Ny lufthavn i Århus?

Poster i 'NYHEDER' oprettet af jefi99, 26/4/14.

  1. jefi99

    jefi99 Titanium VIP Member

    Beskeder:
    2,282
    "Synes godt om" modtaget:
    4,781
    Point:
    113
  2. Schwert

    Schwert Grumpy old men RULES!!!

    Beskeder:
    1,955
    "Synes godt om" modtaget:
    5,599
    Point:
    113
    ATG - har været på banen før, og er ikke sikker på der er så mange der tager dem voldsomt seriøst...

    HVIS - noget skal lykkes i regionen denne gang, er det "græsrods presset" på de politikere der efterhånden er ved at indse, at gøres der ikke noget NU, så står Danmarks næststørste by uden en lufthavn inden for en overskuelig fremtid.

    Om det er nok er nok tvivlsomt, men initiativ rigdommen er større end i mange år, men som sagt meget er forsøgt inde sidste 25 år uden held. Jeg skal være den første til at velkomme en ny lufthavn, mit hjerte RÅBER ja, men min hjerne siger "ro på rocker" det kommer jo nok ikke til at ske.....

    /schwert

    (Der hvis det sker håber det søde personale fra Tirstrup flytter med :)
     
    Henrik Olsen "Synes godt om" dette.
  3. jefi99

    jefi99 Titanium VIP Member

    Beskeder:
    2,282
    "Synes godt om" modtaget:
    4,781
    Point:
    113
    Hvad skete der i øvrigt med den vandflyrute fra Århus havn til Langelinie, der blev talt så meget om sidste år?
     
  4. Schwert

    Schwert Grumpy old men RULES!!!

    Beskeder:
    1,955
    "Synes godt om" modtaget:
    5,599
    Point:
    113
    @jefi99

    Den er som mange andre mere eller mindre fornuftige forslag (Heliport på toppen af Bruuns Galleri) død i indledningen.

    Sidste nye fra Aarhus er: Der har i dag været generalforsamling i AAR, og man har nu smidt hele den gamle bestyrelse ud, og de 5 "ejer borgmestre" har indsat sig selv - og det er IKKE ENGANG en Aarhus historie - og det er heller ikke 1. april:(:(:(

    Det skal dog siges at man også vil have nogle erhvervsfolk ind, så langt så godt, men nu snakker man igen igen om million investeringer i AAR i de næste 10-15 år, den sang har vi bare hørt SÅ mange gange, og i disse sange drukner som regel enhver diskussion om det vigtige, nemlig at få flyttet AAR

    Så er bange for at mine "dommedags profetier" om NY LUFTHAVN TIL AARHUS bliver virkelige - DESVÆRRE!!!

    /Schwert
     
  5. Schwert

    Schwert Grumpy old men RULES!!!

    Beskeder:
    1,955
    "Synes godt om" modtaget:
    5,599
    Point:
    113
    AK JA AK JA - det er ikke underligt at det hele går skævt i AAR, når den "visionære" direktør er citeret for følgende i JP:

    »Vi får nu en reel mulighed for at sætte os selv på landkortet, og vi kan få fortalt vores omgivelser, at vi mener det helt alvorligt,« siger Peter Høgsberg, der allerede har gjort sig tanker om, hvad pengene kan bruges til.
    »F.eks. indkøb af nye grønne planter til vores passagerområde, så det kan blive lidt mere behageligt, men det er selvfølgelig bare en lille detalje. Jeg kunne godt tænke mig at have mulighed for en øget markedsføringsindsats. Det er en af vejene frem, så vi i højere grad kan gøre os attraktive i forhold til passagerne, men også i forhold til flyselskaberne,« siger direktøren.


