Så døde Uber i Danmark

Poster i 'NYHEDER' oprettet af Henrik Olsen, 9/2/17.

Tags:
  1. Henrik Olsen

    Henrik Olsen co-founder Redaktør

    Beskeder:
    11,594
    "Synes godt om" modtaget:
    26,635
    Point:
    113
    Henry "Synes godt om" dette.
  2. RasmusH

    RasmusH VIP medlem

    Beskeder:
    873
    "Synes godt om" modtaget:
    2,702
    Point:
    93
    Sjovt med en minister der knap vil forsvare sin egen lov :)

    Tvivler på, at Uber vil indrette sig under de betingelser. Man kan da tilgengæld håbe på, at muligheden for at lave større taxa-selskaber, kan gøre dem mere effektive...
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  3. miri90

    miri90 VIP medlem

    Beskeder:
    408
    "Synes godt om" modtaget:
    803
    Point:
    93
    Selvfølgelig helt iorden at Skat bliver reguleret, så konkurrencen er fair på det punkt. Ellers er jeg ikke imponeret - befolkningen i Danmark og på verdensplan er, efter min opfattelse, begejstret for Uber som levere højere kvalitet til en bedre pris. Jeg har ikke indtrykket af, at folk finder det mindre sikkert at køre med Uber.
    Så forklaringen med "det skal være sikkert at køre med taxa" køber jeg overhovedet ikke. Det stinker af lobbyisme...
     
    obs, Ekeren, Henry og 1 anden person "Synes godt om dette".
  4. isolCBflyer

    isolCBflyer VIP medlem

    Beskeder:
    1,403
    "Synes godt om" modtaget:
    5,874
    Point:
    113
    Meget trist hvis Über trækker stikket i vort lille land.

    MEN, måske spør' jeg dumt:
    Transportministeren havde travlt med at sige: Hvis man vil køre Taxa i Danmark skal man opfylde de her krav (taxameter, sædeføler osv)
    Men hvis Über gjorde noget mere ud af at være en reel SAMKØRSELSTJENESTE, som de jo har hævdet hidtil.
    Altså, at man jo samler flere kunder op på vejen til lufthavnen etc.?
    Det kan vel godt være de skal relancere tjensten under et andet navn a la Über-More eller sådan noget, qua de domme Über chaufførerne har fået.

    Men vil det mon virke - eller er jeg for naiv her??
     
    Henry og Schwert "Synes godt om" dette.
  5. mdk

    mdk VIP medlem

    Beskeder:
    379
    "Synes godt om" modtaget:
    637
    Point:
    93
    Det er imho fint hvis Uber ikke overlever i Danmark. Vi har fine taxi-apps som klarer jobbet på samme niveau som Uber. Hovedårsagen til jeg bruger Uber/Gojek etc. i udlandet er bekvemmeligheden, samt specifikt i USA for at undgå drikkepengesystemet.
    Hvis den nationale infrastruktur fungerer i et land ser jeg ingen grund til at støtte et firma der skaber en konkurrencemæssig fordel ved at medarbejderne/De uafhænge vognmænd, alt efter om Uber er i samkørselshumør eller ej, undrager sig skat.
     
    Nicki Lolk Sørensen, THammer, CHA211 og 3 andre "Synes godt om" dette.
  6. mdk

    mdk VIP medlem

    Beskeder:
    379
    "Synes godt om" modtaget:
    637
    Point:
    93
    I et bredere perspektiv synes jeg loven er bagstræberisk. Der er absolut ingen grund til at en gps-baseret app ikke skulle være lige så god som et taxameter. Netop det med at man kan se hvad turen koster via en applikation, og i øvrigt ikke behøver have sin pung med sig for at tage en tur er en af fordelene ved applikationsbaserede udbydere, det værende sig Lyft, Uber eller GoJek.
    - Sædeføler og applikationen burde kunne kobles sammen, så man undgår folk snyder i skat.

    Det samme med kørselskontorer, hvis det kan klares centralt og automatiseret, fordi folk bestiller via deres app, ser jeg ingen grund til man skal have et fysisk kontor, eller skulle kunne kontaktes af kunderne telefonisk for den sags skyld.
     
