- SAS har vist nogle fly opmagasinerede på Malta. - Kan det måske tænkes, at man rokerer lidt rundt på flyene for at holde dem ""varme"", samtidig med at piloterne vedligeholder deres licens ??? Det er kun et gæt. - Er der ikke også nogle selskaber som sender deres fly til overhaul på Malta ???
Jeg er næsten sikker på det er vedligehold hos Lufthansa Technik Malta. De servicerer A320-serien, A330/A340 og B737-serien for adskillige flyselskaber. I løbet af i år begynder de også at vedligeholde A320neo-serien og A350.
Det giver da i hvert fald god mening. Findes der nogen oversigt over hvad der lander på Malta? For hvis det er et service sted, så må der da komme nogle halvfine fly derned...?
Ja: https://www.flightradar24.com/data/airports/mla/ground . Afhængig af hvilket abonnement man har hos Flightradar24, kan man se hhv. 1 time (Basic), 7 døgn (Silver), 30 døgn (Gold) eller 90 døgn (Business) tilbage. Dog kun fly der stadig er på jorden. LH har f.eks. også en A333 i Malta i øjeblikket, den landede i går eftermiddags fra Frankfurt. Og man kan selvfølgelig skifte "mla" i URL'en ud med enhver anden IATA-lufthavnskode. Meget apropos, så er SAS' LN-RKR (A333) netop i disse minutter på vej tilbage til CPH, efter en måneds ophold i MLA: https://www.flightradar24.com/data/aircraft/ln-rkr#26c5397c . Tilsyneladende bruger SAS rimelig fast SK9135/9136 til turene til/fra MLA: https://www.flightradar24.com/data/flights/sk9135 / https://www.flightradar24.com/data/flights/sk9136 .
Jeg kan gå 30 dage tilbage på Flightradar24, her et et par af de "halvfine" fly, som står parkeret i MLA: OOSFK - Eurowings A330 PHBQM - KLM B777 DAIKM - Lufthansa A330 LNRKS - SAS A330 EasyJet og Ryanair har også en stak fly stående. Gad vide hvor stor dén lufthavn er?
Jeg er en nærigpind, og har kun Silver-abonnement, hvilket dog i langt de fleste situationer er helt tilstrækkeligt, og absolut alle pengene værd. Men lige med sådan noget her, kunne det være lækkert med Gold- eller Business-abonnement, for at kunne gå længere tilbage. Hvis man får monteret en ADS-B-sender i sin husstand, får man et løbende Business-abonnement som tak for hjælpen. Dog er de mest interesserede i nye sendere i fjerntliggende områder, så hvis nogen af jer skulle være i besiddelse af en timeshare på Tristan da Cunha, er Flightradar24 nok meget interesserede.... Lige præcis B777 vedligeholder LTM ikke, men der ligger et par andre værksteder på Malta, og i hvert fald et af dem vedligeholder også B777: SUM Aviation. SR Technics Malta vedligeholder B737 og A320. Søg på "aircraft maintenance Malta", og så kan du ellers bare gå i gang, der er MANGE. Ryanair har et datterselskab, Malta Air (ikke at forveksle med Air Malta!), som har base i MLA. Hvis det er et Ryanair-fly med prefixet 9H, så er det et Malta Air-fly. Jeg kan forestille mig at det kan have noget med skatter/afgifter at gøre. Malta er mig bekendt ikke et traditionelt "tax haven" (tværtimod har de ret høje indkomstskatter), men i og med at Ryanair har en betydelig flåde indregistreret i Malta, tænker jeg at der må være en eller anden fordel (måske også på perosnaledelen), og det gælder sikkert også for vedligeholdelsesarbejd på fly udført på Malta.
Tjaeh. Hvorfor betale for noget, hvis andre på IF kan søge oplysningen for dig? Sådan hjælper vi hinanden herinde. Jeg har Gold abonnement og kan det være nyttigt for andre, fine by me. Jeg har altid visualiseret Malta som en lille lufthavn, men der må være et stort område af lufthavnen, hvor der ligger tekniske faciliteter. Der er immervæk 20 fly, der har stået der mellem 2 og 25 dage, store som små.