medlem

    Beskeder:
    1,716
    "Synes godt om" modtaget:
    5,864
    Point:
    113
    Bliver meget interessant at følge med i info fra mange lande få af os kender. Men glæder mig da også til din Roskilde festival beretning 2015 på Connery.dk - kan kun blive endnu sjovere end de tidligere års artikler:)
     
    Senest redigeret: 19/5/15
    jefi99 "Synes godt om" dette.
  9. THammer

    THammer VIP medlem

    Beskeder:
    1,562
    "Synes godt om" modtaget:
    5,634
    Point:
    113
    Hvorfor vente til i morgen! Jeg sidder i Scandinavian Loungen nu...jeg giver en Gylden Dame :D
     
    Kristian og jefi99 "Synes godt om" dette.
  10. jefi99

    jefi99 Titanium VIP Member

    Beskeder:
    2,282
    "Synes godt om" modtaget:
    4,781
    Point:
    113
    Ja, bare rolig. Akkrediteringerne er i hus til RF15. Så må vi se om @Henrik Olsen giver den øl han lovede sidste år ;)
    For de uoplyste kan jeg informere om at @clager henviser til denne artikel
     
    Henrik Olsen, jakobv84, Kristian og 2 andre "Synes godt om" dette.
  11. Nicki Lolk Sørensen

    Nicki Lolk Sørensen VIP medlem

    Beskeder:
    2,250
    "Synes godt om" modtaget:
    6,518
    Point:
    113
    Fed tur. Bortset fra Kroatien er det stort set de lande i Europa jeg også mangler - hvis du lige smider Rumænien oveni. Nupper dog Makedonien i juni.

    God tur!
     
  12. jefi99

    jefi99 Titanium VIP Member

    Beskeder:
    2,282
    "Synes godt om" modtaget:
    4,781
    Point:
    113
    Ankom til lufthavnen med toget lidt i 8. Printede mit boardingkort i automaten, gik direkte til fasttrack og videre til loungen. Det gik lynhurtigt. Jeg flyver så sjældent med SAS, så jeg kan nærmest ikke huske sidst jeg gik igennem SAS fasttrack. Det er mindst et år siden.
    I loungen var alt som det plejede. Sad på min stamplads - den som James Bond engang havde taget, så jeg endte med at måtte sidde overfor ham.
    En kop kaffe, og lidt morgenbrød. Var faktisk en smule grumpy over at der kun var sådan nogle grove gulerodsboller. Tænkte at den svenske politiske korrekthed havde skåret igennem på en "vi alene vide hvad der er godt for dig"-måde. Men to ting: De smagte supergodt. Og lidt senere kom der faktisk den klassiske version med birkes på bordet.
    Selvom jeg faktisk synes at det er smart i app'en, at man kan downloade aviser og lidt magasiner, så kan jeg altså bedst li' den gamle version med tryksværte. Fik lusket mig Børsen, JP og Euroman i tasken.
    Morgenens højdepunkt var da en svensker ved siden af mig, da jeg skulle have en kop kaffe, lige skænkede sig selv en tredobbelt Gammel Dansk i et cognacglas.

    Går mod gaten om lidt...

    balkan1.jpg balkan2.png
     
    Beaglen, clager og THammer "Synes godt om dette"
  13. Kristian

    Kristian VIP medlem

    Beskeder:
    5,297
    "Synes godt om" modtaget:
    12,909
    Point:
    113
    @jefi99 - fuldstændig enig, jeg glemmer også altid det med at downloade aviser på App og så står mand er i gaten og ingen aviser, øv! Og ja, et magsin ryger der da også med i taksen, hvis jeg husker det... - og ja, Gammel Dansk er ikke, at foragte.. god tur!
     
    Beaglen "Synes godt om" dette.
  14. Rune

    Rune VIP medlem

    Beskeder:
    166
    "Synes godt om" modtaget:
    484
    Point:
    63
    Fed tur. Pusler selv med en herretur til Balkans partyhovedstad Beograd, og Georgien/Armenien står klart på "spandelisten" (eller hvad bucket list hedder på dansk).

    Glæder mig til at følge beretningen.
     
    Nicki Lolk Sørensen "Synes godt om" dette.
  15. jefi99

    jefi99 Titanium VIP Member

    Beskeder:
    2,282
    "Synes godt om" modtaget:
    4,781
    Point:
    113
    OY-KAY blev det til. Gammel Kingfisher maskine... IMAG1570.jpg
     

    Attached Files:

    clager "Synes godt om" dette.
  16. Flemming Poulsen

    Flemming Poulsen VIP medlem

    Beskeder:
    0
    "Synes godt om" modtaget:
    1
    Point:
    99
    God tur...
     
    jefi99 "Synes godt om" dette.
  17. jefi99

    jefi99 Titanium VIP Member

    Beskeder:
    2,282
    "Synes godt om" modtaget:
    4,781
    Point:
    113
    SK2831 CPH-SPU
    STD: 9:15 (ATD 9:26)
    STA: 11:25 (ATA: 11:29)
    OY-KAY (2006)
    Airbus 320

    Flyet skulle gå kl 9:15, så kl 8:50 forlod jeg loungen, på trods af at der stadig ikke stod ”go to gate” på skærmen.

