Ombooket til lavere klasse pga forsinket fly

Poster i 'BONUSBILLET & REJSEHJÆLP' oprettet af Baadsgaard, 23/11/15.

  1. Baadsgaard

    Baadsgaard VIP medlem

    Beskeder:
    1,212
    "Synes godt om" modtaget:
    4,497
    Point:
    113
    Forleden skulle jeg flyve BLL-DXB via FRA med Lufthansa på Premium Economy. Flyet fra BLL bliver dog noget forsinket, da det fly, der var på vej til BLL, måtte vende om og lande i FRA og de sendte nyt fly.
    Da jeg ankom til FRA, var det i fuld løb til næste fly (og med terminalskifte er FRA altså stor!), men flyet var smuttet. Jeg blev af Lufthansa ombooket til Emirates A380 som afgik ikke så længe efter fra en anden terminal og jeg skulle endda ud og tjekke ind først og som den flinke dame bag skranken sagde, så var jeg ikke færdig med at løbe endnu, da tiden var knap.
    Jeg nåede det og gik kampsvedende ombord i 380'eren som den sidste. Emirates har ikke Premium Economy, så fik en alm eco plads.

    Men jeg har jo købt en noget dyrere billet, så har jeg ret til refusion af noget af billetprisen? Jeg har angivet EBG som FF card ved bookingen og har også fået point for Y på BLL-FRA. Har jeg ret til EB-point for flyvningen med Emirates, da det jo er for LH, at de flyver mig?

    What to do?
     
  2. alexanderln

    alexanderln Cakespade member

    Beskeder:
    2,358
    "Synes godt om" modtaget:
    5,807
    Point:
    113
    Du har kun ret til EB-point på de segmenter du flyver, så du får desværre ikke Eurobonus-point for Emirates-flyvningen, men kan efterregistere den til SkyWards el. Air Alaska mileage plan etc.

    Dog vil jeg mene der er kompensation at hente for den lavere klasse du fik hos Emirates. Lufthansa reklamere med at deres Y+ kun koster 600 € over Y, så mon ikke det er det prisleje som du kan sigte efter.

    Hvis det havde været SAS kunne du have fået point for dit originale segment som Eurobonus medlem, og sikkert også hos LH som M&M.. men det er sjælendt man kan få det på tværs af programmer (correct me if I'm wrong)
     
    Baadsgaard "Synes godt om" dette.
  3. Baadsgaard

    Baadsgaard VIP medlem

    Beskeder:
    1,212
    "Synes godt om" modtaget:
    4,497
    Point:
    113
    Tak, det prøver jeg at gå efter!
     
  4. jakobv84

    jakobv84 Popcorn VIP medlem

    Beskeder:
    3,760
    "Synes godt om" modtaget:
    8,837
    Point:
    113
    Jeg ville også gå efter $$$ kompensation som du helt sikkert har ret til. Hvor meget er nok et mere åbent spørgsmål, men som minimum forskellen i pris hos LH. Hvis pointene er afgørende for at du rekvalificere dig kan du forsøge at se om SAS kundeservice vil være gavmilde men jeg er umiddelbart enig med @alexanderln at du nok snarere skal vælge at kredittere Emirates et sted.
     
    Baadsgaard "Synes godt om" dette.
  5. Baadsgaard

    Baadsgaard VIP medlem

    Beskeder:
    1,212
    "Synes godt om" modtaget:
    4,497
    Point:
    113
    Bare jeg kan få noget kompensation den ene vej hos LH, er jeg tilpas. Har konto hos Emirates også, så prøver at få efterregistreret hos dem - og EBpoints er som sådan ikke afgørerende.

    Flyvningen med 380'eren var en overraskende god oplevelse med rigtigt gode sæder - blev nok ikke mindre dårligt af et tomt sæde ved siden af.
     
  6. jefi99

    jefi99 Titanium VIP Member

    Beskeder:
    2,282
    "Synes godt om" modtaget:
    4,781
    Point:
    113
    Du har ret til refundering af 75% af prisen. Hvordan det så skal beregnes er selvfølgelig et godt spørgsmål. Men det fremgår tydeligt af EU261/2004 at downgrades skal kompenseres med refundering. Og når vi er over 3500 km og ude af EU, så er det 75%.
    Måske vi skal have @Beaglen på banen her?
     
