Milage run? - Komplet newbie

Poster i 'BONUSBILLET & REJSEHJÆLP' oprettet af Claus64, 24/5/16.

  1. Claus64

    Claus64 Nyt medlem

    Beskeder:
    12
    "Synes godt om" modtaget:
    19
    Point:
    3
    Hej,

    Først, tak for et spændende forum og en god side.

    Jeg startede med at samle point for et par år siden og har nu 72.624 point hos SAS og 13.000 Avios hos BA

    I den nuværende optjeningsperiode har jeg optjent 14.250 point og mangler således 5.750 for at nå op på Sølv-niveau. Min kvalificeringsperiode går til den 30/9-16.

    Er der nogle her der kan komme med tips til hvordan jeg kan nå at samle de resterende points på den bedste/billigste måde. Er naturligvis villig til at rejse rundt i EU/Verden, men jeg er lidt lost på hvor og hvordan jeg skal starte med at undersøge mulighederne? Hvordan med bookingclasses så jeg får max points osv. Håber der I kan pege mig i en retning.

    Derudover læste jeg tilbuddet omkring Berlingskes 3 mdr abb på oldschool avis (på papir) der giver 5000 point.
    Men går udfra det er de såkaldte ekstrapoints man får her og ikke basispoint? :)


    Måske er det helt åndssvagt overhovedet at gå i gang med ovenstående for sølv-status? Men regner med at tage en tur til SFO næste januar måske, og så tænkte jeg sølvstatus kunne være OK, hvis jeg vil byde på en upgrade, da jeg har læst at sølv/guld/P har større sansynlighed for upgrade (naturligvis hvis man byder nok)

    Helt generelt, er det OK at stille sådanne spørgsmål her, eller bliver det for "konsulentagtigt"? Jeg tænker der kommer lidt ekstra spørgsmål når jeg skal til at booke min SFO tur senere.

    Pft, Claus
     
    mhsalv, asf, Rikke Haugen Olsen og 1 anden person "Synes godt om dette".
  2. tbh

    tbh VIP medlem

    Beskeder:
    3,120
    "Synes godt om" modtaget:
    8,170
    Point:
    113
    Velkommen til og spørgsmål er velkomne! :)

    Korrekt at ekstrapoint ikke går mod status.

    Hvis vi antager at det kan betale sig for dig at få sølvstatus, så er den nemmeste måde ofte at gå efter 10 segmenter. Hvor mange har du? 4 segmenter kan oftes fås til rimelige priser.
    5750 point kunne f.eks. fås ved 1 t/r longhaul flyvning eller 2 intra EU PLUS t/r ture. Der kommer nogle gange rigtigt gode tilbud på longhaul. Lige nu koster en tur til NYC 3200, men det var ikke mange uger siden at der var muligheder til 2500 kr. Om det kommer igen inden udløb er svært at spå om. Jeg tror PLUS turene ville koste mindst det samme som New York gør nu. Der er et utal af mulighederne, det var bare nogle til en måske 'ok' pris.

    Og så til det spørgsmål jeg er bange for er mest relevant: er det det værd? Sølv status med SAS giver nogle små perks, 3 måneder med (sk business) lounge, fast track i CPH/ARN/OSL og 1 stk baggage. I forhold til at byde på en opgradering tror jeg ikke der er mange der ved præcist hvad fordelen er endnu. En teori jeg har hørt var at sølv/guld/diamant/pandions bud ville vægte med 10/20/30/40% mere end de havde budt. Altså kan din status potentielt, i følge den teori, have 10% af dine buds værdi.

    Det kan være subjektivt at sætte værdi på status, men jeg ville ikke kaste mange penge efter et sølvkort. Hvis du alligevel står og overvejer en ferie til NY kan det selvfølgelig kombineres.
     
    jefi99, Michael Wahl, Ulrik og 3 andre "Synes godt om" dette.
  3. obs

    obs VIP medlem

    Beskeder:
    1,445
    "Synes godt om" modtaget:
    2,960
    Point:
    113
    En måde at optjene flere point på er at ved at finde billetter med ekstra segmenter for omtrent de samme penge. Eks. ved at flyve København-Stockholm-Berlin i stedet for København-Berlin direkte. Fra København er det jo ganske vist en omvej at skulle forbi Oslo eller Stockholm, hvorimod svenskerne og nordmændene kan tage vejen forbi København uden at have været på en kæmpe omvej.

