OTAldrig i livet?

Poster i 'REJSEDEALS' oprettet af MaHA, 8/9/20.

  1. MaHA

    MaHA VIP medlem

    Beskeder:
    239
    "Synes godt om" modtaget:
    568
    Point:
    93
    OTA selskaberne fylder mere og mere og i takt med deres popularitet, er kritik og modsvar fra aktører i markedet øget.

    En tvær-europæisk "book direkte" kampagne, med danske HORESTA om bord, forsøger at få hotelgæster til at booke direkte og dermed uden om OTA.

    Og senest har TÆNK frarådet, at man som forbruger køber flybilletter af en "online-bookingportal", som følge af de mange problemer med at få krav gjort gældende og pga manglende refundering.

    Men er det nu også så skidt det hele?
    Bør man boykotte OTA når nu hotellerne og flyselskaberne lider, eller ??

    For korte ophold booker jeg gerne via OTA.
    Men for længere ophold, søger jeg via booking.com og kontakter derefter udlejeren selv. Som regel samme terms bare billigere.
    Jeg vil dog aldrig købe flybilletter via OTA. Jeg orker ikke bøvlet med en OTA der som booking.com ikke sælger mig en billet men er agent for en anden OTA, der måske har købt via en wholesaler som har købt af flyselskabet.
    På biler booker jeg altid direkte, og får gode terms og en fin pris.
     
    Bekgaard, Beaglen og Henry "Synes godt om dette"
  2. Søren G

    Søren G VIP medlem

    Beskeder:
    243
    "Synes godt om" modtaget:
    788
    Point:
    93
    Det er jo ikke til at overse at mange har haft problemer med OTA'erne i forbindelse med Corona, men nu havde jeg netop selv 3 direkte bookinger der blev aflyst pga. Corona og hos to af selskaberne blev jeg nødt til at lave en kreditkort indsigelse for at få pengene retur. De eneste der returnerede pengene indenfor rimelig tid var Ryanair, og selv Lufthansa havde problemer med at returnere pengene.

    Corona er en meget speciel situation som de færreste forhåbentlig kommer til at opleve igen, og om man er bedre eller dårligere stillet ved at bruge en OTA er svært at sige entydigt, men jeg har ingen moralske skrupler ved at bruge dem.
     
    Bekgaard, Erwin Lansing, MaHA og 1 anden person "Synes godt om dette".
  3. Beaglen

    Beaglen VIP medlem

    Beskeder:
    526
    "Synes godt om" modtaget:
    1,838
    Point:
    93
    Ud fra et juridisk synspunkt booker jeg altid hotel / fly direkte hos hotellet / flyselskabet. Skulle der opstå problemer, er det således hotellet / flyselskabet, der er min direkte aftalepart og ikke et eller andet (ofte fordyrende og ligegyldigt) mellemled. En sjælden gang imellem drister jeg mig til at bruge Booking.com for hoteller og indtil videre er det gået fint nok, men jeg har været skeptisk hver gang jeg har bestilt. Set med mine juridiske briller er min frygt altid, at der med en OTA bestilling kan gå noget galt med bookingen og når tidspunktet for rejsen så oprinder, kan man være uheldig at komme frem til hotellet og så er der ingen OTA booking, men til gengæld et fyldt hotel. Og den risiko tør jeg ikke løbe. Så hellere booke direkte og være sikker på bookingen.

    På "Ferie for Alle" messen i Herning i februar snakkede jeg med en receptionschef og medejer af et anerkendt hotel i Nordsjælland. Receptionschefen kunne oplyse, at hotellet var pænt trætte af samarbejdet med diverse OTA'er, for hvis der var problemer med en booking havde hotellet ofte svært ved at komme i kontakt med OTA'ens kundeservice og hvis de så endelig kom igennem, var det måske til én eller anden uforståelig servicemedarbejder i Indien. Hotellet foretrak derfor, at gæsterne bookede direkte og hotellet matchede gerne OTA prisen med deres egne priser + at der også kunne blive tale om lidt ekstra direkte fordele udover selve loyalitetsprogrammet.
     
    Offlyer, Bekgaard, Erwin Lansing og 3 andre "Synes godt om" dette.
  4. Sebastian011

    Sebastian011 VIP medlem

    Beskeder:
    713
    "Synes godt om" modtaget:
    1,229
    Point:
    93
    Virkeligheden er jo desværre bare, at hotellerne tager ågerpriser hvis du dukker op i receptionen, ift. hvis du booker via booking.com

    Har lige været 10 dage på roadtrip i Polen, og vi bookede ingenting på forhånd, men endte flere gange med at stå og booke via booking.com I HOTEL LOBBYEN!!! fordi receptionisten ikke ville/kunne/måtte matche prisen.

