SAS åbner ny rute til Hong Kong

Poster i 'NYHEDER' oprettet af Flemming Poulsen, 18/12/14.

  1. Flemming Poulsen

    Flemming Poulsen VIP medlem

    Beskeder:
    0
    "Synes godt om" modtaget:
    1
    Point:
    99
    ...
     
    Senest redigeret: 19/6/18
    jefi99, Clipper og Peter Krogh Frausing "Synes godt om dette"
  2. Kristian

    Kristian VIP medlem

    Beskeder:
    5,297
    "Synes godt om" modtaget:
    12,909
    Point:
    113
    CPH blev forbigået og checkede op og det var nummer 2 på deres liste med "unserved routes" med 37,882 passagerer til Hong Kong
     
    Senest redigeret: 18/12/14
  3. jefi99

    jefi99 Titanium VIP Member

    Beskeder:
    2,282
    "Synes godt om" modtaget:
    4,781
    Point:
    113
    Spørgsmålet er selvfølgelig om ARN har fået ruten af "politiske årsager" for at please svenskerne. Jeg tror det faktisk ikke.
     
  4. Kristian

    Kristian VIP medlem

    Beskeder:
    5,297
    "Synes godt om" modtaget:
    12,909
    Point:
    113
    Hmm, SAS står jo som bekendt for Sverige Altid Sverige.. - men mon nu ikke der er en eller anden "lighedskultur" man vil opbygge? - men selve ruten som ikke er en Staralliance hub er lidt besynderlig.. - lad os nu se priserne, men jo lidt ligemeget hvis flyve CPH-FRA-HKG eller CPH-ARN-HKG... - eller som jeg har hidtil gjort CPH-BKK-HKG
     
  5. jefi99

    jefi99 Titanium VIP Member

    Beskeder:
    2,282
    "Synes godt om" modtaget:
    4,781
    Point:
    113
    Hvis vi antager at pointoptjeningen bliver minimum som CPH-PVG ( se https://www.flysas.com/en/eurobonus...s1/#tab4/?NSSEXC=true&logout=true&logout=true ) så er det vel ok at flyve CPH-ARN-HKG, selvom man kun får 250 EB-point for CPH-ARN. Hvis alternativet altså er 0% med TG i V-klasse eller 25% med LH i billigste klasser.
    Men servicewise, vil jeg langt hellere flyve med TG eller EK. Og med min nyerhvervede OW-status kunne det være man skulle til at kigge på Finnair til Asien fremover...
     
    Schwert, Kristian og jakobv84 "Synes godt om dette"
  6. jakobv84

    jakobv84 Popcorn VIP medlem

    Beskeder:
    3,760
    "Synes godt om" modtaget:
    8,837
    Point:
    113
    Kunne også være for at konkurrere med AY og undgå for mange svenskere flyver via HEL hvorimod de måske ikke frygter at danskerne gør det i samme stil

    Er du BAEC Silver nu eller hva' har dit sydøst asiatiske eventyr kunne udmønte sig i? Og ja AY har fået et ganske pænt rutenetværk til Asien.
    upload_2014-12-18_11-38-49.png
     
  7. jefi99

    jefi99 Titanium VIP Member

    Beskeder:
    2,282
    "Synes godt om" modtaget:
    4,781
    Point:
    113
    Ja det er meget plausiblelt.
    Ja, der mangler dog at poste to segmenter (40+10 TP), så jeg er ikke officielt BA Silver endnu
     
  8. Kristian

    Kristian VIP medlem

    Beskeder:
    5,297
    "Synes godt om" modtaget:
    12,909
    Point:
    113
    Ja og det er vel lettere, når det er en Cathay Pacific Hub at have forbindelser via Helsinki!!
     
