Rettigheder ved forsinkelse af aal-cph flyvning

Poster i 'BONUSBILLET & REJSEHJÆLP' oprettet af jtraveler, 1/2/17.

  1. jtraveler

    jtraveler VIP medlem

    Beskeder:
    286
    "Synes godt om" modtaget:
    597
    Point:
    93
    Hej Alle

    Min kæreste og jeg skulle den 21. januar en tur til København.
    Vi havde booket billet med Norwegian afgang DY3085 kl. 12.55
    På vej ud i lufthavnen(AAL) ca. kl. 12 får jeg en sms om, at flyet er forsinket og ny afgangstid er 14.00 (uden yderligere information).
    Da vi kommer ud i lufthavnen, smutter vi igennem security uden problemer, og kan godt se at der meget tåget. Men vi kan ikke gøre andet end at vente og håbe på det bedste.
    Kl. 13.14 får jeg en ny sms om, at flyet er yderligere forsinket og ny afgangstid nu er kl. 15.30
    kl. 13.21 får jeg en yderligere sms, om at flyet er forsinket grundet vejrsituationen i Aalborg og ny forventet afgangstid er kl. 16.40
    Da vi har en aftale kl. 17 i København og usikkerheden om hvornår tågen ville forsvinde, beslutter vi straks at tage bilen og køre i stedet for.

    Flyet endte med at flyve kl. 16.53 og landede i CPH 17.22 (af hvad jeg lige kan finde på nettet)
    Jeg er ikke i tvivl om, at den yderligere forsinkelse skyldes, at der først skulle en maskine fra CPH til AAL og dette skulle "passes" ind med passagerer mv.
    Jeg ved at SAS havde en afgang fra AAL 15.30 (er der nogen som kan finde ud af afgangene fra AAL d. 21. januar?) Ergo må dette betyde, at det var muligt at flyve før tidspunktet som Norwegian fløj.

    Jeg står nu i denne situation, at jeg meget gerne vil kompenseres for ovenstående og mener at vi har 250 EUR tilgode pr. passager. Hvad siger I ?

    Har I prøvet ovenstående før, og hvordan griber jeg det bedst an overfor Norwegian?
    Skal jeg kontakte dem selv og hvordan?
    Eller er det "nemmere" at lade en side som tager et gebyr herfor at ordne arbejdet?

    Mange tak for jeres tid og tanker.

    /j
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  2. Erwin Lansing

    Erwin Lansing Skribent

    Beskeder:
    2,191
    "Synes godt om" modtaget:
    6,479
    Point:
    113
    Hej @traveler,

    Som jeg læser din beskrivelse, står det klart at vejret er skyld i forsinkelsen. Desværre er netop dårligt vejr en af undtagelserne for hvornår du er berettiget til kompensation. Du kan dog prøve at få billetten, som du jo ikke brugte, refunderet, selvom krav derom vist nok kun gælder for forsinkelser over 5 timer, hvilket dit netop ikke ville have været (hvis jeg regner rigtigt).
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  3. isolCBflyer

    isolCBflyer VIP medlem

    Beskeder:
    1,403
    "Synes godt om" modtaget:
    5,874
    Point:
    113
    Men hvis du er ude i en gråzone, og lidt antyder DY ikke helt fløj da vejret klarede op, så prøv da en af de selvskaber som kæmper for din ret, mener det er gratis hvis de ikke får medhold.
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  4. RasmusH

    RasmusH VIP medlem

    Beskeder:
    873
    "Synes godt om" modtaget:
    2,702
    Point:
    93
    Henry og Erwin Lansing "Synes godt om" dette.
  5. Kasper

    Kasper VIP medlem

    Beskeder:
    154
    "Synes godt om" modtaget:
    353
    Point:
    63
    Hej. De selskaber der søger erstatning på vegne af dig, tager typisk kun sagen hvis det er en de kan vinde. I tilfælde som dette med dårligt vejr, vil de sikkert sige, beklager kan ikke hjælpe dig, med det samme..
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  6. Calle77

    Calle77 EBG, Marriott Bonvoy Gold, Accor ALL Silver

    Beskeder:
    893
    "Synes godt om" modtaget:
    2,015
    Point:
    93
    Jeg byder lige ind her:
    • DY er ikke kendt for at være blandt de hurtigste til at udbetale kompensation.
    • Jeg har selv haft en sag hos AirHelp som jeg intet fik ud af (Jeg var 5 timer forsinket fra ZRH-SFO). Flyselskaberne er blevet meget hårdere ift. at give indrømmelser.
     
