Københavns Lufthavn gør det billigere for flyselskaber at have ruter til og fra lufthavnen. Taksterne for flyselskaber sænkes med 10 procent fra april 2018, oplyser lufthavnen.
Det er et skridt i den rigtige retning, men det kunne være interessant at se, hvor meget det egentlig betyder for det enkelte flyselskab i konkrete tal. CPH skriver noget vagt, at det gennemsnitligt svarer til "at flyselskaber, der benytter lufthavnen, kommer til at betale 10% mindre i gennemsnit", men særligt takster for på højfrekvente feederflyvninger mellem de regionale lufthavne og CPH falder med 35 %. Det må jo så omvendt betyde, at selskaber der ikke har disse højfrekvente feederflyvninger ikke komme til at opleve mærkbare fald i taksterne (et sted mellem 0 og 10 %), og det harmonerer vel ikke så godt med ambitionen om at tiltrække flere langruter (ud over dem fra SAS). SAS, Norwegian, og andre mindre danske aktører er jo nok dem som får mest gavn af denne takstnedsættelse, og det er vel også fra dem, at kritikken har været størst. Man kunne i det mindste håbe på, at det får SAS til at vende blikket tilbage på CPH, når der engang skal planlægges nye langruter ud af Scandinavien.
SK og DY/D8 er vel også nogle af de største kunder i CPH så det hænger jo nok meget godt sammen. Derudover er de nok også dem der har de største problemer i konkurrencen med andre selskaber, SK i særdeleshed, når det handler om lønsomhed på grund af det høje skandinaviske omkostningsniveau. Nu mangler vi så bare at se om det også manifesterer sig i lavere billetpriser, eller pengene forsvinder ned i ejernes lommer... Jeg ville være noget forundret hvis ikke dette får SK til at overveje CPH nærmere i fremtiden mht. langruter. Dette i kombination med den forventede flyskat i Sverige der vil lægge 400 Svesetas på en billet til USA og Asien, burde vel kunne få Gustafson & Co til at kigge mod København selvom der er langt fra Frösundavik.
Tænker præcis det samme. Synes det giver god mening med at sænke taksterne på "de højfrekvente (regionale) ruter" - men undrer mig over at man ikke også går målrettet efter "frekvente IC ruter". Her halter CPH jo også bagud af dansen.
Men er CPH ikke, for nuværende i hvert fald, noget presset på kapacitet, eller hvordan ser det egentlig ud med det?
Hvis man ser på flykapacitet, så er der masser af ledige slots. Noget andet er hvad lufthavnen kan rumme af passagerer i terminalerne. Men der skulle jeg mene der også er et stykke vej endnu - om end ikke altid lige behageligt.
Hvis referencen er gågaden / strøget en lørdag formiddag i december, er der stadig meget plads i lufthavnens butikker.