Det har længe været kendt, at antallet af passagerer rasler ned i AAR. Også at AAR har haft svært ved at tiltrække nye ruter. Men også på priserne er AAR presset. Jeg har længe observeret, at det kan være billigere at rejse med SAS fra Billund via København og ud i verden, så derfor undersøger jeg altid priser fra både AAR og BLL. Og her er så dagens eksempel (NON) på betydeligt lavere priser fra Billund: NON til Bukarest (udrejse 1 november, retur 8 november), Plus Saver: 1.619 kroner for en returbillet CPH-OTP 2.050 kroner for en returbillet BLL-CPH-OTP 2.947 kroner for en returbillet AAR-CPH-OTP Har du et godt bud på, hvorfor denne billet fra AAR koster knap 900 kroner (=44%) mere end en billet fra BLL? Blot en bonusoplysning: 25 kroner kan forklares med skatter & afgifter.
Det har jeg ikke mulighed for at tjekke nu, da det det var NON, som sluttede ved midnatstid. Jeg vil tjekke andre eksempler i løbet af week-enden og vende tilbage.
Jeg har lige søgt på en anden billet: Ankomst i Warszawa 1. november 9.20 med SK 751 fra CPH Afrejse fra Warszawa 8. november 17.55 mes SK 2752 til CPH SAS Go 2.354 kroner fra Billund 2.778 kroner fra Aarhus 2.498 kroner fra Aalborg SAS Plus 2.894 kroner fra Billund 3.572 kroner fra Aarhus 3.332 kroner fra Aalborg På denne billet er priserne på en SAS billet fra Aarhus væsentligt højere end priserne fra Billund. Jeg ved godt, at man ikke kan udlede en masse fra priserne på et par enkelte billetter - men igen understreger dette eksempel min generelle opfattelse: Det er billigere at flyve med SAS ud fra Billund end ud fra Aarhus.
Og fra Billund er der vel 2-3 selskaber yderligere, man kan flyve med med blot et skifte: Lufthansa, airbaltic og airberlin (formoder jeg)
Det er helt sikkert noget med konkurrencen. Efterhånden en ret imponerende liste af netværksselskaber, der er tilgængelige ud af Billund. Er selv i dette øjeblik på vej hjem til Aarhus via LAX-ARN-CPH-BLL. Her var det også den billigere pris til BLL, der gjorde udslaget. Derudover er min fornemmelse også, at der er ret pæn pendler belægning på AAR-CPH. Flyver selv ruten på travelpass, og det er nærmest kun den aller seneste positionering af A320'eren til næste morgen, hvor jeg har oplevet ret mange tomme sæder.
Plus Air France, KLM, Turkish, Finnair og BA. Desuden en række point-to-point ruter med Ryanair og Wizzair: http://www.bll.dk/planlaeg-rejsen/destinationskort En helt anden situation end ud af AAR.
Enig - heldigvis er der kort fly-tid mellem AAR og CPH, for ellers ville det også være træls, at alle sæder er besat. Har flere gange siddet ved siden af en 120-kilos passager i de små cimberfly. Naturligvis på Plus. Da jeg ligger i samme vægtklasse, kunne jeg ikke dy mig for at sige til sidemanden: De har ellers god kapacitetsudnyttelse, når sådan et par personer, som os, bliver sat sammen.