SAS Billet til HKG med connection i Shanghai (PVG) - erfaringer?

Poster i 'SAS | EUROBONUS' oprettet af PeterA, 12/9/16.

  1. PeterA

    PeterA VIP medlem

    Beskeder:
    1,244
    "Synes godt om" modtaget:
    3,059
    Point:
    113
    På torsdag flyver jeg til Hong Kong på en billet købt hos SAS (til 3400 kr). Turen går via PVG, da jeg først kunne tage afsted efter arbejde (afgang 18.40). SAS ankommer i PVG Terminal 2 og jeg skal videre til Hong Kong med China Eastern MU509 fra Terminal 1.

    Der skrives rundt omkring på nettet, at man ikke kan connecte airside fra T2 til T1 og man derfor skal igennem immigration samt hente baggage og derefter slæbe den til T1 for at checke ind igen. Pænt bøvlet. Pga lettere gangbesvær sørger jeg også for, at der er WCHR (wheelchair ramp) i min booking (den letteste af slagsen) til at sikre hjælp over lange gangdistancer.

    Jeg ringede derfor til SAS for at høre, hvordan det foregår, hvis man skal skifte terminal og gennem immigration og ikke mindst om der er assistance hele vejen. Efter deres oplysninger var der no problem og jeg skulle ikke igennem immigration og ville blive hjulpet hele vejen (har fået agentens navn til bekræftelse af dette). Jeg er dog ikke så sikker på, at det er tilfældet.

    Er der nogen som har erfaring med transit i Shanghai (PVG)?
     
    Senest redigeret: 12/9/16
    Henry og clager "Synes godt om" dette.
  2. Ulrik

    Ulrik VIP medlem

    Beskeder:
    1,960
    "Synes godt om" modtaget:
    7,487
    Point:
    113
    I januar var jeg på følgende billet købt af SAS CPH-HKG-AKL-PVG-CPH. Alt gik godt og bagagen tjekket igennem hele vejen fra CPH til AKL. At den ikke kom frem er en anden ting - fik både jakkesæt og et par nye løbesko på forsikringen. Da jeg skulle hjem fra AKL fik jeg at vide at de kun kunne tjekke bagagen ind til PVG og nicht weiter. Igennem immigrationen, samle bagagen op og tjekke ind igen. Og det er i den samme terminal. Jeg forklarede at det var på den samme booking, men den søde Air NZ dame sagde at kun få selskaber må tjekke bagagen og have passagerer i transit. Lufthansa gruppen og Air NZ har fået lov. Da jeg kom hjem skrev jeg til SAS og klagede min nød. Heldigvis kan danskere få et 72 timers visum, men det er ikke alle nationaliteter der kan, og hvad gør man så?. Svaret fra SAS var at det var mit eget ansvar at tjekke immigrationsregler, men pointen her er jo at jeg er i transit ligesom hvis jeg fløj CPH-SIN-AKL. Jeg har rejst meget, rigtig meget og har aldrig oplevet dette før. Så vi havde en lang dialog omkring dette og til sidst medgav de at de burde oplyst omkring dette og at de ville arbejde på at lave en transitaftale Jeg ringede to uger senere og lavede en fiktiv booking og spurgte til der var noget specielt mht bagage og fik at vide at det var der ikke. Jeg bad ham om at tjekke igen og senere ringede han og sagde at man skal igennem immigration og samle bagagen op og ud i afgangshallen og starte forfra - og tak for tippet !

    Så for at svare på dit spørgsmål, så er Hong Kong udenrigs og derfor kan du skal igennem hele møllen med mindre SAS siden marts har fået lavet en aftale. Spørg hellere engang til. http://www.airnewzealand.co.uk/transiting-via-shanghai

    http://en.shairport.com/2012-05/26/content_15971502.htm kræver lidt mere end en ledvogtereksamen for at forstå dette.
     
