Når indenrigs og udenrigs i Københavns Lufthavn bliver lagt sammen den 29. marts, kommer hovedparten af SAS indenrigsfly til at holde parkeret ved centrale gates i Finger B og D – tæt på bagage og sikkerhedstjek. Fire ud af fem passagerer, der skifter fra indenrigs til udenrigsfly i CPH, flyver med SAS. Hvor skal flyene holde? Det er spørgsmålet, mange SAS indenrigspassagerer er optagede af i forbindelse med sammenlægningen af indenrigs- og udenrigsoperationerne i Københavns Lufthavn fra 29. marts. - Flere har sikkert forventet lange gåture fra sikkerhedstjekket i Terminal 2 til de gates på Finger A Vest, der hidtil har været benyttet til indenrigstrafikken, siger Peter Krogsgaard, kommerciel direktør i Københavns Lufthavne A/S. Men den bekymring er heldigvis ikke nødvendig. Københavns Lufthavn har sammen med flyselskaberne analyseret behov og muligheder. Og der bliver nikket tilkendegivende til den endelige aftale hos selskaberne. Også SAS er tilfredse. - SAS’ indenrigsfly vil afgå fra samme områder som vores nuværende europæiske ruter på Finger B og D. I myldretid vil de fleste indenrigsankomster- og afgange ske fra Finger D. På mindre travle tidspunkter af dagen vil man skulle møde ved de centralt placerede gates C2-C8 mellem Finger B og D og køres med bus ud til flyet. Vi arbejder hele tiden på at gøre det nemt for vores indenrigspassagerer, siger Lars W. Andersen, direktør for Public Affairs og infrastruktur i SAS. En enklere og smidigere rejse med SAS- For de fleste frekvente rejsende med SAS, som kommer til og fra København med metro, tog, bus og taxa, vil turen gennem security og ud til gaten kunne foretages på kort tid via SAS Fast Track. Det betyder, at man så at sige træder lige ind i security fra perronen, siger Lars W. Andersen. Indenrigspassagererne får også mulighed for at bruge selvbetjenings-bagage drop og lounge i Terminal 3, som gør rejsen mere behagelig, enkel og smidig. Og så vil alle indenrigspassagerers bagage fast blive udleveret på bånd 5, som er tættest på udgangen. - Vi har haft en god dialog med lufthavnen, om hvor det gav mest mening at have vores fly. Det er os, der kender vores kunder bedst, og derfor har det været vigtigt for os, at blive imødekommet af CPH, og det synes jeg i videst mulige omfang, vi er blevet, siger Lars W. Andersen. Fakta om sammenlægningen og standpladser - Sammenlægningen af indenrigs- og dele af udenrigstrafikken sker som følge af den nye 4-årige takstaftale, som Københavns Lufthavn har indgået med flyselskaberne. - Sammenlægningen med indenrigs gælder kun for den del af udenrigstrafikken, der går til og fra et af de 26 europæiske lande, der er med i Schengen-samarbejdet. På rejser inden for Schengen skal man som passager ikke igennem paskontrollen. - De gates, SAS er tildelt, er prioriteret til afvikling af indenrigstrafikken, men Københavns Lufthavn forbeholder sig retten til at benytte andre standpladser som følge af uforudsete ændringer i trafikprogrammet fx pga. dårligt vejr, strejker eller lignende. -SAS’ indenrigsfly til Aalborg og Aarhus bliver i morgen- og eftermiddags myldretid parkeret på Finger D tæt på selskabets øvrige fly. Udenfor myldretid vil man skulle møde ved de centralt placerede gates C2-C8 og køres med bus ud til flyet. For yderligere information kontakt:SAS’ presseafdeling på telefon 32 32 31 35
Med bus ud til flyet... så vil jeg faktisk næsten hellere gå ud til en af de nærmeste gates i A-fingeren. Nå men det kan være at det bare er mig...
Sådan som CPH kører i dag, så kommer det her aldrig til at spille... CPH har nogle "ventetider" og reaktionsmønstre som henhører til en offentlig virksomhed, de skriver de er fleksible og vil åbne et nyt spor, det vil jeg se før det sker... synes jeg har haft dårlig erfaringer med ventetider for mange gange... de burde vist få lavet en security kun for indenrigspassagerer...
Fantastisk nyhed. Så er det lige med at ankomme til T3, fast-track, lounge og gate. BUM. I stedet for det cirkus i dag med at skulle til T1 først og sidde og blomstre derude i den humorforladte café. Glæder mig til det her bliver implementeret.
