Optjening af EuroBonus point med andre Star Alliance selskaber

Poster i 'SAS | EUROBONUS' oprettet af Frequie, 8/12/13.

  1. Frequie

    Frequie VIP medlem

    Beskeder:
    390
    "Synes godt om" modtaget:
    791
    Point:
    93
    Tak for en god side! Jeg tænkte at nogle af jer måske kan hjælpe mig... kan simpelthen ikke finde ud af hvordan jeg kan se hvor mange EuroBonus point jeg kan optjene ved at flyve med andre Star Alliance selskaber.

    Jeg kan gøre spørgsmålene lidt mere specifikke:

    1) Jeg planlægger snart en tur til USA, hvor jeg vil købe nogle indenrigsflybilletter med United Airlines. De er med i Star Alliance. Hvordan kan jeg finde ud af hvor mange SAS EuroBonus points jeg vil optjene ved at flyve med dem? SAS har denne side: http://www.sas.dk/en/EuroBonus/Earn-points/airlines/United/ hvor der fx står "Minimum 900" for Premium Economy. Men det bliver man jo ikke klogere af... i øvrigt er problemstillingen den samme med andre luftfartselskaber

    2) Hvis man kan flyve samme rute med SAS eller med et andet Star Alliance selskab, vil man så ALTID optjene mere ved at vælge SAS, når man er medlem af EuroBonus? Lad os sige jeg skal til Berlin, og jeg kan vælge mellem Lufthansa og SAS. Vil jeg så altid optjene flere points ved at vælge SAS (hvis vi ser bort fra forskelle i billetpriser osv)?

    3) Lad os sige at jeg vil samle ekstra EuroBonus points og jeg skal til Barcelona. Hvad er jeres erfaring, får man så mere ved altid at vælge direkte rute med SAS, eller er det bedre at tage fx Lufthansa med et stop i Tyskland? Hvad giver som regel flest EuroBonus point?


    Håber spørgsmålene giver mening. Jeg går efter en guld opgradering, og har brug for at planlægge lidt :)
     
  2. Kristian

    Kristian VIP medlem

    Beskeder:
    5,297
    "Synes godt om" modtaget:
    12,909
    Point:
    113
    Freqie,

    1) har samme problem, man aner ikke hvilke point man får når man er på SAS hjemmesider, men typisk er det antal miles man har fløjet der bliver givet medmindre det er en meget lavklasse billet man har fået fat i, så kan det måske være 0 point til 25% eller 50% af point der gives.. - ved der sikkert er nogle der har et bedsre svar der, så det ser vi frem til at høre!

    2) med hensyn til dit spørgsmål, der er et kort svar, du får altid bedre point med SAS end med alliancepartnere, endvidere er der "multiplikatorer" for sølv og guldkunder på hhv 15% og 25% på SAS flyvninger. Faktisk giver SAS ok med point for almindelige kunder også...

    3) SAS flyver vist ikke til Barcelona, men hvis du er til lidt "Mileage run", så tag en SAS Plus tur til Madrid, giver 8.000 point og hvis du er sølv eller guld, så er der multiplikatorerne som nævnt ovenfor. den koster ca. 2.000kr... - derefter kan du tage toget (hurtig tog) eller prøve Iberia eller hvad der ellers flyver indenrigs til BCN. Ved ikke med Lufthansa og direkte, tror ikke det giver 8.000 point og kan gøres billigere end 2.000kr.

    håber det kan bruges som inspiration!

    Kristian
     
  3. Henrik Olsen

    Henrik Olsen co-founder Redaktør

    Beskeder:
    11,597
    "Synes godt om" modtaget:
    26,643
    Point:
    113
    Hej Freqie,

    Takker for din post og velkommen til :)

    Kristian har svaret ret præcist på dine spørgsmål.

    Med henvisning til spørgsmål 1 så er det korrekt hvad Kristian siger, men det er lidt af en jungle at finde rundt i da det er forskelligt fra selskab til selskab. Men United har dog nogle klare regler. Men basalt set er det korrekt at det hele er som fortalt at det er nogle minimums point du tjener. Dog er det ikke 900 som minimum men 1.200 point (det var 900 før Juni 2013). Tabellen er lige nu:

    upload_2013-12-8_20-53-11.png

    Da jeg selv blev lidt mere nysgerrig på hvordan SAS og United beregner det har jeg skrevet til EuroBonus om det og poster det her når der er et svar, samt den mere generelle ting for som du skriver er det samme sag for andre - fx. Luftwaffe - hvor det heller ikke kan betale sig at flytte point over hvis man har en Miles & More konto.

