Rejsebeskrivelse: Tur med SAS i SAS Plus fra København til London

Poster i 'REJSEBESKRIVELSER' oprettet af Henrik Olsen, 9/4/14.

  1. Henrik Olsen

    Henrik Olsen co-founder Redaktør

    Beskeder:
    11,597
    "Synes godt om" modtaget:
    26,638
    Point:
    113
    Denne del af turen er en tur med SAS i SAS Plus fra København til London på en aftenflyvning i april. Det er en typisk aften afgang tilpasset alle de forretningsrejsende eller dem som skal videre fra London Heathrow ud i den store verden.
    Turen til London Heathrow er for at være klar til deltagelsen dagen efter i den “end to end” test som London Heathrow har arrangeret som en del af hele test forløbet af den nye Terminal 2 “The Queens Terminal”.
    Startede lidt tidligere end vaneligt og kom ud i Københavns Lufthavn og parkerede på P17 (budget parkeringen) og kom hurtigt med bussen den korte tur til Terminal 3 hvor jeg kom igennem Fast Track hurtigt og effektivt trods mange rejsende. Det var rush hour så det er rart at se at de holder flere spor åbne i Fast Track.
    En smut ind i SAS Guld Loungen (se her for en gennemgang af denne Lounge) for lige at sidde ned og få klaret lidt arbejde inden turen gik til London i SAS Plus. Det er altid spændende at se hvad SAS byder på og om deres udmeldinger om bedre kvalitet ombord skinner igennem eller forsat halter lidt bagefter flyselskaber som man kan sammenligne med.
    [​IMG]
    SAS Gold Lounge – Københavns Lufthavn
    Boarding var tiden tiden og gaten var D102. Turen gennem paskontrollen gik hurtigt men trods 35 min til afgang var der en længere kø for at få komme ind i gaten. Visning af boarding kort og pas er til stadighed en overraskelse for mange og det tager bare tid. Så selve ombordstigningen gik i gang før jeg kom ned i gate området og det betød at jeg fik stort set direkte ombord med kun lidt kø i jet way’en.
    Fik mig sat godt på 03F (vinduesplads som altid) og ud fra informationen i Amadeus håbede jeg på at midterpladsen forsat var blokeret da der ikke fuldt booket i SAS Plus. Purseren annoncerede ”Boarding Complete” 5 minutter før planlagt afgang og vi lavede push back til tiden.
    Vel i luften i en denne Airbus A319 som, trods det er en Airbus, har en fornuftigt stigningsrate (ikke som de store Airbus A340 fly som først når march højden ved Island når de er på vej til USA) og 10 minutter efter slog kaptajnen skiltet med ”sikkerhedsbæltet” fra og servicen begyndte.
    Jeg havde lidt glædet mig til denne service, da det var første gang jeg bruge SAS Plus uden for Norden og derfor skulle prøve det nye setup hvor der er en måltid som vi kendte det fra før SAS lavede service konceptet om. På denne tur var valget en ”Roastbeef med kartoffelsalat” eller en ”Cesarsalat med kylling”. Jeg valgte at smage retten med Roastbeef. Det er det svenske firma Cookin Food Sweden AB der har lavet maden og selve indpakningen ser meget indbydende ud. Det samme gør præsentationen af ad maden med hovedretten med Roastbeef og kartoffelsalaten i en god portionstørrelse og med en mindre boghvede tabbouleh som tilbehøret. Som desserten var der en ganske udmærket hindbærkage.
    [​IMG]
    SAS Plus Service fra København til London

    [​IMG]
    SAS Plus Service fra København til London

    [​IMG]
    SAS Plus Service fra København til London
    Jeg må sige at jeg er positiv overrasket og dette er et virkeligt positivt tiltag som er i modsætningen til de tidligere sandwich som blev serveret. Disse kan forsat fås, men er ikke værd at spise – hverken om man får dem gratis eller skal købe dem som rejsende i SAS Go. Rejser man i SAS Go vil jeg til en hver en tid anbefale at købe sin mad inden afgang i nogle af de gode butikker som man kan finde i København eller i andre europæiske lufthavne. Det giver meget mere værdi for pengene og en bedre oplevelse.
    Igennem paskontrollen og her er det vigtigt at kigge på sit pas om den har følgende logo. I så fald kan man benytte de automatiske paskontroller som er stillet op. Disse er typisk en del hurtigere end den traditionelle kø. Man skal ikke være bange for at det fejler for i så fald bliver man venligt henvist til en bemandet skranke i forbindelse med de automatiske. Så man bliver ikke sendt bagerst i køen. På denne tur tog det under 5 minutter at komme igennem.
    [​IMG]
    ePassport – Har man dette logo på sit pas så kan man benytte de automatiske paskontroller og spare tid.
    Konklusion:
    Den generelle vurdering af servicen ombord var virkelig god på denne relative korte flyvning på 1t35m til London. Personalet viste overskud og smil hele vejen trods en rimelig god belægning i SAS Plus. Det er sådan som man gerne vil se at SAS præstere hver gang og noget der gør at man gerne vælger SAS som sit foretrukne flyselskab.
    Sammenlagt med den opdaterede kvalitet på maden og det gode personale på turen er det en tur som gør at man anbefaler SAS til andre. Der er dog forsat langt imellem SAS Plus og et fuldt måltid på British Airways Business Class og når at priserne på ruten fra København til London Heathrow nogle gange er under dkk 1.000,- kan man godt forstå at det er svært at lokke folk over til SAS. Jeg tror ikke at SAS flytter folk fra andre selskaber med de nuværende koncept, så det skal være på andre ting såsom prisen på at ligge SAS Plus godt under en Business Class billet og så på at der optjenes 200% SAS EuroBonus point på turen.
    Et lille Bonusfeber tips er at skal man bo på et af hotellerne i området omkring London Heathrow, så skal man søge hen til de offentlige (røde) busser og ikke vælge Heathrow Hopper busserne. Grunden til dette er at disse offentlige busser er gratis inden for lufthavnens område og dermed gratis at komme til og fra de fleste hoteller i området. Så jeg fandt bus nummer 140 fra Terminal 3 for at komme helt til “fordøren” af Radisson Blu Edwardian Heathrow. I løbet af dagen kører busserne hvert 5-10. minut.
    [​IMG]
    De offentlige (røde) busser i London Heathrow er gratis at benytte inden for Lufthavnens område.
    De næste dele i denne mini artikel serie vil være:
    • Introduktion
    • Tur med SAS i SAS Plus fra København til London <- denne artikel
    • Overnatning på Radisson Blu Edwardian Heathrow
    • Selve Terminal 2 “End to End Departure Test”
    • Tur med SAS i SAS Go fra London til København


    Read the whole post here.
     
    Kristian "Synes godt om" dette.

Del denne side