Rejsebeskrivelse: Madrid til København i SAS Plus

Poster i 'REJSEBESKRIVELSER' oprettet af Henrik Olsen, 17/6/14.

  1. Henrik Olsen

    Henrik Olsen co-founder Redaktør

    Beskeder:
    11,594
    "Synes godt om" modtaget:
    26,635
    Point:
    113
    Flyvninger midt på dagen er ofte noget jeg fortrækker når det er privatrejser, da man ikke skal stresse med at komme ud i lufthavnen tidligt om morgen og derfor kan nyde sin morgenmad i ro og mag på hotellet inden man skal i lufthavnen og man er så også hjemme sidst på eftermiddagen og har ro på aftenprogrammet. Dette gælder når der er tale om Europæiske flyvninger.

    Jeg tog af sted fra Radisson Blu Madrid Prado hotellet midt i byen i god tid før afgang efter jeg havde fået lidt morgenmad og velvidende at det ikke var i loungen jeg kunne få noget god frokost. Dette var forbeholdt til turen hjem til København i SAS Plus.
    Turen fra Radisson Blu Madrid Prado hotellet til Lufthavnen gik med metro systemet som fungerer meget overbevisende i Madrid. Der er et godt forbundet netværk med hyppige afgange, hvilket også gjaldt om lørdagen hvor jeg skulle afsted. Trods at jeg måtte skift to gange for at komme til lufthavnen virkede det godt og jeg havde kun ventetider på godt 5 minutter, hvilket må siges at være tilfredsstillende. Så for EUR 5,- per vej tog det mig godt 45 minutter at komme til lufthavnen. Det kan derfor helt klart anbefales at benytte dette hvis man besøger Madrid og ikke tage en taxi, med mindre man er en 3-4 stykker, da en til til centrum koster i omegnen af EUR 30-40,- per vej hvor det så kan overvejes om det er uden for myldretiden eller man har meget bagage med som gør det besværligt at komme igennem metrosystemet.
    This slideshow requires JavaScript.
    Jeg valgte at gå forbi check in for at teste det lidt af og da jeg var i god tid til afgang var der ingen køb ved SAS Plus skranken. Jeg fik mit boarding kort og fik også at vide at midtersædet i øjeblikket var spærret da der på gang plads også sad en person med Guld status. Så jeg håbede at der trods et godt fuldt booket fly ikke blev nødvendigt at fjerne denne ”soft block” af midtersædet. Jeg fik mit boarding kort udleveret og med et stempel kunne jeg gå til fast track området som ligger separat og denne dag virkelig var fast track. Der var ikke et øje og jeg kom derfor igennem på under 2 minutter.
    [​IMG]
    Fast Track i Madrid Lufthavn som lå lige ved SAS Check In skrankerne
    Efter at have kigget lidt på selve terminalen som jeg må sige at jeg blev positivt overrasket. Der var gode butikker og spisesteder og der var også ganske udemærkede siddepladser i gateområderne.
    Jeg fik besøgt loungen af Sala VIP Puerta Del Sol som er den SAS benytter sammen med en række andre flyselskaber og blandt andet også er en Priority Pass lounge. Der satte jeg mig ved vinduet og fik lidt snacks og trods den tidlige afgang et glas vin. En standard Rioja fra 2010 (Crianza) som ikke fik englene til at synge, men da jeg ikke kunne finde et glas Cava så måtte det være alternativet.
    [​IMG]
    Sala VIP Puerta Del Sol Lounge i Madrid – Udbud af rødvin
    Godt 35 minutter før afgang satte jeg kursen mod gaten ankom lige til tiden da boarding var startet. Kom ind sammen med første boarding gruppe og fandt min plads 01A. Og som håbet ved check in så endte midterpladsen med at være fri, hvilket altid giver noget ekstra frihed og personlig plads. Det er især en rar ting på en flyvning på 3 timer hvor pladsen kan bruges til afsætning og giver næsten følelsen af en reel business class flyvning som den var i gamle dage med SAS.
    Efter en noget lang køretur rundt i lufthavnen for at ”fordrive” tiden til den godkendte slottid kl 13:00 var vi i luften og kort efter var vi i vores march højde og servicen begyndte. Det hele gik ganske hurtigt da der på denne tur kun var 3 rækker med SAS Plus.
    Dagens ret var en salat med spelt, hvidløgs creme og svinefilet. Som på de sidste par flyvninger er jeg positivt overrasket over kvaliteten og smagen af maden. Det smager rent faktisk af noget og er ikke så karakterløst som vi oplevede tidligere. Det er mindre og simple retter, men med smag. Så dette er bestemt noget som SAS skal have ros for at have gjort noget ved.
    [​IMG]
    SAS – SAS Plus servering fra Madrid til København
    Lige før landingen i København kom der på TV skærmene ankomst information for de som skulle videre. Normalt ser jeg enten oversøiske, Baltikum eller Norden. Dette var også tilfældet her men især en fangede min opmærksomhed:
    [​IMG]
    SAS – Gate information ved ankomsten til København. Nogle har taget fra Madrid for at skifte og tage til Venezia
    Enten er det en der er lige så vild med at flyve som jeg selv, ellers må det virkelig være en billig billet når nu at det kan betale sig at flyve fra Madrid til Venedig via København. En sjov detalje som jeg ikke har set så tit og jeg håber dog ikke at det er grundet en eller anden bookings side som viste dette til et hold turister da det har forlænget deres rejsetid med et par timer når nu Iberia flyver direkte fra Madrid. Turen er visualiseret her:
    [​IMG]
    Kort over turen fra Madrid til Venedig via København – Kilde: www.gcmap.com
    Konklusion:
    På denne tur oplevede jeg et crew som på den første del af turen var meget opmærksomme og kom og spurgte proaktivt om man ønskede noget mere. Men på sidste del af turen ”gemte” de sig i galleyområdet og ofte med gardinet trukket for. Det er helt i orden når der skal forberedes eller de skal have lidt mad, men det burde ikke tage halvanden time. Og når nu der kun var 3 rækker i SAS Plus så kunne det være OK at man hver halve time eller lignende lige spurgte om man manglede noget når man nu indsamlede glas eller flasker alligevel.
    Igen vidste SAS at det er godt og sikkert at flyve med dem. De har efterhånden fået et godt stabilt produkt, som dog ikke er med Business Class og dette trækker ned i den samlede stilling blandt konkurrenterne som for eksempel Lufthansa eller British Airways i Europar, men at de har en høj præcision i at ankomme til tiden som også denne flyvning gjorde med hele 15 minutter og en udmærket service, så er det forsat et flyselskab jeg vælger og anbefaler til andre afhængigt af rejsemønster.


