On Board Couriers

Poster i 'INSIDEFLYER DK - LOUNGE' oprettet af klausbm, 13/1/17.

  1. klausbm

    klausbm VIP medlem

    Beskeder:
    118
    "Synes godt om" modtaget:
    499
    Point:
    63
    Foranlediget af en diskussion på dette forum for et par dage siden, hvori betegnelsen OBC eller on-board courier blev nævnt, søgte jeg lidt på nettet om denne betegnelse.

    Jeg fandt hurtigt firmaet Wings-onboard.com, som er et hollandsk firma, der arrangerer og håndterer denne service hvor forsendelser fragtes mellem destinationer af kurerer på almindelige rutefly.

    På hjemmesiden kan man ansøge om at blive kurer - der er tale om freelance arbejde hvor man med kort varsel bliver tilbudt en kurertjans. Alle transportudgifter, fly, hotel og forplejning undervejs dækkes af firmaet og man får der udover som minimum et honorar på 150 EUR.

    Lidt impulsivt ansøgte jeg og blev accepteret. Jeg downloadede appen og tænkte så ikke mere over det.
    Allerede dagen efter (i går) blev jeg så tilbudt en tur til Cairo med et honorar på 350 EUR. Af arbejds- og familiemæssige årsager måtte jeg desværre takke nej.

    Nu er jeg så kommet til at tænke over fordele og ulemper ved OBC. En af de umiddelbare ulemper vil nok være at havne i et egyptisk fængsel for indsmugling af ulovlige varer, mens fordelene jo er, at man kan få spændende oplevelser på destinationer man måske ikke selv havde tænkt på, flyveture, hotelophold og lommepenge.

    Har I erfaringer med Wings eller OBC generelt?
     
    Senest redigeret: 14/1/17
    mhsalv, Henrik Olsen, Epal og 4 andre "Synes godt om" dette.
  2. tbh

    tbh VIP medlem

    Beskeder:
    3,120
    "Synes godt om" modtaget:
    8,170
    Point:
    113
    De er rimelig dårlige til at give besked hos wings :)
    Jeg sagde ja til en tur og fik at vide de ventede på endelig bekræftelse fra kunden, og så skrev de ikke mere før dagen efter hvor de havde en ny tur.. så man skal ikke bare sidde og vente.
    Jeg glæder mig til at udveksle flere erfaringer! Og håber ikke du tager mine ture :p
     
    Henrik Olsen, Henry, Kristian og 3 andre "Synes godt om" dette.
  3. Michael Wahl

    Michael Wahl VIP medlem

    Beskeder:
    406
    "Synes godt om" modtaget:
    730
    Point:
    93
    Spændende at høre om.
    Ville ønske jeg havde tid og fleksibilitet til at prøve sådanne ture et par gange
     
    Henrik Olsen, Henry, Kristian og 4 andre "Synes godt om" dette.
  4. klausbm

    klausbm VIP medlem

    Beskeder:
    118
    "Synes godt om" modtaget:
    499
    Point:
    63
    Da jeg har fuldtidsarbejde (dog med meget fleksible arbejdstider) og børn hver 2. uge, vil jeg måske realistisk set kun kunne acceptere nok hver 5. tilbud fra Wings. Jeg tror hurtigt de bliver trætte af at spørge mig - men lad os nu se om ikke det kunne ende med en tur eller to.:)
     
    Henrik Olsen, Henry og Kristian "Synes godt om dette"
  5. Kermit

    Kermit Fuldtids Flynørd (FF)

    Beskeder:
    448
    "Synes godt om" modtaget:
    1,364
    Point:
    93
    Det lyder spændende. Er det mest lavprisselskaber der anvendes, eller kan det ligeså vel være netværks selskaber?
     
    Henrik Olsen og Henry "Synes godt om" dette.
  6. tbh

    tbh VIP medlem

    Beskeder:
    3,120
    "Synes godt om" modtaget:
    8,170
    Point:
    113
    Måske PVG kl. 20, vi får se...
    Tror det er er mix
     
    Henrik Olsen, Henry, klausbm og 1 anden person "Synes godt om dette".
  7. SophieHendriksen

    SophieHendriksen #Forstadsfruen

    Beskeder:
    2,184
    "Synes godt om" modtaget:
    8,805
    Point:
    113
    Jeg er jo hjemmegående - måske jeg skulle lave mig en ny karriere som OBC? :D
     
    Henrik Olsen, Henry, Michael Wahl og 6 andre "Synes godt om" dette.
  8. tbh

    tbh VIP medlem

    Beskeder:
    3,120
    "Synes godt om" modtaget:
    8,170
    Point:
    113
    Min tur er blevet approved, men udsat til i morgen. Skal prøve at komme med et par opdateringer undervejs. Det lyder til at jeg på udturen skal med et flyselskab der har et lidt sjovt forhold til deicing... spændende! I det mindste en chance for at den del af turen giver point :)
     
    Henrik Olsen, Henry, Schlandy og 4 andre "Synes godt om" dette.
  9. jakobv84

    jakobv84 Popcorn VIP medlem

    Beskeder:
    3,760
    "Synes godt om" modtaget:
    8,837
    Point:
    113
    Shit... hjemmegående og konstant på ski... du har vist ikke noget at være misundelig på @PENSIONISTEN over!
     
