Kontanthævning: Valutatillæg 10,49%

Poster i 'ANDRE PROGRAMMER (BIL, KREDITKORT M.M.)' oprettet af Henry, 24/4/16.

  1. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,400
    "Synes godt om" modtaget:
    12,806
    Point:
    113
    I udlandet får man sommetider valget mellem at blive faktureret i danske kroner eller den lokale valuta, når man bruger sit danske kreditkort. Jeg ved, at det er noget dyrere at betale i danske kroner. Men hvor meget?

    Jeg fandt denne "kvittering" i en pengeautomat (har lige klippet lidt oplysninger fra i toppen). Her lægger ejeren af pengeautomaten lige 10,49% oveni. Dette er meget "aktionær-venligt".

    IMAG0046.jpg
     
    Daniel K, Ulrik og isolCBflyer "Synes godt om dette"
  2. tbh

    tbh VIP medlem

    Beskeder:
    3,120
    "Synes godt om" modtaget:
    8,170
    Point:
    113
    Det eneste der overrasker er at de skriver det så pænt på kvitteringen. Jeg har én gang været ude for at det kunne betale sig, men det var nok fordi valutakursen tog et ryk opad.
    Udover det er det vist generelt kun noget jeg ville anbefale hvis det var firmaet der betaler og man skal have lidt ekstra point med... Og så alligevel...
     
  3. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,400
    "Synes godt om" modtaget:
    12,806
    Point:
    113
    Jeg har generelt den holdning, at jeg har samme påpasselighed med firmaets penge, som det var mine egne.

    Har været 19 år i den internationale afdeling (med 120 - 160 rejsedage om året eller udstationeringer), og er i denne periode kun kaldt ind én gang til en mellemleder, der ikke ville godkende en regning på aftensmad. Jeg gad ikke diskutere en regning på 200 - 250 kroner (i København), så min melding var klar: "Jeg betaler selv, men så vil jeg bede dig om at tage emnet op på næste afdelingsmøde, så det er klart for alle, at sådanne regninger ikke godkendes."

    Og jo, så kunne regningen naturligvis godkendes. Jeg fandt i øvrigt aldrig ud af, hvorfor jeg blev indkaldt til samtale. :confused:
     
    Kenneth K og Ulrik "Synes godt om" dette.
  4. jakobv84

    jakobv84 Popcorn VIP medlem

    Beskeder:
    3,760
    "Synes godt om" modtaget:
    8,837
    Point:
    113
    Jeg er overordnet set enig, dog med den nuance at jeg nok er lidt hurtigere til at ofre firmaets penge på komfort end jeg er mine egne. Forskellen er ganske simpelt at når jeg rejser på firmaets vegne giver jeg afkald på komfort og tid med familien og så stiger min bundgrænse for hvad der er ok (hotel standard, madkvalitet, osv.) lidt. Derudover er det tit lange dage hvor man er "på" og så synes jeg investeringen i komforten når man ikke er, er rimelig.
     
    jefi99, Ulrik og tbh "Synes godt om dette"
  5. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,400
    "Synes godt om" modtaget:
    12,806
    Point:
    113
    For mig, gælder det specielt ved valg af afrejse-lufthavn (for os I Aarhus står valget mellem Aarhus, Billund og sommetider Hamborg eller København) og rejsetidspunkt. Jeg bruger gerne lidt af firmaets penge for at en længere nattesøvn - eller komme tidligere hjem.

    Og det er naturligvis helt accepteret af chefen.
     
    Ulrik "Synes godt om" dette.
  6. Daniel K

    Daniel K VIP medlem

    Beskeder:
    404
    "Synes godt om" modtaget:
    918
    Point:
    93
    Avv...- som privatrejsende er det nemt nok at undgå de værste fælder i EU lande så længe man vælger € som valuta, men i andre lande kommer der "flødeskum på toppen" ved at kursen er markant forskellig afhængig af hvilken bank ATM du vælger.
    Jeg oplevede at ved kontant hævning på omkring 2.000 DKK på Visa DK i Tyrkiet kunne forskellige ATMer give en forskel på op til 150 DKK.
     
    Henry og Ulrik "Synes godt om" dette.
  7. *flyer

    *flyer Sjeff

    Beskeder:
    245
    "Synes godt om" modtaget:
    631
    Point:
    93
    Jeg laver gerne et par "stikprøver", når jeg er afsted og sammenligner beløbet på terminalen (lokal valuta / DKK) med MasterCard-regningen ved hjemkomst. I den forbindelse er det ikke uhørt med en forskel på 6-8 % - dog oftere 6 end 8. 10,49 % lyder helt uhørt dyrt!
     
