Jeg ved vi har snakket om det før, men det er vist nyt, at det rent faktisk bliver til noget: http://www.tv2.no/2015/05/29/nyheter/6984017
Du har ret. Her den officielle udgave: http://www.dhs.gov/news/2015/05/29/dhs-announces-intent-expand-preclearance-10-new-airports Men det kan da give de nordiske naboer en væsentlig fordel i forhold til CPH.
CPH har jo også været nævnt, men det var vist noget med at det ville koste 50 mio. om året, svarende til hvad 50 amerikanske immigration officers udstationeret i CPH ville koste. I øvrigt:
Ser ud til, at ARN er tæt på: http://www.check-in.dk/arlanda-taet-paa-at-faa-usa-kontrol#.VhTbqXqqpBc Meget godt gået, har CPH "sovet i timen" her? - er det derfor at SAS satser på nye US ruter fra ARN?
Betyder det ikke at det bliver sværere at komme til LAX fordi man skal bruge længere tid til at connecte?
"– Vi gleder oss over å være én av ti flyplasser som går inn i dette prosjektet. Nå ser vi fram til veien videre for å se om blir en flyplass med «US Preclearance»-status, sier administrerende direktør Øyvind Hasaas ved Oslo Lufthavn." Det vist ikke sikkert endnu, sådan som jeg læser Norsk! "Det er ikke klart når en slik ordning eventuelt kan være på plass ved Oslo Lufthavn, opplyser Hasaas." Hvilket vel betyder at det stadig har lange udsigter.
Synes ikke det giver mening for nogen af de skandinaviske lufthavne. Spild af penge. SAS er heller ikke ubetinget begrejstrede. Som sagt kan pre-clearance medføre længere MCT og det er jo ikke hensigtmæssigt. Især ikke, når nogle af deres afgange fra ARN allerede går ganske tidligt. Jeg har prøvet pre-clearance både i Toronto, hvor der var vild kaos (var ved at misse mit fly) og i Dublin, hvor vi var henvist til et mindre aflukket område uden restauranter. Da vi havde siddet der i et pænt stykke tid blev vores fly aflyst! Det blev ikke mindre kompliceret af, at vi nu allerede var 'stemplet' ind i USA.
Vil det netop ikke være en fordel, da man lander som domestic? Den ARN-LAX rute vil da få ben at gå på i givet fald.
Så ser det ud til at ARN er kommet endnu tættere på pre-clearance: https://insideflyer.dk/stockholm-arlanda-taettere-paa-preclearance-usa-rejsende/ Synd at man ikke satser på Global Entry samarbejdet istedet....
@Flemming Poulsen Kræver Global Entry noget af afgående lufthavn eller kan man blot tilmelde sig det? A la det som UK havde i en periode (og måske stadig har)?
https://www.cbp.gov/travel/trusted-traveler-programs/global-entry/eligibility Giver vist svaret... øv øv
@Flemming Poulsen - sådan rent logistik, så kan man vel ikke bare skifte fly i EWR eller ORD (det er jo også CPH/OSL destinationer). Så man skal til en anden Terminal i ORD/EWR, da det er indenrigs for ellers får man vel ikke noget ud af det nye samarbejde... Såvidt jeg lige husker, så roterer flyene forskelligt fra EWR i det mindste
Det er andre terminaler, men det vil klart være lettere at skifte fly da man ikke risikerer at stå i kø i "timevis" ved ankomst. Dermed kan MCT blive langt mindre end i dag - og det kan være lettere at nå en tidligere afgang fra f.eks. ORD/EWR/IAD. Men det "koster" altså at man skal bruge mere tid inden afgang - og i mange tilfælde tage et tidligere fly før langruten.
Pre-clearance er jo sådan set udmærket. Men SAS vil jo nok få et problem med LAX ruten som afgår allerede 09:50. For at nå den fra CPH skal man afsted allerede 07:20 med ankomst til ARN 08:35. Det er nok lige stramt nok i forhold til at være sikker på at kunne nå igennem den ekstra sikkerhedskontrol. Ellers bliver det med afgang fra CPH allerede 06:15, hvilket dog kun gælder hverdage, for i weekenden kan det slet ikke lade sig gøre fordi første afgang er 08:10.