Nåede ikke connection; ret til erstatning med WCHR?

Poster i 'ALLE ANDRE FLYSELSKABER' oprettet af Fribytter, 1/12/23.

  1. Fribytter

    Fribytter VIP medlem

    Beskeder:
    180
    "Synes godt om" modtaget:
    539
    Point:
    93
    Glædelig 1. December alle!

    Har lige et sprøgsmål.

    Min gamle mor rejser lige nu hjem MCO - FRA - BLL (afgang fra MCO i går d. 30. Nov) med Lufthansa/Discover airlines. Èn PNR både ud og hjem. Første ben er scheduled til at lande 10.55, og ifølge Flightradar lander den 11.01, så ikke den store forsinkelse. Næste ben FRA - BLL når hun så ikke, til trods for at den er scheduled 12.15, men først lettede (jf. Flightradar) 12.41. Udfordringen er at hun er dårligt gående og har brug for wheelchair service, hvilket hun også havde, med fordi alle andre skulle af flyveren før dem med WCHR kunne komme af (første flyvning), og grundet sidste ben afgår fra en bus-gate, nåede hun ikke sin connection. Nu er hun sat på en flyver kl 17.00 senere i dag.

    Spørgsmålet til jer eksperter er:
    - Har hun ret til erstatning?
    - Hvis ja, hvem skal man rette denne til Lufthansa eller Discover Airlines?

    Takker på forhånd
     
    Beaglen og Henry "Synes godt om" dette.
  2. danielstrandby

    danielstrandby VIP medlem

    Beskeder:
    237
    "Synes godt om" modtaget:
    969
    Point:
    93
    Passengers with reduced mobility (PRM) skal have prioritet, og der er en nylig afgørelse fra Tyskland der indikerer, at missed connection som følge af manglende prioritet er grund til erstatning. Sagen omhandler dog to personer, der ikke blev ombooket af flyselskabet og selv måtte købe nye billetter videre, og som søger både refusion af ekstraomkostningerne samt EC261-kompensation, så jeg er usikker på de direkte konsekvenser. Mon ikke @Beaglen finde hoved og hale i det

    For EC261-kompensation er det operating airline, der er de ansvarlige. Dermed er det Discover Airlines, der skal rettes henvendelse til
     
    isolCBflyer og Beaglen "Synes godt om" dette.
  3. Beaglen

    Beaglen VIP medlem

    Beskeder:
    542
    "Synes godt om" modtaget:
    1,874
    Point:
    93
    Meget interessant spørgsmål og mange tak til @danielstrandby for linket til den spændende og informative artikel.

    Discover Airlines har klart overtrådt EU 261/2004's regler om at flyselskabet skal prioritere bevægelseshæmmede passagerer. Præambelbemærkning nr. 19 siger at flyselskabet bør opfylde bevægelseshæmmede passagerers særlige behov og artikel 11, stk. 1 giver ret til førsteprioritet. Artikel 11, stk. 2 giver ret til forplejning og indkvartering ved boardingafvisning, forsinkelser og aflysninger, men der nævnes ikke noget om retten til kompensation i den henseende.

    I dette tilfælde burde flyselskabet klart have hjulpet @Fribytter's mor ud af flyet først før alle andre passagerer. Derved havde der været en chance for at kunne nå det videre fly uden de større problemer, eftersom der var god tid imellem flyskift på papiret. Men AK - Discover Airlines overholder ikke sine forpligtelser og derfor er der et helt klart grundlag for at få kompensation for den lange forsinkelse, som det jo så bliver i den sidste ende. Dette til trods for, at der ikke var nogen nævneværdig forsinkelse på den ordinære afgang FRA-BLL. Derfor er det i klagesagsprocessen vigtigt at tydeliggøre, at flyselskabets forpligtelser er overtrådt. Det vides ikke om der var givet besked internt imellem flyselskaberne om, at der var bevægelseshæmmede passagerer, der skulle videre med det næste fly. Hvis det var tilfældet, så ville flyet FRA-BLL have taget højde for dette, eftersom passagererne så også skulle have været boardet først dér. Nu ved jeg så ikke lige hvordan flybilletterne er booket, men det er nok fremover vigtigt at have in mente med RIGELIGT tid til flyskift, så lignende problemer kan undgås. Som jeg har nævnt før: Hvad der tidsmæssigt ser "nemt" ud på papiret, kan vise sig at blive et sandt mareridt i praksis - hvilket situationen her desværre også viser.
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  4. Fribytter

    Fribytter VIP medlem

    Beskeder:
    180
    "Synes godt om" modtaget:
    539
    Point:
    93
    Tusind tak begge for svar... Dette er grunden til at jeg elsker dette site... Vi prøver at smide en klage af sted og ser hvad der sker.
     
    Kermit, isolCBflyer, Henry og 1 anden person "Synes godt om dette".
  5. Beaglen

    Beaglen VIP medlem

    Beskeder:
    542
    "Synes godt om" modtaget:
    1,874
    Point:
    93
    Du må endelig gerne holde os orienteret om sagens udfald. Det vil jeg gerne følge med i, ligesom jeg gerne vil hjælpe, såfremt flyselskabet måtte afvise anmodningen om kompensation.
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  6. Fribytter

    Fribytter VIP medlem

    Beskeder:
    180
    "Synes godt om" modtaget:
    539
    Point:
    93
    Absolut, det skal jeg gøre... takker
     
    Beaglen og Henry "Synes godt om" dette.
  7. Fribytter

    Fribytter VIP medlem

    Beskeder:
    180
    "Synes godt om" modtaget:
    539
    Point:
    93
    Så er der nyt ang denne sag. Submittet deres formular for missed connection på Discover Airlines webpage Lørdag d. 2. Dec. Fik mail om afgørelse på Eur 600 om Tirsdagen d. 5. Dec, som jeg accepterede, og indtastede IBAN nummber. Ved ikke hvad der ville ske hvis jeg sagde at vi ikke accepterede dette..
    Idag d. 18. var pengene på den danske konto.

    Super fin service, og tog mindre end 15 min. Upload af BP, samt reservationsbekræftelse var det eneste jeg skulle bruge.
     
    Erwin Lansing, Offlyer, Beaglen og 5 andre "Synes godt om" dette.
  8. Beaglen

    Beaglen VIP medlem

    Beskeder:
    542
    "Synes godt om" modtaget:
    1,874
    Point:
    93
    Fantastisk at sagen blev løst som forventet med udbetaling af kompensation og dejlig hurtig sagsbehandling må man sige. Det kunne andre flyselskaber godt lære af :)
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  9. Offlyer

    Offlyer Where is my SK937?

    Beskeder:
    1,228
    "Synes godt om" modtaget:
    4,076
    Point:
    113
    Det er filme flot
    Ping KLM. Det kunne det selskab lære noget af :)
     
    Beaglen og Henry "Synes godt om" dette.

Del denne side