    Men hvorom alting er, så er det en måde at maksimere optjeningen på. En tur i Plus med et ekstra segment på ud- og hjemrejsen vil således give 4500 point i stedet for kun 3000, og jævnligt er prisforskellen måske blot et par hundrede kroner eller deromkring. Med mindre selvfølgelig at du køber en af de helt dyre Plus/Business billetter, men det kan ikke betale sig.

    Du kan se tabellen for optjening på SAS her: http://www.sas.dk/eurobonus/point-charts/sas-points-charts/#tab4

    At flyve er umiddelbart den eneste mulighed for at optjene statuspoint, da alle øvrige aktiviteter kun giver Ekstrapoint. Med mindre at du er bosat på den anden side af Øresund?

    Og velkommen til :)
     
  4. jakobv84

    jakobv84 Popcorn VIP medlem

    Beskeder:
    3,760
    "Synes godt om" modtaget:
    8,837
    Point:
    113
    Lad os nu være ærlige: Det giver IKKE mening at bruge mere end et par hundrede kroner på at få sølv efter min mening. Ikke mindst fordi alle der er guld kan forære et sølvkort væk. Hva raten for sådan et er ved jeg ikke og man må naturligvis ikke sælge dem men mere end en plov kan det umuligt koste *hint hint*
     
    asf, Michael Wahl, Rikke Haugen Olsen og 1 anden person "Synes godt om dette".
  5. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,405
    "Synes godt om" modtaget:
    12,825
    Point:
    113
    Det kommer jo meget an på, hvilke rejseaktiviteter, du har planlagt de næste 4 måneder. Og hvem, der skal betale for det :rolleyes:

    Hvis der er planlagt nogle rejser, så skal du forsøge at få billetter til SAS-fly (eller en Star Alliance partner). Og så skal du tjekke hvilken booking klasser, du får billet til (for at være sikker på, hvor mange point, du optjener).

    Ellers kan jeg kun tilslutte mig, de andre kommentarer.
     
    Ulrik "Synes godt om" dette.
  6. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,405
    "Synes godt om" modtaget:
    12,825
    Point:
    113
    Pas på, at de ikke bliver for gamle. Så får du jo ingen glæde af dem

     
  7. Claus64

    Claus64 Nyt medlem

    Beskeder:
    12
    "Synes godt om" modtaget:
    19
    Point:
    3
    Kære alle,
    Mange tak for de gode inputs. Jeg betaler selv mine flyrejser, og desværre er jeg normalt ikke så vanvittig god til at planlægge lang tid i forvejen.
    Jeg kan godt se det måske ikke giver den store mening at gøre det helt store ud af et sølvkort. Mine tanker gik dog på at jeg samtidigt ville kunne bruge de ekstra pont jeg optjener ved at få fat i sølvkortet, på en upgrade på en længere tur :)
    Rigtig godt input omkring hvad værdien ved sølvstatus reelt er, når man skal byde på en upgrade...


    Til gengæld forstår jeg ikke helt hvad "tbh" nævner når han skriver:
    Hvis vi antager at det kan betale sig for dig at få sølvstatus, så er den nemmeste måde ofte at gå efter 10 segmenter. Hvor mange har du? 4 segmenter kan oftes fås til rimelige priser.
    5750 point kunne f.eks. fås ved 1 t/r longhaul flyvning eller 2 intra EU PLUS t/r ture. Der kommer nogle gange rigtigt gode tilbud på longhaul. Lige nu koster en tur til NYC 3200, men det var ikke mange uger siden at der var muligheder til 2500 kr.

    upload_2016-5-26_16-0-37.png upload_2016-5-26_16-0-37.png
    Min "Status" hos SAS ser sådan ud, så jeg har kun tre kvalificerede flyvninger. Til gengæld kunne jeg godt tænke mig at se et sted hvilke tre flyvninger der rent faktisk har kvalificeret mig?
    Var en tur i Sydafrika over julen med Swiss, og der har jeg fået point men de tæller nok ikke som kvalificerede flyvninger mod status.