    Man står med en lufthavn, der grundet dårlig/manglende strategi er nærmere afgrunden end det nordjyske sommerhus der, på direkte tv, røg i havet under orkanen "Bodil" Og det første man tænker på,når man får at vide at ejerkommunerne (igen) vil stille op med millioner, er indkøb af "hyggelige" grønne planter :confused::confused::confused: Det er f... Ebberød Bank! Ok - den gode direktør vil så også øge markedsførings indsatsen - No shit Sherlock, det lyder som et forslag borgmestrene kunne have fået efter et gruppearbejde i en førsteårs HG klasse.

    Hvorfor er det første man vil bruge penge på ikke en arbejdsgruppe, der med nogle kompetente, og analytiske kræfter, får udarbejdet en 2025 plan for Tirstrup, en strategi der kan løfte lufthavnen (så fremt den ender med at skulle blive liggende hvor den er) og vise at man TØR spille bold med de store, NY terminal NYTÆNKNING med passager logistik osv. og ikke fuldstændig TÅBELIGE forslag om at dyrke korn på lufthavnens områder - så synes jeg i stedet man skulle lave et vildtfugle reservat på området, og så sælge billetter til 1. række når AAR blive kendt som "No. one birdstrike facitity in the world" - spøg til side, der er ihvertfald noget der tyder på at den tidligere chef for eventyr lufthavnen i Odense slet ikke magter opgaven i Aarhus.

    :confused::confused::confused:Grønne planter ??? Det lugter mistænkeligt af en udtalelse fra en mand der totalt har mistet det store overblik, og i stedet fokusere på detaljen. Det svare vel egentligt til, at man i et faldefærdigt hus, koncentrerer sig om hvilke malerier man skal hænge op på væggene, samtidig med at de samme vægge, er ved at styrte sammen om ørene på en........:confused::confused::confused:

    Med håbet om at vi i fremtiden får en ORDENTLIG lufthavnsbetjening i Østjylland ønsker jeg alle en god weeken!!o_Oo_Oo_O

    /Schwert
     
    Senest redigeret: 2/5/14
    Sophus, jefi99 og Kolmorgen "Synes godt om dette"
  6. Flemming Poulsen

    Flemming Poulsen VIP medlem

    Beskeder:
    0
    "Synes godt om" modtaget:
    1
    Point:
    99
    Enig med dig i at der kommer nogle mærkværdige og forskelligrettede udtalelse fra AAR - og at dømme efter den seneste tids mediedækning, så er det svært at se hverken hoved eller hale i hvilken retning de vil.

    Først har ejerne inviteret BLL til en snak om samarbejde og samme dag udtaler direktør at et BLL-samarbejde ikke er interessant og vil skade AAR. Og nu udtalelsen om at grønne planter kan gøre det mere attraktivt for pax at benytte AAR.

    Jeg er ganske sikker på at AAR's mindste problem er grønne planter. Ja, lufthavnen trænger til en gevaldig opstrammer - også når det gælder faciliteter, men mon ikke man skulle koncentrere sig om at få trafikken i hus først - uden pax kan det vel være ganske ligegyldigt med en flottere terminal.

    Omvendt misunder jeg ikke direktøren at skulle lede en virksomhed der 100% er afhængig af gavmildheden hos politikerne, som åbenbart også gerne hver især vil drive lufthavnen selv - ud fra lokalpolitiske visioner. Det er "mission impossible..."

    Som jeg ser det, så er løbet (desværre) nok kørt for AAR. Mens AAR har snorksovet i årevis, så har BLL taget det internationale marked med succes.

    Til indenrigstrafikken ligger lufthavnen nok desværre for langt fra Aarhus til at det for alvor bliver interessant og folk vælger istedet bil/tog. Lavpristrafikken har BLL også hevet til sig, så hvad der er tilbage til AAR har jeg lidt vært ved at se. Måske noget charter, hvis man slår på gratis parkering og giver gode priser til charterselskaberne???