  9. PeterA

    PeterA VIP medlem

    Beskeder:
    1,244
    "Synes godt om" modtaget:
    3,059
    Point:
    113
    Lidt ærgeligt, at ruten ikke udgår af CPH, men når det nu skal være, så er det ikke helt dumt ud af ARN. Med alle de daglige flyafgange mellem CPH og ARN, vil der nok være mulighed for en rimelig snap forbindelse via ARN. Ruten får dog tidsmæssig konkurrence fra Finnair via HEL eller endda Aeroflot via SVO, som ofte også er ekstremt konkurrencedygtige på prisen.

    Jeg håber meget at ruten får succes, men jeg kunne da godt blive lidt bekymret, når nu der ikke er direkte Star Alliance feed ind til HKG, da det jo er en One-World hub. Der vil måske være lidt fra Eva Air, Air China, men muligvis også fra Dragon Air eller Cathay, som jeg husker, at de på et tidspunkt interlinede med.

    Et andet faremoment er yield. Man kan ofte komme ekstremt billigt til HKG, ikke mindst her i vintersæsonen selv når priserne er meget høje i de omkringliggende lande med varmt vejr pga højsæson. Min ven er her i juleferien kommet retur med Swiss for 4100 kr for så at tage videre til MNL (det var en fin måde at sammensætte en billet til omkring de 5000 kr).

    Der har for nylig været rygter om, at Cathay ville starte rute til CPH, men det kan jo være, at SAS' move afskrækker.
     
    Senest redigeret: 18/12/14
    Kristian "Synes godt om" dette.
  10. jefi99

    jefi99 Titanium VIP Member

    Beskeder:
    2,282
    "Synes godt om" modtaget:
    4,781
    Point:
    113
    Air NZ til AKL? Nu kender vi jo ikke rutetiderne endnu, men den kunne jo være rigtig fin!
    Der kunne også være noget med Shenzhen Airlines, der har lidt trafik fra HKG
     
  11. PeterA

    PeterA VIP medlem

    Beskeder:
    1,244
    "Synes godt om" modtaget:
    3,059
    Point:
    113
    Klart også Air NZ. Alt hvad *A kan mobilisere ud af HKG er jo en mulighed samt de selskaber som SK interliner med.
     
  12. PeterA

    PeterA VIP medlem

    Beskeder:
    1,244
    "Synes godt om" modtaget:
    3,059
    Point:
    113
    På SAS' svenske hjemmeside er der nu nedtælling til salget begynder ved midnat. Her afsløres det samtidig, at flyvningerne begynder den 10. september og turen til Hong Kong varer 10 timer og 20 minutter. Der er dog ikke vidre oplysninger om afgangstidspunkter.

    Ifølge check-in.dk er der dog tale om afgang fra ARN kl. 15.00 5x ugentligt på man, tors, fre, lør og søndage. Returrejsen afgår tilsyneladende fra HKG kl. 09.05. Med en flyvetid på 10t20min må der således være tale om ankomst til HKG (med sommertid i Europa) kl. 07.20. Ankomst til Arlanda må være noget i retning af 14.35 (men det er min egen estimering med en antagelse af, at returrejsen tager ca 11 timer og 30 min).

    SAS bekræfter først afgangstider, når billetsalget starter og jeg håber et eller anset sted, at check-in har fået sine oplysninger forkert, da disse afgangstider virkelig ikke er særlig attraktive. Havde gerne set en sen afgang fra ARN i stil med kl 18-19 og en retur kl. 13-14 (som ruten til Shanghai fra CPH).

    Finnair har (i mine øjne) en langt mere attraktiv midnatsafgang fra HEL og i sommerhalvåret en eftermiddagsafgang som ankommer identisk kl. 07.25 med SAS-flyet. Dog kan man med Finnair flyve retur lige efter midnat fra HKG, hvilket også tilbydes med Swiss, Lufthansa, Turkish mv).

    Jeg kommer ikke til at bruge SAS-ruten til HKG med de afgangstider, men vil langt hellere søge en sen eftermiddagsafgang/aften ud af CPH og en returrejse fra HKG omkring midnat med ankomst i CPH om morgenen. Swiss via ZRH og Lufthansa via MUC giver mulighed for dette.