    MEN altså en tur til NYC inden september T/R ville ikke afskrække mig for at få de sidste point - som tbh nævner :D


    Claus - der nok vender tilbage igen igen!
     
    Henrik Olsen "Synes godt om" dette.
  8. clager

    clager Platinum VIP medlem

    Beskeder:
    1,716
    "Synes godt om" modtaget:
    5,864
    Point:
    113
    Book en weekendtur til New York 26-28.8 til dkk3201 i economy på sas.dk og du har 6k point mere på kontoen efter den weekend og er så sølvmedlem.
     
    Henrik Olsen "Synes godt om" dette.
  9. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,405
    "Synes godt om" modtaget:
    12,825
    Point:
    113
    Når du kikker på specifikationerne, så vil du se, at nogle aktiviteter står med koden som SK (eller en kode for Widerøe) - det er kvalificerede flyvninger.

    Du har ret: Swiss giver kun point - ikke kvalificerede flyvninger.
     
  10. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,405
    "Synes godt om" modtaget:
    12,825
    Point:
    113
    TBH mener, at du nok kun mangler 4 kvalificerende flyvninger - men du mangler faktisk 7. Så glem den del.

    En billig returbillet på Plus til eksempelvis UK, Tyskland eller Polen giver 1500 basispoint for hver vej (altså totalt 3000 point). 2 af sådanne ture giver 6000 basispoint - og så er sølvkortet hjemme.
     
    PENSIONISTEN "Synes godt om" dette.
  11. jakobv84

    jakobv84 Popcorn VIP medlem

    Beskeder:
    3,760
    "Synes godt om" modtaget:
    8,837
    Point:
    113
    Kære @Claus64,

    Nu får du det lige råt for usødet nu du jo har spurgt om råd her på forummet. Der er andre der har været flinke til at forklare hvordan du kan opnå sølv, MEN MEN MEN det er HELT lige meget for det er en MØG DÅRLIG IDE!

    Medmindre dit rejsemønster drastisk ændrer sig, flyver du ganske enkelt ALT ALT for lidt til at et sølvkort har tilnærmelsesvis en værdi for dig der matcher at bruge 3000 på at få det. Behold pengene i lommen, køb dig til fast track og lounge adgang når du vil ha' det.

    Hvis du mangler 6.000 points for en indløsning så få dig et SAS Eurobonus Mastercard eller shop via deres webshop lidt og gå ud og doner de sparede penge til et godt formål.

    Lad nu være med at blive suget ind i status marketing gimmicken og brug dine penge på noget bedre.

    [​IMG]
     
    Nielspg, Daniel K, RasmusH og 7 andre "Synes godt om" dette.
  12. Henrik Olsen

    Henrik Olsen co-founder Redaktør

    Beskeder:
    11,597
    "Synes godt om" modtaget:
    26,648
    Point:
    113
    Jeg kan kun give Jakob ret - lounge koster mellem 150-200,- kroner og ellers er der billigt Priority Pass medlemskaber, som giver lounge adgang. Kredit kort kan nogle gange tilbyde det som service mod gebyr. Diners kort er også en mulighed.

    Fast track er dejligt, men hvis man sølv giver det kun i sommer og vinterperioderne, hvor der ikke er travlt alligevel.

    Så køb afgang til lounge eller køb billetter på fx SAS Plus hvor det er inklusiv. Det der bedre brugt penge.

    Spar så point op til at bruge på opgraderinger på langruterne eller Award billetter. Det er der værdien er højest :)
     
    mhsalv, THammer, jakobv84 og 2 andre "Synes godt om" dette.
  13. mhsalv

    mhsalv VIP medlem

    Beskeder:
    144
    "Synes godt om" modtaget:
    355
    Point:
    63
    @Claus64 Hej Claus! Lige et par kommentarer fra en indehaver af et sølle sølvkort: For det første, så har @jakobv84 efter min mening som udgangspunkt helt ret:
    Jeg flyver en gang i mellem, og for mig er den primære værdi i sølvkortet (næsten) udelukkende den ekstra check-ind bagage (øl og syltagurk er pænt dyrt i Norge). Og den fordel kræver som kendt at man rent faktisk flyver. Du kan få meget bagage, fasttrack og lounge for de 3000,- du evt skal ud med for et sølvkort...