  8. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,400
    "Synes godt om" modtaget:
    12,806
    Point:
    113
    Jeg har lige tjekket valutatillægget på mine kort:
    • Visa dankort: 1% på europæiske valutaer (de mener nok valutaer i EU lande), 1,5% på andre landes kurser.
    • Mastercard (SAS Eurobonus): 1,5% i Europa (det ser ud som om, det er EU lande), 2% udenfor Europa
    • Diners (SAS Eurobonus): 2%
    Så banken i Tjekkiet har taget godt ved (de har i øvrigt deres automater inde i lufthavnen, så de kan fange passagererne inden de kommer ud i ankomsthallen, og på forskellige hoteller)
     
    *flyer "Synes godt om" dette.
  9. PeterA

    PeterA VIP medlem

    Beskeder:
    1,244
    "Synes godt om" modtaget:
    3,059
    Point:
    113
    Ublu kreditkortgebyrer er virkelig noget som kan få mig op i det røde felt. Fair nok, at transaktioner koster et par procent, når man samtidig får nogle fordele, men når gebyrerne nærmer sig tyveri ved højlys dag (uden man får særlige fordele), så bliver man gal.

    Det er en total jungle og man skal virkelig være på vagt. Noget der også irriterer mig er den praksis som man efterhånden har set i mange år i Thailand med at den lokale bank også lige skal have sin del af kagen ud over de 30 kroner i hævegebyr. Hermed kommer en hævning altså pludselig til at koste ganske mange penge : 2x hævegebyr (dansk + lokal) + overhead på valutakursen.

    Af samme årsag har jeg en lokal bankkonto i de lande jeg kommer meget. Det kræver lidt planlægning, men man slipper lidt billigere på gebyrfronten.
     
  10. clager

    clager Platinum VIP medlem

    Beskeder:
    1,716
    "Synes godt om" modtaget:
    5,864
    Point:
    113
    Kontanthævninger i ATM:

    I Thailand er Citibank den eneste bank der ikke lægger lokalt hævegebyr
    på THB 200 ovenpå det ønskede beløb - brug fx. Bangkok filialen på Suk21/Asoke hvis du vil undgå gebyrgribbene

    I USA lægger Citibank til gengæld US$3 oveni hver kontanthævning men det er vist det helt normale i US når man hæver på danske Visa/Master kort - eller kender I steder hvor man undgår de 3 dollar

    I Europa har Travelex ATMer i mange lufthavne men er samtidig de værste synderne med gebyrer og omvekslingskurser
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  11. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,400
    "Synes godt om" modtaget:
    12,806
    Point:
    113
    Helt enig, men jeg vil bare gerne have alle omkostninger oplyst, før jeg hæver pengene. Så kan jeg altid vælge at lade være, hvis jeg synes det er for dyrt.

    Jeg betaler mest muligt med kort - men der er jo altid nogle småindkøb, som ikke kan betales med kort. Alternativet til at hæve penge til kontantbetaling vil oftest være at tage kontanter med hjemmefra (EUR eller USD) og veksle disse til lokal valuta. Men det er jo heller ikke gratis.
     
  12. alexanderln

    alexanderln Cakespade member

    Beskeder:
    2,358
    "Synes godt om" modtaget:
    5,807
    Point:
    113
    Har aldrig hævet i udlandet med dankort. Hæver lidt hjemmefra (i Danske el Jyske Bank, gratis) og prøver at betale det meste med kort udenfor.
    Har også en del udlandske venner og plejer gerne at veksle med dem når de er på besøg i DK. Det er en dejlig måde at få udvekslet gebyrfri valuta :)
     
  13. jakobv84

    jakobv84 Popcorn VIP medlem

    Beskeder:
    3,760
    "Synes godt om" modtaget:
    8,837
    Point:
    113
    Jeg vil nu sige jeg en enkelt gang er blevet reddet af et ATM fee. Det var simpelthen så ublu dyrt (husker det som $15 ATM fee) at jeg i min kæmpebrandert trykkede NO og beholdt mine penge på kontoen. OK det reducerede interessen fra det kvindelige selskab, men det var nok altsammen for det bedste...
     
    jefi99, THammer, isolCBflyer og 6 andre "Synes godt om" dette.

Del denne side