    Hotel branchen lever stadig i fortiden...
     
    asf, Erwin Lansing, Kenneth K og 1 anden person "Synes godt om dette".
  5. Bekgaard

    Bekgaard VIP medlem

    Beskeder:
    456
    "Synes godt om" modtaget:
    1,283
    Point:
    93
    Hvis man møder op og beder om en service, kan du nok regne med at få en høj pris. Det gælder vel både fly & hotel.
    Hvis jeg stillede mig ud ved skranken i CPH og bad om en billet til f.eks. Berlin samme dag, så vil jeg helt sikkert blive præsenteret for en pæn høj pris.
    Flere hotelkæder (f.eks. Marriott & Hilton) har en politik med at matche priser fra OTA, hvis man booker direkte. Det kræver dog oftes og praktisk, at man booker på forhånd.

    Må indrømme, at jeg som udgangspunkt booker direkte og eventuelt benytter pris-match service. Det er mere en “forsikring” mod, at hvis der går noget galt, så er det klart hvem aftalen er mellem. Ligeledes nyder jeg også godt af hotellernes loyalty programmer, hvilket typisk ikke kan lade sig gøre via OTA.
     
    Beaglen, Erwin Lansing og Henry "Synes godt om dette"
  6. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,379
    "Synes godt om" modtaget:
    12,757
    Point:
    113
    Den menige medarbejder i receptionen har næppe beføjelse til at give en lavere pris, end den, der står i computersystemet.
     
  7. Kermit

    Kermit Fuldtids Flynørd (FF)

    Beskeder:
    448
    "Synes godt om" modtaget:
    1,364
    Point:
    93
    Jeg benytter mig af hotels.com. Jeg har ved flere lejligheder fået opgraderet værelse eller gratis morgenmad pga min status hos hotels.com. Én enkelt gang måtte jeg have fat i kundeservice, da jeg havde booket nogle datoer, som systemet efter betaling ændrede til andre datoer. Efter 15 minutter i telefon, havde kundeservice-medarbejderen, som snakkede dansk, snakket med pågældende hotel, og jeg slap for yderligere omkostninger.

    Flybilletter booker jeg altid direkte hos selskabet.

    og mens vi er ved det; kiwi.com kan ikke anbefales. De er muligvis billigere, men i 9/10 tilfælde bliver alle strækninger booket som separate bookinger med forskellige PNR's. Det er naturligvis mest problematisk hvis man har en mellemlanding.
     
    Kenneth K, Beaglen og Henry "Synes godt om dette"
  8. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,379
    "Synes godt om" modtaget:
    12,757
    Point:
    113
    For mange år siden brugte jeg www.travellink.dk. De har også en bonusordning, hvor du får lidt payback, der kan bruges til betaling af fremtidige reservationer (skal dog være med både transport og ophold). Men
    • Jeg havde et ophold på et hotel reserveret via travellink (vel nok for at bruge opsparingen i bonusordningen), som viste sig hverken at give point eller statusnætter til hotellets loyalitetsprogram. Og mit ophold var nødvendigt for at beholde status. Så jeg måtte lave en ekstra rejse for ikke at miste min status i hotellets program.
    • Så købte jeg en flyrejse på business class med Aeroflot. Jeg sparede da lidt på den billet i forhold til at købe direkte hos flyselskabet. Jeg opdagede bagefter, at det var på en bookingklasse, der ikke gav point. Det var jo rigtigt træls - og så var det slut med at bruge travellink.
    Lige nu har jeg et rejsemønster, hvor jeg bruger de samme hotelkæder og flyselskaber. Så jeg har ingen incitament til at bruge OTA.

    I øvrigt har nogle flyselskaber en service, der skal gøre det mere fordelagtigt at reservere hos dem:
    • Hos SAS kan du fortryde indenfor 24 timer
    • Czech Airlines giver 1000 bonuspoint, når du reserverer billetten på selskabets hjemmeside.
     
    Kenneth K og Beaglen "Synes godt om" dette.
  9. Søren G

    Søren G VIP medlem

    Beskeder:
    243
    "Synes godt om" modtaget:
    788
    Point:
    93
    Hotels.com har nu et rimelig godt reward program. Du får en gratis nat efter 10 nætter booket, og derudover får du 6% tilbage til brug ved Coop.

    Det svarer til 16% rabat, og derudover er de ofte billigst i forvejen.
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  10. Bekgaard

    Bekgaard VIP medlem

    Beskeder:
    456
    "Synes godt om" modtaget:
    1,283
    Point:
    93
    Tja, det vil jeg nok kalde en matematisk sandhed med modifikationer. Jeg kan gå med til “op til 16%”.
    Så vidt jeg husker, regner hotels.com kun værelsespris (ikke skatter/afgifter) enten med i værdiansættelsen af de ti nætter, eller når du vil bruge værdien som frinat.
    At bruge en frinat giver en rabat op til værelsespris, så hvis
    • Frinat er mere værd, går resten til spilde
    • Frinat er mindre værd, er rabatten <10 %
    Og hvis man ikke booker frinat via app, kommer der lige et gebyr på 35 kr oveni.
    Og så kan det godt betale sig at checke de forskellige “hotels” sider igennem for priser, inden man booker. Jeg har oplevet at se forskellige priser på samme ophold (ved opslag samme tid), afhængigt om jeg slår op direkte på hotels.com, eller via coop eller via sas.