    Når det er sagt, så er sølvkortet en fin bonus hvis du uanset skal en smut til New York:) Og efter min erfaring er spørgsmål altid velkommen her på IF;)
     
    Senest redigeret: 26/5/16
    tbh, isolCBflyer og alexanderln "Synes godt om dette"
  14. Claus64

    Claus64 Nyt medlem

    Beskeder:
    12
    "Synes godt om" modtaget:
    19
    Point:
    3
    Hej igen
    Mange tak igen for de gode inputs, og jeg er absolut tilhænger at tingene bliver fortalt råt for usødet.
    Tager måske til NY og besøger et par venner inden september og så får jeg pointene "oven i hatten". Kan godt se det ikke kan betale sig at gøre/betale noget ekstraordinært for Sølv, men kan jeg få det ved at tage til NY på en smuttur, passer det mig fint.



    God weekend :)
     
    mhsalv, asf, jakobv84 og 1 anden person "Synes godt om dette".
  15. jakobv84

    jakobv84 Popcorn VIP medlem

    Beskeder:
    3,760
    "Synes godt om" modtaget:
    8,837
    Point:
    113
    Alletiders. DET er en fornuftig tilgang og hvis man alligevel vil af sted kan det godt være værd at bruge lidt ekstra for at få lidt ekstra points, men det skal være turen ikke points'ne der er den afgørende faktor. Decideret MR giver først (potentiel) mening når man jagter guld.
     
    SebastianBruun og mhsalv "Synes godt om" dette.
  16. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,405
    "Synes godt om" modtaget:
    12,825
    Point:
    113
    Men så skulle du måske vente med NY turen til næste optjeningsperiode - og jagte guld dér
     
    Ulrik "Synes godt om" dette.
  17. SebastianBruun

    SebastianBruun Persona non grata.

    Beskeder:
    2,069
    "Synes godt om" modtaget:
    4,833
    Point:
    113
    Enig.

    Vi har begge sølvkort, men det har ingen praktisk betydning. Rejser vi i Europa er det næsten altid plus, så der følger goderne med lounge mv jo med.
     
  18. Claus64

    Claus64 Nyt medlem

    Beskeder:
    12
    "Synes godt om" modtaget:
    19
    Point:
    3
    Hej Henry,
    Er ikke helt med hvad du mener her? Altså hvis jeg dropper sølv i denne periode, og så forsøger at komme direkte fra Member til Guld i næste optjeningsperiode, så kræver det 45000 points, right?

    Pft.
    Claus :)
     
  19. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,405
    "Synes godt om" modtaget:
    12,825
    Point:
    113
    Hej Claus,
    Helt enig. I mit svar lagde jeg følgende forudsætninger ind:
    • Med dit rejsemønster har du ikke mange fordele af et sølvkort - men får nok en del ud af et guldkort (også +25% bonus på basispoint på SAS-rejser).
    • Du har været medlem af Eurobonus et par år (læser jeg som 2½) - og dermed har du nok hentet omkring 30.000 point hvert af de foregående år.
    Hvis du også regner med at hente omkring 30.000 point igen næste år og du skubber din NY-rejse til næste optjeningsår, så lander du dér på 36.000 point (og mangler jo kun 9000 point til guld). Så er der basis for at jage de manglende point som beskrevet af andre herinde. Husk også jagten på de første rejser, som jeg har forudsat giver dig 30.000 point

    For de følgende år, får du:
    • Alle guld fordele
    • 25% bonus på EB-point på SAS rejser (altså skal du kun "tjene" 36.000 point på SAS-rejser for at beholde dit guldkort)

    MEN: alt dette afhænger naturligvis af dit rejsemønster + hvor meget du værdsætter guldkortet.
     
    mhsalv "Synes godt om" dette.
  20. Claus64

    Claus64 Nyt medlem

    Beskeder:
    12
    "Synes godt om" modtaget:
    19
    Point:
    3
    TAK for uddybningen :=)
     

Del denne side