så er der kød på nyheden: SAS åbner nye baser i Spanien og England http://nyheder.tv2.dk/business/2017-02-01-sas-aabner-nye-baser-i-spanien-og-england
Hola and Welcome to Spanish Airlines Systems on de rute to kåpenhagen.. today with me from Barcelona, I have Patricia, Deborah and Miguel... sagt med kraftig spansk accent.. Anyway, måske det er det samme som når der bliver talt Scandinavian på deres fly..
"Therefore, SAS has decided to establish a new AOC in Ireland with operational bases in London and Spain." Der er nævnt en by og et land. Skal vi prøve at gætte på, hvilken by det bliver i Spanien? Kan det blive Malaga? Måske ved SAS det selv ikke endnu?
Bliver interessant at se om SAS overlever fagforeningernes kvælertag. Har med de seneste langruteflyvninger særligt lagt mærke til, at det skandinaviske personale oftest er langt det dårligst præsterende. Det kommer klart til udtryk, når der er blandede besætninger på fx. ruterne til asien. Har for nylig taget turen et par gange til HKG, PVG og NRT og det var klart de asiatiske FA'er som var mest opmærksomme, høflige og servicemindede. Min flyvning i mandags fra HKG-ARN toppede nok listen over dårlige besætninger (altså ud over de 2-3 asiatiske) som var svensk. Ingen anerkendelse, sløv og klodset servering, ingen smil og personlighed. Det kan kun blive bedre. Er nu tilhænger af, at personalet skal have en ordentlig løn, men referencerammen behøver vel ikke at være skandinavisk. Hvis de ansatte på de nye baser får ordentlige vilkår og er noget mere fresh end de sløje skandinaver, så er det vel et win for SAS og kunderne (og de ansatte som kan blive på skandinaviske baser).
Jeg er ikke ekspert i Lobbyisme, men det her kan klart være et spil for galleriet for at presse modstanderne aka fagforeningerne eller de Svenske/Norske/Danske stater til bedre/mere favorable vilkår... Fagforeninger kan bide til bolle og ikke miste/udflage arbejdspladser, tror det er reel lønnedgang der sigtes til og ikke bare lidt småtterier der kan fikses ved at lave en slags DIS ordning Staterne må give bedre vilkår til SAS, men må de det for EU? Det virker jo helt latterligt, at et AOC kan være billigere i Irland end i DK/S/NO? Det må da kunne gøres letter for ikke kun SAS, men andre lande? De ansatte kunne få DIS/Sømandslønninger, ved ikke om det kan lade sig gøre heller.. Men der er da ingen grund til, at give Irland mere i statskassen, for det er jo enten 0 til DK/S/NO eller mindre.. mine 5 cents
første reaktioner... http://nyheder.tv2.dk/business/2017-02-01-sas-ansatte-om-nye-baser-vi-er-skuffede-og-frustrerede
Faktisk en rigtig god nyhed at SAS nu kan begynde at konkurrere på markedsvilkår, næsten dog. Så næste skidt med med oprettelse af nye baser må vel egentligt være Newark da den beflyves fra alle tre hovedstæder.
Men det er jo ikke baser i CPH og derfor ikke sammenligligt... Ellers skulle mange selskaber nok boykottes i DK....
Præcis. Det er nemlig ikke det samme.Det er kun, hvis flyet/besætning har base i DK. Nu hvor Ryanair har sender flyene ind fra andre baser, så kan fagforeningerne ikke gøre noget. I øvrigt, så mener jeg, at de asiatiske besætningsmedlemmer, som flyver på langruterne fra Japan/Kina/HK faktisk har base i deres 'hjemlande'. Der var en masse bøvl med fagforeningerne dengang om, hvor mange de måtte være på hver enkelt flyvning og, hvilke vilkår der skulle gælde for ikke at udvande de skandinaviske besætningsmedlemmers vilkår. Mon ikke der på sigt også vil blive arbejdet på at skrue op for denne andel?
Det er nu alligevel nogle facts, der er værd, at føle på: 1) Først og fremmest er reglerne for indregistrering af fly i Irland anderledes end i Skandinavien, hvilket samtidig betyder, at finansiering af fly med irsk registrering er billigere. Herudover er selskabsskatten i Irland på 11 procent, hvilket er noget lavere end i Danmark og Sverige med 22 procent samt Norge med 25 procent. 2) En anden fordel for SAS vil være, at bruttolønningerne vil være lavere i både Storbritannien og Spanien, der er tiltænkt som baselande. Ifølge Eivind Roald er udgiften til en flykaptajn ansat i Skandinavien på 2,3 mio. norske kroner (1,9 mio. danske kroner, red) om året. Heraf er 1,3 mio. norske kroner den rene løn, mens den resterende del er sociale omkostninger og pensioner. En pilot ansat i Storbritannien tjener omkring 1,2 mio. norske kroner om året. Så, lavere finansiering, lavere skatter og lavere udgifter til personale... - den er svær at slå... http://www.check-in.dk/sas-etablere-bemandingsselskab/
Kan irsk indregistrerede fly bruges på London basen el skal det være skandinaviske fly som følge af brexit?
SAS Ireland Ltd. Er der nogen der har prøvet at flyve med de ny 320neo EI-SIA SIB SIC Og hvordan er besætningerne - Er det irske og britiske ex Ryanair Crew. Hvad med oppe foran? Der søges ivrigt på nettet efter cabin Crew til SAIL Se her https://caeparcaviation.com/jobs/19522-experienced-cabin-crew/