Afgang med Lufthansa til MUC denne morgen fra A26. Intet som en lang løbetur og en svedig skjorte inden en lang dag med møder. CPH står til seriøs spanking efter deres fuck up med sammenlægning af inden- og udenrigs :-(
Synes nu det fungerer glimrende, og sparer mig for en del tid. Men jeg har også kun fløjet med SAS indenrigs, det er nok mere besværligt med Norwegian og andre.
Det er der ingen tvivl om... SAS på indenrigs i kombination med fast track er ikke så slemt. Alt andet omkring sammenlægningen stinker til gengæld.... Ikke mindst de udenrigsafgange, som nu bliver ramt af det også.... A26 med afgang kl. 06.20 er ikke noget der bidrager til en god start på dagen. Gåturen derud svarer ca. til 30% af flyvetiden til MUC....
Jeg har en del kollegaer der bor i Jylland og skal rejse via CPH. Grunden er at passet med nyudstedt visa skal hentes i informationen i CPH. De risikere sommetider at de ikke kan få lov til at tjekke deres bagage ind til endedestination, da de jo ikke kan fremvise passet med gyldig visa. De skal derfor hente deres bagage, over til informationen i terminal 3, hente pas og så tjekke ind igen. Jeg antager at de nu skal hente deres bagage ved de centrale bagagebånd? Denne sammenlægning vil være en fordel for dem, som nogle af de få.
i går omkring kl 18 var den viste ventetid i CPH appen mellem 9 og 12 minutter. Virkeligheden var blot, at der var kø fra rulletrappen i T3 og helt hen til security og videre derigennem - og i T2 startede køen ca ved indgangen i stueplan, for derefter at gå helt ned i enden af T2, op af trappen og hele vejen hen på 1. salen. De ca 12 minutter passede meget godt med den tid, der gik fra man var kommet godt igennem security-indgangen og hen til båndene - men der skal så lige tillægges 20-30 minutter i køen inden security. 2 securitybånd var lukkede. Det kan bare ikke gå hurtigt nok med at få lavet de sidste flyvninger, så gold er hjemme hos SAS, så fast-track bliver mulighed.
Det er desværre ikke unormalt. Jeg har stadig tilgode at opleve at den estimerede ventetid stemmer overens med den reelle. Og "pudsigt" nok så tager det altid længere tid end lovet. Med den tidsregning, så overrasker det mig ikke at CPH tror at ventetiden ikke er noget problem. Såvidt jeg ved, så måler de p.t. på den måde at det er tiden for den som den der står helt forrest ved slusen, som bliver målt på. Altså ikke den tid, som nye i køen skal vente, men den tid den som står forrest netop har ventet. CPH planlægger vist en ny målemetode... og "sjovt nok" siger de at det ikke har noget med problemer med ventetid for indenrigs at gøre, men at det har været planlagt længe... Men uanset hvordan de vender og drejer det, så er deres fælles sikkerhedskontrol en joke, som man skal gøre alt hvad man kan for at undgå. Men selv med fast track, så kan man altså skulle tage benene på nakken når de - som i mandags - placerer afgangen på A26. Har desuden set mange eksempler på det - endda enndu længere væk. I sådanne tilfælde må de simpelthen tilbyde bustransport. Sammenlægningen af indenrigs kan de blive ved med at påstå fungerer. Det er som komiske Ali på speed. Faktum er at det er noget hø, men det sparer dem penge. Indtjening er og bliver CPH's første prioritet - det er naturen i en kapitalfond. Passagererne kommer noget længere nede på listen af prioriteter. Og det værste er at de kan gøre som de vil - for de har ikke nogen reelt konkurrence. At miste lidt indenrigspax betyder intet for dem, men meget for udkanstområderne - og ikke mindst små selskaber som AirAlsie og DAT.
Er forøvrigt netop gået igennen SAS Fast Track - og igen var ventetiden minimal. Er ganske sikker på at jeg ville begrænse min flyvning en del, hvis jeg ikke havde EBG og adgang der. Det er en af de ting som rent faktisk fungerer godt i CPH.
Det kan også sagtens være den anden vej; i lørdags stod der 9 minutter ventetid på skiltene, men der var max 2-3 mennesker i kø ved hvert spor. Tror det er fordi den studerende praktikant de har til at sætte tilfældige tal på ventetids-skiltene falder i søvn ofte
@Baadsgaard - dette var godt nok en sjælden sjov historie... Det stemmer ikke overens med hvad lufthavnen selv "tror på"....