Med 60.000 flere sæder mellem København og New York i 2016 styrker SAS sit tilbud til Skandinaviens frekvente rejsende. Den ekstra aftenafgang skal flyves for SAS af selskabet PrivatAir med en specialbygget Boeing 737, som det seneste år har fløjet Stavanger-Houston. SAS flyver fra vintertrafikprogrammets start, i slutningen af oktober, to gange dagligt til New York fra København og sætter endnu en gang streg under sin position: – SAS er det absolut største og mest dedikerede flyselskab på markedet mellem Skandinavien og USA – og ikke mindst til New York. Vi er glade for at kunne tilbyde denne aftenafgang, som er særlig attraktiv for rejsende, der ønsker at bruge en hel dag i København eller New York forud for rejsen. Det foretrækker blandt andre mange forretningsrejsende, siger koncerndirektør Eivind Roald, SAS. I dag flyver SAS dagligt mellem København og New York med en afgang midt på dagen. Den nye SAS-afgang vil også afgå dagligt – undtagen tirsdage – kl. 18.25 fra København og retur fra New York kl. 22.55. Billetterne er til salg fra 16. september. SAS fortsætter med to daglige New York-afgange næste år og vil i 2016 tilbyde mere end 60.000 ekstra sæder mellem København og New York. Det svarer til en øgning på omkring 25 %. Lukning af olierute Som en konsekvens af reducerede aktiviteter i olieindustrien har SAS også oplevet en markant nedgang i efterspørgsel på rejser mellem oliebyerne Stavanger og Houston. Det betyder, at der ikke længere er tilstrækkeligt fundament til at opretholde nicheruten. – Olieruten var et udspring af kreativ og konstruktiv produktudvikling mellem SAS og vores kernekunder i olieindustrien, og vi har givet den et grundigt forsøg det seneste år ved at afsøge muligheder i markedet. Desværre må vi konstatere, at nedgangen i branchen også påvirker os, hvorfor vi flytter flyet til København-New York ruten, hvor markedspotentialet er væsentlig bedre lige nu, siger Eivind Roald. Ruten til Houston betjenes for sidste gang fra Stavanger den 23. oktober og retur med ankomst i Stavanger den 24. oktober. SAS sørger for at hjælpe alle kunder, som er booket efter disse datoer. – Jeg beklager naturligvis over for de kunder, som har været loyale på ruten, og som ikke længere tilbydes denne direkte mulighed, siger Eivind Roald. Produkt og tidstabel Ruten betjenes af PrivatAir for SAS med en Boeing 737, som frem til årsskiftet udelukkende vil være indrettet med Business-sæder, 44 stk. Derefter modificeres kabinen til 20 Business-sæder og 66 Go-sæder. Serviceoplægget er helt i linje med SAS’ øvrige oplæg på oversøiske ruter, dog tilbydes underholdningssystem med iPads. Afgang København alle dage undtagen tirsdage kl. 18.25. Ankomst New York (EWR) kl. 21.35. Afgang New York alle dage undtagen tirsdage kl. 22.55. Ankomst København kl. 12.45 (dagen efter). Større fly til Stavanger I tillæg ændrer SAS flytypen fra CRJ900 til Airbus 320 og 321 på flere afgange på ruten mellem København og Stavanger, hvilket betyder, at antallet af sæder øges med omkring 20 %.
Det måtte jo ske... Jeg er bare glad for at det var lige præcist det scenario jeg gættede på i sidste uge.... Havde dog ikke set at de ville indsætte SAS Go sæder i den PrivatAir boks... Så det er snart sidste chance for at prøve det "unikke" all business class produkt
Ikke overraskende.. men oktober er jo om snart.. lidt eksklusivt er det da med så få økonomi sæder.. ok afgangstid ellers
Lyder ikke til de refitter til SAS sæder så blir interessant at se hvordan de skruer hard productet sammen
Men mon ikke layout kommer til, at så således ud: http://privatair.com/aircraft/bbj2-lufthansa-32c-60y.html En ting som jeg ikke forstår, hvis en sådan konfiguration kunne lade sig gøre, hvorfor lavede man ikke en SAS business og en SAS Plus til IAH med den konfiguration? bare med færre Plus sæder og så måske skabe lidt balanceret økonomi? (ser godt nok, at den ikke kan flyve hele distancen med den "store konfiguration").. nå, men en masse der fik tjent og brændt point af... PS, synes ikke den er i systemet endnu, blle da se, hvad en F&F billet kostede...
At man trækker stikket på IAH helt forstår jeg godt. Oliebranchen er helt i knæ, så tror det ville være spildte penge at fortsætte der. Men jeg undrer mig meget over at man ikke installerer en kombination af Biz og Plus i den fra nytår. Afgangstiderne er perfekte for forretningsfolk, men jeg tvivler på at 2x natflyvning står særligt højt på ønskelisten hos dem i et GO sæde. Men det hænger måske sammen med at man ikke kan få sæder til en 2+3 config eller at det ikke kan betale sig med certifiseringer når man kun har flyet en begrænset periode... Sikkert en god forklaring på det...
Godt man lige nåede en tur på ruten til IAH. Klog beslutning af SAS med en omdisponering. Har aftenafgangen til EWR ikke normalt kun været opereret i løbet af sommerprogrammet?
Bliver spændende om y-class vil ligge i fuldstændigt samme prisleje som de alm afgange. Bare 84 sæder i en 737 giver stadig en god seatpitch.
Men tror de får problemer med bagage på den. Efter sigende, så havde de allerede problemer med at have alle bags fra SVH til IAH pga meget lille lastrum på flyet....
Fordi de ekstra fueltanke tager plads i lastrummet, eller hvad? Normalt burde en 737 da have rigeligt plads til <44 pax' bagage. Var der noget nævneværdig fragt på ruten?
Ja de ekstra fueltanke er såvidt jeg ved installeret, hvor der ellers ville være lastrum... Tror ikke der var nogen fragt på ruten - af samme årsag...
Som Diamond med courtesey upgrade kunne det være potentielt spændende at tage den flyver når der kommer economy. Glæder mig også til at høre hvad de gør med IFE på y, flere iPads eller skærme eller ingenting?
SAS har ikke ekspertise på Boeing i København, det er jo en Airbus base... Og igen, går da udfra, at PrivatAir selv sørger for folk til, at holde flyet kørende eller køber/lejer ekspertise i CPH...