Rapport - The future of European aviation and how to survive it

Poster i 'NYHEDER' oprettet af Henrik Olsen, 2/9/16.

  1. Henrik Olsen

    Henrik Olsen co-founder Redaktør

    Beskeder:
    11,597
    "Synes godt om" modtaget:
    26,638
    Point:
    113
    Henry, mhsalv og isolCBflyer "Synes godt om dette"
  2. obs

    obs VIP medlem

    Beskeder:
    1,445
    "Synes godt om" modtaget:
    2,960
    Point:
    113
    Jeg tænker at meget af stoffet er velkendt. LCC'ers og "Sandkasse"-selskaberne som presser de gamle selskaber, viser tydeligt at der er behov for mere omstrukturering og konsolidering i den europæiske luftfartindustri.

    Og så melder tanken sig, nærmest per automatik: Hvad med SAS - hvad skal der blive af dem. Jeg synes umiddelbart at det må være klart at SAS ikke kan overleve på lang sigt, uden at indgå i en eller anden fusion af en art. Men så er spørgsmålet: Med hvem...
     
    Henry og mhsalv "Synes godt om" dette.
  3. Henrik Olsen

    Henrik Olsen co-founder Redaktør

    Beskeder:
    11,597
    "Synes godt om" modtaget:
    26,638
    Point:
    113
    Jeg tænker eksakt det samme når du tænker på SAS. Det er ikke meget der tyder på at SAS kan klare sig - ej heller i denne rapport.

    Når det kommer til LCC, så kommer der flere og flere af dem til Europa. AirAsiaX har sammen med Scoot meldt sin ankomst inden udgange af 2017. Så dette vil give yderlige pres på kapaciteten og især priserne.

    Altid spændt på hvad selskaberne fra sandkassen kan byde - forsætter de deres ret hidsige ekspansion, så sætter det yderlige pres på de selskaber som lever af deres direkte flyvninger som et af de vigtigste salgsparametre.
     
    Henry, mhsalv og obs "Synes godt om dette"
  4. mhsalv

    mhsalv VIP medlem

    Beskeder:
    144
    "Synes godt om" modtaget:
    355
    Point:
    63
    Interessant rapport, men som @obs påpeger er der vel ikke rigtig tale om banebrydende indsigter. Rapporten indikerer i alle fald at priserne på flybilletter vil forblive forbrugervenlige i overskuelig fremtid - godt for et studentbudget, skidt for SAS.

    Jeg har svært ved at forestille mig, at Brexit vil medføre de helt store forandringer i europæisk luftfart, de ender garanteret op med en ECAA-aftale. Kan Georgien være med, så kan Storbritannien også.

    Umiddelbart undrede det mig, at de ikke nævner politisk stabilitet som en potentiel styrke hos europæiske selskaber, kontra fx udfordringerne Turkish nu møder i kølvandet af kupforsøg og øgende autoritarisme. Men eftersom prisbevidste kunder har begrænset hukommelse, og Brexit er et eksempel på EU-lande kan gøre ting besværligt for sig selv, så giver det måske god mening at elegant ignorere det som en faktor inden luftfart. Tumulter vil typisk kun ramme et selskap, og ikke en alliance eller et helt marked.

    Fremtiden forbliver spændende!
     
    Nicki Lolk Sørensen og Henry "Synes godt om" dette.
  5. obs

    obs VIP medlem

    Beskeder:
    1,445
    "Synes godt om" modtaget:
    2,960
    Point:
    113
    Apropos SAS: Hvad anser I andre som et sandsynligt scenarie for selskabet?

    Jeg sidder lige og tænker på, hvor det egentlig er at SAS tjener deres penge. Billetter til indenrigsflyvninger i Skandinavien er jo ganske dyre, per kilometer i hvert fald. Men omvendt lyder det jo som om at deres long haul fly er pænt fyldt op, selvom det selvfølgelig ikke er ensbetydende med at de tjener penge på det.

    Kunne SAS måske overleve ved at udelukkende at fokusere på flyvninger i Skandinavien og de nærmeste nabolande, altså at blive et selskab med regionalt fokus og en smallere forretning?

    For mig personligt er det dog hip som hap om der står SAS eller Luftwaffe eller noget helt tredje på siden af flyet.
     
    mhsalv, Henry og Ulrik "Synes godt om dette"

Del denne side