    Hilsen
    Henrik
     
  4. Frequie

    Frequie VIP medlem

    Beskeder:
    390
    "Synes godt om" modtaget:
    791
    Point:
    93
    Kristian,
    Tak for svaret. Det giver god mening at man altid skal gå efter SAS fremfor alliancepartnere, når man vil maksimere sine EuroBonus points. Jeg fandt faktisk en billet til 2.200 kr. til Barcelona med SAS Plus. Så det bliver lige 8.000 point.

    Henrik,
    Nu har jeg også selv regnet på det og kigget på luftafstande i miles. Det ville give god mening hvis det er det, som de bruger. Det er mindre end hvad man får i Europa, men det er stadig basispoint. Jeg ser frem til at høre hvad EuroBonus skriver om hvordan de beregner point!
     
  5. Henrik Olsen

    Henrik Olsen co-founder Redaktør

    Beskeder:
    11,597
    "Synes godt om" modtaget:
    26,643
    Point:
    113
    Hej,

    Det er også "kendt" at man kan bruge Circle Map til at kigge på det og så bruge det som udgangspunkt. Linket er her: http://www.gcmap.com/

    Og de dkk 2200,- for SAS Plus er en fin og god pris :)

    Hilsen
    Henrik
     
  6. Flemming Poulsen

    Flemming Poulsen VIP medlem

    Beskeder:
    0
    "Synes godt om" modtaget:
    1
    Point:
    99
    Vi kan vel tilføje som kommentar til denne tabel, at de kan læses som:

    First & Business: 200%
    Premium Economy: 200%
    Economy: 100%

    For de gældende bookingklasser.

    For andre selskaber, hvor pointantallet f.eks. var opgivet til 600, 300, 150 - så ville det betyde 100%, 50% og 25% optjening i Eurobonus.

    Kan give jer helt ret i at det er yderst svært at gennemskue hos Eurobonus hvad man optjener hos andre selskaber. Men ovennævnte kan være en huskeregel.

    Desuden er det - som Henrik skriver - en god idé at bruge Great Circle Mapper til at udregne point/miles med.

    Husk at hvis du flyver flere legs, så runder EB op til nærmeste 100 for hvert leg.

    Dvs. flyver du f.eks. på economy:

    Leg 1 = 638 miles = 700 point
    Leg 2 = 751 miles = 800 point

    Totalt: 1389 miles = 1.500 point

    Er samme tur på Premium Economy, Business eller First, så giver den 200%:

    Leg 1 = 638x2 = 1276 miles = 1300 point
    Leg 2 = 751x2 = 1502 miles = 1600 point

    Total= 2900 point.
     
  7. Frequie

    Frequie VIP medlem

    Beskeder:
    390
    "Synes godt om" modtaget:
    791
    Point:
    93
    Nu begynder det at give mere mening. Forstår ikke hvorfor de så ikke bare skriver det i procent på deres side, men nu kan man da sjusse sig til hvor meget man får :)

    Tak for input
     
  8. Peter Krogh Frausing

    Peter Krogh Frausing Co-Editor

    Beskeder:
    1,276
    "Synes godt om" modtaget:
    2,123
    Point:
    113
    Er der forskel på, hvilken status man har hos EB, hvor mange point man optjener med LH, på sit EB kort?
     
  9. obs

    obs VIP medlem

    Beskeder:
    1,445
    "Synes godt om" modtaget:
    2,960
    Point:
    113
    Nej.
     
  10. Peter Krogh Frausing

    Peter Krogh Frausing Co-Editor

    Beskeder:
    1,276
    "Synes godt om" modtaget:
    2,123
    Point:
    113
    Så hvis man f.eks. har en flyvning med Lufthansa som EBG, og skal flyve 5000 miles, i bookingklasse Q, så får man 5000 points per vej? Skærmbillede 2015-04-20 kl. 16.28.06.png
     
  11. PeterA

    PeterA VIP medlem

    Beskeder:
    1,244
    "Synes godt om" modtaget:
    3,059
    Point:
    113
    Ja, og det samme gælder, hvis du skal flyve 4901 miles, fordi der rundes op til nærmeste 100. Flyver du på K,W,S,T eller L får du således kun 1250 point.
     
    Henry og Peter Krogh Frausing "Synes godt om" dette.
  12. Fruth

    Fruth Aktivt medlem

    Beskeder:
    41
    "Synes godt om" modtaget:
    132
    Point:
    33
    Hej med jer.
    Jeg har et tillægsspørgsmål til denne tråd.

