Passager Rettigheder

Poster i 'INSIDEFLYER DK - LOUNGE' oprettet af Kolmorgen, 30/11/13.

  1. Kolmorgen

    Kolmorgen M&M Senator

    Beskeder:
    63
    "Synes godt om" modtaget:
    154
    Point:
    33
    Hej alle,

    Først og fremmest synes jeg at det er et glimrende initiativ med denne side. Har allerede tilføjet den under mine foretrukne sites og vil følge med regelmæssigt.

    Jeg har en del rejsedage om året, men indtil nu har jeg aldrig været ude for det helt store forsinkelser eller problemer. Jeg har et par gange modtaget bagagen forsinket og oplevet småforsinkelser - men det er alt.

    Sidste søndag (d. 24. november) rejse jeg med Austrian fra Oslo via Wien til Sofia. Fra Oslo til Wien gik turen planmæssigt, men da jeg ankommer til Wien får jeg at vide det fly jeg skal med videre til Sofia er aflyst. Jeg får ikke nogen begrundelse men bliver ombooket - der udover fik jeg en voucher på €4! til bespisning. Det korte af det lange er, at jeg via min ombooking samt forsinkelsen på det ombooket fly bliver lidt over 3 timer forsinket i forhold til det oprindelige ankomst tidspunkt.

    Normalt er jeg ganske tolerant, men jeg synes servicen var ringe samt synes jeg en mad voucher på €4 er til grin, men jeg husker at der en del rettigheder for passagerer der rejser i EU (er lidt usikker på den del der omfatter Norge). Og jeg har kunne læse mig frem til at jeg vist nok har ret til en kompensation.

    Men er der andre der har været ude for dette før, og i så fald, hvor bør jeg klage? Hos flyselskabet eller luftfartsmyndighederne i Østrig?

    Nogle gode forslag?

    På forhånd tak :)
     
    Flemming Poulsen "Synes godt om" dette.
  2. Henrik Olsen

    Henrik Olsen co-founder Redaktør

    Beskeder:
    11,575
    "Synes godt om" modtaget:
    26,597
    Point:
    113
    Hej,

    Velkommen til Bonusfeber.

    Du har helt ret at det er noget omkring EU rettigheder på dette område. Og som udgangspunkt er selskaberne meget stille med at vise disse rettigheder. Men sålænge selskabet operere inden for EU så gælder de.

    Man starter med at klage til selskabets kundeservice selv og hvis dette ikke virker går man videre. Som regel lykkes det efter nogle mails hvor man fastholder sine krav. EU-reglerne gælder for alle flyvninger fra en lufthavn i EU.Disse regler gælder også, når et flyselskab fra et EU-land for at flyve ind i EU. De gælder også for Norge, Island og Schweiz på samme måde som for alle EU-lande.

    Du kan læse om reglerne her: http://ec.europa.eu/transport/passenger-rights/da/03-air.html

    Og omkring forsinkelse er det specifikt her: http://ec.europa.eu/transport/passenger-rights/da/08-air-long-delays.html

    Og eftersom turen er fra Wien til Sofia og det er under tidsgrænsen så må du være berettiget til kompensation. Så igang med at skrive til selvskabet og referer til EU lovgivningen på området (EU forordning 261/2004).

    Jeg ved godt at det ikke er i DK det gælder lige nu, men du kan søge information på hvordan klagevejen er i DK her: http://www.trafikstyrelsen.dk/DA/Civil-luftfart/Flypassager/Passagerrettigheder.aspx

    Håber det hjælper og skriv gerne om status på situationen.

    Hilsen
    Henrik
     
  3. Henrik Olsen

    Henrik Olsen co-founder Redaktør

    Beskeder:
    11,575
    "Synes godt om" modtaget:
    26,597
    Point:
    113
    En kort kommentar mere. Vil man ikke kæmpe selv findes der virksomheder som kæmper sagen for en. De tager typisk 25% af erstatningen i gebyr for det.

    En af siderne er: http://flyforsinkelse.dk/

    Hilsen
    Henrik
     
  4. Kristian

    Kristian VIP medlem

    Beskeder:
    5,297
    "Synes godt om" modtaget:
    12,909
    Point:
    113
    Synes den her EU side giver et godt overview: http://europa.eu/youreurope/citizens/travel/passenger-rights/air/index_da.htm

    Så kan man spare 25% :)

    Men de sites der tager 25% er ret effektive har jeg hørt... - det med at du startede i Norge og ikke EU land holder vist ikke, du rejser med Austrian, der er østrigsk og derfor medlem af EU og derfor gælder dine EU passagerrettigheder... Ny fem cents
     
  5. Henrik Olsen

    Henrik Olsen co-founder Redaktør

    Beskeder:
    11,575
    "Synes godt om" modtaget:
    26,597
    Point:
    113
    Det er ligegyldigt om det der Norge eller ej. Norge har tilsluttet sig forordrningen så det vil tælle. Og det gode ved de firmaer der gør arbejdet for en er at de jo kun tjener penge når de vinder sagen så derfor er de agressive. Jeg har faktisk selv tænkt at starte sådanne service op via dette site da jeg efterhånden kender reglerne godt og grundigt og har mærket dem flere gange på egen krop.

