ja ja, nogen må jo holde øje med luftens bevægelser, så ser en mayday fra et Norwegian fly, OSL-BCN. Flight D85525 from Oslo to Barcelona https://fr24.com/IBK5525/10204194 Ser ud til at den er gået ned i sikker tryk højde 10.000ft. Måske manglende kabine tryk !??
Hvis de går ned i FL100 tyder meget på problemer med kabinetrykket. Squawk 7700 highlighter flyet for flyvelederne hvilket er ret nyttigt i mens emergency descend foregår. Det er specielt hjælpsomt for de sektorer der ligger under den planlagte i henhold til flyveplanen. Ved oprindelig squawk er tracket enten filtreret væk eller i “redundant” farve, men ved squawk 7700 bliver den highlighter i alke sektorer, så tracket er let at identificere. Specielt ved emergency descend er det rart at kunne se trafikken med det samme, når man arbejder i sektorerne under. Det er normal praksis at gå tilbage til oprindelig squawk når/hvis flyet er stabiliseret og kaptajnen vælger at fuldføre flyvningen til destinationen. Jeg ved dog ikke noget om denne specifikke flyvning.