En repræsentant fra det ukrainske indenrigsministerium bekræfter nu, at Malaysia Airlines MH017 er skudt ned i det østlige Ukraine. Flyet - et Boeing 777 - med 280 passagerer og 15 besætningsmedlemmer om bord lettede klokken 12:14 fra Shiphol lufthavn i Amsterdam med kurs mod Kuala Lumpur. Flyet styrtede 50 kilometer før russisk luftrum nær byen Shakhtyorsk. En Reuters-korrespondent på jorden er ved det brændende vrag og kan se lig. Flere videoer på Youtube viser angiveligt røg efter styrtet: Malaysia Airlines bekræfter, at de har mistet kontakten til MH017 Tweet fra Malaysia Airlines: https://twitter.com/MAS/status/489795857101750272 "Malaysia Airlines has lost contact of MH17 from Amsterdam. The last known position was over Ukrainian airspace. More details to follow." Det ukrainske indenrigsministerium oplyser, at flyet skudt ned med et jord-til-luft-missil og at samtlige om bord er døde. Angiveligt er der tale om et BUK missilsystem: http://en.wikipedia.org/wiki/Buk_missile_system Boeing-tweet: https://twitter.com/BoeingAirplanes/status/489798642216083456 We are aware of reports on MH17. We're gathering more information. De ukrainske myndigheder fortæller, at politiet ikke kan få adgang til det styrtede fly, da området er under russiske separatisters kontrol. Premierministeren har forlangt en undersøgelse af katastrofen: https://twitter.com/Reuters/status/489801346905038848 #BREAKING: Ukraine prime minster orders investigation into Malaysian "airplane catastrophe", says plane was en route from Amsterdam Kort før styrtet hævdede russiske separatister, at de havde skudt et ukrainsk AN-26 transportfly ned. Der kan altså være tale om, at de har ramt det forkerte fly: http://itar-tass.com/mezhdunarodnaya-panorama/1325017 Tweet fra separatistleder, der bekræfter, at de har skudt transportflyet ned: https://twitter.com/obk/status/489804690964901888 Udtalelse fra den ukrainske præsident: https://translate.google.com/translate?hl=en&sl=ru&tl=en&u=http://www.president.gov.ua/ru/news/30780.html&sandbox=1 En talsmand fra den selvudråbte Donetsk Folkerepublik benægter, at de skulle have skudt flyet ned. De har kun såkaldte MANPADS med en rækkevidde på 3-4.000 meter: http://t.co/NJfZCMpTRR
Damn.... Kedelige billeder... Lyder ikke logisk at det er skudt ned i den højde. Ikke fra jorden. Hvis det er sket, så må det være fra et fly.... Mere: http://news.sky.com/story/1302864/malaysian-plane-shot-down-with-295-on-board
Fligthradar24 "slider" lidt med serverkapaciteten lige nu, men her er det sidste billede de postede på FB
Nu gider jeg ikke opdatere mere, men der er billeder af vraget på Twitter og mindst 100 lig er blevet set. Oprørerne påstår på russisk tv, at Ukraine står bag. Og sådan fortsætter det jo... Første gang jeg fløj til Singapore undrede jeg mig også over, at vi skulle flyve over Afghanistan og Pakistan, men det er åbenbart helt normalt - endnu.
Forfærdeligt og utroligt at det kan ske. Man kan se mange fly der har divertet på flightradar, SQ,TG,KL med flere...
Det kunne være tæt på at mange danskere kunne have været døde, SQ351 (CPH-SIN) var "kun" 25km væk.. https://twitter.com/flightradar24/status/489843415002001408 Det er ganske forfærdeligt hvis man kan skyde raketter nede fra jorden og op..
Det er for vildt at tænke sig at vi nu reelt er "sitting ducks" når folk med penge eller militante (intet bevist endnu ved jeg) kan købe sig til jord-til-luft missilbatterier og så lige nappe et kommercielt fly i 10.000 meters højde. Det kan skræmme lidt.
Mon Malaysia Airlines overlever det her? Efter sidste ulykke boykottede kineserne nærmest selskabet. Og hvor mange tør flyve med dem nu?
Folk glemmer langt hurtigere end vi tror. Jeg er ret overbevist om at de kommer til at mærke det alvorligt i en periode, men har de kapital til at stå de næste 6 mdr igennem, så kommer pax tilbage til dem. Der er primært tre ting som sælger flybilletter: Pris, pris og pris... I dette tilfælde er der dog heller ikke noget der tyder på at ulykken er relateret til flyselskabet - indtil videre ihvertfald - og derfor burde det heller ikke have indflydelse på pax valg af selskab. Men igen - det kræver en god bankforbindelse at komme igennem det næste halve år - derefter vil folks dårlige hukommelse langsomt forbedre deres situation igen.
Jeg er kun delvis enig. På Flightfox har vi rigtigt mange gange haft kunder, der ikke ønsker at flyve MH. Det på trods af, at de har haft meget stærke priser på ruter som fx OZ-EUR. De har også som følge af den første ulykke skåret kraftigt i ruterne mellem KUL og Kina.
Desværre er dårlig hukommelse ofte ikke nok til at redde et selskab i et presset marked, hvilket Pan Am er et godt eksempel på. Egentlig er det jo dybt irrationelt, at vi mennesker tænker sådan. HVIS man er lidt "logisk tænkende" er jeg sikker på at man har det største fokus på sikkerheden i MH i disse tider, og på nuværende tidspunkt er der ingen der kan pege fingre af MH omkring hverken MH370 (selvfølgelig kunne håndteringen EFTER ulykken have været bedre) eller MH017, dette bekræfter blot endnu engang Murphys lov. OK - MH skulle måske ikke være fløjet over ukraine, men det skulle alle de andre heller ikke, som @Kristian skrev i en anden tråd var der flere maskiner inden for en kort radius, herunder en CPH maskine, det var så "bare" MH der trak det korteste strå. Jeg tror MH ophører med at eksistere som selvstændigt firma, og sandsynligvis også som brand inden for de næste 6 mdr. SWISS overlevede som brand, men Pan Am forsvandt, med den historik der klæber til MH de sidste 6 mdr tror jeg ikke der er nogen der vil overtage stumperne. Personligt ville jeg dog ikke et øjeblik være mere bekymret over at rejse med dem end med så mange andre, hvad er risikoen for at lynet slår ned i samme selskab tre gange??? (Nååhhhh NU modsiger jeg måske mig selv) I deres dødskamp (dårligt ordvalg??) vil der sikkert være meget billige billetter at få. Under alle omstændigheder er det jo en forfærdelig historie, og man kan ikke lade være med at tænke på hvor mange gange man selv har hængt over Ukrainsk luftrum og været "sitting target" På en eller anden måde kommer det bare lidt for tæt på nu!!! I dyb medfølelse med ofrene og deres familier /Schwert