SAS har i dag indgået en ny, enkel overenskomst med den danske pilotforening, DPF. Aftalen omfatter ca. en tredjedel af alle piloter i SAS, og ambitionen er også at indgå nye overenskomster med de resterende tre pilotforeninger. Tryghed i ansættelse for den enkelte, et forandringsparat SAS og mindre kompleksitet er centrale elementer. DPF har sammen med SAS udarbejdet en helt ny overenskomst baseret på nutidige vilkår og forudsætninger i branchen. Den nye aftale betyder en gennemgribende forenkling, som blandt andet afspejles i, at aftalen kun omfatter lige under 40 sider i forhold til tidligere 238 sider. I hovedtræk betyder aftalen, at SAS kan agere hurtigere på markedet og i højere grad tilpasse produktionen til sæsonvariationer. Samtidig sikrer aftalen tryghed i ansættelsen og en større påvirkning på arbejdslivet for den enkelte pilot i SAS. Den nye overenskomst er indgået for to år og træder i kraft fra 1. april 2015. - Sammen med Dansk Pilotforening har vi i dag taget et stort skridt fremad og har indgået en overenskomst, der afspejler SAS og nutidens konkurrencesituation. Gennem en yderst konstruktiv dialog er vi nået frem til indholdet i den nye aftale, og det er værdifuldt. SAS har et fantastisk pilotkorps, som bidrager til, at vi kan levere et skarpt produkt til kunderne, og det skal vi værne om, siger koncernchef Rickard Gustafson, SAS. Historisk første skridt - Forhandlingerne har været langstrakte og til tider intense, men hele tiden konstruktive og ført i en god tone. SAS har ønsket at fastholde den skandinaviske model med overenskomst på effektive og konkurrencedygtige vilkår. De krav er nødvendige og essentielle i fastholdelsen af vores skandinaviske arbejdspladser, siger Niels Møller, formand for DPF og fortsætter: - DPF har i forløbet værnet om vores kerneværdier, løn, pension og fritid, og med denne overenskomst kan vi nu tage et historisk første skridt frem imod en ny og lys fremtid for SAS. SAS har siden efteråret 2014 haft en dialog med alle fire pilotforeninger omkring konkurrencesituationen i luftfart, og i februar blev der indledt konkrete forhandlinger med den målsætning at indgå nye overenskomster i henhold til den skandinaviske model. SAS’ ambition er at indgå lignende aftaler med svensk pilotforening og to norske pilotforeninger, herunder også en fælles løsning for karriereveje på tværs af baserne i Norge, Sverige og Danmark.
Jeg var lige i nærheden Synes dog det er en meget ukonkret pressemeddelelse. Floskler og ikke meget andet...
Enig - men det konkrete er jo at den nu kun fylder 40 sider. Det er da noget mere konkret. Men hvad indholdet er glæder jeg mig meget til at få mere viden om.
Spændende at se hvor meget ledelsen så er lykkedes at komme igennem med i forhold til at sikre SAS' lønsomhed. Når man læser sådan noget som det der gengives i nedenstående artikel så forstår man jo godt at SAS har svært ved at tjene penge: http://www.business.dk/transport/historien-om-den-groenne-sas-bog-og-de-andre-aag
Det er godt nok MANGE MANGE MANGE år siden der har været forhold der minder om det Business skriver om... Desværre forstyrrer sådanne artikler offentligheden opfattelse af de vilkår der er i branchen idag....
Så du mener at "den grønne bog" ikke længere eksisterer, eller at den er blevet reduceret i størrelse (så at sige)? Jeg har godt opfattet at de i dag flyver en del flere timer end de gjorde dengang.
Jeg mener at beskrivelserne af at piloter kun bor på 5-stjernede hoteller, får luksus weekendophold med familien, er udstationeret etc etc. ikke har passet i mange år. Pensioner, arbejdstid, løn etc etc. er også ændret mange gange siden de "gyldne dage" som artiklen beskriver. Resterne af "Den grønne bog" er vel netop blevet smidt væk i denne overenskomstforhandling og erstattet en en langt kortere bog og mere tidssvarende bog.... Men ja, der har været alt for mange smådeltaljer skrevet ned, som har forhindret SAS i at konkurrere ordentligt og dette er helt klart et vigtigt skridt også... Der er dog allerede taget mange skridt inden dette også....
Skåret ned fra 238 til 40 sider... http://www.business.dk/transport/analytiker-sas-piloter-giver-endnu-en-indroemmelse Så må vi så se om de også kan komme overens med de svenske og norske piloter.