Medicin med hjem fra USA?

Poster i 'INSIDEFLYER DK - LOUNGE' oprettet af Rikke Haugen Olsen, 23/9/16.

  1. Rikke Haugen Olsen

    Rikke Haugen Olsen VIP medlem

    Beskeder:
    309
    "Synes godt om" modtaget:
    705
    Point:
    93
    Hej med jer kloge hoveder. Når jeg tager til USA tager jeg ofte medicin med hjem til folk derhjemme. Fx sovepiller, nogle specielle øjendråber og noget gigtmedicin man ikke kan få derhjemme. I USA er det håndkøb men hvordan ved jeg om jeg overhovedet må tage det med hjem? Det er umiddelbart primært gigtmedicinen jeg kunne bekymre mig for uden at jeg selv aner hvad det faktisk er. Det hedder glucosamin. Er der nogen der har et bud på, hvordan jeg finder ud af det? o_O
     
    PENSIONISTEN "Synes godt om" dette.
  2. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,381
    "Synes godt om" modtaget:
    12,762
    Point:
    113
    For mig at se, er det vigtigste hvordan medicinen virker (specielt sammen med andre typer medicin) - og hvordan patienten har det.

    Jeg vil foreslå, at du tager en snak med din læge (eller rettere, den som bruger din medicin tager en snak med lægen). Lægen kender formentlig ikke de enkelte handelsmærker - men når han kikker på indlægssedlen, vil han kunne identificere aktivstoffet (som jo ofte er de samme på tværs af firmaer).

    Og så må lægen kunne rådgive om:
    • Dosering
    • Om det kan tages sammen med anden medicin (og evt rette doseringen i andre recepter)
    • Rådgivning om bivirkninger
     
  3. SebastianBruun

    SebastianBruun Persona non grata.

    Beskeder:
    2,069
    "Synes godt om" modtaget:
    4,833
    Point:
    113
    Vær også opmærksom på, at du risikerer at blive opfattet som 'parallelimportør'; hvis du f.eks. køber ekstra medicin hjem og sælger til kolleger. Parallelimport kræver svjh tilladelse fra Sundhedsstyrelsen.

    Og specielt ved gigtmedicin skal du desuden sikre, at medicinen kan tåle frost, hvis det ligger i det indcheckede bagage. Andet gigtmedicin skal opbevares køligt, så det kan nemt blive kompliceret :oops:
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  4. PENSIONISTEN

    PENSIONISTEN PENSIONISTEN EBD

    Beskeder:
    1,558
    "Synes godt om" modtaget:
    6,712
    Point:
    113
    @Rikke Haugen Olsen - Prøv at gå ind på "Privates indførsel af medicin", hvor der er et link, der hedder "Spørg om indførsel" (lægemiddelstyrelsen).
     
    Rikke Haugen Olsen, *flyer og Henry "Synes godt om dette"
  5. clager

    clager Platinum VIP medlem

    Beskeder:
    1,716
    "Synes godt om" modtaget:
    5,864
    Point:
    113
    Glucosamin kan købes i danske helsekost butikker for en mindre formue, jeg plejer at købe det hjem fra UK på nettet
    Naturesbestonline.co.uk
    Du får ingen problemer med det i tasken fra US

    Handler også i drugstores som CVS og Walgreens til eget og andres forbrug og sparer en masse ift DK
     
    Senest redigeret: 25/9/16
    Rikke Haugen Olsen, Ulrik og Henry "Synes godt om dette"
  6. *flyer

    *flyer Sjeff

    Beskeder:
    245
    "Synes godt om" modtaget:
    631
    Point:
    93
    Meget snak - ikke så meget fakta ;)
    Jeg har selv haft lejlighed til at undersøge problemstillingen. Reglerne er som følger:


    Private må som udgangspunkt ikke indføre lægemidler* jf. § 3 i bekendtgørelse om privates indførsel af lægemidler (PIL).

    Fra EU/EØS-lande må privat dog medbringe lovligt indkøbte lægemidler til personlig brug jf. PIL § 4, stk. 1.

    Fra lande uden for EU/EØS må der højest medbringes lægemidler til 3 måneders forbrug jf. PIL § 4, stk. 2.

    Dertil er der visse lægemidler (euforiserende stoffer) som
    1) ikke må indføres, selvom de er lovligt indkøbte (PIL § 6), eller
    2) kun må indføres i meget begrænset mængde (PIL § 7, stk. 1 og 2).
    *Ved lægemiddel forstås enhver vare, der præsenteres som et egnet middel til behandling eller forebyggelse af sygdomme hos mennesker eller dyr, eller der kan anvendes i eller gives til mennesker eller dyr enten for at genoprette, ændre eller påvirke fysiologiske funktioner ved at udøve en farmakologisk, immunologisk eller metabolisk virkning eller for at stille en medicinsk diagnose jf. § 2, stk., a og b i lægemiddelloven.


    I praksis...:
    – Er det et lægemiddel i lægemiddellovens forstand? Kun lægemidler er omfattet af PIL.

