Reykjavik

Poster i 'DESTINATIONER' oprettet af T4L, 27/1/19.

  1. T4L

    T4L VIP medlem

    Beskeder:
    1,048
    "Synes godt om" modtaget:
    4,462
    Point:
    113
    I morgen tidlig afgår et SAS fly til Reykjavik og jeg skal være med! Det bliver en uge på Island med kongres, men også en del fritid. Kæresten og jeg har planlagt at bade i den Blå Lagune, komme på Golden Circle tur og køre på snowmobile. Der er booket bord på Fiskfelagid https://www.fiskfelagid.is og Fiskmarkadurinn http://www.fiskmarkadurinn.is. Der er plads til lidt flere eventyr og restaurantbesøg. Forslag og anbefalinger er meget velkommen.
     
    klausbm, Henrik Olsen og Henry "Synes godt om dette"
  2. SebastianBruun

    SebastianBruun Persona non grata.

    Beskeder:
    2,069
    "Synes godt om" modtaget:
    4,833
    Point:
    113
    I skal tage en tur op til 'Perlan', bygget oven på seks varmtvandsbeholdere på en bakketop med udsigt over hele Reykjavik området. Der plejer at være restaurant/cafe, men det er mange år siden jeg var der sidst, så kender ikke udvalget nu.
    Hvis I skal til 'den blå lagune' - som i bund og grund er kølevand fra et kraftværk :rolleyes: - så fortsæt til Grindavik på sydkysten - hvis vejret og især vejene tillader - og kør lidt langs kysten. Er der mulighed for det, så gå ned på stranden. En sandstrand med kulsort sand er en spøjs oplevelse.

    men go tur:):):) - har været Island rundt flere gange og tager gerne derop igen.
     
    Senest redigeret: 27/1/19
    Erwin Lansing, Henrik Olsen, T4L og 1 anden person "Synes godt om dette".
  3. SebastianBruun

    SebastianBruun Persona non grata.

    Beskeder:
    2,069
    "Synes godt om" modtaget:
    4,833
    Point:
    113
    Nu ved vi ikke, hvor meget af ugen der er optaget af konference- og om arrangøren har indlagt udflugter i programmet.

    Men generelt er det på denne tid af året klogt at satse på busudflugter i stedet for at leje en bil og så bare køre ud i det blå/hvide. I al fald på 'must see' turen til Gullfoss, Geysir, Thingvellir og Skálholt.

    Men i Reykjavik er der også meget at se på: Nordens hus nede ved søen og Hallgrimskirkja plejer at være på listen.
    Der er også kommet et musik- og kulturhus Harpa ved nordhavnen, som efter sigende i høj grad er en visit værd.
     
    Henrik Olsen, Henry og T4L "Synes godt om dette"
  4. jth

    jth Medlem

    Beskeder:
    33
    "Synes godt om" modtaget:
    92
    Point:
    18
    "Tasting"-menuen på Fiskmarkadurinn og søster-restauranten Grillmarkadurinn kan anbefales.

    The Golden Circle turen kan også anbefales hvis man har tid. Jeg har kørt til geyserne og Gullfoss i lejebil om vinteren og turen er også tilladt af biludlejningsselskaberne (den VW Polo jeg fik havde pigdæk).

    Hvis man vil have en billig svømmetur så kan det lokale svømmebad Laugardalslaug anbefales.
     
    Henry og Henrik Olsen "Synes godt om" dette.
  5. jth

    jth Medlem

    Beskeder:
    33
    "Synes godt om" modtaget:
    92
    Point:
    18
    Hvis man er eventyrlysten så kan man spise flg menu på 3frakkir.is: Hakarl med Brennivin til forret (tip: spis hakarl'en før den tør helt op :eek:) og peberhvalbøf til hovedret.
     
    T4L og Henry "Synes godt om" dette.
  6. SebastianBruun

    SebastianBruun Persona non grata.

    Beskeder:
    2,069
    "Synes godt om" modtaget:
    4,833
    Point:
    113
    Da jeg var i Reykjavik første gang omkring '80 gik vi ind på en restaurant, bestilte maden og spurgte, om de havde et vinkort?
    Naturligvis, sagde tjeneren og fremdrog et kort i vistkortstørrelse fra sin skjortelomme. Der stod:
    • Hvidvin, kr. xxx
    • Rødvin, kr. yyy
    o_O:p

    Vi havde bestilt en kødret og valgte derfor rødvin - så vidt jeg husker var den udmærket.:)

    På samme tur (midt i april) lejede vi også en bil, Golf tror jeg. Men ikke pigdæk, så vi nåede ikke til Thingvellir. Lidt inde i Mosfellsdalur vendte vi klogelig om.. :rolleyes::rolleyes:
    Vi kom via Hafnarfjordur og vej 42 til sydkysten, - og hjem igen, men det var vist mere held end forstand.
    Men både veje og snerydning har formentlig bedres siden den gang.
     