    Beaglen og Baadsgaard "Synes godt om" dette.
  7. *flyer

    *flyer Sjeff

    Beskeder:
    245
    "Synes godt om" modtaget:
    631
    Point:
    93
    Hvad nedgraderingen angår er der ingen tvivl om, at du har ret til kompensation i medfør af EU-forordning 261/2004.
    Af artikel 10, stk. 2, C følger det at du har ret til 75% af HELE billettens pris i kompensation for nedgraderingen.
    Af artikel 10, stk. 2 følger det at du skal have kompensationen inden 7 dage.

    Hvis din ankomst til Dubai var mere end 4 timer forsinket, har du også ret til kompensation på 600€ for forsinkelsen i medfør af artikel 7, stk. 1, C jf. artikel 6, stk. 1, C.

    Du kan måske få "Original Routing Credits". Normalt får man bare ORC hvis man krediterer til flyselskabets eget bonusprogram, men giv det et forsøg med din EuroBonus-konto, ellers lav en Miles&More-konto.
    Uanset så lav en Emirates eller Alaska konto og få dine Emirates point der...

    Edit: Link til den relevante forordning: http://eur-lex.europa.eu/resource.h...a7-8bf4-b0f60600c1d6.0001.02/DOC_1&format=PDF
     
    Beaglen og jefi99 "Synes godt om" dette.
  8. Baadsgaard

    Baadsgaard VIP medlem

    Beskeder:
    1,212
    "Synes godt om" modtaget:
    4,497
    Point:
    113
    Interessant!

    Har i mellemtiden lige prøvet at online retro claime Skywardspoints, men den vil ikke kendes ved billetnummer og der står heller ikke noget bookingref/PNR på boardingkortet.
    Så må til at forfatte en mail til Skywards-folkene
     
  9. Beaglen

    Beaglen VIP medlem

    Beskeder:
    532
    "Synes godt om" modtaget:
    1,849
    Point:
    93
    Tak @jefi99 for lige at tænke på mig her. Kunne godt se, at der kom andre på banen med gode svar, men jeg hjælper da gerne en anden gang omkring juridiske spørgsmål, hvis det er :)
     
  10. Peter Krogh Frausing

    Peter Krogh Frausing Co-Editor

    Beskeder:
    1,276
    "Synes godt om" modtaget:
    2,123
    Point:
    113
    Egentligt også tosset at de har valgt at downgrade dig - med mindre der selvfølgelig har været ALT udsolgt på højere klasser... nå, jeg håber at du får udbetalt som fortjent for den løbetur og lavere klasse der :cool:
     
  11. *flyer

    *flyer Sjeff

    Beskeder:
    245
    "Synes godt om" modtaget:
    631
    Point:
    93
    Når Lufthansa ombooker uden for Star Alliance, kan det medføre en ganske heftig ekstraregning til LH - naturligvis afhængig af den aftale de har med Emirates - så det kan godt være billigere for LH at ombooke til Economy og så efterfølgende udbetale kompensation.

    Jeg vil tro at prisforskellen på en billet i Eco og en billet i Biz er ganske betydelig få timer før afgang.

    Derudover er jeg fra et passagersynspunkt helt enig :)
     
    Peter Krogh Frausing og jefi99 "Synes godt om" dette.
  12. Baadsgaard

    Baadsgaard VIP medlem

    Beskeder:
    1,212
    "Synes godt om" modtaget:
    4,497
    Point:
    113
    Tak for alle inputs - spændende!
    Jeg snakkede med dem i Travelcenter i Frankfurt i morges og de var enige i at jeg skulle have en kompensation, men de kunne ikke gøre noget der, og henviste mig istedet til customer feedback på hjemmesiden. Der har jeg så nu lavet en claim og også nævnt, at jeg løb en halvmarathon i selve lufthavnen ;-) Så må vi se hvad der kommer ud af det.
    Skal nok komme tilbage med det svar jeg får fra dem
     
    Nielspg, Beaglen, Ali Taran og 4 andre "Synes godt om" dette.
  13. Baadsgaard

    Baadsgaard VIP medlem

    Beskeder:
    1,212
    "Synes godt om" modtaget:
    4,497
    Point:
    113
    Har endnu ikke hørt fra Lufthansa, så hvis de skal tilbageføre inden for 7 dage, når de det ihvertfald ikke..... Har sendt dem reminder-request via deres www med reference til det nummer, jeg har fået tildelt - så har nu fået et nyt nummer på den request. Nogen gange må man bare elske kø-systemer.o_O
     
  14. alexanderln

    alexanderln Cakespade member

    Beskeder:
    2,358
    "Synes godt om" modtaget:
    5,807
    Point:
    113
    @Baadsgaard Mon ikke du får din kompensation. Streikhansa har nok også en del sager at behandle i øjeblikket! :)
     
    Beaglen "Synes godt om" dette.
  15. Baadsgaard

    Baadsgaard VIP medlem

    Beskeder:
    1,212
    "Synes godt om" modtaget:
    4,497
    Point:
    113
    Opfølgning: Rykkede via deres www for respons forleden og i går morges ringede de fra Customer Service på Filippinerne og sagde at de ville lukke sagen i en fart og tilbyde mig et beløb, der svarer til knap 25% af billetprisen.
    Der var problemer med mit kontonummer, så det skulle de have i en mail igen.