    Calle77, kc1829, THammer og 6 andre "Synes godt om" dette.
  3. PeterA

    PeterA VIP medlem

    Beskeder:
    1,244
    "Synes godt om" modtaget:
    3,059
    Point:
    113
    Tak for info. Det er jo rimelig klart, hvordan det foregår, hvis informationen altså er fuldt opdateret. Utroligt, at SAS ikke kan henvise til det. Da jeg talte med SAS, lød det nærmest lidt som om, at processen for mig ville være som den beskrevet for LH, LX osv., men det tvivler jeg på.

    Nu bliver det ikke et større problem for mig end at jeg nok skal klare det, men mere det principielle i, at SAS ikke kan vejlede ordentligt. Rent faktisk ville der jo være rejsende som ville kunne komme i problemer enten pga immigration eller pga behov for hjælp unde rejsen.

    Rent faktisk opdagede jeg forleden, at jeg nu har stempler på alle mine viserings-sider i passet. Alle siderne i mit pas undtagen de 2 sidste sider er pakket med stempler og visa. På de 2 sidste er der måske stadig plads til 5-6 stempler, men de kinesiske myndigheder kræver 2 blanke sider. Med andre ord kunne jeg have risikeret at komme i alvorlige vanskeligheder, fordi jeg ikke kunne få oplysninger om, hvorvidt jeg skal igennem immigration eller ej. Heldigvis nåede jeg at få bestilt nyt pas i torsdags og det skulle ankomme i dag eller i morgen.

    Hvis ikke det viser sig at være som SAS har lagt op til, så vanker der kompensation. Stay tuned for indlæg i kompensationstråden ;)
     
    Schwert, clager, kc1829 og 3 andre "Synes godt om" dette.
  4. tbh

    tbh VIP medlem

    Beskeder:
    3,120
    "Synes godt om" modtaget:
    8,170
    Point:
    113
    Bare lige som bonus info så skal du ikke bruge 72 timers transit visaet, men 24 timers. Jeg har læst mig til 'almost all nationalities' kan få 24 timers transit visa. Jeg prøver ikke på at forsvare SAS, men det burde altså kunne lade sig gøre for de fleste. Husk endeligt at have billetten med! For mig virkede en PDF på computeren, men har andre steder (UU til JNB) prøvet at jeg skulle have den printet.
    Jeg havde en nat i PVG i februar og NH kunne ikke checke mig igennem til OZ så var forberedt på at skulle igennem immigration, men havde ikke tænkt på det inden, så heldigt billetten lå på computeren.
    24 timers/72 timers gør også en forskel på hvilken kø du skal i, jeg var lidt forvirret og syg og fik i sidste ende lov til at tage skranken til 72/144 timers visa, hvor der ikke var nogen kø, i modsætning til den anden.
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  5. PeterA

    PeterA VIP medlem

    Beskeder:
    1,244
    "Synes godt om" modtaget:
    3,059
    Point:
    113
    Det er fuldstændig rigtigt, at gruppen der kan anvende 24 timers visa waiver er noget bredere. Men som sagt kan der være omstændigheder, fx. antallet af blanke sider i passet, der gør turen gennem immigration vanskelig.

    Herudover er der som sagt bøvlet omkring at skulle over i den anden terminal og at dette kan være svært for visse rejsende fx. ældre og folk med gangbesvær, hvis ikke disse kan sikres assistance hele vejen.

    Vi må ses, hvad der sker. Jeg skal nok lave en lille TR her på IF.
     
    Senest redigeret: 13/9/16
    clager, Henry og tbh "Synes godt om dette"
  6. PeterA

    PeterA VIP medlem

    Beskeder:
    1,244
    "Synes godt om" modtaget:
    3,059
    Point:
    113
    Det kunne tyde på, at SAS har fået lavet en sådan aftale. Kiggede tilfældigvis efter oplysninger om SkyTeam lounges i Terminal 1 (er via statusmatch også SkyTeam Elite Plus), så jeg kan chille lidt, inden min China Eastern-flyvning.

    http://loungeindex.com/Asia/China/PVG/

    I artiklen nedenfor (som man sjovt nok ikke kunne copy/paste fra) står SAS nævnt som en af disse selskaber man skal flyve med (sammen med LH, LX) for at kunne benytte airside transit. Ved ikke om det fortsat kun gælder for flyvninger til/fra New Zealand.