    THammer, Nicki Lolk Sørensen, tbh og 2 andre "Synes godt om" dette.
  7. Henrik Olsen

    Henrik Olsen co-founder Redaktør

    Beskeder:
    11,594
    "Synes godt om" modtaget:
    26,635
    Point:
    113
    I min verden kontrol for kontrollens skyld. Du laver jo heller ikke samme kontrol for den enkeltmandsvirksomhed der lever af at lave VVS eller maler. Der må gælde samme regler for det og ikke skabe en kløft fordi en branche ikke kan eller vil konkurrerer på lige vilkår.

    Det er jo lige så let at snyde i skat - eller faktisk lettere - for en enkeltmandsvirksomhed. Ved Uber bliver det gemt ved Uber og i tilfælde af en retsag, så kan det bruges.

    En enkeltmandsvirksomhed kan jo lettere glemme det der med fakturaen... det er jo set før...

    Så ting blandes sammen som ikke bør og der skal lige kigges lidt til hvad medierne forsøger at præsentere for os.

    Og så en kommentar med at der kun bruges Uber i udlandet - kunne det tænkes at de turister der kommer til DK har det på samme måde? Så forventer de jo at Uber også virker i DK når de nu er på besøg - for nemhedens skyld :)
     
    MaleneChristensen, obs, miri90 og 2 andre "Synes godt om" dette.
  8. mdk

    mdk VIP medlem

    Beskeder:
    379
    "Synes godt om" modtaget:
    637
    Point:
    93
    Nu har Uber jo hidtil nægtet at ville udlevere de data, så de faciliterer jo direkte skattesnyd, hvorimod den enkelmandsvirksomhed der snyder i skat også selv står til ansvar hvis han bliver opdaget. Uber fremhæver jo at de blot agere som en aggregator for selvstændige vognmænd/chauffører/samkørende personer, kald det hvad du vil, men de faciliterer de facto skatteunddragelse.

    Ift. det med turister brugte jeg selv de lokale taxa apps da jeg var i Australien, da de eksisterer, mens det i USA var firmapolitik at bruge Uber, så det gjorde jeg. Jeg mener bestemt at man skal gøre det så nemt for turister som muligt, og man/taxiselskaberne/Click a taxi bør også reklamere massivt i CPH/AAL/BLL så turisterne hurtigt og nemt kan få downloaded app'n så de kan benytte en service der ikke er samfundsundergravende (Når man har indrettet samfundet som vi har).
     
    THammer, CHA211, Henry og 4 andre "Synes godt om" dette.
  9. Daniel K

    Daniel K VIP medlem

    Beskeder:
    404
    "Synes godt om" modtaget:
    918
    Point:
    93
    Henry, Schwert og isolCBflyer "Synes godt om dette"
  10. Schwert

    Schwert Grumpy old men RULES!!!

    Beskeder:
    1,955
    "Synes godt om" modtaget:
    5,599
    Point:
    113
    :eek::confused::eek::confused: NÅ DA DA - det er DIG "Folkeklubben" synger om............:D:D:D:D
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  11. T4L

    T4L VIP medlem

    Beskeder:
    1,048
    "Synes godt om" modtaget:
    4,462
    Point:
    113
    Henry og isolCBflyer "Synes godt om" dette.
  12. Henrik Olsen

    Henrik Olsen co-founder Redaktør

    Beskeder:
    11,594
    "Synes godt om" modtaget:
    26,635
    Point:
    113
    Jeg har lige skrevet under og håber at så mange som muligt vil gøre det samme. Det skal være en fair og lige taxi marked vi har - det er det ikke med kamera, sædefølere etc. Så er det lige pludselig noget specielt der skal til. Ok at sætte regler, men de skal være fair for alle - også dem som kommer "udefra". Ikke noget med at beskytte sig selv og skabe uens forhold.
     
    Kenneth K, MaleneChristensen, miri90 og 3 andre "Synes godt om" dette.
  13. mdk

    mdk VIP medlem

    Beskeder:
    379
    "Synes godt om" modtaget:
    637
    Point:
    93
    Du må lige specificere hvad du mener. Gerne uden din evindelige brug af caps lock.
    - Drikkepengesystemet i USA er inefficient - jeg har en god podcast du godt kan få et linkt til hvis det har interesse, den går i detaljen ift. sammenhængen mellem graden af drikkepenge der bliver brugt i et samfund, og graden af korruption der er i samfundet. (Drikkepenge er bl.a. med til at udvaske grænsen mellem korruption og betaling for en service. )
     
    Senest redigeret: 11/2/17
    clager og Henry "Synes godt om" dette.
  14. Peter Krogh Frausing

    Peter Krogh Frausing Co-Editor

    Beskeder:
    1,276
    "Synes godt om" modtaget:
    2,123
    Point:
    113
    Jeg lavede forresten lys for folkeklubben her den anden dag, super fine fyre alle sammen!
     
    clager og Henry "Synes godt om" dette.
  15. Schwert

    Schwert Grumpy old men RULES!!!