    Lufthavens placering har alle dage været fejlagtig og man skulle have flyttet den for mange år siden - inden BLL for alvor fik fat i markedet. Havde man dengang været visionær, så havde BLL været en skygge af sig selv og AAR været hovedlufthavn i Jylland. Men man kan jo altid være bagklog.

    Men desværre er løbet nok ved at være kørt, som jeg ser det. Jeg er ihvertfald glad for at det ikke er mig der skal forsøge at redde hvad der reddes kan. Synd og skam at man ikke kan have en lufthavn af en fornuftig størrelse i Danmarks næststørste by, men desværre er det endnu et eksempel på at virksomheder drevet af politikere sjældent bliver en succes og sjældent udvikler sig i rigtig retning. Der er simpelthen for mange lokalpolitiske interesser blandet ind i sagen til at de nogensinde kan blive enige om at træffe de rigtige beslutninger for lufthavnen.

    Synd og skam...
     
    Frequie og Schwert "Synes godt om" dette.
  7. Schwert

    Schwert Grumpy old men RULES!!!

    Beskeder:
    1,955
    "Synes godt om" modtaget:
    5,599
    Point:
    113
    Dagens gode nyhed fra det Jydske!!!

    CFO fra Danish Crown Jan Nordstrøm er valgt som formand for AAR. Jan var i flere år et yderst aktivt medlem af Midtjysk Lufthavnsråd, en gruppe højt profilerede erhvervsfolk med Grundfoss Direktør Due Jensen i spidsen, der kæmpede en brag kamp for at få flyttet AAR.

    Alene signalværdien i at vælge Jan Nodstrøm til ny lufthavnsformand er enorm, og viser at Aarhus Bormester Jacob Bundsgaard har sat sig igennem i den nye bestyrelse.

    Det kan godt være det stadig ikke er "sikkert" at vi får flyttet lufthavnen, men en ting er hels sikkert:

    Odds ændrede sig i dag, og det i den rigtige retning for os der håber på en ny Aarhus Regional Airport!!!

    Spændende at følge med i hvad det bringer, måske skulle BF tage et snak med ham (bare for at bevise at i ikke er en flok Kjøwenhawner "flytosser" o_Oo_Oo_O

    God weekend
    /Schwert
     
    Flemming Poulsen, Henrik Olsen og jefi99 "Synes godt om dette"
  8. Henrik Olsen

    Henrik Olsen co-founder Redaktør

    Beskeder:
    11,594
    "Synes godt om" modtaget:
    26,635
    Point:
    113
    Det er en god ide og jeg har prøvet at få den gamle i tale uden held. Men lad os se om ikke der er bedre muligheder nu.

    Men korrekt - det er gode nyheder fra den jyske højborg.
     
  9. jefi99

    jefi99 Titanium VIP Member

    Beskeder:
    2,282
    "Synes godt om" modtaget:
    4,781
    Point:
    113
  10. Henrik Olsen

    Henrik Olsen co-founder Redaktør

    Beskeder:
    11,594
    "Synes godt om" modtaget:
    26,635
    Point:
    113
    Det er i hvert fald i min mening et stort skridt at der skal laves en undersøgelse af dette og at det er Aarhus kommune der tager initiativet for det.

    Gad vide om dette er noget som bliver til et centralt punkt i næste kommunevalg i Aarhus og omegn??!?
     
  11. jefi99

    jefi99 Titanium VIP Member

    Beskeder:
    2,282
    "Synes godt om" modtaget:
    4,781
    Point:
    113
  12. Schwert

    Schwert Grumpy old men RULES!!!