    PVG transit without a Visa.jpg
     
    clager, Henry og Ulrik "Synes godt om dette"
  7. PeterA

    PeterA VIP medlem

    Beskeder:
    1,244
    "Synes godt om" modtaget:
    3,059
    Point:
    113
    Det kan være det her med transfer til T1 slet ikke bliver relevant. Checkede lige min MyFlights-app og her er tilsyneladende lige kommet en ændring på flyvningen fra PVG til HKG.

    Skulle egentlig have fløjet med MU 509 kl. 13.25, men den er nu ændret til MU503, som afgår 55 min. tidligere. Det kan godt give et problem, når jeg nu kun har 1 time og 35 minutter til transfer, hvis jeg skal nå igennem immigration, hente baggage, vandre til T1 og checke-in seneste 1 time før. Kan dog slet ikke se noget om denne afgang kl. 12.30 i bookingsystemerne og har heller ikke fået nogen notifikation fra SAS.
     
    Senest redigeret: 14/9/16
    Henry, tbh og Ulrik "Synes godt om dette"
  8. Ulrik

    Ulrik VIP medlem

    Beskeder:
    1,960
    "Synes godt om" modtaget:
    7,487
    Point:
    113
    Lige meget hvad du skal, så håber jeg at du når det og uden det store besvær. God rejse.
     
    Henry og PeterA "Synes godt om" dette.
  9. PeterA

    PeterA VIP medlem

    Beskeder:
    1,244
    "Synes godt om" modtaget:
    3,059
    Point:
    113
    For lige at følge op på min Shanghai Connection-føljeton, så har jo nu endelig fået en mail fra SAS om at jeg er booket om til MU 505, som først er 3 timer senere end min oprindelige afgang dvs med 5½ times ventetid i Shanghai.

    Jeg ringede til SAS og de har nu tilbud mig ombookning til enten deres egen Hong Kong afgang (for tidlig for mig) eller med LH eller Swiss via enten FRA/MUC eller ZRH.

    FRA-HKG = LH 388
    ZRH-HKG = Swiss' nye 777 dog med 10 sæder på tværs (er fremme 1 time senere)
    MUC-HKG = LH a340-600 (hurtigste rute)

    What to choose?? :)

    Går ud fra, at jeg uanset får mine point op til det jeg ville have tjent hos SAS.Forhåbentlig får jeg flere, hvis ombookningen sker til en god bookingklasse.
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  10. tbh

    tbh VIP medlem

    Beskeder:
    3,120
    "Synes godt om" modtaget:
    8,170
    Point:
    113
    Jeg ville tjekke availability og lade det afgøre det mellem de 2 LH afgange... Hvis der kun er høje booking klasser ville det vel give lidt flere point end SAS Go. Ville ikke melde mig så frivilligt til at tage 3-4-3 i en 777....
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  11. PeterA

    PeterA VIP medlem

    Beskeder:
    1,244
    "Synes godt om" modtaget:
    3,059
    Point:
    113
    Giver meget god mening. Så godt config'en på LX' 777. Ikke god. Må indrømme, at jeg også synes, at LH's 346 er skidt. Benpladsen er vildt dårlig. Måske skulle man bare gå efter 380'eren. Det er vel altid ok.

    Ved ikke helt hvordan man skal se på availability på bookingklasser.

    Checker man på CPH-FRA-HKG får man andre tal op end, hvis man søgte på FRA-HKG isoleret. Hvad er rigtigt at søge på?
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  12. tbh

    tbh VIP medlem

    Beskeder:
    3,120
    "Synes godt om" modtaget:
    8,170
    Point:
    113
    CPH-FRA-HKG
    J6 C6 D6 Z6 P0 Y9 B9 M9 U9 H9 Q9 V9W9 S9 T0 L0 K0
    J6 C6 D6 Z6 P0 Y9 B9M9 U9 H9 Q9 V9 W9 S9 T0 L0 K0
    F3 A0 G9 E9 N9

    CPH-FRA (LH829)
    J5 C5 D0 Z0 P0 Y9 B0 M0 U0 H0 Q0 V0W0 S0 T0 L0 K0
    FRA-HKG
    J9 C9 D9 Z9 P0 Y9 B9M9 U9 H9 Q9 V9 W9 S9 T0 L0 K0
    F3 A0 G9 E9 N9