    Jeg kom i tanker om, at jeg måske skulle hæve nogle Euro, ud fra en formodning om, at jeg nok skulle få brug for dem før eller siden. Gik ned til American Express, der havde en hæveautomat. De ville have 4775 kr for €600, så jeg trykkede på den røde knap, inden transaktionen var gennemført. På vej mod gate D103, opdagede jeg at Danske Bank havde en ATM midt i det hele. Prøvede den, og her ville de have kurs 7,54 plus et gebyr på 35 kroner. Jeg er ikke aktionær i den bank, så det afslog jeg også.

    Jeg havde inden turen faktisk spekuleret et kort øjeblik over, om Kroatien egentlig var med i Schengen, men ikke gidet at google det. Det var de så ikke, skulle det vise sig.

    I paskontrollen var der kun en enkelt sluse åben, men ikke særlig lang kø, og for første gang i lang tid blev jeg vinket igennem uden at få scannet mit pas. Den kvindelige betjent kiggede blot på mit pas i et par sekunder.

    Efter meget hurtigt lige at have skimmet at Heinemann ikke havde noget snold på tilbud, jeg gad at investere i, tog jeg rulletrappen op og gik mod gaten. Boarding var begyndt, så jeg ved ikke om der var priorityboarding for Plus og Guldkort. Jeg havde haft på fornemmelsen at den her afgang skulle være ret tyndt besat, og SAS havde da som nævnt også skiftet den planlagte A321'er ud med den mindre A320'er.

    Der var syv rækker med Plus, og de 42 sæder var besat af en polak (han sad med passet fremme) og to svenske damer. Fra række 8 og bagud, anslår jeg at loadfactoren var 90%. Havde håbet på at seatblock havde fungeret. Jeg havde 12D, men 12E var besat af en herre, der var i rejseselskab med 13DEF.

    12E-herren sov det meste af tiden, mens 12F sad og skrev notater. 12F gjorde åbenbart oprør mod optikernes ublu priser for dobbeltstyrke-briller, idet han havde læsebriller uden på de almindelige briller. Benpladsen på række 11 og 12 (nødudgange) er ok, uden at være imponerende (se billede). Række 12 er at foretrække, da du kan læne sædet tilbage. Det kan du ikke på række 11.

    Jeg tog imod tilbuddet om en kop kaffe (og senere refill), fra den utroligt smukke og smilende svenske stewardesse, der i øvrigt var i selskab med tre danske, mandlige cabin crews. Jeg blev faktisk lidt småforelsket i hende svenskeren. Om det var gengældt ved jeg ikke, men synes hun smilede lidt mere til mig, end til de andre.

    Det lod til at kabinen primært var fyldt af svenskere. På rækkerne bag mig blev der ivrigt indkøbt øl og Jägermeister.

    Det var et supercrew på turen. Crew kom konstant igennem kabinen for at sælge alkohol til de tørstige svenskere, men også for at byde på kaffe og te, fjerne skrald osv.
    De prøvede også at pushe parfume og andet fra ”taxfree”-vognen, men tror faktisk ikke de fik solgt noget som helst fra den vogn.

    Kaptajnen, en svensker, havde rapporteret om modvind, og informerede os, da vi var over Prag, om ruten, der derfra fortsatte via Graz ned mod Split. Ligeledes kunne han med glæde berette om 24 grader i Split.
    Vi landede næsten on-time.

    balkan3.jpg balkan4.jpg
     
    Senest redigeret: 22/5/15
    Beaglen, Ekeren, THammer og 3 andre "Synes godt om" dette.
  18. jefi99

    jefi99 Titanium VIP Member

    Beskeder:
    2,282
    "Synes godt om" modtaget:
    4,781
    Point:
    113
    balkan5.jpg

    Efter landing kunne vi forlade flyet både fra forreste og bagerste dør, og vi blev modtaget af en herre i gul vest, der som en anden skolepatrulje lige holdt os tilbage indtil trafikken tillod at vi kunne gå mod terminalbygningen. Hurtigt gennem paskontrol og told (jeg rejser uden indchecket bagage), hen og hæve nogle lokale penge. Lufthavnen er meget kompakt (med 1,75 mio. årligt rejsende er den mindre end Billund og Malmö-Sturup, men større end Aalborg), og airside består af utallige biludlejningsskranker (12-15 stykker, anslår jeg), og i den fjerneste ende spottede jeg en kiosk, som jeg begik mig imod, da jeg var ved at dø af tørst. De solgte primært blade, men også snacks og is. Men ingen drikkevarer. Meget mærkeligt, men jeg gik udenfor og så at bussen ind til byen var ved at køre, så jeg hoppede ombord. Det koster 30 kuna (hvilket meget praktisk svarer til cirka 30 danske kroner). En taxa koster 220-270 havde jeg læst mig til. Bussen afgik kl 11:50, og vi var downtown 35 minutter senere. Jeg tog det eneste sæde med "unlimited" benplads (se billede).
    balkan6.jpg balkan7.jpg balkan8.jpg
     
    alexanderln, asf, Baadsgaard og 3 andre "Synes godt om" dette.
  19. jakobv84

    jakobv84 Popcorn VIP medlem

    Beskeder:
    3,760
    "Synes godt om" modtaget:
    8,837
    Point:
    113
    Bliv endeligt ved. Fik også læst dine roskilde beretninger; god underholdning!
     
    jefi99 "Synes godt om" dette.
  20. Christian Løn

    Christian Løn VIP medlem

    Beskeder:
    229
    "Synes godt om" modtaget:
    391
    Point:
    63
    @jefi99 - fantastisk RF14 dagbog, jeg ser frem til RF15 dagbogen:)
     

Del denne side