Medbringe knive i check-in baggage??

Poster i 'BONUSBILLET & REJSEHJÆLP' oprettet af alexanderln, 14/10/16.

  1. alexanderln

    alexanderln Cakespade member

    Beskeder:
    2,358
    "Synes godt om" modtaget:
    5,807
    Point:
    113
    Måske et lidt dumt spørgsmål, men da min kæreste er flyttet til England og knivene i hendes lejemål er ringe, har jeg tænkt mig at tage nogle af vores køkkenknive med over her næste fredag + tilhørende knivblok. Synes den danske våbenlov er ude af proportioner, derfor er jeg i tvivl om jeg må have knivblok + knive i en check-in baggage i lufthavnen?!?
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  2. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,381
    "Synes godt om" modtaget:
    12,762
    Point:
    113
    Har selv fragtet store køkkenknive til Serbien for et par år siden - og fik dem med hjem ved årsskiftet uden problemer. Rejste med SAS & Lufthansa.

    Jeg havde dem i den originale emballage fra isenkræmmeren - og det kan anbefales, så snitter de i hvert fald ikke i andre ting i kufferten. Knivblokken kan ligge i et hjørne af kufferten.

    På normale rejser, har jeg normalt også altid en almindelig gaffel & kniv, en lille grøntsagskniv og en proptrækker. Så kan jeg altid klare mig på hotelværelset. Det sæt pakker jeg normalt ind i en avis, som tit bliver lidt laset.

    Og alt ligger i kufferten, som er tjekket ind.
     
    Beaglen, Michael Wahl, Henrik Olsen og 2 andre "Synes godt om" dette.
  3. SebastianBruun

    SebastianBruun Persona non grata.

    Beskeder:
    2,069
    "Synes godt om" modtaget:
    4,833
    Point:
    113
    Når vi er i Italien har vi som regel en 'spejderkniv' i kufferten. Så kan man klare sig hvis man skulle falde over lidt brød og en god ost. :)
    Det har aldrig givet problemer ved indcheck af bagage.

    Man skal blot være opmærksom på, at der ved nogle af museerne er 'lufthavnscheck' af gæster og deres tasker!
    Dét kan give problemer. :oops::(:mad::eek:
     
    Beaglen, Michael Wahl, Henry og 1 anden person "Synes godt om dette".
  4. SophieHendriksen

    SophieHendriksen #Forstadsfruen

    Beskeder:
    2,184
    "Synes godt om" modtaget:
    8,806
    Point:
    113
    Det er egentlig transporten til lufthavnen, som nok vil være det reelle problem og ikke selve flyvningen.

    Som udgangspunkt må man ikke bare køre rundt med knive på størrelse med køkkenknive. Det har tidliger skabt problemer i forhold til professionelle, f.eks. kokke, hvor det er meget normalt, at man har sit eget knivsæt, som man fragter rundt til og fra arbejde mm. Ligesom det også som udgangspunkt er et problem at fragte knive til og fra slibning som privatperson. Særligt omkring svinkærinder er loven helt i skoven, men man har nu ændret i fortolkningen af disse mindre skrapt.

    Se denne fine gennemgang fra politiet af Knivloven med forklaringer til almindelige mennesker: https://www.politi.dk/da/servicemenu/baggrund/Vaabenloven_knive.htm

    Hovedspørgsmålet er om din besiddelse af knivene er "anerkendelsesværdigt". Som udgangspunkt vil det være helt i orden f.eks. at købe en kniv og bringe den hjem (i originalemballage). Det vil aldrig være okay at have den "let tilgængelig" liggende i bilen (handskerum f.eks.).

    Så, hvis du pakker knivene godt ind i midten af kufferten allerede derhjemmefra, så tænker jeg at du kan slippe afsted med et anerkendelsesværdigt formål uden at ryge ind og spjælde :)
     
    Beaglen, tbh, Henry og 1 anden person "Synes godt om dette".
  5. SophieHendriksen

    SophieHendriksen #Forstadsfruen

    Beskeder:
    2,184
    "Synes godt om" modtaget:
    8,806
    Point:
    113
    BTW har jeg set folk med knivsæt i Security (jo, den var god nok), blive bedt om at pakke dem i check-in baggage, så den del er jeg enige med de andre skribenter her om ikke burde volde problemer.
     