    Det er ellers en skam. Havde flyet gået sen eftermiddag/aften fra ARN havde det med et kort skifte i ARN været muligt at flyve til Hong Kong fra CPH med mulighed for en hel arbejdsdag inden afgang. Og returrejsen kl. 09.05 er da hel håbløs og giver heller ikke meget mulighed for feed.
     
    Senest redigeret: 28/1/15
    jefi99 og Kristian "Synes godt om" dette.
  13. Kristian

    Kristian VIP medlem

    Beskeder:
    5,297
    "Synes godt om" modtaget:
    12,909
    Point:
    113
    @PeterA - fuldstændig enig i dine betragtninger, 09:05 fra Hong Kong er umulig at komme fra byen uden at skulle meget tidligt op og komme fra ZhuHai eller Shenzhen er også ret problematisk.. - øv altså! Flyver også hellere med TK, LX, LH eller SQ/TH via SIN/BKK der har aften/natfly end et morgenfly.. - det virker som en "ommer", checkede lige SAS.dk og hvis man bestiller er det stadigvæk via Pudong, så x fingre for de afgangstider er forkerte...
     
    jefi99 "Synes godt om" dette.
  14. PeterA

    PeterA VIP medlem

    Beskeder:
    1,244
    "Synes godt om" modtaget:
    3,059
    Point:
    113
    Afgangstiderne fremgår først, når billetsalget går igang efter midnat. Men seriøst, med sådanne afgangstider, har jeg seriøst svært ved at se, at denne rute kan blive levedygtig, da den på ingen måde appellerer til folk på business, særligt ikke returflyvningen. De vil da til hver en tid vælge en aftenflyvning. Det var blandt andet derfor, at SAS' rute fra ARN-BKK aldrig blev en success, da returflyvningen var en dagsflyvning. Men en morgenafgang? Håber virkelig ikke det passer!
     
  15. Kristian

    Kristian VIP medlem

    Beskeder:
    5,297
    "Synes godt om" modtaget:
    12,909
    Point:
    113
    Skal til Hong Kong i næste uge, skal også med en Aften/natflyver hjem, det er helt vildt dumt, at skulle tage en ekstra overnatning for en dagsflyver hjem!
     
    jefi99 og PeterA "Synes godt om" dette.
  16. PeterA

    PeterA VIP medlem

    Beskeder:
    1,244
    "Synes godt om" modtaget:
    3,059
    Point:
    113
    Præcis. Det er både spild af tid og penge. Og så er afgangstidspunkterne nærmest identiske med Finnairs, så der får de en hel del konkurrence. Giver ikke meget mening for os danskere. Giver kun mening for dem i hhv ARN/HKG som insisterer på at flyve direkte. Håber virkelig for SAS, at der er mange af dem. o_O
     
    THammer, jefi99, jakobv84 og 1 anden person "Synes godt om dette".
  17. Henrik Olsen

    Henrik Olsen co-founder Redaktør

    Beskeder:
    11,597
    "Synes godt om" modtaget:
    26,643
    Point:
    113
    Jeg er også selv noget skuffet over dette schedule. Kan slet ikke forstå at dette er valgt og af hvilke grunde det er valgt. En morgenafgang og dermed dagsflyvning hjem fra Asien er bare ikke smart.

    SAS må være presset til at de skal bruge flyet i en rotation som ikke kan lade sig gøre med andre tidspunkter - dette tror jeg bliver en fejl og ikke noget der vil give dem mange kunder.
     
    Kristian og THammer "Synes godt om" dette.
  18. PeterA

    PeterA VIP medlem

    Beskeder:
    1,244
    "Synes godt om" modtaget:
    3,059
    Point:
    113
    Tror aldrig denne rute kommer til at køre for dem med disse afgangstider. Mega fail.