    I forhold til at der står JCDZ6 når du søger på hele turen, så er det nok begrænset af hvor meget plads der er på flyveren CPH-FRA i business.
    De har så sikkert nogle fare rules der siger at alle de billige billetter vil de ikke sælge direkte CPH-FRA, men åbenbart er det ok FRA-HKG, og specielt samlet på en billet hele vejen. Lidt underligt at de har JCDZ6 på hele turen når CPH-FRA er JC5, men enten er der sket noget i det sekund jeg har søgt, ellers er de bare villige til at overbooke med 1 mere når det er en samlet tur... Det er nok så dyrt at det kan betale sig.

    Jeg tror at SAS ser hvad de sælger hele vejen, for det er jo den billet du skal have. Må dog erkende at så meget viden igen har jeg heller ikke inden for området.
    Via MUC tror(!) jeg du ville komme i H, hvilket ville give 5700+750 point, men altså hvis A346 er så ringe, så skal det da ikke være for pointene, hvis du alligevel kan retroclaime op til hvad SAS turen havde givet...

    Edit: min indentation bliver slettet af editoren, så flyttede F & PE bookingclasserne ned så det er lettere at sammenligne
     
    Henry og PeterA "Synes godt om" dette.
  13. PeterA

    PeterA VIP medlem

    Beskeder:
    1,244
    "Synes godt om" modtaget:
    3,059
    Point:
    113
    Anyway, er blevet booket om via Frankfurt. Tænkte det var meget fedt med en 380'er. Det blev til bookingklasse H, som giver 100% bonus.

    Overvejer lidt om jeg istedet skulle smide point på min M&M, da jeg har nået min Diamant-status for næste periode. Mon det giver problemer ifht at komme i lounge osv på mit EBD-kort?

    Stort tak til SAS for at være fleksible i denne situation.
     
    Ulrik, Henry og tbh "Synes godt om dette"
  14. PeterA

    PeterA VIP medlem

    Beskeder:
    1,244
    "Synes godt om" modtaget:
    3,059
    Point:
    113
    Tak @tbh. Nåede at poste, inden jeg så din. Som sagt tog jeg via FRA og 380'er.
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  15. tbh

    tbh VIP medlem

    Beskeder:
    3,120
    "Synes godt om" modtaget:
    8,170
    Point:
    113
    Lækkert at det blev en ordenlig klasse, noget nemmere end at skulle finde ud af ORC. Da min søster fløj til PEK blev det med CA via ARN pga en aflysning, det var vist besværligt, men også fordi hun først skulle retro creditte og så bagefter ORC... Tilgengæld fik hun 300€ i kompensation.
    Jeg har også familie der er kommet i senator loungen med kreditering til M&M hvor status var faldet til FTL, ved ikke om det var EBG eller UAMP 1K kortet der blev brugt til det... I hvert fald burde det kunne lade sig gøre ved at vise kortet! Men du skal da have nogle point der i forvejen for at det kan betale sig?
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  16. PeterA

    PeterA VIP medlem

    Beskeder:
    1,244
    "Synes godt om" modtaget:
    3,059
    Point:
    113
    Ja, jeg kan ikke klage. Jeg ender endda med at komme frem til HKG 50 min tidligere. Jeg har ca. 16K point hos M&M og vil gerne op på ca. 30-40K for at kunne bruge dem til noget fornuftigt fx. bonusrejse til USA mv. Det hjælper lidt med 750 + 5700 point som rejsen til HKG giver. Det ville den naturligvis også gøre til EB, men der har jeg allerede optjent næsten 99K i år og får også på returrejsen samt 3-4 europarejser i oktober.

    Går ikke ud fra, at jeg kan kræve kompensation, hvis jeg først er booket om og kommer frem i tide. Det ville sgu også være at presse citronen.

    PS. ORC = Original Routing Credit for dem som undrer sig over forkortelsen.
     
    Kristian, Peter F. og Henry "Synes godt om dette"

Del denne side