    T4L, MaleneChristensen og Henry "Synes godt om dette"
  7. SimonFraLolland

    SimonFraLolland Udkants VIP

    Beskeder:
    247
    "Synes godt om" modtaget:
    1,172
    Point:
    93
    Jeg var 4 dage på Island tilbage i November. At tage en Golden Circle er en god ide, her får man mulighed for at se meget af Islands anderledes natur, så som kratere og geysir.
    Vi havde lejet en bil der oppe og brugte en dag på at kører vores egen Golden Circle tur, hvor vi så
    Kerið krateret
    [​IMG]
    Faxafox vandfald
    [​IMG]
    og geysir!
    [​IMG]
    upload_2019-1-27_20-8-18.png
    Ej heller ikke forglemme hvor regnbuen faktisk ender nemlig ved Gullfoss
    [​IMG]
    Det er også fedt bare at kører rundt, naturen skuffer ikke
    [​IMG]
    I Golden Circle har man muligheden for at tage i "Secret Lagoon" den er noget mindre en Blue Lagoon. Vi valgte at køre i Secret Lagoon for vi synes den så mere hyggelig ud konta Blue Lagoon. - Men altså ligemeget hvilket en man vælger skal man opleve sådan en varm pøl hvis man tager til Island :)
    Herefter fortsatte vi mod Þingvellir som igen er fyldt med spænderne natur.
    [​IMG]
    [​IMG]

    Jeg vil lige slå et stort slag for man tager i en eller anden form for grotte! - Vi tog til "The Cave" som er en lava grotte 2 timer fra Reykjavik. Selve grotten heder Vidgelmir.
    [​IMG]
    Vi havde en virkelig entusiastisk guide på denne tur ned i grotten, som virkelig brændte for at fortælle om grotten, det var lidt vildt at tænke på hvordan det her kæmpe underjordiske hulrum blev skabt og hvordan lavaen gravede sig gennem den islandske underground.
    [​IMG]

    Som jeg nævnte tidligere lejede vi en bil da vi var der oppe, hvilket kan anbefales hvis man ikke gider at skulle holde sig til en bestemt guidet bus tur. Det er muligt at køre til lagt de fleste steder når det ikke er hård vinter med massere af sne og kraftig vind. Man kan se det aktuelle vejstatus på http://www.road.is/ .
    IMG_20181125_165345.jpg
    Det er dog ikke sikkert ens hvide bil, forbliver hvid :eek::p
    Håber i får en god tur :D
     
    Jeblin, MaleneChristensen, Kristian og 6 andre "Synes godt om" dette.
  8. frankbrix

    frankbrix Priority member

    Beskeder:
    572
    "Synes godt om" modtaget:
    1,473
    Point:
    93
    Helt sikkert tag et besøg på Grillmarkadurinn. Det kan enten være til aftensmad. Tasting menu er spændende så får du også prøvet puffin. Ellers til frokost hvor jeg anbefaler deres burger. Den burger er i særklasse!

    Der er rigtig mange gode spisesteder.
     
    SimonFraLolland og Henry "Synes godt om" dette.
  9. MaleneChristensen

    MaleneChristensen VIP medlem

    Beskeder:
    495
    "Synes godt om" modtaget:
    1,643
    Point:
    93
    Udover de ting, der allerede er nævnt, så kan en tur på islandsk hest også være en sjov oplevelse.:)
    Jeg var af sted med min mor som selv har hest - jeg er dog ikke den største fan af heste, men vi var på en ridetur deroppe da vi var der for 5 år siden.
    Vi tog en tur for begyndere og hesten var nærmest idiotsikker. Tror der kunne springe en bombe ved siden af, uden at den ville sige en lyd. :)
    Min mors veninde har arbejdet deroppe, så vi benyttede os at et sted der hed Eldhestar.is .. Selvom jeg ikke er den store fan af heste var det faktisk en rigtig fed oplevelse og ikke noget jeg fortryder overhovedet.:cool:
    Dog var jeg sindssyg øm i r... dagen efter, men der hjalp en tur i den blå lagune :D

    Derudover benyttede vi os af ture med Reykjavik Excursions da vi ikke havde lejet en bil og det fungerede også rigtig fint :)
     
    PENSIONISTEN, T4L og Henry "Synes godt om dette"
  10. T4L

    T4L VIP medlem

    Beskeder:
    1,048
    "Synes godt om" modtaget:
    4,462
    Point:
    113
    Fantastisk forslag, tak! Desværre er der ikke tid til det denne gang. Men det er så fedt her, jeg har allerde besluttet at komme tilbage og så skal det prøves!
     
    MaleneChristensen og Henry "Synes godt om" dette.
  11. T4L

    T4L VIP medlem

    Beskeder:
    1,048
    "Synes godt om" modtaget:
    4,462
    Point:
    113
    Så går turen til Reykjavik igen. Jeg skal booke transfer fra lufthavnen til hotellet. Så vidt jeg kan se findes der flere forskellige selskaber som tilbyder dette. Er der nogen der har erfaring med, hvorfor man skulle vælge det ene ud over et andet eller er der nogen der har kendskab til nogen rabatkoder?
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  12. Ole_Jensen

    Ole_Jensen Nyt medlem

    Beskeder:
    1
    "Synes godt om" modtaget:
    3
    Point:
    3
    Secret lagoon kan varmt (!) anbefales. Vi bookede en kombineret tur med northern triangle, gullfoss, geysere, nordlysjagt og bonus besøg i Secret lagoon med Tryiceland.com - lidt dyrt, men fedt med en bil til maks seks personer og en chauffør der kørte pænt og kendte forholdene. I secret lagoon kan man leje håndklæder og også badetøj.
    Transport fra lufthavnen benyttede vi SNÆLAND TRAVEL - lokale gutter - den ene chauffør var superflink og talte fra lufthavnen og hele vejen til hotellet - retur var det en tavs gut, men pæn og rolig kørsel begge veje - lidt dyrere end en bus, men fra dør til dør er fedt klokken sent om natten :)
     
    T4L, Erwin Lansing og Henry "Synes godt om dette"

Del denne side