    Men det korte af det lange er at der burde være EUR 250,- på vej hvis der klages :)

    Hilsen
    Henrik
     
    Kristian "Synes godt om" dette.
  6. Kolmorgen

    Kolmorgen M&M Senator

    Beskeder:
    63
    "Synes godt om" modtaget:
    154
    Point:
    33
    Tusind tak for jeres svar. Jeg vil forsøge at gøre krav på erstatning.

    Jeg skal nok skrive resultatet herinde...
     
    Henrik Olsen og Kristian "Synes godt om" dette.
  7. Henrik Olsen

    Henrik Olsen co-founder Redaktør

    Beskeder:
    11,575
    "Synes godt om" modtaget:
    26,597
    Point:
    113
    Det er blot dejligt at kunne hjælpe :) Håber på success.

    /Henrik
     
  8. Kolmorgen

    Kolmorgen M&M Senator

    Beskeder:
    63
    "Synes godt om" modtaget:
    154
    Point:
    33
    En lille update; jeg har kigget på min kalender, og jeg har simpelthen ikke tid inden jul til at gøre ret meget ved dette. Derfor har jeg skrevet til flyforsinkelse.dk og de mener indtil videre at jeg har en god chance og de har nu overtaget sagen.
     
    Flemming Poulsen "Synes godt om" dette.
  9. Henrik Olsen

    Henrik Olsen co-founder Redaktør

    Beskeder:
    11,575
    "Synes godt om" modtaget:
    26,597
    Point:
    113
    Hej,

    God plan - Kommer der noget ud af det har du forsat fået noget og som vi også kom frem til herinde burde du få en kompensation ud af det. Glæder mig til at høre om resultatet og måske vi kan tale sammen om et lille review af forløbet med flyforsinkelse.dk (skriv gerne om det er ok at jeg kontakter dig for dette når der er kommet et resultat).

    Hilsen
    Henrik
     
    Flemming Poulsen "Synes godt om" dette.
  10. Kolmorgen

    Kolmorgen M&M Senator

    Beskeder:
    63
    "Synes godt om" modtaget:
    154
    Point:
    33
    I sidste uge fik jeg så svar fra flyforsinkelse.dk og de skriver, at Austrian har valgt at udbetale kompensation uden nogen kommentar og uden at trække sagen i langdrag. Dette betyder at jeg er berettiget til €250 og jeg vil få overført beløbet til min konto inden for et par dage. Som betaling for servicen tager flyforsikelse.dk 25% + moms.

    Selve forløbet med flyforsinkelse.dk har været upåklageligt. Jeg er blevet informeret et par gange i forløbet, men jeg har naturligvis også været vidne om at vi har været i gennem en jul og et nytår som kan have kostet lidt længere behandlingstid. Men det korte af det lange er, at jeg er godt tilfreds med min kompensation og den service jeg har fået ydet fra flyforsinkelse.dk
     
    Flemming Poulsen og Henrik Olsen "Synes godt om" dette.
  11. Henrik Olsen

    Henrik Olsen co-founder Redaktør

    Beskeder:
    11,575
    "Synes godt om" modtaget:
    26,597
    Point:
    113
    Det lyder super og du skulle jo også have retten til det efter reglerne. Så godt at det gik som det skulle - trods lidt juleventen.

    Det kunne vel være en artikel være at skrive om dette :)

    Hilsen
    Henrik
     
  12. Anders

    Anders Nyt medlem

    Beskeder:
    1
    "Synes godt om" modtaget:
    2
    Point:
    3
    Her er endnu en fin oversigt (fra Forbrugerrådet Tænk) over, hvilke rettigheder man har: http://taenk.dk/gode-raad/tema-om-r...der-rejsen/saerlige-rettigheder-ved-flyrejser.

    Personligt har jeg været heldig selv kun at opleve en væsentlig forsinkelse en enkelt gang, hvilket i det tilfælde burde have givet ret til forplejning, men da det var Ryanair jeg skulle flyve med, droppede jeg hurtigt tanken om at "jagte" mad og drikke, da jeg i den situation ikke mente det var besværet værd. Nu er kundeservice jo heller ikke Ryanairs største styrke, så jeg fik i stedet brugt tiden på noget mere fornuftigt. Var flyet forsinket en time mere var det i stedet en større kompensation end forplejning, og så havde jeg nok valgt at gøre mere ud af det.
     
    Henrik Olsen og Flemming Poulsen "Synes godt om" dette.
  13. Henrik Olsen

    Henrik Olsen co-founder Redaktør

    Beskeder:
    11,575
    "Synes godt om" modtaget:
    26,597
    Point:
    113

Del denne side