    Oversigt:
    Introduktion: En tur til Madrid med SAS i SAS Plus og en overnatning på Radisson Blu Madrid Prado
    Rejsebeskrivelse: En morgenflyvning fra København til Madrid med SAS i SAS Plus
    Rejsebeskrivelse: En overnatning på Radisson Blu Madrid Prado
    Lounge Review: Sala VIP Puerta Del Sol Lounge i Madrid Lufthavn
    Rejsebeskrivelse: En flyvning midt på dagen fra Madrid til København i SAS Plus <- denne artikel


    Read the whole post here.
     
  2. Kristian

    Kristian VIP medlem

    Beskeder:
    5,297
    "Synes godt om" modtaget:
    12,909
    Point:
    113
    @Henrik Olsen god rapport, men det slår mig at der er kommet "2100 Spelt mødre" i SAS Fokusgruppe vedrørende mad, da du beskriver måltidet som: "Dagens ret var en salat med spelt, hvidløgs creme og svinefilet" - hvad er der galt med en rejemad, roastbeefmad eller andet smørrebrød der beskriver vores Nordiske madkultur..
     
    Flemming Poulsen og Nicki Lolk Sørensen "Synes godt om" dette.
  3. jefi99

    jefi99 Titanium VIP Member

    Beskeder:
    2,282
    "Synes godt om" modtaget:
    4,781
    Point:
    113
    Enig. Ved første blik tænkte jeg at den sorte æske da så lidt appetitlig ud. Jeg har ikke som sådan noget imod spelt. Men så tænkte jeg på hvad Swiss eller BA ville have serveret. Eller hvad SAS for få år siden ville have serveret på sådan en lang Europa-strækning...
     
    Kristian "Synes godt om" dette.
  4. obs

    obs VIP medlem

    Beskeder:
    1,445
    "Synes godt om" modtaget:
    2,960
    Point:
    113
    Jeg har også prøvet turen til Madrid for ganske nylig, og fik på udturen serveret føromtalte spelt-ret :) Synes egentligt ikke den var så ringe, for nu at sige det på jysk. Okay, det var da ikke noget 5-stjernet måltid, men helt okay efter min mening.

    Hvad der derimod ikke var okay, var den Caesar-salat jeg fik serveret på hjemturen. Den havde udløbsdato samme dato, og det kunne ses. Salaten var mange steder brun i stedet for grøn, og dressingen havde skilt sig ganske meget. Jeg spurgte purseren om han havde en der var mere frisk, men det var samme resultat. Han beklagede meget, og havde desværre ingen alternativer udover noget knækbrød, da de var løbet tør for sandwich. Har da også sendt en klage til SAS, så må vi se hvor længe der går inden de reagerer på den.
     
  5. Flemming Poulsen

    Flemming Poulsen VIP medlem

    Beskeder:
    0
    "Synes godt om" modtaget:
    1
    Point:
    99
    Enig. Jeg forstår ikke at SAS ikke kan servere to stykker smørrebrød på Plus. Smørrebrød kunne samtidigt blive en SAS-signatur-ret igen, som i de helt gamle dage. En flyvning hjem med to stykker smørrebrød og en kold pilsner, så kan det vist ikke blive meget bedre. Det ville jeg ihvertfald være mere tilfreds med end spelt-salat eller slatne frysepizzaer og 7eleven-agtige sandwich.
     
    jefi99, Kristian og Nicki Lolk Sørensen "Synes godt om dette"
  6. Henrik Olsen

    Henrik Olsen co-founder Redaktør

    Beskeder:
    11,594
    "Synes godt om" modtaget:
    26,635
    Point:
    113
    Jeg vil faktisk tillade mig at være uenig. Jeg syntes det er et godt træk af SAS at forsøge at lave noget moderne catering og kvaliteten er i orden. Dog er det som alt mad lavet på forkant og pakket noget som hurtigt kan blive skidt - jvf salaten bliver brun som blev nævnt. Så jeg er positiv over dette tiltag, men må også sige at jeg meget gerne ville deltage i det udvalg som prøvesmager retterne og kommer med feed back, da der er svipsere en gang imellem forsat. Så forsat thumbs up fra mig.
     
    obs "Synes godt om" dette.

Del denne side