    Henry og alexanderln "Synes godt om" dette.
  6. SebastianBruun

    SebastianBruun Persona non grata.

    Beskeder:
    2,069
    "Synes godt om" modtaget:
    4,833
    Point:
    113
    Been there, done that.:oops: Men det er manne år siden, så det var ikke mig du så, og detaljerne var lidt anderledes (og sjovere)
     
    tbh, asf, Henry og 1 anden person "Synes godt om dette".
  7. SophieHendriksen

    SophieHendriksen #Forstadsfruen

    Beskeder:
    2,184
    "Synes godt om" modtaget:
    8,806
    Point:
    113
    Det var en større familie, der umiddelbart så meget pakistanske ud i både udseende og påklædning, så dit navn taget i betragtning tænker jeg heller ikke helt det var dig :D
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  8. SophieHendriksen

    SophieHendriksen #Forstadsfruen

    Beskeder:
    2,184
    "Synes godt om" modtaget:
    8,806
    Point:
    113
    Men vi skal da høre den sjove historie nu!!
     
    tbh, *flyer, Henry og 2 andre "Synes godt om" dette.
  9. SebastianBruun

    SebastianBruun Persona non grata.

    Beskeder:
    2,069
    "Synes godt om" modtaget:
    4,833
    Point:
    113
    Vi er omkring 1980. Altså før der var bro over Storebælt, og der var stort set timedrift på ruten til Tirstrup (som lufthavnen hed da!)

    Kom man for tidligt til sit fly, og der var plads på et tidligere, hoppede man bare om bord, ikke så meget bureaukrati! :cool:

    Da SAS-medarbejderen checkede min dag-rygsæk (manuelt :)) fandt han til vore begges forbløffelse en spejderkniv :oops: – jeg har åbenbart været i skoven i weekenden.

    Vi var enige om, at den principielt ikke burde være i kabinen, så han fandt en lille hvid papæske, og så blev den sat på bagagevognen (ja, bagage blev blot af den rejsende sat på en vogn, ikke så meget bøvl med det.) Jeg tror ikke vi gad sætte navn på, for i Indenrigs blev bagagen kørt til den enkelte afgangshal, så ingen risiko for blanding.

    Og fra flyet kunne jeg så fornøjet se, da bagagevognen blev kørt ud til læsning – indeholdende ét styk bagage; en fin lille hvid papæske.:) (Det var et ikke særligt fyldt formiddagsfly, så nok ingen transitpassagerer.)

    Og i indenrigs i Kastrup kørte de som altid ud med en traktor og et par vogne – og kom tilbage med én papæske.:p:p

    Hvad jeg gjorde på hjemturen husker jeg ikke, formentlig har jeg sat rygsækken på bagagevognen.
     
    Nicki Lolk Sørensen, Baadsgaard, mhsalv og 10 andre "Synes godt om" dette.
  10. SophieHendriksen

    SophieHendriksen #Forstadsfruen

    Beskeder:
    2,184
    "Synes godt om" modtaget:
    8,806
    Point:
    113
    Må ha' været et fantastisk syn med traktoren der kommer kørende med en lille hvid æske og intet andet :D
     
    mhsalv, asf, Michael Wahl og 1 anden person "Synes godt om dette".
  11. SebastianBruun

    SebastianBruun Persona non grata.

    Beskeder:
    2,069
    "Synes godt om" modtaget:
    4,833
    Point:
    113
    Jeps, et yndigt syn. Det mest surrealistiske var i Indenrigs, hvor de som altid kørte hen til døren, spændte traktoren fra (svjh) og skubbede begge vogne ind i hallen - med een lille hvid æske.o_O
    Jeg ville nok tage æsken under armen, gå ind i hallen og råbe 'hvis er den her?'
     
    mhsalv, SophieHendriksen, isolCBflyer og 1 anden person "Synes godt om dette".

Del denne side