Madrid

Poster i 'DESTINATIONER' oprettet af Peter F., 5/4/19.

  1. Peter F.

    Peter F. VIP medlem

    Beskeder:
    590
    "Synes godt om" modtaget:
    1,771
    Point:
    93
    es.png
    Medio maj går turen til Madrid på forlænget weekend. Indkvartering er på Calle Gran Via, hvilket skulle være ganske centralt.
    Madrid har vi aldrig været i, så derfor er mit spørgsmål i dette alvidende forum, hvad der kan gives af anbefalinger til oplevelser; seværdigheder, bydele, spisesteder osv.
    Glæder til at høre fra tidligere Madrid farende forumnister! :)
     
    T4L og Henry "Synes godt om" dette.
  2. T4L

    T4L VIP medlem

    Beskeder:
    1,061
    "Synes godt om" modtaget:
    4,507
    Point:
    113
    Desværre har jeg ikke været i Madrid (endnu forhåbentlig). Inden jeg rejser til en ny by, kan jeg godt lide at læse noget skønlitteratur der handler i eller om byen. Især Dan Brown er jeg stor fan af. Hvis jeg skulle til Madrid, ville jeg genlæse hans bog "Origins". Det var måske en ide? I hvert fald glæder jeg mig til på et tidspunkt at læse om jeres erfaringer og oplevelser i Madrid.:)
     
    Peter F., Ulrik og Henry "Synes godt om dette"
  3. isolCBflyer

    isolCBflyer VIP medlem

    Beskeder:
    1,403
    "Synes godt om" modtaget:
    5,874
    Point:
    113
    Har kun været i Madrid et par gange på job, og en enkelt gang med fruen. Men vi tabte vore hjerter til byen, og vil helt klart hellere til Madrid end f.eks. Barcelona på forlænget weekend.

    Jeg har ikke en skid 'greb' på byen, det er nogle år siden, men kan da komme med få inputs som jeg husker den.

    Den store Plaza Mayor er et stort trækplaster. Dyrt at spise, men nu alligevel en ok oplevelse med fin stemning. Men det er til den turistede side, det er turister som kigger på turister. Blev dog alligevel hevet der hen ad en lokal dengang.

    Han viste mig heldigvis også noget mere spansk lokalt og totalt hyggeligt gade smækfyldt med tapas restauranter som hedder Calle Cava Baja:
    https://goo.gl/maps/1j8NiSb4Qyx
    Calle baja - 1.jpg

    De har også nogle 'torvehaller' som havde totalt god stemning alle aftener vi var der. Gik forbi fra hotellet ned mod operaen hvor der i øvrigt var et leben uden lige.
    Mercado de San Miguel hedder det.
    https://goo.gl/maps/EYdk6Y1AXio

    Der skulle efter sigende være en masse imponerende museer, det fravalgte vi pga. tiden.
    Ellers dryppede vi bare rundt i byen på gåben og det var fantastisk. En flot park at slentre rundt i er Parque Del Buen Retiro, Retiro parken på dansk ;).

    Husk Lufthansa gruppen har billige business biletter til MAD for lige knap 3000kr året rundt stort set. Du kan ret sikkert finde en kort connection så det behøver ikke tage meget længere med det stop, og med væsentligt bedre service end hvad man ellers finder herfra DK.;)
    God tur.
     
    jespersm, SophieHendriksen, obs og 11 andre "Synes godt om" dette.
  4. jespersm

    jespersm VIP medlem

    Beskeder:
    666
    "Synes godt om" modtaget:
    1,991
    Point:
    93
    Madrid er en rigtig dejlig og autentisk by. Ud over det allerede nævnte, kan jeg varmt anbefale en guidet gåtur (gratis) https://www.freetour.com/madrid
     
    SophieHendriksen, T4L, Henry og 2 andre "Synes godt om" dette.
  5. Peter F.

    Peter F. VIP medlem

    Beskeder:
    590
    "Synes godt om" modtaget:
    1,771
    Point:
    93
    Så er Madrid gjort, og jeg kan kun komme med de bedste anbefalinger! Rigtig dejlig by, livlig uden at være proppet som Barcelona, Amsterdam med flere. Dertil fredelig og tryg at færdes i, også om aftenen. Nærmest umuligt ikke at spise godt.
    Tak til @isolCBflyer for mange gode råd, f.eks. om Calle de la Cava Baja, hvor vi spiste de to sidste aftener. Med masser af gode spanske restauranter, men i kvarteret lige uden for turistfælderne.
    Vi mødtes med en god veninde, som bor og arbejder på 3. år i byen. Hun gav den gerne som guide, så det var jo luksus. Bl.a. kendte hun vejen til mange tag-barer, som ikke altid er lige nemme at finde, f.eks. denne, hvor man går ind af en helt anonym opgangsdør på Calle Gran Via 44, drej til højre, et par trin ned (pas på hovedet) og nogle trin op og til venstre, hvor man tager en elevator til 9. sal. Og endelig trappen til 10. sal, hvor baren findes. Der sad vi så en 3 timer og nød øl og udsigten :D
    Retiro parken nød vi også flere gange, når vi havde brug for at slappe af i fred og ro. Om søndagen er her dog et leben, når madrilenerne har fri og hygger sig. Og den botaniske have lige ved siden af er også et besøg værd.
    Af museer var vi kun på Reina Sofia, hvor man blandt meget andet kan se Guernica. Spændende museum.
     
    Senest redigeret: 26/5/19
    clager, Calle77, Jeblin og 7 andre "Synes godt om" dette.
  6. SophieHendriksen

    SophieHendriksen #Forstadsfruen

    Beskeder:
    2,184
    "Synes godt om" modtaget:
    8,806
    Point:
    113
    Gode meldinger, det vil jeg skrive mig bag øret, da jeg har en veninde der flytter dertil næste år :)
     
    Henry "Synes godt om" dette.

Del denne side