Norwegian med underliggende resultatforbedring og høj belægning i første kvartal

Poster i 'PRESSEMEDDELELSER' oprettet af Nicki Lolk Sørensen, 21/4/16.

  1. Nicki Lolk Sørensen

    Nicki Lolk Sørensen VIP medlem

    Beskeder:
    2,276
    "Synes godt om" modtaget:
    6,792
    Point:
    113

    Norwegian - 2016-04-21 07:01 CEST
    [​IMG]

    Norwegian fremlægger i dag et kvartalsresultat, som viser en underliggende resultatforbedring på i overkanten af 400 millioner norske kroner sammenlignet med sidste år. De interkontinentale ruter og den nordiske virksomhed bidrager særligt positivt i dette kvartal. Belægningen var på solide 85 procent i et kvartal, som traditionelt er præget af lavere rejseaktivitet.

    Resultatet før skat (EBT) blev -992 millioner norske kroner mod -777 millioner norske kroner i samme kvartal 2015. Inkluderet i tallene for 2016 er en omkostning på 528 millioner norske kroner, som knytter sig til brændstofsikringer og valuta. Belægningen i første kvartal var 85 procent, op to procentpoint fra sidste år. Næsten seks millioner passagerer fløj med Norwegian i første kvartal, hvilket er en stigning på 17 procent. Den klart stærkeste vækst havde Norwegian i London Gatwick og ved de spanske baser. I Norden steg både antal passagerer og markedsandele.

    ”I dette kvartal har vi en underliggende resultatforbedring på 400 millioner norske kroner sammenlignet med sidste år. Ligesom tidligere fylder vi flyene rigtig godt. Vores langdistanceoperation bliver stadig vigtigere samtidig med, at vi har en stabil og god udvikling i de øvrige markeder og særligt i Norden. Vi ser også, at det skandinaviske og europæiske rutenet er tæt knyttet til langdistanceruterne ved, at et stigende antal passagerer benytter sig af videreforbindelser. Et stigende antal forretningsrejsende vælger Norwegian, og vi har indgået flere vigtige virksomhedsaftaler i dette kvartal, hvilket er et tegn på, at mange er optaget af kvalitet til en lav pris”, siger administrerende direktør Bjørn Kjos.

    Norwegian har lanceret nye langdistanceruter mellem Paris og USA i dette kvartal, samt sat fem fabriksnye Boeing 737-800 og en Boeing 787-9 i rutetrafik.

    Dokumenter
    Norwegian Q1-rapport
    2016-04-21 07:01 CEST
     
  2. Kristian

    Kristian VIP medlem

    Beskeder:
    5,297
    "Synes godt om" modtaget:
    12,909
    Point:
    113
    Resultatet før skat (EBT) blev -992 millioner norske kroner mod -777 millioner norske kroner i samme kvartal 2015. Inkluderet i tallene for 2016 er en omkostning på 528 millioner norske kroner, som knytter sig til brændstofsikringer og valuta.

    Norwegian siger "underligggende forbedring" samt at det skyldes valutakursen, ikke rart, at være nordmand i disse dage med valutakursen og olieprisen, men den burde da have været offsette noget af tabet..

    læser andetsteds i nyhederne:

    - "Mens passagertallet går op, går antallet af fly til tiden ned. 76 pct. af Norwegians afgange fløj til tiden i perioden - det er et fald på fire procentpoint i forhold til samme periode sidste år"

    Norwegian nævner ikke det...
     
  3. SebastianBruun

    SebastianBruun Persona non grata.

    Beskeder:
    2,069
    "Synes godt om" modtaget:
    4,833
    Point:
    113
    Spøjst, at man altid nævner, hvor mange fly der afgår til tiden; i bund og grund en uinteressant oplysning - det der betyder noget er i min optik, hvor mange af dem der ankommer til tiden!
    Oder was?
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  4. Nicki Lolk Sørensen

    Nicki Lolk Sørensen VIP medlem

    Beskeder:
    2,276
    "Synes godt om" modtaget:
    6,792
    Point:
    113
  5. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,397
    "Synes godt om" modtaget:
    12,790
    Point:
    113
    Helt enig
     
  6. Kristian

    Kristian VIP medlem

    Beskeder:
    5,297
    "Synes godt om" modtaget:
    12,909
    Point:
    113
    jeg vil mene de er en sammenhæng imellem afgang og ankomst, i dag er der lagt så meget "buffer" på en tur, at en flyvetur til Arlanda tager 1:20 på papiret, men i realiteten 0:50 minutter... - dvs. flyselskabet skal ikke betale ved kasse et, ved mindre forsnkelser.. - men nu kom jeg vist til, at dreje i en retning jeg ikke ville med min kommentar :)

    Men er det ikke sådan, at adgangstider er vigtige, for implicit giver det også ankomst tider, at når en pilot får en flyplan, skal han være bestemte tider og derved også ved ankomsttiden? og så i den lufthavn, kan der være forsinkelser på grund af vejr, andre forsinkelser og fly der har højere prioritet.. - men det er stadigvæk inden for ankomstmargin..

    øhh, håber i forstod hvad jeg mente..
     
  7. SebastianBruun

    SebastianBruun Persona non grata.

    Beskeder:
    2,069
    "Synes godt om" modtaget:
    4,833
    Point:
    113
    Du svarer næsten selv - for hvis der er lagt luft ind i planen til modvind og andet (hvilket lyder sandsynligt og fornuftigt) så siger det jo netop, at det er blafrende ligegyldigt, om flyet afgår til den stipulerede tid, blot det når frem som planlagt, så man kan nå sine møder,næste fly, bryllupsreception, whatever.
     
  8. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,397
    "Synes godt om" modtaget:
    12,790
    Point:
    113
    Jeg troede faktisk, at selskaberne er så meget presset på økonomi, at der ikke er plads til den slags luksus. Og jeg synes da også at have erfaret, at hvis et fly bliver forsinket, er det svært at hente denne forsinkelse ind igen (specielt på korte ruter).

    Nogen, som kan gøre mig lidt klogere?
     
  9. Euroatc

    Euroatc VIP medlem

    Beskeder:
    176
    "Synes godt om" modtaget:
    675
    Point:
    93
    Du skal huske at der også er taxitid på jorden. Når Cph-Arn står til 1:20 er flyvetiden nok reelt ca. 1 time. Men afgangstidspunktet er jobbet tidspunkt, gaten forlades, og der kan afhængig af lufthavn let gå 10 minutter før flyet er i luften.

    Jeg tror desuden at regularitet er blevet et vigtigere og vigtigere parameter for flyselskaberne, så de hellere lægger en lille buffer ind fremfor at få forsinkelser. Også set i lyset af at en lille forsinkelse på dagens første flyvning let forplanter sig og akkumulerer til en stor forsinkelse om aftenen, hvis programmet er for tæt.
     
    Nicki Lolk Sørensen og Henry "Synes godt om" dette.

Del denne side