    Men når alt dette er sagt, så har jeg nu også brugt dem nogle gange, til ophold hvor jeg ikke har kunne optjene loyalty hos hotellet.
     
    jespersm, Offlyer og Henry "Synes godt om dette"
  11. Offlyer

    Offlyer Where is my SK937?

    Beskeder:
    1,195
    "Synes godt om" modtaget:
    3,962
    Point:
    113
    Bruger aldrig OTA flybilletter - synes simpelthen at usikkerheden og deres manglende service er for stort et problem og risiko, såfremt noget går galt. Jeg nægter at lege pinballl mellem OTA og flyselskab(er). Læg dertil den manglende gennemskuelighed ang. bookingklasse. Jeg skyr dem som ilden.

    Til gengæld bruger jeg booking.com og hotels.com til hoteller eller områder som ikke er nemt tilgængelig og/eller hvor de store kæder ikke er (relevante). Må erkende at begge har opført sig eksemplarisk ifm corona

    Ang hotels.com rewards program - der også har den hage at du skal være aktiv inden for 12 måneder - ellers ryger alt hvad der er opsparet.
     
    Senest redigeret: 11/9/20
    Beaglen, Ulrik, Henry og 1 anden person "Synes godt om dette".
  12. Rungsvej

    Rungsvej Medlem

    Beskeder:
    26
    "Synes godt om" modtaget:
    78
    Point:
    13
    Har ventet 6 måneder på at få penge retur fra Flybillet.dk, og de har ikke svaret på en eneste mail i 6 måneder undtagen med autoreply med "Corana/Travlhed/Kontakt os venligst ikke", så heller ikke mere OTA til mig vedr. fly. Er til gengæld godt tilfreds med Hotels.com, Priserne er fine og bonusnætterne er brugbare. Samtidig er alle kvitteringerne online, hvilket er praktisk når man også har firmarejser af og til.
     
    Beaglen, Nielspg, Kenneth K og 1 anden person "Synes godt om dette".
  13. Erwin Lansing

    Erwin Lansing Skribent

    Beskeder:
    2,182
    "Synes godt om" modtaget:
    6,443
    Point:
    113
    Jeg mener det tog 1,5 år for flybillet.dk til at refundere efter askeskyen. Jeg anbefaler en god portion tålmodighed, og så en portion til.
    Hvis du ikke kan sidde på hænderne i den tid, kan du jo indgive en klage til Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen, selvom det nok ikke går hurtigere af den grund.
     
    Beaglen, Nielspg og Henry "Synes godt om dette"
  14. Rungsvej

    Rungsvej Medlem

    Beskeder:
    26
    "Synes godt om" modtaget:
    78
    Point:
    13
    Hej Erwin.
    Jeg havde heldigvis betalt med Mastercard, og de har i dag returneret pengene til mig, og så kan de jo få lov at slås med flybillet.dk.
     
    Beaglen, Nielspg, Henry og 1 anden person "Synes godt om dette".
  15. Fribytter

    Fribytter VIP medlem

    Beskeder:
    174
    "Synes godt om" modtaget:
    516
    Point:
    93
    Er der nogen der gider at forklare mig hvorfor de forskellige aktører ikke er tilfredse med de sider der udbyder deres varer? De kan vel for pokker bare lade være med at sælge til dem, eller hvad? Hvad er det jeg har misforstået?

    Du har en vare X (et flysæde, hotelværelse, lejebil osv), som du sælger til 100 kr. At en 3.part så køber den af dig og sælger den til 80 kr er vel ikke dit problem?? Taber de penge på det, har du stadigt solgt varen..
     
    Bekgaard og Henry "Synes godt om" dette.
  16. MaHA

    MaHA VIP medlem

    Beskeder:
    239
    "Synes godt om" modtaget:
    568
    Point:
    93
    Det er jo netop det, der bliver lidt spicy, når man som forbruger/kunde kan se at hotellernes int. org. kører "book direkte" kampagner, mens de sælger via OTA.
    Hvis man skal kunne se sine kunder i øjnene, når de kan booke noget billigere andre steder end hos dem selv, skal der jo være forskel på produktet. Men det er der bare sjældent....sådan rigtigt. "Du får ingen point på denne flyvning booket via OTA...altså du får ikke de 100 point vi ellers havde tænkt os du skulle have" eller hoteller der giver non-refundable via egen hjemmeside og 3 dage før via booking.com
     
    Jørgen, Beaglen, Bekgaard og 1 anden person "Synes godt om dette".

Del denne side