Pressemeddelelse Norwegian vokser kraftigt i alle de europæiske markeder og havde en kapacitetsvækst på 36 procent og en belægning på hele 85 procent i tredje kvartal. Resultatet før skat (EBT) blev 505 millioner norske kroner mod 604 millioner norske kroner i samme kvartal i 2013. Ekstraomkostninger til indleje af fly samt en svag norsk krone påvirker i høj grad resultatet i dette kvartal. Selv med en solid kapacitetsvækst fyldes flyene betydeligt bedre end i samme periode sidste år. Belægningen i tredje kvartal var 85 procent, op tre procentpoint. I alt fløj 7,1 millioner passagerer med Norwegian i tredje kvartal. Den stærkeste vækst i antal passagerer havde Norwegian i London Gatwick. Resultatet før skat (EBT) blev 505 millioner norske kroner mod 604 millioner norske kroner i samme kvartal i 2013. Kombinationen af en svag norsk krone, manglende godkendelse fra det amerikanske transportministerium og omkostninger knyttet til forsinkede fly påførte Norwegian store ekstraomkostninger dette kvartal. Indlejeomkostningerne, inkluderet omkostninger til ekstra brændstof samt hotel, mad og drikke til forsinkede passagerer udgjorde også et betydeligt beløb. Det samme gjorde ekstraomkostningerne som følge af, at det amerikanske transportministerium endnu ikke har givet Norwegians europæiske datterselskab Norwegian Air International den nødvendige flyvetilladelse til USA – som selskabet har krav på i henhold til Open Skies-aftalen. ”På den positive side har vi fået mange nye kunder om bord i hele rutenettet, og belægningen er solid. Vi har vundet flere nye internationale priser og er igen kåret til Europas bedste lavprisselskab. Samtidig har vi haft flere ekstra udfordringer, blandt andet som følge af, at vores datterselskab i Dublin endnu ikke har fået tilladelse til at flyve til USA, hvilket har medført, at flyflåden ikke kan udnyttes optimalt. Tekniske udfordringer med langdistanceflyene har også givet betydelige ekstraomkostninger. Vi har nu en langt mere stabil langdistanceoperation med flere fly i flåden end tidligere. Ser vi længere frem, vil 2015 blive et konsolideringsår, hvor væksten ikke vil være lige så høj som nu. Endvidere vil vores kortdistanceflåde næste år udelukkende bestå af Boeing 737-800, idet de ældre Boeing 737-300-maskiner udfases,” siger administrerende direktør Bjørn Kjos. Flere tal her: http://www.mynewsdesk.com/dk/norwegian/documents/norwegian-q3-2014-39944
Traditionen tro er det ikke i pressemeddelelsen man skal finde hele sandheden. Lidt væsentlige tal, som propoganda-afdelingen sjovt nok ikke nævner i pressemeddelelsen: Yield nedgang på -11% i perioden og -16% år til dato. Cash and cash equivalents were MNOK 1,431 at the end of the third quarter compared to MNOK 2,166 at the end of last year. Altså nedgang på ca. 600 mio kr. i kassebeholdningen. Cash flow from operating activities in the third quarter amounted to MNOK -281 compared to MNOK 67 in the third quarter last year Ganske dramatisk fald her også:
Men hvis man skal være lidt positiv, betyder en nedgang på 11 procent i perioden contra 16 procent YTD vel, at det går fremad?
Det er korrekt, men kvartalet dækker også over årets mest lukrative periode over sommeren, som skal betale for resten af året. 11% nedgang der er noget der gør ondt. Omvendt er en yieldnedgang prisen for en højere kabinefaktor og ekspansion, hvor der ofte sælges billetter alt for billigt i starten for at etablere en rute. Det er en af grundene til at ekspansion kan være både dyrt og farligt - specielt hvis det går hurtigt. Ser vi på trenden/flyleverancerne fremover, så vil ekspansionen fortsætte - og endda også fra nye markeder - og det bliver det kun dyrere af. At de samtidig stadig slider med stabil drift på de ruter, som skulle være godt etableret nu og være med til at betale for de nye ruter er ret så kritisk. Trend kontra disse tal får en del røde advarselslamper til at ringe hos mig. Det er en dyr og farlig ekspansion de har gang i og selvom korthuset males med guldfarve, så kan det let risikere at vælte.
Nu er vi jo nogen der ikke så'en er KENDTE for at være positive i forhold til DY UPDATE: Og det her var ikke engang Kjosfaste passagerer..... http://www.takeoff.dk/bevaebnet-politi-matte-daempe-uregerlige-passagerer/ GODT GÅET DY (så sig ikke at jeg ikke kan være positiv overfor Norwegian!!!! )
Det er måske ikke helt så overraskende, at der er vækst, når de samtidig udvider kapaciteten. Som nævnt har det sin pris at bevare en høj load-factor. Hvis bare man sænker priserne nok, så skal der nok komme kunder. Hvis ma i øvrigt er billig nok, så er det nærmest ligegyldig hvor dårlig kundeservice/håndtering af forsinkelser foregår, da en lav pris altid vil virke attraktiv på rigtig mange mennesker. Måske lige med undtagelse af @Schwert
En lav pris virker RIGTIG attraktiv på mig ), men ikke "for alt i verden". Når man vægter alle pro & cons er den på papiret billigste ikke altid mest "value 4 money" (IMHO ) Og som du ved i min lille snævre verdensopfattelse har DY næsten udelukkende cons og meget få pros
Hehe.. jeg er meget enig. DY har dog én stor fordel i forhold til SAS og det er, at de har rimelige one-way fares på long-haul. Skal nogle gange kun den ene vej, og så er det altså lidt af en udfordring at lave en billig billet med et Star Alliance selskab. Det er lykkedes nogle gange med SQ, Turkish og Thai, men sjældent hos SAS.
Icelandair er også et godt alterntiv til oneway fares til/fra USA. Dem foretrækker jeg fremfor DY - selvom ingen af dem står øverst på min ønskeliste
Oktober-pressemeddelelse: Passagervæksten fortsatte for Norwegian i oktober. I alt fløj over 2,2 millioner passagerer med selskabet denne måned, en stigning på 15 procent sammenlignet med samme måned sidste år. Belægningen var på 81,6 procent, op 2,3 procentpoint. I oktober fløj 2.243.560 passagerer med Norwegian, en stigning på 15 procent sammenlignet med oktober 2013. Den totale trafikvækst (RPK) steg med 39 procent, mens kapaciteten (ASK) steg med 35 procent denne måned. Belægningen var 81,6 procent, op 2,3 procentpoint. ”Vi er meget tilfredse med, at passagervæksten fortsætter i oktober, særligt set i lyset af, at vi har 35 procent flere sæder til salg sammenlignet med samme måned sidste år. At flere og flere kunder uden for Skandinavien vælger Norwegian, illustrerer, at vi får et stadig stærkere fodfæste internationalt, og at vores nye, mere miljøvenlige fly, gode service om bord samt lave billetpriser bliver godt modtaget,” siger administrerende direktør Bjørn Kjos. Norwegian gennenførte 99,9 procent af de planlagte flyvninger i oktober, hvoraf 86,7 procent afgik til tiden. I oktober fik Norwegian leveret en fabriksny Boeing 737-800. Selskabet får i alt leveret 14 Boeing 737-800 i løbet af 2014 og har allerede fået fire 787 Dreamlinere i år. Norwegians flyflåde er blandt de mest moderne og miljøvenlige i Europa. Og link til tal: http://www.mynewsdesk.com/dk/norwegian/documents/trafiktal-oktober-2014-40304