Rejste i starten af juni med SAS retur til Billund. Den planlagte afgang var sat til 16.05 men vi kom først afsted kl 19.15. Ankomst til CPH var tilsvarende forsinket, men kun ca 2 t 45m ifht den planmæssige ankomst (da flyvetiden kun er ca 25 min fremfor de ca 50 ifølge tidsplanen). Jeg klagede til SAS og de har i dag indsat 7.000 point som kompensation. Spørgsmål: Skal jeg være tilfreds eller gå hårdere til dem? 3 timer ifht ankomst lader til at være grænsen for kompensation.
Hvad var årsagen til forsinkelse? Det er vel en type 1 flyvning, så på den måde er 2 timer vel grænsen?
Det kommer vel helt an på årsagen til forsinkelsen om man kan få nogen som helst form for kompensation, så er næsten nødt til at vide mere om det.
Ja beklager det var lidt uklart, men flyveture under 1.500 km. Ud fra min opfattelse er både størrelsen af kompensation og hvor længe du skal være forsinket for måske at være berettiget af hvor lang (distance) du har fra dit start til din endelige destination, og det er for det meste opgivet som 3 "typer flyvninger"... Se f.eks. http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:32004R0261:EN:HTML
Tekniske problemer er en gråzone. Ofte vil flyselskabet påstå at de har gjort alt hvad de kunne for at undgå det og dermed ikke give kompensation. Det er som udgangspunkt umuligt for passagererne at vide om de har gjort hvad de kunne eller ej. Derfor vil sådanne tilfælde ofte være et spørgsmål om hvor hårdt man ønsker at gå til dem. Ofte vil man opleve at de nægter kompensation og så er næste mulighed en af selskaber som lever af at skaffe kompensation til passagerer. De tager dog en procentdel og der er absolut ingen garanti. Uden at vide hvad der ligger til grund for forsinkelsen, så synes jeg egentligt at SAS håndterer det helt okay med at give 7.000 point. Det svarer trods alt til en ny one-way rejse på samme strækning. Det kan sagtens være du kan få mere - det kan også være du ikke kan. Umuligt at sige før du prøver. Personligt ville jeg nok være tilfreds med 7.000 point og ikke bruge mere tid på den sag. Husk på at flyselskaber som udgangspunkt helst vil at flyene flyver til tiden og at de i langt de fleste tilfælde har gjort hvad de kunne. I dit tilfælde var der ingen muligheder for ombooking og da afgangen heller ikke var aflyst, så er der heller ikke tale om kommercielle hensyn pga få passagerer på afgangen.
Ellers så hov sagen til Airhelp, så skal du ikke slås med det og for måske lidt eller ingenting uden nogrn effort
Da du ikke er berretiget til kompensation for forsinkelse under 3 timer iflg EU reglerne (EU261/04) vil Airhelp ikke kunne gøre noget. Derudover er jeg enig med @Flemming Poulsen i at det virker som om SAS har gjort hvad de kunne i situationen, og tilbudt en fin kompensation. Der er mange selskaber der ikke ville have løftet en finger i den situation.