    RasmusH og Henry "Synes godt om" dette.
  7. jtraveler

    jtraveler VIP medlem

    Beskeder:
    286
    "Synes godt om" modtaget:
    597
    Point:
    93
    Tak for jeres input.
    Jeg har hørt noget med, at hvis AAL var en kategori 3. i stedet for 2. lufthavn, så ville de have det påkrævende lys på kørebanen(transport til afgangsbanen), som gjorde at flyene sagtens ville kunne have lettet og landet. Jeg ved dog ikke om det er korrekt.
    Endvidere tænker jeg, at jeg bør have en sag når SAS kan flyve 15.30 (mener jeg, er der en som kan tjekke op for mig?)
    Så kan jeg vel ikke tage mig af, at Norwegian først skal have det til at passe ind i "deres kalender" ?

    /j
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  8. jakobv84

    jakobv84 Popcorn VIP medlem

    Beskeder:
    3,760
    "Synes godt om" modtaget:
    8,837
    Point:
    113
    Jeg er ikke overbevist om du har en vindersag men det afgørende er nok hvad praksis er for hvor hurtigt flyvninger skal genoptages. Der kan også være forskel på flytype mellem SK og DY der har indflydelse. Hvis SK også havde pause/forsinkelse grundet vejret - uagtet at det var kortere end DY - tror jeg ikke der er mere at komme efter end forsøge at få penge retur for din billet som goodwill...
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  9. jtraveler

    jtraveler VIP medlem

    Beskeder:
    286
    "Synes godt om" modtaget:
    597
    Point:
    93
    Jeg overvejer at prøve Airhelp - den siger umiddelbart når man taster data ind på hjemmesiden at jeg bør være berettiget til 250 EUR i erstatning.
    Har dog aldrig brugt dem før, og ved ikke om denne indikator overhovedet kan bruges til noget?
    Jeg har svært ved at vurdere om jeg selv gider at bruge tid og kræfter på at snakke med Norwegian eller hvad der bedst kan betale sig...
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  10. Kermit

    Kermit Fuldtids Flynørd (FF)

    Beskeder:
    449
    "Synes godt om" modtaget:
    1,367
    Point:
    93
    Jeg har søgt lidt på flightradar24.

    Frem til klokken ca. 15.30 har de fleste flyvninger været ramt.
    KLM diverted til BLL og aflyst, DY fra Malaga diverted til AAR med nyt fly dagen efter. SAS fløj 14.35 med halvanden times forsinkelse.
    DY3085 startede dagens flyvninger som DY3084 fra CPH. Det er derfor muligt at flyet var forsinket som følge af det dårlige vejr og ikke fordi den landende sent fra flyvningen før København.
    Du kan derfor ikke regne med kompensation da forsinkelsen, som andre nævner, skyldtes dårligt vejr.

    (SK1214 fløj 16.14 fra AAL med en CR9'er så jeg antager at vejret var blevet bedre til den tid)
     
    jtraveler, Henry og isolCBflyer "Synes godt om dette"
  11. Kristian

    Kristian VIP medlem

    Beskeder:
    5,297
    "Synes godt om" modtaget:
    12,909
    Point:
    113
  12. jtraveler

    jtraveler VIP medlem

    Beskeder:
    286
    "Synes godt om" modtaget:
    597
    Point:
    93
    Jeg prøver via Airhelp - Orker ikke selv at døje med det.
    I får en opdatering når jeg hører fra dem :)
     
    Henry og alexanderln "Synes godt om" dette.

Del denne side