"Børsen" har idag en interessant artiklen hvor SAS chef Gustafson brokker sig gevaldigt over Norwegians fremtidsplaner for at få en permanent driftstilladelse over Atlanten via Norwegian Air International i Irland. En af de ting man nævner er ansættelse af billig asiatisk arbejdskraft på ruterne over atlanten. DY svarer man bruger personale fra baser i New York og Fort Lauderdale. Er der nogen herinde der har prøvet DY over atlanten og oplevet amerikansk cabincrew eller om det faktisk er thailandsk cabincrew hvad enten det er til JFK, SJU eller LAX/LAS
Er det overhovedet realistisk at bruge asiatisk personale? De skal jo i givet fald transporteres frem og tilbage fra Asien til Europa/USA, og deres ruter til Bangkok overgås mange gange af ruterne til USA. Har svært ved at se, at det skal kunne betale sig. Noget andet er jo så, at bare fordi de ser asiatiske ud, kan de godt bo i USA
Der kan vel også være ganske stor forskel på hvad en kabine ansat i FLL tjener ifht til en OSL... mener forholdene er rimeligt ringe for dem hos mange amerikanske selskaber, men nok nemmre for SAS direktøren og brokke sig over asiatisk personale end amerikansk sådan rent PR mæssigt...
Har hørt, at Ryan air har fløjet personale fra Sydeuropa til baser i Nordeuropa og indlogeret dem på billige værelser. Det er jo ikke et problem inden for EU. Så jeg tror, Norwegian kan også finde et smuthul, så personalet ikke skal flyves hjem efter fyraften. .
Jeg var med DY sidste år fra CPH-BKK og der var thai crew med som deadheadede tilbage til deres base i BKK. Jeg spurgte hvor de kom fra, og de var som jeg husker det kommet tilbage til CPH fra en større zigzag rundtur mellem de skandinaviske baser og USA.
Det kræver vel ikke et smuthul at udstationere folk eller arrangere bolig til dem i en base i et andet land. Alle de mellemøstlige selskaber gør det på den måde med langt størstedelen af deres personale. Det kræver jo blot at de kan få en opholds/arbejdstilladelse i det land hvor de har base.
Nu ved vi jo ikke meget om hvad der står i deres kontrakt. Men at flytte folk fra A til B eller omvendt, vil sikkert være den mindste del af udgiften ved at have dem ansat. Det kunne tænkes at de skriver en kontrakt for f.eks. et halvt år, et år eller hvordan det nu ser ud. Har base i Irland (eller en andet EU land) hvor de kan få arbejds/opholdstilladelse og så nå de har opfyldt deres kontrakt, så flyves de evt. retur for afholdelse af ferie osv.