    Det har de nu så fået, samtidigt med, at jeg har kopieret relevant tekst fra 261/2004 og skrevet, at jeg synes, kompensationen var i den lave ende.

    Så nu ser vi.;)

    Og lige en enkelt opfølgning på den med at claime miles hos Emirates, så har jeg prøvet det, men deres system genkender ikke billetnummeret, så der er vist ikke så meget at gøre der.
     
    Beaglen "Synes godt om" dette.
  16. Beaglen

    Beaglen VIP medlem

    Beskeder:
    532
    "Synes godt om" modtaget:
    1,849
    Point:
    93
    Jeg synes godt nok det er utroligt, at de prøver at snige sig udenom den fulde kompensation for nedgraderingen. Forordningen siger klart i artikel 10, stk 2 c), at det er 75 % af billetprisen der skal refunderes og da forordningen sikrer forbrugerne minimumsrettigheder / minimumsstandarder og dermed stærk beskyttelse, har flyselskabet ikke ret til at nedsænke satsen, da det vil stride mod forordningen, sådan som jeg tolker det.

    Med hensyn til Emirates: Har du kontaktet dem via telefon/mail og gjort dem opmærksom på problemet?
     
    Baadsgaard "Synes godt om" dette.
  17. Peter F.

    Peter F. VIP medlem

    Beskeder:
    590
    "Synes godt om" modtaget:
    1,771
    Point:
    93
    @Beaglen, du er nu sej at have som bidragyder her :)
     
    Senest redigeret: 14/12/15
    Beaglen, Kristian og Baadsgaard "Synes godt om dette"
  18. Baadsgaard

    Baadsgaard VIP medlem

    Beskeder:
    1,212
    "Synes godt om" modtaget:
    4,497
    Point:
    113
    Efter at have læst forordningen på både dansk og engelsk, er der for mig heller ikke så meget at være i tvivl om. Men igen kan der jo diskuteres, om det er en den samlede billet eller delbilletten....ihvertfald for mig at se.
    Nå, men for at de ikke skal blive mindre komisk, så kommer der både i går og i dag en error på deres formular til opfølgende mails på deres www, således at det ikke er muligt at besvare den vej igennem. Har så sendt via deres kundeservice-mail både i går og i dag - så ser vi hvad der sker.

    Der er jo selvfølgelig lidt langt til Filippinerne, hvis man sådan skal lave fysisk fremmøde for at snakke med nogen... :) men lad os nu se.

    Har ikke prøvet at kontakte Emirates endnu - det må blive i juleferien.
     
  19. Beaglen

    Beaglen VIP medlem

    Beskeder:
    532
    "Synes godt om" modtaget:
    1,849
    Point:
    93
    Ha ha, ja jeg kan godt se at der er lidt langt til Filippinerne, men jeg skal da gerne tage turen derud, hvis nogen giver mig flybilletten. Så kunne jeg nok fortælle dem, hvordan loven skal fortolkes ;) Men ellers må vi jo sende @jefi99 derud, for han er jo nok tættest på :)
     
    Kristian "Synes godt om" dette.
  20. Baadsgaard

    Baadsgaard VIP medlem

    Beskeder:
    1,212
    "Synes godt om" modtaget:
    4,497
    Point:
    113
    Så fik jeg snakket med fyren fra Filippinerne igen - han ville gerne sende sagen videre til en anden afdeling, så de kunne beregne den aktuelle pris-difference som så ville være mellem Emirates billetten og lufthansa billetten. Herudover fortalte han, at EU-reglen kun gælder i fald man bliver nedgraderet på deres egen flyvning som følge af diverse ting. Det er helt sikkert sange fra de varme lande - men jeg gider ik bruge mere tid på det nu, så jeg har accepteret deres kompensation. Måske lidt for tidligt, men tiden skal også prioriteres rigtigt.....
     
    Beaglen "Synes godt om" dette.

Del denne side