    SK963 ARN 15:00 HKG 07:20+1 10:20 no 333
    SK964 HKG 09:05 ARN 14:35 11:30 no 333

    Lad os se på, hvad der er af alternativer ud af CPH. Det vil være nogenlunde tilsvarende for OSL. Flyver man med SAS fra CPH vil man kunne forbinde i ARN med en relativ kort connection på 40 min. Således slår de Finnair med 15 min på udturen ved at have den hurtigste forbindelse med en rejsetid på 11 timer og 50 minutter fra CPH. Dette er også gældende på hjemturen, hvor SAS slår nærmeste konkurrent Finnair med 1 time. Dette er blot et udvalg, som ikke indeholder interline eller codeshare fx med Cathay via AMS, BKK, FRA eller LHR. Jeg har highlightet et par afgange, som jeg finder noget mere attraktive.
    Screen Shot 2015-01-29 at 11.05.30.png

    SAS vil rigtig gerne have premium-passagerer, men med den angivne schedule, tror jeg fortsat, at disse vil søge via HEL, MUC eller ZRH. Udturen er ikke helt håbløs, så måske ser vi business passagerer som flyver ud med SAS, men flyver retur med Lufthansa eller Swiss.

    Det var blandt andet det som var mønsteret med SAS' rute ARN-BKK, som på returflyvningen var en dagsflyvning. Her var der businesspassagerer ud, men ikke på returrejsen, som på trods af et stop i CPH foretrak en natflyvning.

    Enten er det pga slots eller som @Henrik Olsen nævner det, at de pga deres 'flight operation' ikke har andre muligheder. Som sagt ville en afgang fra ARN kl. 18-19 og retur kl. 12-13 stykker være en hel del bedre.

    I mine øjne ville en afgang fra ARN kl. 23.00 (ankomst kl. 15.20) og retur kl. 00 (med ankomst 05.30) være mere optimalt i en businesspassagers øjne og samtidig give mulighed for en masse feed i begge ender.

    Rent operationelt vil det dog være et minus, at flyet således står over 8 timer på jorden! Finnair's, Swiss oh Lufthansas fly står 8 timer på jorden, så hvorfor kan SAS ikke? Medmindre de altså laver et tag-on til Ho Chi Minh City eller Taipei, men det er der nok ikke økonomi i :)
     
    Senest redigeret: 29/1/15
    jefi99 og Kristian "Synes godt om" dette.
  19. Kristian

    Kristian VIP medlem

    Beskeder:
    5,297
    "Synes godt om" modtaget:
    12,909
    Point:
    113
    Haha, de giver den sku GAS med den her nye rute! Ifølge: http://www.flygtorget.se/Aktuellt/Artikel/?Id=10830 - så der skrives følgende:

    "Det blir en av SAS nya A330E som flyger den nya linjen från Arlanda till Hong Kong. Inledningsvis omväxlar den med en A340 men senare i höst blir det enbart den de nya maskinerna på linjen. De slingas ihop med Chicago för att utnyttjas fullt ut."

    Så nye maskiner til en ny rute!! Endvidere ser det ud til, at man skal have 2 fly på dne her line/rotation, smukt! Så nu skal ARN-ORD også have nye afgangstider, så den faktisk følger omkring CPH maskinen.. - nok en bedre udnyttelse af folk, lounge osv - men alligevel, har nu synes det var fint nok med det tidligere fly til Chicago, hvis man skulle videre, men det slutter så! Der bliver vist ret trangt i ORD loungen...
     
  20. Flemming Poulsen

    Flemming Poulsen VIP medlem

    Beskeder:
    0
    "Synes godt om" modtaget:
    1
    Point:
    99
    ORD Loungen bliver ikke noget særlig rar oplevelse, hvis den skal pakkes endnu tættere end idag...
     
    Kristian "Synes godt om" dette.

Del denne side