    Beskeder:
    1,955
    "Synes godt om" modtaget:
    5,599
    Point:
    113
    He he - ja det kunne Bundsgaard jo snart heller ikke komme uden om længere. Som den fødte optimist jeg er, er jeg dog fortsat ret overbevist om at det desværre bliver ved snak og rapporter (men så fik vi da brugt penge på sådan en, og sikret et konsulenthus en klækkelig indtægt :confused::confused: )

    Næh nej, i stedet skulle man udarbejde to VVM undersøgelser (Låsby og Thomasminde) og så der efter lave en lokal/regional plan og efterfølgende sælge hele projektet til højestbydende private aktører, så kunne der for hulen komme skub i projektet i stedet for "snak snak snak" som man har gjort de sidste 20 år. Som man siger i Norge: Østjyderne er blevet "KJOSFASTE" (frit oversat: strandede fly passagerer ;););) )
     
    Flemming Poulsen, jefi99 og Henrik Olsen "Synes godt om dette"
  13. Kristian

    Kristian VIP medlem

    Beskeder:
    5,297
    "Synes godt om" modtaget:
    12,909
    Point:
    113
  14. jefi99

    jefi99 Titanium VIP Member

    Beskeder:
    2,282
    "Synes godt om" modtaget:
    4,781
    Point:
    113
  15. Schwert

    Schwert Grumpy old men RULES!!!

    Beskeder:
    1,955
    "Synes godt om" modtaget:
    5,599
    Point:
    113
    Det er "Århus når det er bedst" !!

    Jeg tror strategiplanen for AAR er forsinket ene og alene af den grund, at ledelsen ikke er istand til at præsentere en strategi, der med blot RIMELIG sanddynlighed er eksekverbar. Jeg er efterhånden af den holdning at det bedste alternativ (hvis man skal have lufthavnsbetjening af Danmarks næststørste by) er en City lufthavn på havnen.

    Jeg tror simpelthen ikke det er muligt at opnå enighed om en ny international regional lufthavn, ellers var det nok sket for 20 år siden, men en kortbane lufthavn på østhavnen, med mulighed for at komme til CPH, OSL og ARN + evt. HAM og BER betjent af moderne støjsvage ATR eller lig. er en både realistisk og god løsning for regionen.

    Man vil selvfølgelig indsnævre optage området lidt, ved ikke at være placeret direkte ved E45, men med den nye Marselis tunnel direkte til østhavnen, vil dette dog begrænse indsnævringen, og jeg mener faktisk letbanen er projekteret helt ud til Åhavevej, man kunne så passende lave en pendler parkering i det område, og forlænge letbanen direkte til Aarhus Regional City Airport!!
     
    Kristian og obs "Synes godt om" dette.
  16. jefi99

    jefi99 Titanium VIP Member

    Beskeder:
    2,282
    "Synes godt om" modtaget:
    4,781
    Point:
    113
  17. Schwert

    Schwert Grumpy old men RULES!!!

    Beskeder:
    1,955
    "Synes godt om" modtaget:
    5,599
    Point:
    113
    @jefi99 Det optimale i dag MÅ være en City lufthavn på havnen. En lufthavn der kan håndtere ATR og CRJ, med indflyvning over bugten.

    Det kunne give en række EU direkte ruter, og en "luftbro" til CPH. Så kunne man glemme en egentlig Int. Lufthavn, og få en attraktiv regional lufthavn i stedet, som med letbane spor direkte til terminalen. (8-10 minutter fra Rådhuspladsen/banegården)

    /Schwert
     
    Kasper, mhsalv, jakobv84 og 5 andre "Synes godt om" dette.
  18. jefi99

    jefi99 Titanium VIP Member

    Beskeder:
    2,282
    "Synes godt om" modtaget:
    4,781
    Point:
    113
    Frequie "Synes godt om" dette.
  19. Schwert

    Schwert Grumpy old men RULES!!!

    Beskeder:
    1,955
    "Synes godt om" modtaget:
    5,599
    Point:
    113
  20. mhsalv

    mhsalv VIP medlem

    Beskeder:
    144
    "Synes godt om" modtaget:
    355
    Point:
    63
    Fremtiden er her! Not.

    Nogen som ved, hvorfor en flyvende hollænder besøger Djursland?
    image.jpg
     
    Senest redigeret: 15/5/15

Del denne side