    Kenneth K, Henrik Olsen, SophieHendriksen og 5 andre "Synes godt om" dette.
  10. alexanderln

    alexanderln Cakespade member

    Beskeder:
    2,358
    "Synes godt om" modtaget:
    5,807
    Point:
    113
    spændende om de vil ofre hele 2 x 25 liters vanddunke i denne omgang ;)
     
    Henrik Olsen, klausbm, Peter F. og 3 andre "Synes godt om" dette.
  11. Kristian

    Kristian VIP medlem

    Beskeder:
    5,297
    "Synes godt om" modtaget:
    12,909
    Point:
    113
    Får man bonuspoint?
     
    Henrik Olsen og Henry "Synes godt om" dette.
  12. tbh

    tbh VIP medlem

    Beskeder:
    3,120
    "Synes godt om" modtaget:
    8,170
    Point:
    113
    Var booket på PRG-IST-PVG i E (100%, 6.000 EB point), men du bliver det lavet om til PEK i stedet. Håber det fortsat er E så 5.500 point. Men det bliver vist EK hjem, tror ellers det skulle have været BA i første omgang... Der sker mange spændende ting :)
    CPH-PRG er med OK (Czech) i V (20% til demselv, ellers 0)...
     
    mhsalv, alexanderln, SophieHendriksen og 5 andre "Synes godt om" dette.
  13. klausbm

    klausbm VIP medlem

    Beskeder:
    118
    "Synes godt om" modtaget:
    499
    Point:
    63
    Damn, det lyder spændende. Fik også en mail om den tur - perfekt hen over weekenden. Har desværre familiære forpligtelser denne weekend, ellers havde jeg måske budt ind. Godt du fik den @tbh. Hold os gerne opdateret undervejs. God tur!
     
    tbh og Henry "Synes godt om" dette.
  14. SophieHendriksen

    SophieHendriksen #Forstadsfruen

    Beskeder:
    2,184
    "Synes godt om" modtaget:
    8,805
    Point:
    113
    Haha nej lige nu er rejsekalenderen rimelig fornuftig. Når lige hjem to dage;) og skifte undertøj som @Ulrik ville sige, og så tager jeg til Minneapolis og Vail to dage efter Saalbach. Dog ikke på The Sebastian i år, desværre.
     
    Henry, clager og tbh "Synes godt om dette"
  15. SophieHendriksen

    SophieHendriksen #Forstadsfruen

    Beskeder:
    2,184
    "Synes godt om" modtaget:
    8,805
    Point:
    113
    Du må holde os opdateret :)
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  16. tbh

    tbh VIP medlem

    Beskeder:
    3,120
    "Synes godt om" modtaget:
    8,170
    Point:
    113
    Der er ved at være styr på det hele, eller det meste i hvert fald. Har fået 2 pakker leveret her kl 21.40 og skal hente yderligere 1 i Prag i morgen og så går det mod PEK, I booking class S (5.500 point). Hjem bliver CZ til HKG og så EK. Først tilbage tirsdag, det er egentlig lidt skuffende at det skal tage så længe, men både nat i HKG og DXB.
     
    Jeblin, Henry, clager og 1 anden person "Synes godt om dette".
  17. jakobv84

    jakobv84 Popcorn VIP medlem

    Beskeder:
    3,760
    "Synes godt om" modtaget:
    8,837
    Point:
    113
    Må man spørge hvad kompensationen er? og husk nu selv at indberette det som B-indkomst :)
     
    Henry og klausbm "Synes godt om" dette.
  18. tbh

    tbh VIP medlem

    Beskeder:
    3,120
    "Synes godt om" modtaget:
    8,170
    Point:
    113
    450€, så det er ikke vanvittigt meget efter skat. Så længe som turen er mener jeg også de burde give mere, men nu vil jeg bare prøve det.
    Jeg skal nok indberette, men skal lige være helt klar over hvordan det skal klares med fradrag. Så vidt jeg har læst kan jeg ikke få rejsegodtgørelse eller hvad det hedder med det daglige fradrag når jeg er 'freelancer' og er jo heller ikke selvstændig da jeg ikke har nogen økonomisk risiko.
    Derudover har jeg købt en kuffert som jeg regner med at de betaler, men så må jeg jo også kun bruge den til arbejde når jeg får den betalt tror jeg nok. Det er mere for rejserne end for pengene man skal gøre det her. Blev tilbudt at have flere dage i enten Shanghai eller Hong kong, men takkede nej, har været begge steder og vil hellere videre med flytningen denne gang. En anden gang ville jeg måske være flabet og spørge om det kunne være en afgang med noget der gav nogle stjerne point, men nu må jeg lige se dem an :)
    EK giver 4200 skywards miles, men tror jeg smider den til Alaska også på 50%, selvom jeg nok aldrig får noget ud af nogen af delene.
     
    Jeblin, klausbm, Henry og 3 andre "Synes godt om" dette.
  19. isolCBflyer

    isolCBflyer VIP medlem

    Beskeder:
    1,403
    "Synes godt om" modtaget:
    5,874
    Point:
    113
    Spændende at følge.
    Ved man hvad man transporterer, eller er det en del af dealen - no questions!! ;)
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  20. jakobv84

    jakobv84 Popcorn VIP medlem

    Beskeder:
    3,760
    "Synes godt om" modtaget:
    8,837
    Point:
    113
    Stakkel. Men hey du skal jo også skaffe nyt materiale til forummet så 'The Sebastian' kunne det jo ikke blive.
     
    Henry og SophieHendriksen "Synes godt om" dette.

Del denne side