    Under forudsætning af at det er et ikke-euforiserende lægemiddel som indføres:
    – Er lægemidlet til personligt brug? Der må kun indføres lægemidler til personligt brug.

    – Er lægemidlet lovligt indkøbt? Recept og/eller kvittering vil være et stærkt indicium for, at lægemidlet er lovligt indkøbt.

    – Hvorfra indføres lægemidlet? Det er bestemmende for hvor store mængder der må indføres.



    OBS: Passerer du et 3. land på rejsen til Danmark, skal du være opmærksom på, hvilke særlige regler de(t) pågældende land(e) har for indførsel af lægemidler.


    Ved tvivl kan man få vejledning hos Lægemiddelstyrelsens PIL-team: http://laegemiddelstyrelsen.dk/da/apoteker/privates-indfoersel-af-medicin/spoerg-om-indfoersel
     
    Senest redigeret: 23/9/16
    mhsalv, SophieHendriksen, PENSIONISTEN og 5 andre "Synes godt om" dette.
  7. Rikke Haugen Olsen

    Rikke Haugen Olsen VIP medlem

    Beskeder:
    309
    "Synes godt om" modtaget:
    705
    Point:
    93
    @Henry
    Bare lige for god ordens skyld. Det er ikke til mig. :)
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  8. Rikke Haugen Olsen

    Rikke Haugen Olsen VIP medlem

    Beskeder:
    309
    "Synes godt om" modtaget:
    705
    Point:
    93
    Sm
    Smukt. Det var præcis det jeg skulle bruge. :)
     
    isolCBflyer "Synes godt om" dette.
  9. Rikke Haugen Olsen

    Rikke Haugen Olsen VIP medlem

    Beskeder:
    309
    "Synes godt om" modtaget:
    705
    Point:
    93
    Jeg
    Jeg sælger det bestemt ikke. Jeg er den gode giver.
     
    Nielspg, Henry og isolCBflyer "Synes godt om dette"
  10. Nicki Lolk Sørensen

    Nicki Lolk Sørensen VIP medlem

    Beskeder:
    2,250
    "Synes godt om" modtaget:
    6,508
    Point:
    113
    Husk også at du max. må købe for 3.250 kroner varer i USA, som du tager med hjem. Det lyder som om, du vil købe en del, og det vil jo nok være tydeligt, at det ikke er noget, du har haft med fra Danmark.

    https://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1649690
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  11. Rikke Haugen Olsen

    Rikke Haugen Olsen VIP medlem

    Beskeder:
    309
    "Synes godt om" modtaget:
    705
    Point:
    93
    Ah ja. Det er sandt. Jeg køber måske for 2.000. Det ser bare så heftigt ud, når man kun har håndbagage og den primært består af piller og cremer.;)
     
    Henry, RasmusH og isolCBflyer "Synes godt om dette"
  12. SophieHendriksen

    SophieHendriksen #Forstadsfruen

    Beskeder:
    2,184
    "Synes godt om" modtaget:
    8,806
    Point:
    113
    Jeg er mest imponeret over, at du i kan være i USA og *kun* købe medicin med hjem :rolleyes:

    Selvom det lyder til du har godt styr på hvad du tager med hjem, så vil jeg lige gøre opmærksom på, at nogle af de virksomme stoffer i f.eks. smertestillende medicin godt kan hedde noget andet i USA end i DK og være det samme. F.eks. hedder Paracatemol noget andet end i USA. Hvis man som mig er allergisk overfor Paracatemol, så får man sig lidt af en ubehagelig overraskelse ved at købe Tylenol selvom der ikke er "Paracatemol" på deklarationen :eek:
     
    Ulrik, Henry og isolCBflyer "Synes godt om dette"
  13. jakobv84

    jakobv84 Popcorn VIP medlem

    Beskeder:
    3,760
    "Synes godt om" modtaget:
    8,837
    Point:
    113
    Ja google/wikipedia og dobbelttjek den slags er en god ide. Paracetemol går i USA under acetaminophen.
     
    Henry, Rikke Haugen Olsen og SophieHendriksen "Synes godt om dette"
  14. Rikke Haugen Olsen

    Rikke Haugen Olsen VIP medlem

    Beskeder:
    309
    "Synes godt om" modtaget:
    705
    Point:
    93
    Jeg er en mærkelig kvinde Sophie. Jeg hader shopping. ;) Jeg har en sød personlig shopper i magasin der ordner det der for mig et par gange om året. Det tager hende under en time hver gang. Det kan anbefales.
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  15. SophieHendriksen

    SophieHendriksen #Forstadsfruen

    Beskeder:
    2,184
    "Synes godt om" modtaget:
    8,806
    Point:
    113
    Jeg kender faktisk en del kvinder, som ikke er spor interesseret i shopping, så jeg tror ikke, du skal føle dig så mærkelig :)
     
    Henry og Rikke Haugen Olsen "Synes godt om" dette.

Del denne side