Den første direkte flyvning mellem Australien og UK er nu en realitet. Qantas QF9 to afsted i dag og lander lidt før klokken 5 om morgen lokal tid UK. Men med over 17 timer i luften i en Boeing 787 Dreamliner er det noget af en tur. Især på økonomi, men selv på Business Class er det lang tid. Jeg har nogle spørgsmål som jeg gerne ville høre jeres svar på: - Ville du tage sådanne en tur i økonomi? - Ville du tage sådanne en tur i Business Class? - Hvad er din holdning til disse ultra lange flyvninger - vi nærmer os 20 timer i luften?
- Jeg ville MEGET nødig sidde 17 timer i et economy sæde med en pitch på omkring de 32 tommer - Jeg forestiller mig at oplevelsen vil være væsentligt mere menneskelig i business, selvom det stadig er en LANG tur - Med tiden er jeg blevet glad for at splitte de lange stræk op i to dele, tjekke ind på et nærliggende hotel, svømme i poolen, få noget at spise, sove i en ordentlig seng og så tage anden del 12 timer senere
Øko: Nej Biz: Ja Mig: Nej, som @Nielspg hellere lave en stopover. Hvis tiden vel at mærke tillader det.
32", kunne være værre! Tror bredden er det der skræmmer mig mest, specielt med risikoen for et midtersæde. Jeg ville ikke betale ekstra for den direkte, med denne rute, med mindre jeg var meget presset på tid, men... pris/point/convenience, det kunne bestemt ske...
I Øko: Helt og aldeles bestemt nej! Kun i tilfælde af at jeg havde noget absolut uopsætteligt og der ikke var andre muligheder. I Biz: Jeg er stadig ikke sikker på, at jeg ikke også ville tage et layover som andre har foreslået, såfremt jeg har tiden til det. Forestil dig at sidde 17 timer i en lænestol, selv om denne her godt nok også kan lægges fladt ned. Det er svært at forestille sig... Hvis der vitterlig er et behov for denne rute så er det da fint at det kan lade sig gøre at flyve så mange timer i ét stræk. Men jeg tror godt at de fleste kunne være tilfreds med at det tog lidt længere tid og med et stop på vejen.
Kunne sgu godt tænke mig at prøve ruten - kan man selv gå ud af maskinen uden for mange DVT'er slæbende efter sig må det betegnes som en god tur! Altså hvis Perth eller WA er destinationen er det da fint. Men hvis man gerne vil til Sydney eller østkysten, så er det da en ret ærgerlig rute. 17 timers flyvning - så en bonus tur på 4 timer øst på - DER knækker filmen for mig. Så hellere et stop i asien (el mellemøsten).
Eco: Så skulle alle andre forbindelser være rigtig dårlige. Jeg får helt ticks ved tanken om 17 timer blandt de uvaskede. Gyyys tænk hvis man har midtersæde blandt fremmede!! Biz: Ja, det ville jeg afgjort synes var en god deal for mig. Jeg er jo en ret lille person så medmindre Qantas kører med et væsentlig dårligere sæde/opsætning end f.eks QR så er det jo en meget behagelig oplevelse for mig. Generelt vil jeg faktisk mene det er noget af en uskik med så lang en tur da størstedelen af passagererne er på monkey.
Jeg tror ikke ruten kommer til at leve så længe igen. Størstedelen af trafikken kommer nok fra Sydney og Melbourne. Jeg tror ikke trafik fra Perth kan gøre det alene. Fra Sydney og Melbourne har muligheden for at rejse via Singapore med Qantas i stedet. Udover pausen er tætterre på midten af turen, tror jeg også at Singapore er en noget bedre lufthavn at få tiden til at gå i, kontra Perth. Personligt i economy synes jeg også at A380 er noget bedre en 787. Men nu har jeg kun prøvet British Airways udgave af de 2 fly. Tror personligt jeg havde taget turen via Singapore, hvis der ikke var mange penge at spare.
https://www.business.dk/transport/17-timer-i-luften-maraton-rejsende-flyver-gennem-11-tidzoner-og-masser-af Fin artikel om den revitaliserede “Kænguru-rute”
The Points Guy havde en medarbejder om bord i Economy - lyder ikke som en specielt god tur: https://thepointsguy.com/reviews/qantas-australia-london-inaugural/ Ikke mindst fordi han havde en stor fyr siddende ved siden af sig, der faldt i søvn efter at have drukket whiskey fra en indsmuglet flaske.
Ja dette scenario er bestemt også muligt at komme ud for. Men Hey - han sov sikkert godt ham den anden...
Qantas kan melde om stor succes på ruten... https://thewest.com.au/news/aviatio...don-flight-dubbed-huge-success-ng-b88995368z? Det er ok: "The flight are 92 per cent filled and 94 per cent in premium classes, the highest of any of Qantas’ international routes." Så lange ruter er vist fremtiden....
Jeg tror også der kommer flere af disse. Men det er premium tunge ruter som kan trække det og der har Qantas nogle stykker, hvilket også er det som SQ fokusere på. For det er ikke fordi billetten er billig...
Det er godt nok imponerende. Særligt at de fylder så meget op blandt de uvaskede. Scenariet som beskrevet ovenfor med ham den tykke, fulde passager, aaaargh tænker jeg bare. Så er det godt nok en lang tur!
Det er vel som med forkølelse - det er så dejligt, når det holder op. Eller som manden der gik i sko, der var to numre for små. "Min kone drikker, og min søn er stiknarkoman - den eneste glæde jeg har i livet er at komme hjem og ta' skoene af." (frit efter Kaj Løvring)
Det ser ud til Airbus løber med sejren mht ultra LR fly til Qantas' Project Sunrise med fly fra Sydney / Melbourne til Europa og New York. De turde ikke løbe an på B777X som stadig er under udvikling, men valgte A350 som har fløjet i et par år. Surt at være Boeing for tiden. https://www.qantasnewsroom.com.au/media-releases/qantas-update-on-project-sunrise/