    Beskeder:
    1,955
    "Synes godt om" modtaget:
    5,599
    Point:
    113
    Jeg bruger CAPS hvor, HVORNÅR, og SÅ TIT, jeg finder lyst til det.... OG jeg mener der er meget du ikke forstår om hvorledes lavt lønnede i RIGTIGT mange af de lande vi rejser til er afhængige af de drikkepenge vi giver dem.... Der udover er det nok sjældent den tjener eller taxa chauffør jeg stikker 10-15% i drikkepenge der får glæde af korruptionen i samfundet, uanset om de arbejder i USA, Spanien eller Nord Korea. (ups - usa - SORRY ;););))

    /DSGM
     
    CHA211, Henry, Peter F. og 1 anden person "Synes godt om dette".
  16. mdk

    mdk VIP medlem

    Beskeder:
    379
    "Synes godt om" modtaget:
    637
    Point:
    93
    Fedterøv, std. i USA på restauranter er 18-20% du bør sku skamme dig hvis du kun giver 10%!
    http://freakonomics.com/podcast/should-tipping-be-banned-a-new-freakonomics-radio-podcast/

    Du kan tydeligvis ikke relatere til overordnede samfundsmæssige problemer hvis du ikke kan sætte dig ind i at det overodnede system er sygt, men kun tænker på den situation du står i.
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  17. alexanderln

    alexanderln Cakespade member

    Beskeder:
    2,358
    "Synes godt om" modtaget:
    5,807
    Point:
    113
     
    Henry, mdk, Peter F. og 1 anden person "Synes godt om dette".
  18. Kristian

    Kristian VIP medlem

    Beskeder:
    5,297
    "Synes godt om" modtaget:
    12,909
    Point:
    113
    Henry "Synes godt om" dette.
  19. Kristian

    Kristian VIP medlem

    Beskeder:
    5,297
    "Synes godt om" modtaget:
    12,909
    Point:
    113
    Kære Kristian,

    Desværre.

    Uber lukker ned i Danmark den 18. april 2017 kl. 12.00.

    Vi ved, at du har brugt Uber som en pålidelig transportmulighed i København, og at nyheden kommer som en overraskelse. Men med den nye politiske aftale om taxiloven ser vi ikke anden udvej end at lukke for kørsel i Danmark.

    Vi håbede til det sidste, at loven ville tage højde for ny teknologi, så de biler, der allerede kører på vejene, kan bruges til kørselstjenester som Uber. Men, som loven tegner nu, bliver der trukket krav om forældede tekniske løsninger ned over hovedet på chauffører, der tilbyder kørsel i deres egne biler.

    Før Uber igen kan tilbyde kørsel i Danmark, skal den foreslåede taxilov ændres.

    Vi vil arbejde hårdt og presse regeringen for en ændring, der tager højde for ny teknologi og åbner for, at pålidelig og prisvenlig transport i hverdagen igen bliver muligt med et tryk på telefonen.

    Din mening og din stemme er vigtig og kan hjælpe os med at redde Uber i Danmark. Tag fat i dine politikere og fortæl dem, at lovgivningen skal åbne for moderne teknologi og lade danskerne få glæde af apps som Uber.

    Klik på dit parti og giv din mening til kende:
    Vi takker mange gange for din støtte. Den har bidraget til, at Uber er blevet en stor succes med mere end 300.000 brugere i København.

    Med venlig hilsen,

    Dit Uber team i København
     
    Henry, Daniel K, MaleneChristensen og 2 andre "Synes godt om" dette.
  20. Erwin Lansing

    Erwin Lansing Skribent

    Beskeder:
    2,190
    "Synes godt om" modtaget:
    6,473
    Point:
    113
    Selvom Uber trækker sig, har det vist sat skub i nogle af de "gode gamle" selskaber. Jeg blev lige gjort opmærksom på Moove, som ser lovende ud.

    http://moove.taxi
     
    Henry "Synes godt om" dette.

Del denne side