    Hvorfor er det at jeg ofte oplever, at der er forskel på optjeningen af point på samme rute. I indeværende uge, har jeg til eksempel fløjet BLL - ARN og retur. (Economy).
    På turen derover : 500 point optjent
    På turen retur : 250 point optjent

    Tænker ikke at dette bliver beregnet på miles, ellers har jorden været på skrump fra mandag til onsdag ;)
     
    Henry og Henrik Olsen "Synes godt om" dette.
  13. Erwin Lansing

    Erwin Lansing Skribent

    Beskeder:
    2,191
    "Synes godt om" modtaget:
    6,479
    Point:
    113
    Hej @Fruth,

    Jorden er (heldigvis) ikke skrumpet :)

    Optjening afhænger af mange ting. Der er ikke direkte sammenhæng med afstanden, men verden er delt op i zoner. Derudover afhænger optjeningen af bookingklassen, hvor der er mange af også indenfor Go og Plus, og meget løst relateret til hvor meget du har givet for billetten. Bookingklassen er et bogstav der burde være nævnt i din bestilling.

    Du kan se hele tabellen her:
    https://www.sas.dk/eurobonus/point-tables/

    Med andre ord, du har nok rejst på E, M H, Q eller W på vej derover og U, K, L, T, O, V eller G på vej hjem.

    Der var ikke nogen der sagde det var gennemskueligt ;)
     
    Fruth, Henrik Olsen, THammer og 3 andre "Synes godt om" dette.
  14. Fruth

    Fruth Aktivt medlem

    Beskeder:
    41
    "Synes godt om" modtaget:
    132
    Point:
    33
    Nej, det lyder ikke gennemskueligt, men det giver mere mening for mig nu.
    Tak for svar.
     
    Henrik Olsen og Henry "Synes godt om" dette.
  15. T4L

    T4L VIP medlem

    Beskeder:
    1,052
    "Synes godt om" modtaget:
    4,476
    Point:
    113
    Jeg skal rejse fra WAW til CPH den 8. Juli. SAS har ikke noget fly den dag, LOT har 3 fly opereret af Regional Jet. Nogen der har erfaring med om man optjener EB point med de fly? Jeg synes ikke altid det er så nemt at finde ud af, om man optjener point når et Star Alliance partner fly bliver opereret af et andet selskab.
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  16. tbh

    tbh VIP medlem

    Beskeder:
    3,120
    "Synes godt om" modtaget:
    8,170
    Point:
    113
    Afhænger selvfølgelig stadig af booking klasse, men dette er wet leases, svarende til Air nostrum, city jet Etc for SAS, så det burde du :)
     
    T4L og Henry "Synes godt om" dette.
  17. Peter F.

    Peter F. VIP medlem

    Beskeder:
    590
    "Synes godt om" modtaget:
    1,771
    Point:
    93
    Hvis det er på LOT rutenr., så optjener du point i h.t. optjeningstabellen
    https://www.sas.dk/eurobonus/partner/flygbolag/lot/
    ligesom du også optjener point på en SK-flyvning, selvom den er opereret af f.eks. Cityjet.
    (Nå, jeg blev vist overhalet indenom med svar :)).
     
    Senest redigeret: 18/2/17
    Henry "Synes godt om" dette.
  18. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,402
    "Synes godt om" modtaget:
    12,813
    Point:
    113
    Og du kan bruge lounge og fasttrack hvis du er EBG eller har billet på business
     
  19. T4L

    T4L VIP medlem

    Beskeder:
    1,052
    "Synes godt om" modtaget:
    4,476
    Point:
    113
    Tak for alle svarene. Man tjener ikke altid point når et star alliance fly er opereret af et andet selskab. F. eks. optjener man ikke point når et Swissair fly er opereret af Edelweiss. Så vidt jeg ved optjener man kun point, når det er en wet lease som @tbh påpegede. Det er det så åbenbart i det her tilfælde ifølge @tbh. Det var godt at vide, tak! Men hvordan finder man ud af det helt generelt om det er wet lease eller ej?
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  20. flyvendeFF

    flyvendeFF Medlem

    Beskeder:
    38
    "Synes godt om" modtaget:
    82
    Point:
    18
    Det er stadig ikke lykkedes mig at finde logikken i hvor mange point man får som Eurobonus medlem når man rejser med andre Star Alliance selskaber.

    Eks sidste uge rejste jeg med Swiss air i booking klasse 'Y' fra CPH-MAD (over Zurich)

    iflg. (meilenrechner(.)de/earn_miles.php?language=eng som Swiss selv linker til) på klasse Y skal jeg have 2.500 point, men pt får jeg 'kun' 1.400 point per vej - så mangler ca. 1.100 point bare for den ene vej.

    Er princippet ikke at man får det antal point som det opererende flyselskab vil give deres eget program?
     
    Henry "Synes godt om" dette.

Del denne side